Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 400 075 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
12 april 2011 · 1 697 Inlägg

Kan även passa på att fråga en sak som inte har med bilen att göra nåt direkt. Vid stcs banträffar, vad gäller då med bankörning och hela det? Måste man ha nån licens för att få köra och vad kostar det att vara med och köra?

Sen så tänkte jag även höra hur det fungerar med försäkringen när jag har reggat bilen, kommer det lösa sig på nåt sätt eller måste jag samma dag som den reggas ringa in och snacka med försäkringsbolaget så att jag får rätt typ av försäkring på bilen?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
12 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:
Kan även passa på att fråga en sak som inte har med bilen att göra nåt direkt. Vid stcs banträffar, vad gäller då med bankörning och hela det? Måste man ha nån licens för att få köra och vad kostar det att vara med och köra?

Sen så tänkte jag även höra hur det fungerar med försäkringen när jag har reggat bilen, kommer det lösa sig på nåt sätt eller måste jag samma dag som den reggas ringa in och snacka med försäkringsbolaget så att jag får rätt typ av försäkring på bilen?

Rekomenderar dig att läsa och fråga på STCS eminenta forum
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=134919

Men kort sagt kostar det flat 300 kroner per år och inget extra, körningen körs inte som tävling (inte tillåtet att jämföra tider eller publicera på forumet) och hamnar då inom lagen för vägtrafik när det kommer till försäkring, du kör helt enkelt på din vanliga trafikförsäkring.

Ang ersättning vid skada osv brukar det strula (finns undantag) ju dummare bolag du har desto svårare kommer du ha att få pengar om du ens får ut några av någon.
Bäst är helt klart att vara uppmärksam och följa reglerna. avåkning tenderar att inte skrota bilen då avåkningszoner finns.

Sen ang försäkring så kör du en og900, allt över halvförsäkring är slöseri med pengar då du kommer få mycket mindre för bilen än vad den är värd (bara en gammal saab ju) har hört 6000 spänn för en i16 för några år sedan.. (inlösning då)

Så enda gången du behöver försäkringen är vid krock med anann bil, och det e ganska lätt att undvika. kör nån annan in i dig e det deras huvudvärk.



Hoppas det hjälper lite, men man ska klart vara medveten om riskerna med bankörning med STCS, det är snuskigt billigt men är lite halv shady försäkringsmässigt. Dock har jag hört massa skit om banförsäkringar som tecknats via Folksam så det e tricky. bäst är att inte köra in i nån och laga sin bil sj om nått skiter sig.

EDIT: osäker om det framgick, men licens krävs alltså inte.

Tack för svaret, nu vet jag vad som gäller smile

Har dock fortfarande kvar frågan om försäkringen efter reggning om det är nån som vet, annars löser ju det sig när det är så dags.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
12 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Har dock fortfarande kvar frågan om försäkringen efter reggning om det är nån som vet, annars löser ju det sig när det är så dags.

Kommer säkert att bli för dig som för många av oss andra med samma projekt.....

Den kommer att vara/bli försäkrad som den 900i den var från början -
alltså inte som en T16 tongue

Vet att det låter helt bing,men så blev det även för min del och jag ringde bolaget 2 ggr -
fick samma svar begge gångar att det "bara" var bytt motor i den roll

Har dock efter begäran fått ett skriftligt intyg på allt är i sin ordning från bolaget sida cool

Det kommer att stå en liten notis på ditt kommande reg bevis.
Under övrigt kommer det att stå:
"T31 Motor bytt" big_smile

Okej, då förblir den billig i försäkring big_smile Får bara fixa ett likadant intyg som du sa så det inte blir tjaffs om nåt händer.
Skulle kunna uppstå en lite kul situation bara om polisen stoppar mig och har missat den lilla notisen tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
12 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Skulle kunna uppstå en lite kul situation bara om polisen stoppar mig och har missat den lilla notisen tongue

Dom första minuterna kanske -
men den uppgiften finns i deras "system".

Då jag gjorde min obligatoriska besiktning nyligen var gubben
T O M borta vid datorn för att kolla om det var oki med T16 spisen i big_smile

Jo, det gör ju det. Men tror det kan bli lite roligt ändå om det är rutinkoll och dem inte kollat i datorn än.

Jasså, det var ju lite lustigt tongue Inga anmärkningar gissar jag?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
14 april 2011 · 1 697 Inlägg

Fått gjort lite denna veckan, dock inga stordåd.

Börjar med en bättre bild på hur det ser ut i bilen. Har fixat innerbelysningen med som inte lös innan, bytte bara säkring tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a612b31ce6166bdbc5dcceea0544467c.jpg

Så är lycktglasen bytta till ett par lite fräschare nu med.
Dem gamla, hade nog inte gått genom besiktningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-63ea11e7ea17bfd9dd3bc49f59bfd58c.jpg

Dem "nya" monterad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-aedf298f90e19be921dd5f58e9918181.jpg

Så idag tog jag bort avgaset från bägge bilarna och monterade turboröret på den bruna. Av nån anledning passade det inte hmm Men löste sig med lite våld så den kan komma genom reggningen iaf, sen åker 3" på big_smile Fick kapa av röret för det hade rostat ihop så ska köpa en liten bit rör imorn att sätta utanpå skarven.
Fick även beställt dekalen i måndags, ungefär en vecka skulle det ta sa dem så hoppas på imorn. 300-400 kr skulle den kosta mig mad

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
15 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Fick även beställt dekalen i måndags,300-400 kr skulle den kosta mig mad

yikes Då har den gått saftigt upp i pris vill jag lova yikes

Saab säljer den inte längre, man måste beställa den från ett tryckeri. Och dem sa att det kostar ett par hundra att få till själva dekalen så den är färdig att trycka, sen skulle det kosta ett par hundra bara att starta maskinen. Men hade ju inge val sad Får väl se hur den blir med för dem kunde ju fan inte läsa ritning.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
15 april 2011 · 1 697 Inlägg

Beeos skrev:
Saabklubben har några på sin sida.
Vet inte om det är rätt dock smile

Synd att du inte berättade det innan i måndags, nu har jag ju inte mycket till val.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
15 april 2011 · 1 697 Inlägg

Beeos skrev:
Synd att jag inte är inne alltid just precis här smile

Ja det tycker jag, för denna dekalen kommer inte ens bli riktig. Dem kunde inte göra perforeringar, vilket det ju ska vara egentligen. Men tror inte dem vet det på besiktningen tongue

Senast redigerat av Juvakka (15 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
15 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:

plankan skrev:

yikes Då har den gått saftigt upp i pris vill jag lova yikes

Saab säljer den inte längre, man måste beställa den från ett tryckeri. Och dem sa att det kostar ett par hundra att få till själva dekalen så den är färdig att trycka, sen skulle det kosta ett par hundra bara att starta maskinen. Men hade ju inge val sad Får väl se hur den blir med för dem kunde ju fan inte läsa ritning.

Ah va ..............yikes
jaja bra och veta tills nästa projekt i framtiden.

Man kanske skulle beställa 1 av varje från MY 90 till 93 och ha liggande tongue

Har du fått tid till reg besiktningen big_smile

Så tänkte jag också när jag fick veta det, sen fick jag veta priset och då blev det bara en tongue

Har inte ens ringt dem än eftersom dagen då den är klar numer helt beror på när tryckeriet känner att dem har lust att veva igång maskineriet och trycka min lilla dekal tongue Och det blev inte denna veckan så om dem inte hör av sig innan jag slutar på måndag åker jag dit och ser vad dem har haft för sig.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

Jobbade lite på bilen i helgen. När jag testkörde den lite hemma på grusvägen så blåste all rost på avgasröret bort och jag såg att första delen på avgassystemet i princip rostat bort helt. Så pass att jag inte tror det går att fixa. Funderar på om jag kan komma genom reggningen med mitt 3 tums om jag inte kör med batteriböj? Annars får jag väl hitta en väldigt mycket bättre beggagnad första del som är hel.

Sen så har jag bytt bakoket med, men nu kärvar handbromsen på det oket. Drar jag handbromsen lite mer än att den håller bilen så när jag då släpper handbromsen så fastnar själva armen som sitter i oket. Räcker att man petar till den lite så släpper den loss igen. Får se om jag kan smörja upp den eller hur jag ska göra.

Annars så är det klart förrutom dekalen, handbroms och färdbromsen verkar ta jämnt så nu är det bara dem små problem kvar.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
hoppas du löser dina problem snart smile vill ju se saaben på vägarna

Hoppas jag med för jag vill köra den smile Rolig att köra på våran 300 m grusväg hemma. Snart sammlat runt 2 mil på bara den lilla vägen big_smile

Senast redigerat av Juvakka (18 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
hoppas du löser dina problem snart smile vill ju se saaben på vägarna

Hoppas jag med för jag vill köra den smile Rolig att köra på våran 300 m grusväg hemma. Snart sammlat runt 2 mil på bara den lilla vägen big_smile

har du lite gurs här o där då tongue haha du är ju på upplåppet nu smile

Nä, jag fördelar bara det lite jämnare wink

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Inte helt ovanligt att dom rostar sönder nere vid färstet på vxl-lådan -
är det där eller strax intill katten ??

Båda ställena är det, vid fästet på v-lådan är det några små hål och djupa skåror. Flänsen mot kattten har i princip rostat av från resten av röret och sen har det rostat längs med "skarven" på röret.

plankan skrev:
Har du bara flyttat över oket - eller har du bytt belägg med ?
Du vet hur du skall just handbromsen på dom ok'en ??

Bara flyttat oket, hade dock loss beläggen och dem var i princip nya så då satte jag tillbaks dem. Jo, är väl vid handbromsen inne i bilen. Grejjen är ju den att det tar jämt och fint bara att det nya oket fastnar i "låst" läge om man drar handbromsen hårt. Drar man den bara så att den håller bilen i en backe så går den tillbaks. Problemet sitter i själva handbromsarmen i oket, den kärvar om man alltså drar för hårt. Dock sätter den sig inte hårt utan går att lossa igen med handen.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

Kan ju berätta att jag var hos dem jag beställde dekalen av idag. Förra gången sa dem att det skulle ta en vecka och nu sa dem att det blir i alla fall inte innan påsk och dem kunde inte svara på när efter påsk dem kunde börja med den. Så jag ska se om det finns nån annan som kan lösa det.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Jo, är väl vid handbromsen inne i bilen.

Nej,det är på själva ok'et med en insexnyckel.

Sitter en täckmutter (14mm) på sidan/mitten/bakom oken som man lossnar -
dar bakom hittar du sedan skruven man just på.

http://www.geting.se/image.php/299189-H-broms.just.jpg

Det var som attan, kan man få till det så att den inte fastnar om man skysterar den?

Vad tror du om avgassystemet? Om jag kan köra med mitt 3 tums eller om jag ska jaga rätt på en original förstadel?

Kan ju passa på att fåga om det finns nån i området Trollhättan till Göteborg som kan tänkas ha första delen på avgassystemet till en turbo tillsalu för en billig peng?

Senast redigerat av Juvakka (19 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Du justerar genom att skruva den skruven i botten så hjulet inte går runt -
sedan släpper du den till du når där hjulet börjar gå lätt igen.

Detta är sätet man justera på genom att läget på själva kolven i ok'et ändras och alltså därmed även "längden" som armen behöver som arbetsyta (korta drag typ)

Okej, då ska jag kika på det.

plankan skrev:
Är det bara första biten efter org DP och ner till katalysator -
sedan org system efter den - så tror jag inte det lär spela någon större roll.

Nja, tänkte väl mer hela vägen. Men så kan jag ju också göra, bara fixa sista skarven så den håller tätt då.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
fy va segt.. tråkigt at folk inte kan hålla va man lovar..

Jo, det är väldigt segt. Men hoppas nån annan kan lösa det.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
fy va segt.. tråkigt at folk inte kan hålla va man lovar..

Jo, det är väldigt segt. Men hoppas nån annan kan lösa det.

ja någon måste ju kunna fixa det smile sitter o ska beställa saker till min bil nu

Vad blir det för nåt kul då?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

ja någon måste ju kunna fixa det smile sitter o ska beställa saker till min bil nu

Vad blir det för nåt kul då?

lite skruv o rem o slangar o mätare o hållare ser det ut som nu smile

Låter fint smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
26 april 2011 · 1 697 Inlägg

Inte mycket till uppdatering men jag har smörjt upp min handbroms nu så den fungerar som den ska och tar jämnt.

Sen vart jag ner till min granne som är "lite" av en saabnörd och kollade om han möjligtvis hade lite grejjer som jag ska ha. Som det verkar nu så får jag tag i en speedparts APC och magnetventil hos honom. Sen ska jag åka till gamla sdcc och fixa en 9000 ic i veckan är tanken.

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang