Sportfilter i originalburken?

DiddePil
12 februari 2011 · 59 Inlägg

Tjenna, har läst att man kan köra med ett vassare filter i originalburken, istället för vanligt sportfilter. Är det nån skillnad mellan dessa? T ex om man har en trimmad bil på 300-400 hk så kan lika gärna ha ett vassare i originalburken än ett vanligt?

Marlboroman
12 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Ett bättre filter i orginal luftburk brukar kunna räcka långt förutsatt att burken som sådan har vettig utformning.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
12 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Problemet är att en del burkar har trånga intag och alldeles för många skarpa kanter. Den värsta jag sett är nog Jeep cherokee XJ

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DiddePil
12 februari 2011 · 59 Inlägg

ok så det går alltså. Men ni menar att det ska vara vettig utformning på burken, hur är den bästa utformningen?

RD_87 Skrotsamlare
12 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Så lite skarpa kanter som möjligt och ett inlopp som inte är något nämnvärt mindre än lmm

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DiddePil
12 februari 2011 · 59 Inlägg

ok vad tror du om denna (googla lite snabbt bara):  http://www.seriouswheels.com/2006/2006- … 24x768.htm

RD_87 Skrotsamlare
12 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Skulle väl tro att burken är bra på de flesta sport/prestandabilar. Dom flesta burkar är nog hyggliga.
Det gäller att ha så stor filterarea som man kan, har man tillräckligt stort filter så duger det bra med vanligt papper. Vad är det för motor?
Jag har formeln för att räkna filterarea på muggen tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
12 februari 2011 · 1 948 Inlägg

RD_87 skrev:
Skulle väl tro att burken är bra på de flesta sport/prestandabilar. Dom flesta burkar är nog hyggliga.
Det gäller att ha så stor filterarea som man kan, har man tillräckligt stort filter så duger det bra med vanligt papper. Vad är det för motor?
Jag har formeln för att räkna filterarea på muggen tongue

Har inget att tillägga förutom att muggen är nog fan det stället jag får mest utbildning på lol alla bilsport mm. läses där t.ex cool

Senast redigerat av AcesHigh666 (12 februari 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
DiddePil
13 februari 2011 · 59 Inlägg

Det är motorn som sitter i en Evo 9:a. 2 liters turbo motor, 16 ventil smile

RD_87 Skrotsamlare
13 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Minimimåttet på filtret är 137 kvadratcentimeter för en 2 liters sugmotor på 9000rpm. På en motor som laddar 1 bar blir det alltså 275cm2 vid 9000rpm.
Detta gäller alltså ett pappersfilter. Om ditt filter är större än 275cm2 får du alltså ingen större nytta av att byta till sportfilter. Värt att tänka på att i denna formel finns inte någon parameter för nedsmutsning så du kan ju slå på en del för marginal eftersom motståndet blir hörge ju mer skit som kommer i det.
Jag törs inte lova att den här formeln är perfekt men jag har använt den på min motor med bra resultat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DiddePil
13 februari 2011 · 59 Inlägg

ok tack för hjälpen, ska kolla lite närmare på detta! smile

RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2011 · 4 031 Inlägg

En åsna, dvs jag räknade fel i omvandlingen mellan kvadrattum och cm2. Filter till en 2 liters turbo som laddar 1 bar blir för fan 677cm2 om man inte ska ha någon strypning i ett pappersfilter, det är ett jävligt stort filter. Fel av mig sad

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
jonTe
2 mars 2011 · 5 710 Inlägg

DiddePil skrev:
Det är motorn som sitter i en Evo 9:a. 2 liters turbo motor, 16 ventil smile

Garanterat en bra burk.
Skall du inte trimma i övrig har tjänar du inget på att byta filter vågar jag påstå utan att ha gjort några mätningar på det.
Skall det trimmas mer med byte av turbo osv osv ökar luftbehovet och då kan ett annat filter/burk vara nödvändigt.

MVH Jonas
..............
DiddePil
2 mars 2011 · 59 Inlägg

okej då vet jag

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang