Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 398 544 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
20 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Rätt så vanliga eftersom dom var den enda fabrik som gjorde alla karosserna -
samt att 2drs och cabbarna endast gjordes där smile

Har du en 7a i chassinr på MY88 ?

EDIT:

Ser nu att begge dina bilar är "7:or" smile  EDIT

Hur ser du det?

Edit:

Eller du kanske kollade på transportstyrelsen tongue

Senast redigerat av Juvakka (20 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
20 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Edit:

Eller du kanske kollade på transportstyrelsen tongue

big_smile

Juvakka
21 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Då har jag jobbat lite till med bilen. Börjar med bilderna på kontakterna som inte passade bak i bilen.

Vid soppatanken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-50dbc9907c7feaf8248f582cede03da7.jpg

Vid ventilationen vänster bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-120645793660e643357dfd03195c5108.jpg

Sen blev det framsteg med.
Tvättade av och sköljde ur lite slangar och då upptäckte jag att turbobilens kylare läckte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a88caa6003dbcaa264710905bea9ac9f.jpg

Eftersom kylaren som satt i bilen inte var fräsch den heller vände jag mig till den tredje og 900:an och hittade en kanonfin kylare big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5e3b82e9e901d0b6024e75246ee18c86.jpg

Sen stoppade jag in inredningen i cupen igen. Plockade först ut växellänkaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c6a8f14597567b59732132f373681c38.jpg

Så trasslade jag lite el med, drog all elen som satt i bilen rätt väg men kopplade inte in den. Tog även ut elen som satt runt rattstången och la in den "nya" elen i bilen. Så all el från sugbilen är nu borta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-743f38374c8862a799442a76c001a270.jpg

Sen så lagade jag avgaset lite bonne style med kemsik metal, ska ju bara vara tätt genom besiktningen tongue Bakom ser ni det fina skicket på original kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9ddb9d245b47e3c43c32ab96e6586f62.jpg

Sen brottades jag lite med oljekylet med, otroligt vad det hade rostat i skruvarna och "ramen" runt. Oljekylet var dock i fint skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8f32241761e64299eb2f36f15665fa4a.jpg

Men fick montera ner fronten för att kunna kapa av skruvarna med vinkelslipen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f89ce78bb61e164f9dcef95796a5083d.jpg

Sen snodde jag lycktglasen från den med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8b3b40ade98910d36fc049740cbdb50e.jpg

Allt för idag, nästa steg blir nog att lyfta turbomotorn och ta bort sista delen på avgassystemet på turbobilen.

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
21 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:
Då har jag jobbat lite till med bilen. Börjar med bilderna på kontakterna som inte passade bak i bilen.

Vid soppatanken.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-50dbc9907c7feaf8248f582cede03da7.jpg

Vid ventilationen vänster bak.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-120645793660e643357dfd03195c5108.jpg

Sen blev det framsteg med.
Tvättade av och sköljde ur lite slangar och då upptäckte jag att turbobilens kylare läckte.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-a88caa6003dbcaa264710905bea9ac9f.jpg

Eftersom kylaren som satt i bilen inte var fräsch den heller vände jag mig till den tredje og 900:an och hittade en kanonfin kylare big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5e3b82e9e901d0b6024e75246ee18c86.jpg

Sen stoppade jag in inredningen i cupen igen. Plockade först ut växellänkaget.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c6a8f14597567b59732132f373681c38.jpg

Så trasslade jag lite el med, drog all elen som satt i bilen rätt väg men kopplade inte in den. Tog även ut elen som satt runt rattstången och la in den "nya" elen i bilen. Så all el från sugbilen är nu borta big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-743f38374c8862a799442a76c001a270.jpg

Sen så lagade jag avgaset lite bonne style med kemsik metal, ska ju bara vara tätt genom besiktningen tongue Bakom ser ni det fina skicket på original kylaren.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9ddb9d245b47e3c43c32ab96e6586f62.jpg

Sen brottades jag lite med oljekylet med, otroligt vad det hade rostat i skruvarna och "ramen" runt. Oljekylet var dock i fint skick.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8f32241761e64299eb2f36f15665fa4a.jpg

Men fick montera ner fronten för att kunna kapa av skruvarna med vinkelslipen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-f89ce78bb61e164f9dcef95796a5083d.jpg

Sen snodde jag lycktglasen från den med.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8b3b40ade98910d36fc049740cbdb50e.jpg

Allt för idag, nästa steg blir nog att lyfta turbomotorn och ta bort sista delen på avgassystemet på turbobilen.

bra jobbat marco börjar ju likna något... smile när vi är klara får vi ut o glida med våra saabar big_smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
21 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
bra jobbat marco börjar ju likna något... smile när vi är klara får vi ut o glida med våra saabar big_smile

Tack smile Jo, nu så börjar snart grejjer komma på plats igen. Innan har jag ju bara plockat bort i en bil och sen repeterat i den andra tongue Får vi absolut ta och göra, men bara om du tar det lungt på gasen så jag inte hamnar efter wink

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
21 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
bra jobbat marco börjar ju likna något... smile när vi är klara får vi ut o glida med våra saabar big_smile

Tack smile Jo, nu så börjar snart grejjer komma på plats igen. Innan har jag ju bara plockat bort i en bil och sen repeterat i den andra tongue Får vi absolut ta och göra, men bara om du tar det lungt på gasen så jag inte hamnar efter wink

du hade mycket saker på den vita ett tag där tongue

lovar kan lägga en tegelsten under den lol

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
21 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
bra jobbat marco börjar ju likna något... smile när vi är klara får vi ut o glida med våra saabar big_smile

Tack smile Jo, nu så börjar snart grejjer komma på plats igen. Innan har jag ju bara plockat bort i en bil och sen repeterat i den andra tongue Får vi absolut ta och göra, men bara om du tar det lungt på gasen så jag inte hamnar efter wink

du hade mycket saker på den vita ett tag där tongue

lovar kan lägga en tegelsten under den lol

Ja, har man inte plats så har man inte. Takräcke är underskattat smile

Haha, kom på att du vågar ju inte gasa ändå så det e lungt lol

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
21 mars 2011 · 2 564 Inlägg

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

Tack smile Jo, nu så börjar snart grejjer komma på plats igen. Innan har jag ju bara plockat bort i en bil och sen repeterat i den andra tongue Får vi absolut ta och göra, men bara om du tar det lungt på gasen så jag inte hamnar efter wink

du hade mycket saker på den vita ett tag där tongue

lovar kan lägga en tegelsten under den lol

Ja, har man inte plats så har man inte. Takräcke är underskattat smile

Haha, kom på att du vågar ju inte gasa ändå så det e lungt lol

gasa är farligt big_smile har en annan bil ja gasar med i stället big_smile

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
21 mars 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:

du hade mycket saker på den vita ett tag där tongue

lovar kan lägga en tegelsten under den lol

Ja, har man inte plats så har man inte. Takräcke är underskattat smile

Haha, kom på att du vågar ju inte gasa ändå så det e lungt lol

gasa är farligt big_smile har en annan bil ja gasar med i stället big_smile

Jo, man kan ju få böter wink

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
21 mars 2011 ·

Juvakka skrev:
Då har jag jobbat lite till med bilen. Börjar med bilderna på kontakterna som inte passade bak i bilen.

Vid soppatanken.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-50dbc9907c7feaf8248f582cede03da7.jpg

Ah,ja det är en tidl MY 88 den där -
men då skruvar du bara ur givaren från den vita och mont den i "bruksbilen" wink

Apropos bensin.....
Du lär nog få lite problem längre fram med matarslangen till fuelrailen när du skall lägga i T16 i en 8v bil.
Då du har en MY 88 finns det bränslefiltert i motorrummet,så ant kan du kanske fixa en lösning därfrån -
annars kan ett alternativ vara att ta den bränsleledning från den vita som går från filtert HÖ bak under vid bakaxlen.
Den slangen (svart plast) går in i karossen HÖ bak under baksätet och är dragen längs VÄ sidan jämt med inre tröskel.
Passa isåfall även på ta fästbygelen till filtert i samma veva.

Returen från fuelrailen är det inga problem med -
för den kan man mont på en gummislang i önskad längd senare.

Juvakka
22 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Då har jag jobbat lite till med bilen. Börjar med bilderna på kontakterna som inte passade bak i bilen.

Vid soppatanken.

http://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-50dbc9907c7feaf8248f582cede03da7.jpg

Ah,ja det är en tidl MY 88 den där -
men då skruvar du bara ur givaren från den vita och mont den i "bruksbilen" wink

Apropos bensin.....
Du lär nog få lite problem längre fram med matarslangen till fuelrailen när du skall lägga i T16 i en 8v bil.
Då du har en MY 88 finns det bränslefiltert i motorrummet,så ant kan du kanske fixa en lösning därfrån -
annars kan ett alternativ vara att ta den bränsleledning från den vita som går från filtert HÖ bak under vid bakaxlen.
Den slangen (svart plast) går in i karossen HÖ bak under baksätet och är dragen längs VÄ sidan jämt med inre tröskel.
Passa isåfall även på ta fästbygelen till filtert i samma veva.

Returen från fuelrailen är det inga problem med -
för den kan man mont på en gummislang i önskad längd senare.

Tänkte åka till vikens och fixa lite slangar och rör. Så tar nog och låter han fixa en från soppa filtret till fuelrailen.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
22 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Hade inte tänkt göra nåt idag, men ångrade mig när jag kom hem. Så detta är vad jag fick gjort innan mörkret föll. Jag bytte tankgivaren och kopplade in den, konstaterade att jag inte hade grejjer att koppla in elen i bakluckan med, jag bytte blinkers,- och vindrutetorkar reglage och kopplade in dem, bytte bromsgivaren och kopplade in, kopplade in tryckvackten och elen till säkringsdosan i vänster framskärm, drog all elen så den hänger där den ska, kopplade i c-lås dosan, kopplade in mätarhuset och monterade det och kopplade även elen vid styrboxen samt kupefläkten.

Lite bilder med kass kvalitet eftersom det var mörkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-27aa99ecbc8af1fcede72c1d5916f5d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-203598d758d040c46fea473e39b3bdfe.jpg

Nya till höger och gamla till vänster

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-5d51e8ad2bc0f6b2ce11217fea0c7789.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
22 mars 2011 · 1 080 Inlägg

Fiiiint big_smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
plankan
22 mars 2011 ·

Ser nice ut smile

En sak att tänka på (ytterligare en) är om du vill flytta ner stereon i mittkonsollen -
så passa på göra det/dra/flytta ner ledningarna nu när inget annat är mont wink

Juvakka
22 mars 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:
Fiiiint big_smile

Ajjemän smile

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
22 mars 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:
Ser nice ut smile

En sak att tänka på (ytterligare en) är om du vill flytta ner stereon i mittkonsollen -
så passa på göra det/dra/flytta ner ledningarna nu när inget annat är mont wink

Det hade jag faktiskt tänkt göra men glömde av det idag tongue Tur att du sa det.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Nån som vet säkert ifall det sklljer nåt mellan stötdämparnas infästning på turbon och sugisen? Tänkt beställa dämpare men fanns inte när man tog på reggnummert på sugisen men fanns på turbon

Senast redigerat av Juvakka (24 mars 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
Beeos
24 mars 2011 · 12 Inlägg

Tror inte det :S
Finns ju olika dämpare för sugis och Turbo. Men det är nog bara olika styvhet.

Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

Beeos skrev:
Tror inte det :S
Finns ju olika dämpare för sugis och Turbo. Men det är nog bara olika styvhet.

Jo, e väll nåt sorts sportchassi på turbobilarna. Dem har ju krängningshämmare på turbobilar men inte sugisar. Men vill ju ha sportchassi bara infästningarna e dem samma så det funkar, trist å lägg pengar och upptäcka det sen.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
24 mars 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:

Beeos skrev:
Tror inte det :S
Finns ju olika dämpare för sugis och Turbo. Men det är nog bara olika styvhet.

Jo, e väll nåt sorts sportchassi på turbobilarna. Dem har ju krängningshämmare på turbobilar men inte sugisar. Men vill ju ha sportchassi bara infästningarna e dem samma så det funkar, trist å lägg pengar och upptäcka det sen.

Sportchassit finns även på vissa sugisar. min i16 reservdelsbil från 89 hade det tex.

enda som skilljer är att det sitter K-hämmare. den främre är "lite" dryg att montera med motorn i (ja det går, men har du ut motorn så gör det inann du stoppar i den igen.)

du får borra hål till h-hämmaren och skaffa andra skruvar till bakre länkarmens främre fästen och bakaxelns fäste (rätta mig gärna om jag har fel)

det är vad jag har fått för mig är skillnaderna.

ang turbo och sugis dämpare så är det la bara turbon som har Gas dämpare från fabrik? (eller bilar med sportchassit)

k-hämmaren fram hade jag tänkt byta. Visste inte ens att dem hade bak, inte vart under där och kollat än. Men finns det där så flyttar jag över den med.

Men en annan sak jag tänkt på, när jag reggbesiktigar så är det ju krav på att det ska vara gasdämpare. Men hur ska jag kunna bevisa det eller det deras uppgift att kolla att det är gas?

Saab 900 "T16" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang