E10-bensin ersätter vanlig 95-oktanig

MiWi
16 maj 2011 · 442 Inlägg

Sheba skrev:
Ta inte detta fel, men vad ni tycker spelar ingen roll. Alkohol har en vattenbindande och därav avvisande effekt. Det används t.ex effektivt på elektronik som har blivit utsatt för fukt. Om mobilen t.ex har ramlat i vatten kan man plocka isär den och dränka den i T-sprit och sedan låta den torka. Spriten binder sig med vattnet och avdunstar sedan snabbt och lämnar mobilen torr, detta beror på att etanolmolekylen lätt binder sig med andra organiska molekyler, t.ex vatten. Har man dessutom mycket fukt i tanken så kommer denna binda sig med etanolen och följa med in i motorn tillsammans med de avlagringar som etanolen kommer att lösa upp.

Detta handlar dock om ganska små mängder och bör vara försumbart. Men att etanol torkar ut snabbare än bensin är inga gissningar, det är kemisk fakta och beror på molekylens egenskaper.

Fast sedan ska man nog även skilja på kemiskt ren etanol och kemikaliemixen E85.

Att det torkar ut råder det ingen tvekan om, men är nog inte heller jämförbart på den nivån.

Senast redigerat av MiWi (16 maj 2011)

Sheba Certifierad besserwisser
16 maj 2011 · 308 Inlägg

MiWi skrev:
Fast sedan ska man nog även skilja på kemiskt ren etanol och kemikaliemixen E85.

Att det torkar ut råder det ingen tvekan om, men är nog inte heller jämförbart på den nivån.

Givetvis. Men att påstå motsatsen går ju inte ihop. Som jag sagt tidigare så kommer skillnaden troligtvis vara försumbar. E10 ger ju en större procentuell mängd etanol än E5 och kan binda mer vatten. Däremot är det ingen enorm mängd och det kommer inte föra med sig en ocean av vatten och avlagringar in i motorn och slangarna kommer inte att pulveriseras.

Jag har faktiskt funderat på att tanka en liten del etanol i soppan i 480'n, mest för att se hur hon reagerar på det. wink

Senast redigerat av Sheba (16 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
MiWi
16 maj 2011 · 442 Inlägg

Sheba skrev:

MiWi skrev:
Fast sedan ska man nog även skilja på kemiskt ren etanol och kemikaliemixen E85.

Att det torkar ut råder det ingen tvekan om, men är nog inte heller jämförbart på den nivån.

Givetvis. Men att påstå motsatsen går ju inte ihop. Som jag sagt tidigare så kommer skillnaden troligtvis vara försumbar. E10 ger ju en större procentuell mängd etanol än E5 och kan binda mer vatten. Däremot är det ingen enorm mängd och det kommer inte föra med sig en ocean av vatten och avlagringar in i motorn och slangarna kommer inte att pulveriseras.

Jag har faktiskt funderat på att tanka en liten del etanol i soppan i 480'n, mest för att se hur hon reagerar på det. wink

Nej, absolut. Jag delar din vinkel på din hela! smile

OmegaCoffe Dumpersförare.
20 maj 2011 · 970 Inlägg

tror inte att den kommer bli billigare bara för att den kommer innehålla 5% mer. dom häjer säkert den och 98 mer 15 kr för 98 nu är verkligen dyrt

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Kristian_L
20 maj 2011 · 1 893 Inlägg

Sheba skrev:
...Jag har faktiskt funderat på att tanka en liten del etanol i soppan i 480'n, mest för att se hur hon reagerar på det. wink

Jag laddade med 12 liter E85 i tanken för första gången idag. I min 60 liters tank innebär det 20% E85, eller ca 18% etanol.
Inte för att jag är för E10, men min bil har inte laddat OK i vår. När den närmar sig 1,3bar, så drar den ner till knappt 1,1bar, för att sedan öka till 1,3 och så vidare.
Kan vara fel på nått i bilen, men kan också vara att de utlovade 99 oktan vid pumpen kanske bara är 95? Och knacksensorn drar ner ladd och tändning?
Med 18% 104 oktan (Etanolen!) i tanken borde man kunna urskilja om den tillåter mera ladd, eller om det är samma.
Siktade på att få i 15 liter E85, men då jag tankade 99an först, så vart det stopp vid 12 liter när jag toppade med E85an.

I alla fall är det anledningen till att jag testar Etanol för första gången.
Får se hur bilen reagerar. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Sheba Certifierad besserwisser
21 maj 2011 · 308 Inlägg

Kristian_V skrev:
Får se hur bilen reagerar. wink

Återkom med resultatet. tongue

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
xXSammy
21 maj 2011 · 6 583 Inlägg

Kan tanka i ~10 liter E85 och ~45 liter 95 så får vi ser hur de går.. EuroSpec2 bil, Spec3 ska klara E10

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 236 Inlägg

jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Normark
22 maj 2011 · 558 Inlägg

CHEEVA skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

varför skulle dina lager rasa för att du blanda ?  trodde de va oljan som smörjde wink

Senast redigerat av Normark (22 maj 2011)

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
22 maj 2011 · 1 948 Inlägg

Normark skrev:

CHEEVA skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

varför skulle dina lager rasa för att du blanda ?  trodde de va oljan som smörjde wink

Det funderade jag också på wink Någon med en kass motor som behöver nått att skylla på? smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 maj 2011 · 14 077 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

Normark skrev:

CHEEVA skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

varför skulle dina lager rasa för att du blanda ?  trodde de va oljan som smörjde wink

Det funderade jag också på wink Någon med en kass motor som behöver nått att skylla på? smile

Jag tror inte heller lagerraset har att göra med bränslet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
gamlingen
22 maj 2011 · 5 198 Inlägg

CHEEVA skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

Kom med riktiga bevis så blir du betrodd

Nightmare89
22 maj 2011 · 939 Inlägg

gamlingen skrev:

CHEEVA skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

Kom med riktiga bevis så blir du betrodd

Ta bilder så va tro på det du säger

SportPilot Ubåtsingenjör
22 maj 2011 · 7 236 Inlägg

Nightmare89 skrev:

gamlingen skrev:

CHEEVA skrev:
jag tankade 10 liter bensin och 5 liter e85 igår ... = lager ras !!

Kom med riktiga bevis så blir du betrodd

Ta bilder så va tro på det du säger

orkar icke riva i denna bilen ... den åker på skroten imorgon !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
martinn
22 maj 2011 · 2 624 Inlägg

CHEEVA skrev:

Nightmare89 skrev:

gamlingen skrev:

Kom med riktiga bevis så blir du betrodd

Ta bilder så va tro på det du säger

orkar icke riva i denna bilen ... den åker på skroten imorgon !

troll.. hmm

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
WoozyDozz
22 maj 2011 · 918 Inlägg

martinn skrev:

CHEEVA skrev:

Nightmare89 skrev:

Ta bilder så va tro på det du säger

orkar icke riva i denna bilen ... den åker på skroten imorgon !

troll.. hmm

+1

Luktar ju troll på lång väg med tanke på att du inte kan bevisa att det var tack vare soppan. roll

OmegaCoffe Dumpersförare.
23 maj 2011 · 970 Inlägg

jag är ingen bilexpert men att den skulle rasa av den bensinen tror jag inte ett skit på

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
LeafBox Lat Perfektionist
23 maj 2011 · 6 359 Inlägg

Håller denna tråd fortfarande på? tongue

Oavsett hur många som kommer med sin "expertis" (...)
Så finns det ju alltid nån annan som har en motivering med motsatsen.

Tråden leder ju ingenstans. Det ända som händer är att nån mupp kommer med påstående som ovan (lager-ras)
Som uppenbarligen är en massa dynga, sen kommer ett par och säger åt han att fara åt... Och sist så kommer en till som absolut gjorde exakt samma sak och han fick minsann oxå lager-ras (eller vad det nu kan tänkas vara)

Och förr eller senare kommer en sån som jag, som gnäller på nästan alla, mest bara för att han är arbetslös och inte har ngt att göra big_smile

Senast redigerat av LeafBox (23 maj 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
VAnd3rsson
23 maj 2011 · 438 Inlägg

Jag kör 50/50 blandning och rätt höga varv och har inte rasat motorn än, smile
Tror inte för fem öre att du (CHEEVA) rasat din motor för du körde med 5 liter E85,

EDIT: Speciellt lagerras tvivlar jag starkt på,

Senast redigerat av VAnd3rsson (23 maj 2011)

Volvo 740 "Snövit" (1988)
LordLife
23 maj 2011 · 998 Inlägg

Om han fick lager ras av etanolen så tror jag att den motorn måste ha varit i jävligt dåligt skick. Tror nog att du hade fått det ändå.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang