Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 399 184 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
22 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Ser nice ut smile

En sak att tänka på (ytterligare en) är om du vill flytta ner stereon i mittkonsollen -
så passa på göra det/dra/flytta ner ledningarna nu när inget annat är mont wink

Det hade jag faktiskt tänkt göra men glömde av det idag tongue Tur att du sa det.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Nån som vet säkert ifall det sklljer nåt mellan stötdämparnas infästning på turbon och sugisen? Tänkt beställa dämpare men fanns inte när man tog på reggnummert på sugisen men fanns på turbon

Senast redigerat av Juvakka (24 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Beeos skrev:
Tror inte det :S
Finns ju olika dämpare för sugis och Turbo. Men det är nog bara olika styvhet.

Jo, e väll nåt sorts sportchassi på turbobilarna. Dem har ju krängningshämmare på turbobilar men inte sugisar. Men vill ju ha sportchassi bara infästningarna e dem samma så det funkar, trist å lägg pengar och upptäcka det sen.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:

Beeos skrev:
Tror inte det :S
Finns ju olika dämpare för sugis och Turbo. Men det är nog bara olika styvhet.

Jo, e väll nåt sorts sportchassi på turbobilarna. Dem har ju krängningshämmare på turbobilar men inte sugisar. Men vill ju ha sportchassi bara infästningarna e dem samma så det funkar, trist å lägg pengar och upptäcka det sen.

Sportchassit finns även på vissa sugisar. min i16 reservdelsbil från 89 hade det tex.

enda som skilljer är att det sitter K-hämmare. den främre är "lite" dryg att montera med motorn i (ja det går, men har du ut motorn så gör det inann du stoppar i den igen.)

du får borra hål till h-hämmaren och skaffa andra skruvar till bakre länkarmens främre fästen och bakaxelns fäste (rätta mig gärna om jag har fel)

det är vad jag har fått för mig är skillnaderna.

ang turbo och sugis dämpare så är det la bara turbon som har Gas dämpare från fabrik? (eller bilar med sportchassit)

k-hämmaren fram hade jag tänkt byta. Visste inte ens att dem hade bak, inte vart under där och kollat än. Men finns det där så flyttar jag över den med.

Men en annan sak jag tänkt på, när jag reggbesiktigar så är det ju krav på att det ska vara gasdämpare. Men hur ska jag kunna bevisa det eller det deras uppgift att kolla att det är gas?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:
säg att det e gas.


Skulle du inte byta dämpare med eller har jag drömt det?

borde ju inte vara problem.

Jo, jag ska allt byta ät tanken. Men det lär ju inte stå skrivet på dämparen att det är gas tänkte jag.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Får kika på detta, hade ju tänkt flytta över krängningshämmaren fram imorn så då vet jag hur där ser ut.

Va faktiskt på mekonomen och kollade efter dem dämparna i veckan. Så det blir sånna, ska bara se om jag får tag i nån som kanske har rabatt där roll

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Va faktiskt på mekonomen och kollade efter dem dämparna i veckan. Så det blir sånna, ska bara se om jag får tag i nån som kanske har rabatt där roll

Jag fick lustigt nog SMS erbjudande i går om 100:- rabatt vid köp över 500:- där lol

Fick jag med, har sånt där rabattkort hos dem. Men snål som man är vill jag ju ha så mycket rabatt som möjligt. Sen när jag nu blev medlem i stcs så kan jag ju äntligen handla sänkning med big_smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
25 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Har gjort framsteg och baksteg idag. Kan börja med att den bruna nu är inne i garaget igen och motorn är ur den vita.

Började med att flytta över servovsystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-598eb30118a6250e8ca0408882230fa5.jpg

Sen borrade jag bort nitarna till denna lilla dosan och flyttade över den, måste bara hitta nån stanns att fästa den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-fb8f6630f21e54be8d065964fb24efd4.jpg

Och så flyttade jag över motorkuddarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-677d8edcbbce9113722e435b21083439.jpg

Sen gick jag vidare med att försöka ta bort krängningshämmaren från den vita, men muttrarna var så rostiga att dem var runda och jag får inte loss dem. Tips?
Så jag tänkte ta och fixa rosten som syns till vänster i balken, men då lyfte jag på isoleringen och hittade att det rostat i golvet med. Det var inget som syntes underifrån då det var precis över balken och underredsmassan höll ihop det. Jag rensade bort rosten och det var som att öppna en konservburk, helt slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-278c59db9c50d2d15c60a456fd69c496.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-6e7b3e787f2f56104be0f1a872e7962d.jpg

Jag slipade rosten så gott det gick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-984dcec156dd1202adf3f9f3e1be6d37.jpg

Jag la sen på lite magisk rostfixare, så hoppas det har löst problemet tills imorn roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a4260c18a1d2d188d5ba0895a630522b.jpg

Sen så lackade jag batterihyllan som var slipad sem innan, detta är innan klarlack. Tur att det finns en lackerare som trycker originalfärg på sprayburk big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-eff986bd05eb9d07df3cd60c704e63db.jpg

Så nu får jag dra igång svetsen snart, lagom kul.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
27 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Har inte hänt så mycket då mesta delen av tiden sen senaste uppdateringen har spenderats på att lokalisera ett jordfel. Sökt igenom all jordpunkter och saker som jordar i karrosen, kollat kontakter och allt möjligt. Sen visade det sig att det var ett super simpelt fel. I baklamporna så jordar ju alla lampor på samma jord. Jag hade blandat ihop vilken som var jord och plus på bägge tongue Så har jag slipat och lackat lite med, hållaren till oljekylet och batterihyllan som jag visst var tvungen att ta från cupen märkte jag.

Oljekylshållaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-2244111839c252692d184930640a44e9.jpg

Sen så fick jag prioritera lite, bilen var tvungen att kunna komma ut ur garaget så jag blev tvungen att lyfta i motorn utan krängningshämmaren. Men den landar i bilen längre fram, blir väl lite bök att få i den men so be it tongue Har iaf kopplat in motorn och det som fattas är drivaxlar eftersom jag måste få hem damaskerna. Kommer i veckan, sen ska jag fixa soppaslang imorn så kanske blir uppstart då med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c9dfe5d493705e5e8a9117af946df1fe.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
28 mars 2011 · 1 697 Inlägg

MrTurbo skrev:
Hörru, vart bodde du, måste nog fan komma förbi och inspektera ändå. smile
Behöver du delar har jag en hel og900 T16 som e din för en tusing.  wink

Metropolet Lilla Edet big_smile

Hade ju inte vart fel, tyvärr så vill nog inte morsan det. Är redan ett par bilar på tomten roll

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
28 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

MrTurbo skrev:
Hörru, vart bodde du, måste nog fan komma förbi och inspektera ändå. smile
Behöver du delar har jag en hel og900 T16 som e din för en tusing.  wink

Metropolet Lilla Edet big_smile

Hade ju inte vart fel, tyvärr så vill nog inte morsan det. Är redan ett par bilar på tomten roll

ett par? kan ju snart starta bil skrot lol

Dem flesta funkar ju wink

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
28 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Idag fick jag köpt bränsleslang, servoolja och några slangklämmor. Sen beställde jag oljeröret till turbon med.

Nya bränsleslangen monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-1879d4ad254955269c955cfa35efd135.jpg

Sen har jag fått hem drivaxeldamaskerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-027a955f93f53a7a34bacfd78c7527bf.jpg

Och så har jag lackat lite, bland annat denna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-871f40761f5ecd3e80d7df9bbba31e14.jpg

Så luftade jag kopplingen med, men det var inte mycket att ta bild på.
Oljeröret kommer vara klart runt onsdag och sen fick jag beställt avgasdekalen som är hos SAAB i mitten på veckan den med.

Senast redigerat av Juvakka (28 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
28 mars 2011 · 1 697 Inlägg

MrTurbo skrev:

Juvakka skrev:

MrTurbo skrev:
Hörru, vart bodde du, måste nog fan komma förbi och inspektera ändå. smile
Behöver du delar har jag en hel og900 T16 som e din för en tusing.  wink

Metropolet Lilla Edet big_smile

Hade ju inte vart fel, tyvärr så vill nog inte morsan det. Är redan ett par bilar på tomten roll

Jo det vet jag, vi har snackat förr. Bra minne? tongue Bor i Göta ffs...  wink

Haha, det är ju sant nu när du säger det tongue Jaha, då kanske jag har sett dig nån gång tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
29 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Har fått dit den högre batterihyllen och spännt fast batteriet idag, satte även på dem nya damaskerna på drivaxlarna och satte i dem i bilen.

Nya damaskerna på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c65736e6c508cb0f389e90c4168e7ee9.jpg

I bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c352f16b752f4f6c797028b945e4d8f9.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
30 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
nice:D snart start klar då ju smile

Jo, det närmar sig.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

Nu är allt med motorn klart. Oljekylet monterades idag och den nya oljeslangen till turbon. Sen fyllde jag på alla vätskor och startade den.

Nya oljeslangen och gamla röret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8405b2c1a02e853ef70188f169fc527a.jpg

Och hit tog den sig för egen maskin.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-916fea133de59120c810289e15ffa2a9.jpg

Så nu är det bara dämpare, rost och avgas kvar.

Film på bilen:

Peppe räddar dagen tongue
[video]http://www.garaget.org/video/102352[/video]

Liten körning
[video]http://www.garaget.org/video/102353[/video]

Sen har jag fått veta att avgasdekalen inte längre går att få tag i sad

Sen så får jag tacka brorsan för hjälpen idag smile

Senast redigerat av Juvakka (1 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:
var köpte du slangen till oljan?

Ang avgasdekallappen, ta noggranna bilder och helst ta med bilen /dekalen (alltså reservdelsbilen) till en dekalfirma så kan dom göra en kopia, har sj en kopia till min -84 liggandes smile

Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Det var vad jag hade i tankarna, bara det att den är lite jobbig att ta med sig dit just nu och jag vill inte ta av dekalen med risken att den går sönder. Kanske kan skruva av skärmen och ta med mig. Tar nog och fixar en extra när jag ändå beställer.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:

M_Broberg skrev:
var köpte du slangen till oljan?

Ang avgasdekallappen, ta noggranna bilder och helst ta med bilen /dekalen (alltså reservdelsbilen) till en dekalfirma så kan dom göra en kopia, har sj en kopia till min -84 liggandes smile

Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Det var vad jag hade i tankarna, bara det att den är lite jobbig att ta med sig dit just nu och jag vill inte ta av dekalen med risken att den går sönder. Kanske kan skruva av skärmen och ta med mig. Tar nog och fixar en extra när jag ändå beställer.

tänker du behålla skärmen...? annars kan du ju kapa en bra bit o ta med en liten plåtbit bara smile

Där sa du nåt, blir inget av den skärmen ändå då den är krockad och sen uppspacklad på rost. Så gör jag nog.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
1 april 2011 · 1 697 Inlägg

Turbocab skrev:
Speedparts hade tills nyligen stålomspunnen slang för olja in, men verkar ha försvunnit nu, tyvärr! Men du hittade ju en bra lösning ändå.

Kul projekt annars!

Jag kollade runt på alla ställen där jag kunde tänka mig att det skulle kunna finnas, även på saab. Men fanns ingen stans, men det löste sig riktigt bra så jag är nöjd.

Tack smile

Senast redigerat av Juvakka (1 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
2 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Fixade den hos Vikens i Uddevalla. Ett företag som håller på med hydralik bl.a. Röret fanns ju inte att köpa nån stans.

Kostnaden för detta -
tror nog vi är många som är sugna på denna lösningen big_smile

Kostnaden för oljeröret med alla delarna plus packningarna samt bränsleröret på 65 cm var på 450 spänn.

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang