Trimhjälp sökes till volvo 850 T5

whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Hej.

vill trimma min 855 t5 2,0 import

har 2,5" avgassystem och autotech steg 3 chip
och tänkte sätta 

19T
3"downpipe
japan grenrör
vad ger det i hästkrafter ungefär?

och GLT spjällhus och GLT kammar hur mycket extra ger det och från vilka bilmodeller ska man ta??


MVH Whose

Koop
12 februari 2011 · 1 867 Inlägg
Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Marlboroman
12 februari 2011 · 8 234 Inlägg

250-260hk ungefär får du ut. Spjällhuset ger väl mest lite mer gassvar och kanske liiiiiite bättre ork på högre varv. Kammarna ger inte speciellt mycket utan mjukvara för dem. Dem drar bättre på högaa varv, men lägre, speciellt på 2 liters så blir dem klenare. 92+93 hade dem vassaste kammarna, men det går lika bra med dem nyare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Marlboroman skrev:
250-260hk ungefär får du ut. Spjällhuset ger väl mest lite mer gassvar och kanske liiiiiite bättre ork på högre varv. Kammarna ger inte speciellt mycket utan mjukvara för dem. Dem drar bättre på högaa varv, men lägre, speciellt på 2 liters så blir dem klenare. 92+93 hade dem vassaste kammarna, men det går lika bra med dem nyare.

okej men om man ska upp i 300hk vad behöver jag göra då?

Marlboroman
12 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Större spridare och lmm-hus samt ny mjukvara, eventuellt bättre bränslepump också. Och en bättre intercooler är ingen dum ide.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Marlboroman skrev:
Större spridare och lmm-hus samt ny mjukvara, eventuellt bättre bränslepump också. Och en bättre intercooler är ingen dum ide.

vad ska man ha för spridare och lmm-hus? för man ska väl höjja båda lika mycket?
vad ska man ha för mjukvara?
hade tänkt köpa en 50mm aluintercoler räcker den?

Marlboroman
12 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Det finns en hel del olika tänkbara varianter på spridare och lmm-hus. Det är enklast att öka lika mycket, men det går att öka olika om man mappar för det. Du lär ju ha en mjukvara för en sån turbo och större spridare och så är man uppe i "steg 4". En 40mm räcker med marginal för ditt mål.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det finns en hel del olika tänkbara varianter på spridare och lmm-hus. Det är enklast att öka lika mycket, men det går att öka olika om man mappar för det. Du lär ju ha en mjukvara för en sån turbo och större spridare och så är man uppe i "steg 4". En 40mm räcker med marginal för ditt mål.

men en mjukvara för turbo då måste ja alltså mappa den? eller finns det nå andra chip ?

Marlboroman
12 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Det finna andra chip

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det finna andra chip

jaha okej då får ja fråga vad dom ska ha för chippet.

Bensinskallen P o r s c h e
12 februari 2011 · 1 700 Inlägg

Tänk på att när du kommer upp på dessa trimningsgrader är du verkligen ute på djupt vatten vad gäller stakarnas hållbarhet.

Finns inga exakta gränser, vissa har trimmat ännu mer och klarat sig, men just där vid steg 3 verkar det vara en genomsnittsgräns eller vad man ska kalla det, där det börjar bli extra osäkert

( som jag uppfattat det av läsning här på garaget... )

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Tänk på att när du kommer upp på dessa trimningsgrader är du verkligen ute på djupt vatten vad gäller stakarnas hållbarhet.

Finns inga exakta gränser, vissa har trimmat ännu mer och klarat sig, men just där vid steg 3 verkar det vara en genomsnittsgräns eller vad man ska kalla det, där det börjar bli extra osäkert

( som jag uppfattat det av läsning här på garaget... )

jaha så kring 260 hk och uppåt måste man byta stakarna också?

Anderssonz
12 februari 2011 · 52 Inlägg

ja det skadar inte om du vill ha lite marginaler så bör stakarna bytas


whose skrev:

Bensinskallen skrev:
Tänk på att när du kommer upp på dessa trimningsgrader är du verkligen ute på djupt vatten vad gäller stakarnas hållbarhet.

Finns inga exakta gränser, vissa har trimmat ännu mer och klarat sig, men just där vid steg 3 verkar det vara en genomsnittsgräns eller vad man ska kalla det, där det börjar bli extra osäkert

( som jag uppfattat det av läsning här på garaget... )

jaha så kring 260 hk och uppåt måste man byta stakarna också?

whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Anderssonz skrev:
ja det skadar inte om du vill ha lite marginaler så bör stakarna bytas


whose skrev:

Bensinskallen skrev:
Tänk på att när du kommer upp på dessa trimningsgrader är du verkligen ute på djupt vatten vad gäller stakarnas hållbarhet.

Finns inga exakta gränser, vissa har trimmat ännu mer och klarat sig, men just där vid steg 3 verkar det vara en genomsnittsgräns eller vad man ska kalla det, där det börjar bli extra osäkert

( som jag uppfattat det av läsning här på garaget... )

jaha så kring 260 hk och uppåt måste man byta stakarna också?

så man kanske ska stanna med

2,5" avgassystem
autotech steg 3 chip
3"downpipe
16T
japan grenrör
GLT spjällhus
GLT kammar
men alla verka säga att med allt det här har man 260hk men

enligt autotech bör man ha 300hk med bara

steg 3 chip
3" downpipe
och 2,5" avgas

varför skriver dom så?

Marlboroman
12 februari 2011 · 8 234 Inlägg

whose skrev:
enligt autotech bör man ha 300hk med bara
steg 3 chip
3" downpipe
och 2,5" avgas

varför skriver dom så?

Det är helt en fråga om hur man mäter effekten. Och visst kan man säkert komma upp det dem hävdar i alla fall en gång om dagen. Men räknar man praktiskt användbar effekt man kan få ut gång på gång blir verkligheten en helt annan. Steg 3 or med 2,3 liter brukar ha svårt att ta sig över 260hk vid en vettig bromsning, den vassaste jag sett papper på fick ut 274 hk.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
whose
12 februari 2011 · 1 330 Inlägg

Marlboroman skrev:

whose skrev:
enligt autotech bör man ha 300hk med bara
steg 3 chip
3" downpipe
och 2,5" avgas

varför skriver dom så?

Det är helt en fråga om hur man mäter effekten. Och visst kan man säkert komma upp det dem hävdar i alla fall en gång om dagen. Men räknar man praktiskt användbar effekt man kan få ut gång på gång blir verkligheten en helt annan. Steg 3 or med 2,3 liter brukar ha svårt att ta sig över 260hk vid en vettig bromsning, den vassaste jag sett papper på fick ut 274 hk.

jaha okej

Anderssonz
12 februari 2011 · 52 Inlägg

whose skrev:

Anderssonz skrev:
ja det skadar inte om du vill ha lite marginaler så bör stakarna bytas


whose skrev:

jaha så kring 260 hk och uppåt måste man byta stakarna också?

så man kanske ska stanna med

2,5" avgassystem
autotech steg 3 chip
3"downpipe
16T
japan grenrör
GLT spjällhus
GLT kammar
men alla verka säga att med allt det här har man 260hk men

enligt autotech bör man ha 300hk med bara

steg 3 chip
3" downpipe
och 2,5" avgas

varför skriver dom så?

ring eller åk till autotech och prata med dem om vad du vill ha ut och vad som kan göras för en viss summa pengar som du kan lägga frågar är om steget från 260hk till 300hk är värt minst 20000 kr mer för dig för det kostar det minst

Rocko
20 april 2011 · 104 Inlägg

Eller TM Racing.

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95
Volvo 960 3,0 24v "S90 R" (1992)
nilsnilsson
23 januari 2013 · 5 Inlägg

Kul att man hittar detta så långt efteråt smile Jo jag jobbar där (än så länge) och har gjort de i 3,5 år, försöker att vara alla till mötes hela tiden, inte alltid lätt att nöja alla varje gång bara hmm
Mvh. Rocko

* Volvo V70N D5 -05 "RockoSpeed" , * Volvo 740 T5 -88 "RockoSpeed",  * Opel Combo 1,7 CDTi -06 smile



Rokosa skrev:
Eller TM Racing.

Rocko
24 januari 2013 · 104 Inlägg

nilsnilsson skrev:
Kul att man hittar detta så långt efteråt smile Jo jag jobbar där (än så länge) och har gjort de i 3,5 år, försöker att vara alla till mötes hela tiden, inte alltid lätt att nöja alla varje gång bara hmm
Mvh. Rocko

* Volvo V70N D5 -05 "RockoSpeed" , * Volvo 740 T5 -88 "RockoSpeed",  * Opel Combo 1,7 CDTi -06 smile



Rokosa skrev:
Eller TM Racing.

Kan ju vara så att man ändrar uppfattning efter lärdom?! Vart vill du komma med att lyfta alla gamla trådar som just jag har skrivit i?

Mvh. Rocko
* Volvo 960 -92, * VW Caddy 1,6 TDi -14 * Volvo 945 Turbo -95
Volvo 960 3,0 24v "S90 R" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang