Saab 900 T16

Saab 900 som är T16 konverterad och som det fixas lite med efter hand.
  • 96 Följare
  • 399 064 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 november 2020
Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

Då ska det bli lite bilder igen då. Har svetsat golvet, la på nån skyddsfärg som ska tåla bromiljö. Så det ska nog klara sig från rost, sen blev det ju underredsmassa på utsidan och färg på insidan med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-6e89808c2642f230803e85d1d2180e2d.jpg

Köpt dämpare på mekonomen, fick ingen rabatt trots att jag försökte övertala kassörskan till det tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c13fbb6c360bb6949aeafbf5c1f34dea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-8e4622f25b77a8f8b92cea40ce20a03c.jpg

Även hämtat sänkningssats hos speedparts, där jag fick rabatt big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-1d3bc477629005c26b98b952bcf748bc.jpg

Nästan all inredning är i och stereon har flyttat ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9d406744a39b72fd8ece0cb1cc574b1e.jpg

Efter mycket jobb och jävelskap så är fjäder och dämpare bytt höger fram. Imorn ska jag övertala vänster fram tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-08da19100cd046ded59c4c39aa41dd88.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:

plankan skrev:

Å shit yikes

Jo dom kan vara "lite" jobbiga dom dämparna och då skall ni vara glada det inte är en bil med ABS tongue

Då är jag jätteglad att den inte har ABS tongue

Kapa den underfrån genom gummit då..........

Lär dock framkalla en viss "doft" i garaget big_smile

Jo, ville helst slippa kapa. Misstänker att metallen i dämparen är av nån överjävlig typ som är stenhård?

Saab 900 "T16" (1992)
wadde Tryck och pys-åka
9 april 2011 · 884 Inlägg

Juvakka skrev:
Köpt dämpare på mekonomen, fick ingen rabatt trots att jag försökte övertala kassörskan till det tongue

Även hämtat sänkningssats hos speedparts, där jag fick rabatt big_smile

And what did we learn ? ... justdet ... speedparts smile

Najs work med golvet där. Har svetsat upp en gammal 900 trubnos som var redigt kexig så man känner igen det.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Juvakka
9 april 2011 · 1 697 Inlägg

wadde skrev:

Juvakka skrev:
Köpt dämpare på mekonomen, fick ingen rabatt trots att jag försökte övertala kassörskan till det tongue

Även hämtat sänkningssats hos speedparts, där jag fick rabatt big_smile

And what did we learn ? ... justdet ... speedparts smile

Najs work med golvet där. Har svetsat upp en gammal 900 trubnos som var redigt kexig så man känner igen det.

Precis, det dumma blir ju bara när dem inte har det man vill ha tongue Men dem kanske tar specialbeställningar big_smile
Tack. Jo, misstänker att golven ser ungefär likadana ut på dessa wink Men alltid trevligt att få svetsa lite.

Saab 900 "T16" (1992)
wadde Tryck och pys-åka
9 april 2011 · 884 Inlägg

AHa. jag har inte kollat på 900-avdelningen på länge så.

Ja till historien hör att jag veckan efter lånade ut bilen till en kompis som vek den kring en stolpe. Haha.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Juvakka
10 april 2011 · 1 697 Inlägg

wadde skrev:
AHa. jag har inte kollat på 900-avdelningen på länge så.

Ja till historien hör att jag veckan efter lånade ut bilen till en kompis som vek den kring en stolpe. Haha.

Det va ju riktigt tråkigt, klarade sig alla? Men ska det skita sig brukar det göra det ordentligt när man lagt ner en massa arbete.

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
10 april 2011 · 1 697 Inlägg

Idag har jag inga roliga bilder. Men fjädrar och dämpare är efter mycket problem utbytta iaf. Blev grym skillnad mot innan, mycket styvare nu big_smile

gamla och nya framfjädrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-9a08fb2f2f7e2f05924c0e6c45c6bcdf.jpg

gamla och nya bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-bdcbaa97e080dc710146db3042dd991c.jpg

Så bestämde domkraften sig för att gå i förtidspension medans bilen stod på den. Tror inte denna går att använda mer tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-0f0553d8cf99fb8baaf0d1eaaa88f325.jpg

Det som är kvar innan reggning nu är: Avgassystemet, höger bakok, avgasdekalen och lycktglas samt montera det sista inredningsdelarna smile

Senast redigerat av Juvakka (10 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
nyllet
10 april 2011 · 2 564 Inlägg

lite skillnad smile inte bara i höjd i tjocklek med.. när får vi se bild på hela bilen då tongue

tack till:
www.MBSCA.com
Juvakka
10 april 2011 · 1 697 Inlägg

nyllet skrev:
lite skillnad smile inte bara i höjd i tjocklek med.. när får vi se bild på hela bilen då tongue

Jo lite skillnad ja. Men dem nya fjärdrarna är ju ganska mycket grövre (iaf fram) och sjunker då inte ihop lika mycket som original vid belastning. Tog en liten testrunda hemma på grusvägen och kan knappt vänta nu tongue

Så fort det är ljust nog smile

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
11 april 2011 · 1 080 Inlägg

Förväntar mig resultat at sevenhundred hours !!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
plankan
11 april 2011 ·

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
lite skillnad smile inte bara i höjd i tjocklek med.. när får vi se bild på hela bilen då tongue

Jo lite skillnad ja. Men dem nya fjärdrarna är ju ganska mycket grövre (iaf fram) och sjunker då inte ihop lika mycket som original vid belastning. Tog en liten testrunda hemma på grusvägen och kan knappt vänta nu tongue

Så fort det är ljust nog smile

Inte så konstigt det blir så stor skillnad i ditt fall........

Du hade en 900i med B201 så det borde bli en sänkning på runt 40mm då big_smile

Hade det varit en turbo skulle skillnaden varit ungefär 25mm då dessa "flyger" lite lägre redan från fabrik av tongue

Men glöm nu inte och få gjord en hjulinställning efter detta wink

Har du kollat när dom har tid för en reg bes ?

Juvakka
11 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:

nyllet skrev:
lite skillnad smile inte bara i höjd i tjocklek med.. när får vi se bild på hela bilen då tongue

Jo lite skillnad ja. Men dem nya fjärdrarna är ju ganska mycket grövre (iaf fram) och sjunker då inte ihop lika mycket som original vid belastning. Tog en liten testrunda hemma på grusvägen och kan knappt vänta nu tongue

Så fort det är ljust nog smile

Inte så konstigt det blir så stor skillnad i ditt fall........

Du hade en 900i med B201 så det borde bli en sänkning på runt 40mm då big_smile

Hade det varit en turbo skulle skillnaden varit ungefär 25mm då dessa "flyger" lite lägre redan från fabrik av tongue

Men glöm nu inte och få gjord en hjulinställning efter detta wink

Har du kollat när dom har tid för en reg bes ?

Haha, det vart ju lite sänkning tongue Men på speedparts hemsida stod det 25mm men på ett papper som låg i förpackningen stod det 35 mm hmm Funderar på om det inte vore en bra ide'e att flytta över hasplåten.

Får fixa det, men ska igenom besiktningen först. Har inte kollat det än, vill säkert ha den klar innan jag bokar. Eller brukar det vara svårt att få tid?

Senast redigerat av Juvakka (11 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
plankan
11 april 2011 ·

Juvakka skrev:
Haha, det vart ju lite sänkning tongue Men på speedparts hemsida stod det 25mm men på ett papper som låg i förpackningen stod det 35 mm hmm Funderar på om det inte vore en bra ide'e att flytta över hasplåten.

Får fixa det, men ska igenom besiktningen först. Har inte kollat det än, vill säkert ha den klar innan jag bokar. Eller brukar det vara svårt att få tid?

Det är 25mm om man mont på dom på en redan turbobil och 40mm på en sugis.

Har du en hasplåt,så tycker jag klart du skall flytta över den då den inte bara skyddar spec i samband med sänkning -
men även tar en del av evt "oljedropp" från motorn tongue

Tider för en reg bes är inget svårt som sådan,men är inte drop-in heller.
Du kan jo alltid ringa och höra hur det ser ut med tiderna,så kanske du kan planera in sluttiden för projektet.
Hur ligger bilen tidsmässigt med den ordinära bes.....
För annars kan du få både reg bes och ordinär bes gjord på samma gång smile
(kostade 1.200:- då jag gjorde det)

Juvakka
11 april 2011 · 1 697 Inlägg

plankan skrev:

Juvakka skrev:
Haha, det vart ju lite sänkning tongue Men på speedparts hemsida stod det 25mm men på ett papper som låg i förpackningen stod det 35 mm hmm Funderar på om det inte vore en bra ide'e att flytta över hasplåten.

Får fixa det, men ska igenom besiktningen först. Har inte kollat det än, vill säkert ha den klar innan jag bokar. Eller brukar det vara svårt att få tid?

Det är 25mm om man mont på dom på en redan turbobil och 40mm på en sugis.

Har du en hasplåt,så tycker jag klart du skall flytta över den då den inte bara skyddar spec i samband med sänkning -
men även tar en del av evt "oljedropp" från motorn tongue

Tider för en reg bes är inget svårt som sådan,men är inte drop-in heller.
Du kan jo alltid ringa och höra hur det ser ut med tiderna,så kanske du kan planera in sluttiden för projektet.
Hur ligger bilen tidsmässigt med den ordinära bes.....
För annars kan du få både reg bes och ordinär bes gjord på samma gång smile
(kostade 1.200:- då jag gjorde det)

Då ska jag ta och flytta över den så fort jag hinner.

Den skulle vart besiktigad i mars så jag får väl både och sammtidigt. Kan ju ringa och höra, mitt mål är att den skall vara klar för reggning nästa helg. Sen får man ju se hur det går, så som stötdämparna jävlades vet man ju inte hur lång tid det tar tongue

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:
Ang kilen fjädrarna är dom ganska duktigt hårda fram men ganska mjuka bak, orginal lastfjädrar är hårdare än kilen om du kapar dom till rätt längd.

Märkte faktiskt det, sen står den högre bak än fram med. Vad är lastfjädrarna för nåt?

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 april 2011 · 1 697 Inlägg

Idag lyfte jag i inredningens sista delar och tvättade av bilen.

Lite suddig bild men man ser att inredningen sitter i nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c3fa4d7470524ace3291c457cb7dbd4a.jpg

Och så lite bilder på bilen, var lite mörkt men man ser nog lite tongue Brorsans 900 kom med lite på några bilder med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-e04411224c22b8fcd003dc9fdd11570c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-7f725e1c2b5dc994279354718195ce2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-c13c0c666a3eb26d9eb25f539b75ed74.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121280/121280-728c188d58df6abf1b484a1c805f6532.jpg

Saab 900 "T16" (1992)
Juvakka
11 april 2011 · 1 697 Inlägg

M_Broberg skrev:

Juvakka skrev:

M_Broberg skrev:
Ang kilen fjädrarna är dom ganska duktigt hårda fram men ganska mjuka bak, orginal lastfjädrar är hårdare än kilen om du kapar dom till rätt längd.

Märkte faktiskt det, sen står den högre bak än fram med. Vad är lastfjädrarna för nåt?

Biltema har förstärkta bak som är hårdare än kilen, kan inte art nr utantill men det ska iaf vara förstärka/lastfjädrar/ vad som

Okej, får kika på det framöver. Tack för infon smile

Senast redigerat av Juvakka (11 april 2011)

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
11 april 2011 · 1 080 Inlägg

Fick du ordnat med mätaren?

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Juvakka
11 april 2011 · 1 697 Inlägg

pontiacen skrev:
Fick du ordnat med mätaren?

Skiter i det, spelar inte så stor roll.

Saab 900 "T16" (1992)
pontiacen
11 april 2011 · 1 080 Inlägg

Rätt inställning (Y)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang