Varför kör ni gamla bilar?

OpelP1
10 november 2012 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

Navkapsel skrev:

Evildan skrev:
Fan vad trist om alla tyckte lika och körde likadan bil hade likadana kläder osv, urk.

Låter som valfritt villaområde...

På garageuppfarten står den silverfärgade kombibilen av premiummärke samt hustruns röda "hothatch" bredvid och alla män har kahkishorts när dom klipper gräset med sin gula gräsklippare runt den blå poolen/studsmattan en varm sommardag och svalkar sig med en kall alkoholhaltig dryck ur en guldfärgad burk innan den svarta grillen tänds, ja tamejfaen du har skrämmande nog slagit huvudet mitt på spiken.

lol
Stämmer bra, och gärna ska dom tävla med grannen om vem som äger den största husvagnen.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
10 november 2012 · 901 Inlägg

OpelP1 skrev:
Jag är väl inget fan av franska bilar, men det finns några gamla godingar ändå.
CV2
http://highwayone.com/jump_images/13202_1.jpg


4CV
http://lecruchon2.free.fr/1953_Renault_ … 4Cv_01.jpg

R8
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … rdini.jpeg

tummen upp!smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
jetta16v
10 november 2012 · 1 534 Inlägg

Gillar hur tråden vände helt plötslligt till att handla om stereotypa familjer i villaområden tongue

Evildan
10 november 2012 ·

Just detta stereotypa beteende är kanske något som en förare av "gammal" bil bla önskar undvika med en genomtänkt individualitet i sitt bilval?

Evildan
10 november 2012 ·

Navkapsel skrev:

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:

På garageuppfarten står den silverfärgade kombibilen av premiummärke samt hustruns röda "hothatch" bredvid och alla män har kahkishorts när dom klipper gräset med sin gula gräsklippare runt den blå poolen/studsmattan en varm sommardag och svalkar sig med en kall alkoholhaltig dryck ur en guldfärgad burk innan den svarta grillen tänds, ja tamejfaen du har skrämmande nog slagit huvudet mitt på spiken.

lol
Stämmer bra, och gärna ska dom tävla med grannen om vem som äger den största husvagnen.

Och stressa runt på Ica Maxi för att få billigast möjliga mat av märket Ica Basic för att få pengar över till att ha det nyaste köket som knappt används.
På fredagskvällarna äts det tacos och tittas på TV4. Ordet fredagsmys, taget frå OLWs reklam från samma kanal nämns i mängder. Jaja, nog med OT...

Fan vad sugen på tacos jag blev nu, crap, nåväl det får jag äta på fredag kväll big_smile

Knugcab
11 november 2012 · 5 111 Inlägg

Precis det livet är något jag tar stort avstånd från och att åka W123 är nog ett led i det hela, så visst är det en del rätt i att det handlar om individualism på så sätt...att det då kanske hade varit bättre att välja något som inte är en dussinbil på samma sätt som den om man skulle lyckas är ju då en sak.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Haggeman
11 november 2012 · 13 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Precis det livet är något jag tar stort avstånd från och att åka W123 är nog ett led i det hela, så visst är det en del rätt i att det handlar om individualism på så sätt...att det då kanske hade varit bättre att välja något som inte är en dussinbil på samma sätt som den om man skulle lyckas är ju då en sak.

123:or yes!  Jag har 4 st, och det är inte dyrt precis. Visst är dom dyrare i inköp än en Volvo 240, men sedan får man både mer tjejer och större glädje inklusive driftsäkerhet smile

http://www.garaget.org/Haggeman/cars

Sänkta 123:or ser alltid ut som zigenarbilar och höjer inte värdet precis
Mercedes w115 300 D "Joben" (1975)
Mercedes W123 300 TD Turbodiesel "R Granlunds schakt o bergteknik" (1982)
Knugcab
11 november 2012 · 5 111 Inlägg

Damer vill jag inte ha, glad är jag aldrig, men visst, håller gör den...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
ImprezaGC8
11 november 2012 · 373 Inlägg

OpelP1 skrev:
Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Okejdå, schyssta bromsar också.

OpelP1
11 november 2012 · 1 412 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:

OpelP1 skrev:
Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Okejdå, schyssta bromsar också.

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Haggeman
11 november 2012 · 13 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Damer vill jag inte ha, glad är jag aldrig, men visst, håller gör den...

Iofs sant, damer är mer problem än nöje smile

Sänkta 123:or ser alltid ut som zigenarbilar och höjer inte värdet precis
zemet
12 november 2012 · 4 047 Inlägg

Rquired skrev:

zemet skrev:
Bilen som det inte skulle gå att byta däck på är Volvo s80 enligt min ingifta moster som jobbat på Volvo i torslanda sedan han var 16.

Jag vet inte exakt vad hans bil heter men det är en stor GMC med en ordentlig v8a. Sitter på mobilen nu så kan inte kolla upp vad exakt det är men GMC är det iaf.

Är det verkligen orimligt att biltillverkare inte tjänar på själva bilen utan allt annat omkring? Mobiltelefoner  får du ju gratis mot att du tecknar abonnemang. Det är ju inte orimligt att det är samma med bilar?

Jag är ju iaf inte ensam om att tro detta. Skulle vara roligt om någon kunde hitta fakta om detta någonstans:-)

Saken är den att varken hemelektronik eller mobiltelefoni är verksamheter som går med förlust. Att vi har en situation där man synbart försöker göra sig av med konkurrensen är en helt annan sak. Stora kedjor som verkar på flera marknader täcker upp en tillfällig kalkylerad förlust i Sverige så att mindre konkurrenter försvinner och kan sedan vända företaget till vinst, Siba kör ett lite annorlunda upplägg. Delvis deltar de i ovanstående, men förlusten Siba gör vilken senast var i trakten av 70 miljoner kronor kan familjen Bengtsson enkelt kompensera med vinsterna deras finansieringsbolag gör: På de kunder som köper produkter från Siba via finans. När de ridit ut stormen kan de förhoppningsvis göra både och igen som brukligt.

Eller så "får" du en mobiltelefon värd 5.000:- gratis, men binder dig som du säger för ett abonnemang på 24 månader. I slutändan har du kanske betalt 15.000:-, 499:-/månad plus startavgift (Ofta 250-300:-), kostnader för att du använder tjänsten och mycket mera. I slutändan täcker detta både telefonen och kostnaderna för tjänsten samt en rejäl vinst. Dom drar helt enkelt ut på betalningen.

Tror du aktörerna på marknaden kan sälja bilar för kanske 300-500.000:- med förlust, vilket du påstår, och sedan ligga ute med de pengarna i 5-8år innan de kan börja räkna in vinster på reservdelar och underhåll i den mån deras bilar finns kvar (En liten del krockas, stjäls och så vidare) och i den mån kunderna på såpass gamla bilar inte använder piratdelar och icke auktoriserade verkstäder?

För tvärt emot vad en del påstår här så rullar de flesta nya bilar helt problemfritt och utan annat underhåll än vanlig service i flera år och tiotusentals mil. Att en del måndagsexemplar finns är inget konstigt, men tänk på att tillverkarna får bekosta dessa dels med sitt rykte (missnöjda kunder) eller genom att själva bekosta reparationerna. Det är inte rimligt att de största aktörerna kan sälja drygt 5 miljoner bilar per år, med ett snittpris på säg 200.000:- för att räkna lågt vilket du påstår innebär en förlust, vilket också innebär cirka 1000 miljarder per år att ligga ute med som de sedan skall ta igen på bland annat reservdelsförsäljning efter 5-8år enligt ditt påstående.

Räkna tvärt om istället, med en vinst på i snitt 50.000:- (uppskattad siffra) per såld bil, så hade det inneburit 250 miljarder i vinst på försäljningen. Plus övriga intäkter minus andra kostnader koncernen har förstås.

Exemplet ovan är tänkt att spegla VAG som vi vet gjorde drygt 100 miljarder i vinst år 2011 på drygt 5 miljoner sålda enheter. Tror du VAG tjänade lågt räknat 1100 miljarder (skillnaden mellan cirka -1000M och +100M) på reservdelar, finansiering och liknande år 2011?

Jag tror istället att majoriteten av deras inkomster kommer från vinst per såld enhet.

Angående hjulbyten, aldrig att det behövts några verkstadsbesök på de Volvo jag varit med om däckbyte på som t.ex jobbets V70 2.5FT 2011. Du får gärna höra med din ingifta moster och om hon vill förtydliga vad hon menar.

Du har ett starkt argument där. Det är inte rimligt att dom ska börja tjäna pengar efter 5 år och ligga ute med pengarna tills dess.

Jag tror att det är en kombination av båda 2. Vissa modeller tjänar dom pengar på direkt vid försäljning och andra går dom back.

Och det jag menade var just att dom tjänar mycket pengar på servicen, Min far fick just en räkning på 13000 kr för kamremsbyte på sin subaru. Och visst verkstaden ska betala för sina lokaler och sina mekaniker och ha sin del av kakan men 13000 är väldigt mycket pengar för ett sådant jobb, speciellt eftersom det knappt finns några materialkostnader.

Det är säkert så att dom tjänar mer pengar på vissa bilmodeller troligen dom lite dyrare medans vinsten inte är så stor och kanske rent av en förlust där man har hård konkurrens. För 20000 kr förlust får dom ganska snabbt tillbaka genom servicen på bilarna. Finns ju säkert som du nämnde en finansiell del som VAG kan tjäna på precis som i SIBA fallet.

Sedan så är ju VAG koncernen en av ganska få stora biltillverkare som går med vinst? Om man ser till Ford GM eller chrysler så har ju dom backat varje år många år i rad och där måste det ju stämma att dom går back på varje bil ett visst antal tusen.

Jag ska fråga min moster nästa gång jag träffar henne om det var någon speciell modell av s80 eller om alla är sånna.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Djo
12 november 2012 · 10 157 Inlägg

13000 kr för kamremsbyte låter mycket men vet ej hur subaru är men vissa moderna bilar är ett rent helvete att byta på så från arbetstiden äre nog mycket rimligt med 13k.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
12 november 2012 · 2 390 Inlägg

Vet att stora servicen på brors Subaru Impreza-03 kosta 15,000:-

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
ImprezaGC8
12 november 2012 · 373 Inlägg

OpelP1 skrev:

ImprezaGC8 skrev:

OpelP1 skrev:
Körglädje kan ju betyda annat än en kvick motor och race-vänlig väghållning.

Okejdå, schyssta bromsar också.

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

jetta16v
12 november 2012 · 1 534 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:

OpelP1 skrev:

ImprezaGC8 skrev:

Okejdå, schyssta bromsar också.

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

Körglädje för mig är att när man sätter sig i en bil, oavsett vad den än kostar, vad det än är för märke, hur pass trimmad/stylad/renoverad den än är, så får man ett brett leende varje gång man sitter bakom ratten.

En känsla av att trivas bakom ratten

carnageman Rallyförare
13 november 2012 · 1 075 Inlägg

Allt handlar om pengar, så även i det här fallet, i allafall för mig,
Det är klart man skulle vilja ha en nyare Xplorer men kollar man blocket så ligger det några 2007-2008 års modell,
nyimporterade hightops med en mätarställning på några hundra miles  (knappast troligt att dom stämmer) prislapparna varierar från 500-700.ooo:- inkl moms för en 2008 års modell.
Kör hellre runt med min -98 som har ett marknadsvärde runt 200.ooo:-, Det kostar ju att tanka en sådan här bil, även fast min är E85 driven, 17,50kr per mil närmare bestämt.

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
simlar
13 november 2012 · 5 534 Inlägg

jetta16v skrev:

ImprezaGC8 skrev:

OpelP1 skrev:

Jovisst är det väl många som tycker att väghållning/bromsar/vass motor är det som ger körglädje.

Jag ser dock inget större nöje i det, möjligtvis kan det ge en extra guldkant i en bil som redan är kul att köra för övrigt.

Vad är då körglädje?

Då kan man ju lika gärna hålla sig till modellbilar om man inte gillar att köra. wink

Körglädje för mig är att när man sätter sig i en bil, oavsett vad den än kostar, vad det än är för märke, hur pass trimmad/stylad/renoverad den än är, så får man ett brett leende varje gång man sitter bakom ratten.

En känsla av att trivas bakom ratten

Där har vi den riktiga beskrivningen av körglädje smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2012 · 13 754 Inlägg

carnageman skrev:
Allt handlar om pengar, så även i det här fallet, i allafall för mig,
Det är klart man skulle vilja ha en nyare Xplorer men kollar man blocket så ligger det några 2007-2008 års modell,
nyimporterade hightops med en mätarställning på några hundra miles  (knappast troligt att dom stämmer) prislapparna varierar från 500-700.ooo:- inkl moms för en 2008 års modell.
Kör hellre runt med min -98 som har ett marknadsvärde runt 200.ooo:-, Det kostar ju att tanka en sådan här bil, även fast min är E85 driven, 17,50kr per mil närmare bestämt.

ett tips köp en buss istället den ligger på samma milpeng och tar 30passagerare och har ungefär samma prestandard.. du får en 05:a för samma pengar som din är värld..lätt att tjäna pengar på en buss oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nitromast Dr. Scanner
13 november 2012 · 2 167 Inlägg

Growe skrev:

carnageman skrev:
Allt handlar om pengar, så även i det här fallet, i allafall för mig,
Det är klart man skulle vilja ha en nyare Xplorer men kollar man blocket så ligger det några 2007-2008 års modell,
nyimporterade hightops med en mätarställning på några hundra miles  (knappast troligt att dom stämmer) prislapparna varierar från 500-700.ooo:- inkl moms för en 2008 års modell.
Kör hellre runt med min -98 som har ett marknadsvärde runt 200.ooo:-, Det kostar ju att tanka en sådan här bil, även fast min är E85 driven, 17,50kr per mil närmare bestämt.

ett tips köp en buss istället den ligger på samma milpeng och tar 30passagerare och har ungefär samma prestandard.. du får en 05:a för samma pengar som din är värld..lätt att tjäna pengar på en buss oxå smile

och en grymt mycket fulare, tråkigare bil får han också smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang