Köpråd ny dator

Patrik-C
22 februari 2011 · 22 Inlägg

"seg som en pc" kan man väl inte säga! trycker du upp hårddisken blir alla datorer sega! smile beror på va du håller på med! brukar köra "CleanMyMac" nångång i veckan som tömmer cachar o lite annat smått o gått! som håller den ifas! Jag upplever att alla programmen och själva datorn e stabilare! stöter sällan på programcrasher eller liknande! Kvalitén i sig är grym! Byggmaterialet osv e bra! Har varit inne i en del datorer och Apple har gjort ett fint jobb bakom kåpan oxå! jag skulle ha kört på en Mac! Du kan ju installera Windows på den om du längtar tillbaka till "fel sida" wink

Jag är din fotograf i gryningen!
Jimmylainen
22 februari 2011 · 420 Inlägg

Säger det igen, köp; http://www.inet.se/artikel/1969188/acer-aspire-5943g

Sen köper du en SSD till den; http://www.inet.se/artikel/5303934/cors … 120gb-2-5-

Senast redigerat av Jimmylainen (22 februari 2011)

Patrik-C
22 februari 2011 · 22 Inlägg

han ska lira PS så behövs ingen SSD! sure kan trycka i, men det e mest för kräsna användare jag skulle rekommendera SSD! För den pengen så går de inte o lösa! Tryckte i SSD på 60gb i min MacMini som startup disk o sen en 750gb istl för cd/dvd-slot! fin combo! men jag e kräsen!

Jag är din fotograf i gryningen!
Jimmylainen
22 februari 2011 · 420 Inlägg

Jo det är klart. Blir lite kräsen av mig efter att ha jobbat som IT konsult innan cool

Patrik-C
22 februari 2011 · 22 Inlägg

mm, o jag e ekonom och tekniknörd så jag tar det bästa för minsta peng ;D

Jag är din fotograf i gryningen!
Rquired Allmänt envis
22 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Bostrom skrev:

Patrik-C skrev:
Som mac-fanatiker så skulle jag föredra en MacBook med bra minne! Du behöver inte Pro, inte direkt nån skillnad i prestandan! Men sedan är ju frågan om du är van med Mac eller vill bara köra PC! Har en MacBook Pro 13" personligen! Fram och tillbaka och i skolan! funkar bra med PS men inget jag skulle vilja sitta med hela tiden! så jag tröttnade och köpte en MacPro! (Rätt kräsen av mig)

Ok! Jo jag är väldigt sugen att gå över till Apple smile Folk säger att en Mac inte blir "seg som en pc blir" och att den är "mycket stabilare" samt att den håller längre än en pc. Stämmer det? Man vill ju gärna det då dom är bra mycket dyrare.

Jag upplever det så åtminstone. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Noxxer
23 februari 2011 · 1 482 Inlägg

Kommer ju ut ganska mycket nya saker till PC hela tiden så dom åldras ganska fort.

Datorer blir inte sega sålänge man håller dom rena. Min tuffar på lika fort som för 2 år sen när jag installera Windows på den..
Jag kör CCleaner 2 gånger i veckan och Defragmenterar minst 1 gång i månaden.

BLT Service
Theracords Music Label
Patrik-C
23 februari 2011 · 22 Inlägg

Noxxer skrev:
Kommer ju ut ganska mycket nya saker till PC hela tiden så dom åldras ganska fort.

Datorer blir inte sega sålänge man håller dom rena. Min tuffar på lika fort som för 2 år sen när jag installera Windows på den..
Jag kör CCleaner 2 gånger i veckan och Defragmenterar minst 1 gång i månaden.

Tycker att det e rätt dåligt när det kommer ut nya saker heeela tiden, man blir aldrig riktigt nöjd för att det har kommit ut en ny "vassare" modell bara två veckor efter att man fått hem sin nya dator! Sånt jag stör mig lite på!

TS: Åk till Media Markt eller liknande, dom har ju en PC-del och en Apple-del i sina butiker, fråga personalen om råd och be dom visa hur en Mac fungerar osv! Det är ju en helt annan uppbyggnad och det märks!

Jag är din fotograf i gryningen!
Bostrom RS
23 februari 2011 · 886 Inlägg

Noxxer skrev:
Kommer ju ut ganska mycket nya saker till PC hela tiden så dom åldras ganska fort.

Datorer blir inte sega sålänge man håller dom rena. Min tuffar på lika fort som för 2 år sen när jag installera Windows på den..
Jag kör CCleaner 2 gånger i veckan och Defragmenterar minst 1 gång i månaden.

Upplever en pc som seg när hårddisken börjar fyllas med program och annat faktiskt. Detta trots att man defragmenterar och håller på. Men det är som sagt om man har en välfylld hårddisk.

Edit: Tillägger att jag kört Windows Vista vilket jag hört är erkänt segt samt att jag kör bärbart.

Senast redigerat av Bostrom (23 februari 2011)

Focus RS
Noxxer
25 februari 2011 · 1 482 Inlägg

Bostrom skrev:

Noxxer skrev:
Kommer ju ut ganska mycket nya saker till PC hela tiden så dom åldras ganska fort.

Datorer blir inte sega sålänge man håller dom rena. Min tuffar på lika fort som för 2 år sen när jag installera Windows på den..
Jag kör CCleaner 2 gånger i veckan och Defragmenterar minst 1 gång i månaden.

Upplever en pc som seg när hårddisken börjar fyllas med program och annat faktiskt. Detta trots att man defragmenterar och håller på. Men det är som sagt om man har en välfylld hårddisk.

Edit: Tillägger att jag kört Windows Vista vilket jag hört är erkänt segt samt att jag kör bärbart.

Windows blir segt om man låter grundinställningarna vara kvar. Tar man sig tid och läser på lite så finns det mycket skit man kan stänga av som suger kraft och vissa funktioner som segar ner hårddiskarna med tiden, tex Indexering.

BLT Service
Theracords Music Label
RD_87 Skrotsamlare
25 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Jag har en asus K72D, jävligt nöjd än så länge, men jag spelar ju inte. Batteritiden suger dock, dessutom verkar det finnas en uppsjö av modeller som heter likadant. Men prisvärd för 5,5K.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Patrik-C
28 februari 2011 · 22 Inlägg

Noxxer skrev:

Bostrom skrev:

Noxxer skrev:
Kommer ju ut ganska mycket nya saker till PC hela tiden så dom åldras ganska fort.

Datorer blir inte sega sålänge man håller dom rena. Min tuffar på lika fort som för 2 år sen när jag installera Windows på den..
Jag kör CCleaner 2 gånger i veckan och Defragmenterar minst 1 gång i månaden.

Upplever en pc som seg när hårddisken börjar fyllas med program och annat faktiskt. Detta trots att man defragmenterar och håller på. Men det är som sagt om man har en välfylld hårddisk.

Edit: Tillägger att jag kört Windows Vista vilket jag hört är erkänt segt samt att jag kör bärbart.

Windows blir segt om man låter grundinställningarna vara kvar. Tar man sig tid och läser på lite så finns det mycket skit man kan stänga av som suger kraft och vissa funktioner som segar ner hårddiskarna med tiden, tex Indexering.

Men e det inte lite jobbigt o ha en dator som man måste sköta om och hålla på o trimma? Roligare o lägga tid inne i garaget än framför datorn wink Det är ju rätt jobbigt o behöva läsa på och hålla på och ändra stora inställningar i datorn och gör man fel så kan man göra sönder OSet smile Segt o behöva ominstallera sin dator för att man ändrade lite!

Jag är din fotograf i gryningen!
Noxxer
28 februari 2011 · 1 482 Inlägg

Tja, 1 dags arbete för att slippa flera års irritation tycker iaf jag är en bagatell.

BLT Service
Theracords Music Label
Patrik-C
1 mars 2011 · 22 Inlägg

men du har ju iofs underhållet med o tömma caches och smått o gott! wink rensa ut skräpet på dom! Har iaf erfarenhet att windows kloggar igen snabbare än OS X!

Jag är din fotograf i gryningen!
Pendulum
2 mars 2011 · 1 298 Inlägg

Jag håller med Jimmylainen.
http://www.inet.se/artikel/1969188/acer-aspire-5943g
Intel Core i5, 4gb ram, 500gb hårddisk och bluetooth som kan vara jäkligt smidigt ibland.
Köpte själv en Acer Timelinex 4820T med 14". Fördelen med den är att den har 8h batteritid. Något som faktiskt stämmer ganska bra. Går att köra den ännu snålare och nå uppemot 9 timmar också, men sjävklart försvinner batteriet snabbare om man kör belastar den. Dock har denna bara i3 processor vilket jag bortprioriterade eftersom jag inte använder datorn till mycket annat än surfar och dylikt. Bättre då med batteritid. smile

Senast redigerat av Pendulum (2 mars 2011)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Patrik-C
2 mars 2011 · 22 Inlägg

http://www.apple.com/se/macbookpro/

dom nya macbook prona e klart vassa som faan wink har själv köpt en 15" i7! sjukligt snabb! wink
men 13" e rätt vass den med! (Y)

Jag är din fotograf i gryningen!
p12
2 mars 2011 · 551 Inlägg

flippzter skrev:
skulle tipsa om denna : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619512#extra

håller med. denna går funkar finfint. jag har en bärbar med sämre grafikkort men samma processor och kan spela de flesta spel på hög/medel grafik.

Haters gonna hate.
Bostrom RS
8 mars 2011 · 886 Inlägg

Noxxer skrev:

Bostrom skrev:

Noxxer skrev:
Kommer ju ut ganska mycket nya saker till PC hela tiden så dom åldras ganska fort.

Datorer blir inte sega sålänge man håller dom rena. Min tuffar på lika fort som för 2 år sen när jag installera Windows på den..
Jag kör CCleaner 2 gånger i veckan och Defragmenterar minst 1 gång i månaden.

Upplever en pc som seg när hårddisken börjar fyllas med program och annat faktiskt. Detta trots att man defragmenterar och håller på. Men det är som sagt om man har en välfylld hårddisk.

Edit: Tillägger att jag kört Windows Vista vilket jag hört är erkänt segt samt att jag kör bärbart.

Windows blir segt om man låter grundinställningarna vara kvar. Tar man sig tid och läser på lite så finns det mycket skit man kan stänga av som suger kraft och vissa funktioner som segar ner hårddiskarna med tiden, tex Indexering.

Det lät intressant. Förklara gärna vidare big_smile Har du nån info om detta eller länk?

Focus RS
Bostrom RS
15 mars 2011 · 886 Inlägg

Jag har nu övervägt och Apple känns ändå inte riktigt värd sitt höga pris trots allt. Har hittat 2st Asus:

Asus G53 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=609971

Asus G73 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617911

Är det nödvändigt för de senaste spel/tunga program att köpa G73 eller räcker det med en G53? Skiljer 4000 spänn.

Focus RS
p12
15 mars 2011 · 551 Inlägg

Bostrom skrev:
Jag har nu övervägt och Apple känns ändå inte riktigt värd sitt höga pris trots allt. Har hittat 2st Asus:

Asus G53 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=609971

Asus G73 http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617911

Är det nödvändigt för de senaste spel/tunga program att köpa G73 eller räcker det med en G53? Skiljer 4000 spänn.

absolut inte då de har samma (kraftfulla) grafikkort. och processorn i den billigare är lagom snabb. lovar att du inte kommer att märka någon skillnad. i7 ör lite överflödig då i5:an och ett bra grafikkort räcker gott och väl för att spela. den dyrare har mer RAM, men återigen så är 6 bg överflödigt, du klarar dig gott och väl på 4.

du kommer inte ha mycket mer glädje om du köper den dytare, men du kommer var 4k fattigare för i princip små marginaler.

Haters gonna hate.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang