Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 399 203 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
nyllet
18 april 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
hoppas du löser dina problem snart smile vill ju se saaben på vägarna

Hoppas jag med för jag vill köra den smile Rolig att köra på våran 300 m grusväg hemma. Snart sammlat runt 2 mil på bara den lilla vägen big_smile

har du lite gurs här o där då tongue haha du är ju på upplåppet nu smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
hoppas du löser dina problem snart smile vill ju se saaben på vägarna

Hoppas jag med för jag vill köra den smile Rolig att köra på våran 300 m grusväg hemma. Snart sammlat runt 2 mil på bara den lilla vägen big_smile

har du lite gurs här o där då tongue haha du är ju på upplåppet nu smile

Nä, jag fördelar bara det lite jämnare wink

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
18 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Jobbade lite på bilen i helgen. När jag testkörde den lite hemma på grusvägen så blåste all rost på avgasröret bort och jag såg att första delen på avgassystemet i princip rostat bort helt. Så pass att jag inte tror det går att fixa. Funderar på om jag kan komma genom reggningen med mitt 3 tums om jag inte kör med batteriböj? Annars får jag väl hitta en väldigt mycket bättre beggagnad första del som är hel..

Inte helt ovanligt att dom rostar sönder nere vid färstet på vxl-lådan -
är det där eller strax intill katten ??


Juvakka skrev:
Sen så har jag bytt bakoket med, men nu kärvar handbromsen på det oket. Drar jag handbromsen lite mer än att den håller bilen så när jag då släpper handbromsen så fastnar själva armen som sitter i oket. Räcker att man petar till den lite så släpper den loss igen. Får se om jag kan smörja upp den eller hur jag ska göra..

Har du bara flyttat över oket - eller har du bytt belägg med ?
Du vet hur du skall just handbromsen på dom ok'en ??

Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Inte helt ovanligt att dom rostar sönder nere vid färstet på vxl-lådan -
är det där eller strax intill katten ??

Båda ställena är det, vid fästet på v-lådan är det några små hål och djupa skåror. Flänsen mot kattten har i princip rostat av från resten av röret och sen har det rostat längs med "skarven" på röret.

plankan skrev:
Har du bara flyttat över oket - eller har du bytt belägg med ?
Du vet hur du skall just handbromsen på dom ok'en ??

Bara flyttat oket, hade dock loss beläggen och dem var i princip nya så då satte jag tillbaks dem. Jo, är väl vid handbromsen inne i bilen. Grejjen är ju den att det tar jämt och fint bara att det nya oket fastnar i "låst" läge om man drar handbromsen hårt. Drar man den bara så att den håller bilen i en backe så går den tillbaks. Problemet sitter i själva handbromsarmen i oket, den kärvar om man alltså drar för hårt. Dock sätter den sig inte hårt utan går att lossa igen med handen.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
18 april 2011 · 1 697 Inlägg

Kan ju berätta att jag var hos dem jag beställde dekalen av idag. Förra gången sa dem att det skulle ta en vecka och nu sa dem att det blir i alla fall inte innan påsk och dem kunde inte svara på när efter påsk dem kunde börja med den. Så jag ska se om det finns nån annan som kan lösa det.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
18 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Jo, är väl vid handbromsen inne i bilen.

Nej,det är på själva ok'et med en insexnyckel.

Sitter en täckmutter (14mm) på sidan/mitten/bakom oken som man lossnar -
dar bakom hittar du sedan skruven man just på.

http://www.geting.se/image.php/299189-H-broms.just.jpg

Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Jo, är väl vid handbromsen inne i bilen.

Nej,det är på själva ok'et med en insexnyckel.

Sitter en täckmutter (14mm) på sidan/mitten/bakom oken som man lossnar -
dar bakom hittar du sedan skruven man just på.

http://www.geting.se/image.php/299189-H-broms.just.jpg

Det var som attan, kan man få till det så att den inte fastnar om man skysterar den?

Vad tror du om avgassystemet? Om jag kan köra med mitt 3 tums eller om jag ska jaga rätt på en original förstadel?

Kan ju passa på att fåga om det finns nån i området Trollhättan till Göteborg som kan tänkas ha första delen på avgassystemet till en turbo tillsalu för en billig peng?

Senast redigerat av Juvakka (19 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
19 april 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Kan ju berätta att jag var hos dem jag beställde dekalen av idag. Förra gången sa dem att det skulle ta en vecka och nu sa dem att det blir i alla fall inte innan påsk och dem kunde inte svara på när efter påsk dem kunde börja med den. Så jag ska se om det finns nån annan som kan lösa det.

fy va segt.. tråkigt at folk inte kan hålla va man lovar..

tack till:
www.MBSCA.com
plankan
19 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Det var som attan, kan man få till det så att den inte fastnar om man skysterar den

Du justerar genom att skruva den skruven i botten så hjulet inte går runt -
sedan släpper du den till du når där hjulet börjar gå lätt igen.

Detta är sätet man justera på genom att läget på själva kolven i ok'et ändras och alltså därmed även "längden" som armen behöver som arbetsyta (korta drag typ)

Juvakka skrev:
Vad tror du om avgassystemet? Om jag kan köra med mitt 3 tums eller om jag ska jaga rätt på en original förstadel?

Är det bara första biten efter org DP och ner till katalysator -
sedan org system efter den - så tror jag inte det lär spela någon större roll.

Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Du justerar genom att skruva den skruven i botten så hjulet inte går runt -
sedan släpper du den till du når där hjulet börjar gå lätt igen.

Detta är sätet man justera på genom att läget på själva kolven i ok'et ändras och alltså därmed även "längden" som armen behöver som arbetsyta (korta drag typ)

Okej, då ska jag kika på det.

plankan skrev:
Är det bara första biten efter org DP och ner till katalysator -
sedan org system efter den - så tror jag inte det lär spela någon större roll.

Nja, tänkte väl mer hela vägen. Men så kan jag ju också göra, bara fixa sista skarven så den håller tätt då.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
fy va segt.. tråkigt at folk inte kan hålla va man lovar..

Jo, det är väldigt segt. Men hoppas nån annan kan lösa det.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
19 april 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
fy va segt.. tråkigt at folk inte kan hålla va man lovar..

Jo, det är väldigt segt. Men hoppas nån annan kan lösa det.

ja någon måste ju kunna fixa det smile sitter o ska beställa saker till min bil nu

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
fy va segt.. tråkigt at folk inte kan hålla va man lovar..

Jo, det är väldigt segt. Men hoppas nån annan kan lösa det.

ja någon måste ju kunna fixa det smile sitter o ska beställa saker till min bil nu

Vad blir det för nåt kul då?

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
19 april 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

Jo, det är väldigt segt. Men hoppas nån annan kan lösa det.

ja någon måste ju kunna fixa det smile sitter o ska beställa saker till min bil nu

Vad blir det för nåt kul då?

lite skruv o rem o slangar o mätare o hållare ser det ut som nu smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
19 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

ja någon måste ju kunna fixa det smile sitter o ska beställa saker till min bil nu

Vad blir det för nåt kul då?

lite skruv o rem o slangar o mätare o hållare ser det ut som nu smile

Låter fint smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
26 april 2011 · 1 697 Inlägg

Inte mycket till uppdatering men jag har smörjt upp min handbroms nu så den fungerar som den ska och tar jämnt.

Sen vart jag ner till min granne som är "lite" av en saabnörd och kollade om han möjligtvis hade lite grejjer som jag ska ha. Som det verkar nu så får jag tag i en speedparts APC och magnetventil hos honom. Sen ska jag åka till gamla sdcc och fixa en 9000 ic i veckan är tanken.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
26 april 2011 · 1 697 Inlägg

Nån som vet om jag måste klistra över den nuvarande avgasdekalen med den nya eller om jag kan sätta den brevid?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
26 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:
Nån som vet om jag måste klistra över den nuvarande avgasdekalen med den nya eller om jag kan sätta den brevid?

klistra över e la smidigast?

Jo, men tänkte försöka göra den själv roll för det tar sån tid hos tryckerifirman och vill då helst inte klistra över originalet på bilen om jag inte måste.

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
26 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Nån som vet om jag måste klistra över den nuvarande avgasdekalen med den nya eller om jag kan sätta den brevid?

Den som sitter i din "nya" bil har inget värde alls då den behandlar B201 (8vent)
Så det är bort med den och i med den som skall vara till B202 (16vent)

Juvakka
26 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Nån som vet om jag måste klistra över den nuvarande avgasdekalen med den nya eller om jag kan sätta den brevid?

Den som sitter i din "nya" bil har inget värde alls då den behandlar B201 (8vent)
Så det är bort med den och i med den som skall vara till B202 (16vent)

Okej, då behöver jag inte bry mig om det smile

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang