Hur f..n ska man få tag på ett arbete?

fegge_89
14 februari 2011 · 1 302 Inlägg

Hej!

Jag undrar om någon här vet hur man ska gå till väga för att få tag på ett arbete?

Jag kan ta vilken skit som helst förrutom telemarketing.

Bor i Linköping men har sökt i hela östergötland utan resultat.

Har bra betyg som CNC-operatör och elektriker men det verkar ju inte hjälpa någonting

Lund-gren
14 februari 2011 ·

Handlar väll mycket om att kunna marknadsföra sig själv, bra CV samt utbildning (till viss del).

Jobb finns det, väldigt gott om i vissa brancher. Jobbar själv med geodesi och kartor och här skriker dom bokstavligen efter folk. Ska själv byta jobb om en månad och har fått flera erbjudanden, 23 år gammal.

Men nr 1 är väll CV, första intrycket, googla runt och få tips! Peppa dig själv, som sagt jobb finns det gäller bara att söka på rätt ställen vid rätt tidpunkt. Det svåraste är väll förmodligen att komma in på arbetsmarknaden, men väll inne är det grönt, därför man inte ska vara rädd för att flytta för sitt första jobb.

Lycka till!

Senast redigerat av Lund-gren (14 februari 2011)

Martin 9-3 Fisketokig
14 februari 2011 · 2 997 Inlägg

Bemanningsföretag!

Säga vad man vill om dem men det fungerar. Bra omsättning på folk hos dem så visar man framfötterna och kommer in i det så kan det vara tryggt men varierande jobb.

Jag fick jobb direkt via bemanning nu när jag sökte nytt och enda nackdelen jag kan komma på är väl lönen på lång sikt.

Man får oftast ett snitt av arbetsplatsens löner och ligger där. Så man kan inte få samma löneutveckling som anställda men samtidigt går man in över ingångslönen också. Är det längre perioder det är frågan om 6-12 månader eller mer så blir nog de flesta anställd direkt av företaget och då får man tillgodoräkna tiden man gick som inhyrd också...

Dock kan det vara mindre roligt om man jobbar några månader på en arbetsplats med hög snittlön och sen när uppdraget är slut så hamnar man på en annan arbetsplats med mindre lön och vips kanske man får sin lön sänkt med ett par tusenlappar fast det handlar om samma bransch och liknande uppgifter.

Fösta jobbet jag hade skulle gälla i 2 dagar, det blev veckan ut. Sen en månad och två. Innan det var klart hade jag jobbat där i drygt 5 år varav halva tiden som anställd direkt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Marcus_89 Biltokig elektriker
14 februari 2011 · 3 352 Inlägg

Hur har du sökt jobb?

pk89
14 februari 2011 · 31 Inlägg

Om du inte tycker att det är för långt att åka sök till SSAB i Oxelösund dom söker sommarvikarer nu det är alltid en början, och dom brukar söka elektriker lite då och då.

christofer_k Vorsprung durch Technik
14 februari 2011 · 2 432 Inlägg

hitills har jag inte behövt söka jobb..jobben har sökt sig till mig big_smile  gick energi VVs / Kylteknik ..
men men komma tidningen där finns väll åxå lite jobb vissa dagar.. fasten de är nå höjdar jobb som du tror att du aldrig skulle kunna få sök bara skit samma om de säger nej..

Hilden
14 februari 2011 · 178 Inlägg

Vill du jobba som CNC operatör borde det ju gå att iallafall få sommarjobb. Kanske känns långt till sommaren men man lär ju söka i tid + att medan du ringer runt kanske du hittar ngn firma som behöver folk tillfälligt eller rentav permanent. Går ju bra för fordon o verkstad nu så det behövs mycket maskinbearbetat skrot, och folk vill ju ha semester samtidigt som kunderna vill ha prylar så åtminstone sommarjobb bör inte vara ngt problem. Har du inte gjort det redan så googla fram en massa firmor å börja ring vare sig dom söker folk eller inte.

Audi RS5 (2011)
Puppee
19 februari 2011 · 158 Inlägg

Ett par CV med bild på dig själv samt ett personligt brev till personal ansvarig.
Hade jag varit du hade jag gått till Arbetsförmedlingen också. Kolla med grannar, bekanta eller vänner för allt idag handlar mycket om kontakter inom olika yrken, vet själv hur det är, är ju som sagt utbildad målare.
Kolla med Man power också, privat ägda företag, små företagande och enkilda verksamheter.

Amateurs practise until they get it right. Professionals practise until they cant get it wrong.
850heden
20 februari 2011 · 557 Inlägg

Plugga vidare, lönar sig i längden.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang