S60 T5 vs S60 2.4t?

canal
3 mars 2011 · 52 Inlägg

Tjena!

Är lite frågade här!

Har en S60 T5 chippad. 320 hk enligt BSR.
Har den avställd nu under vintern.

Men idag åkte jag med en polares S60 2.4t steg 1 ca 250 hk?

Vet inte om det är för att jag kört 740 ett tag nu men jag tycker fan den 2.4tn gick sinnessjukt bra!

Frågan lyder :
Hur mycket bättre går T5an chippad vs 2.4tn chippad?
Enligt mig går ju 2.4tn iaf lika bra som T5an!

Ska ju ha i runda slängar 70 hk mer än 2.4tn.

Kan det vara jag som är alldeles för ovan eftersom jag kört 740 sen i oktober?

Detta skrämmer mig lite!

Obs! Teoretiskt sett alltså!

S70-T5
3 mars 2011 · 140 Inlägg

ett sätt att ta reda på det, ställ på bilen och dra honom wink (dvs ja din bil går bättre, och det är nog så att du har vant dig vid 740in)

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
canal
3 mars 2011 · 52 Inlägg

Kollade nu på BSRs hemsida, där skiljer det ju fan sekunder mellan de två motorerna på intervallerna. Shit, sugen jag blev på att ta ut min nu!! :o (minns inte att den gick så bra doh!)

Busgrabb Rejsa ?
3 mars 2011 · 2 959 Inlägg

canal skrev:
Tjena!

Är lite frågade här!

Har en S60 T5 chippad. 320 hk enligt BSR.
Har den avställd nu under vintern.

Men idag åkte jag med en polares S60 2.4t steg 1 ca 250 hk?

Vet inte om det är för att jag kört 740 ett tag nu men jag tycker fan den 2.4tn gick sinnessjukt bra!

Frågan lyder :
Hur mycket bättre går T5an chippad vs 2.4tn chippad?
Enligt mig går ju 2.4tn iaf lika bra som T5an!

Ska ju ha i runda slängar 70 hk mer än 2.4tn.

Kan det vara jag som är alldeles för ovan eftersom jag kört 740 sen i oktober?

Detta skrämmer mig lite!

Obs! Teoretiskt sett alltså!

Några 320 riktiga hästar blir det inte med bara programvaran utan snarare 300 men du har ändå ca 50 hkr mer och det ska allt märkas.

Autotech
BMW 335D (2008)
Andreas_Performance
4 mars 2011 · 418 Inlägg

Har du kört långsam bil länge så blir det extrem skillnad. Dessutom känns det mer om du åker med. Låt någon köra din bil när du sitter i jämte, lovar att det känns mer då, och jaa din bil ska gå bättre wink

Senast redigerat av Andreas_TypeR (4 mars 2011)

Skoda Octavia RS "Flickvännens Turbo Brukis" (2003)
F4S4N CAD-konstruktör
6 mars 2011 · 1 392 Inlägg

2.4T går ganska mycket bättre än T5 chippad. 0-100 dvs...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
TurbOla Reservdansk
6 mars 2011 · 6 271 Inlägg

F4S4N skrev:
2.4T går ganska mycket bättre än T5 chippad. 0-100 dvs...

Jaha?

Vadå? En chippad 2,4T vs en original T5, eller vadå?

Skriv gärna ut hur du tänker och en motivation, annars är det svårt att skriva ett svar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
F4S4N CAD-konstruktör
6 mars 2011 · 1 392 Inlägg

TurbOla skrev:

F4S4N skrev:
2.4T går ganska mycket bättre än T5 chippad. 0-100 dvs...

Jaha?

Vadå? En chippad 2,4T vs en original T5, eller vadå?

Skriv gärna ut hur du tänker och en motivation, annars är det svårt att skriva ett svar.

Jag menar en chippad 2.4T vs en chippad T5 alt orginal R.

Iaf min 2.4T big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
TurbOla Reservdansk
6 mars 2011 · 6 271 Inlägg

F4S4N skrev:

TurbOla skrev:

F4S4N skrev:
2.4T går ganska mycket bättre än T5 chippad. 0-100 dvs...

Jaha?

Vadå? En chippad 2,4T vs en original T5, eller vadå?

Skriv gärna ut hur du tänker och en motivation, annars är det svårt att skriva ett svar.

Jag menar en chippad 2.4T vs en chippad T5 alt orginal R.

Iaf min 2.4T big_smile

Du menar att din chippade 2,4T går lika bra som en chippad T5 eller original R? Manuell eller automat i Rens fall?

Din 2,4T har ju mindre turbo, halva laddtrycket, mindre bränsle in i motorn... och R-en har ju fyrhjulsdrift vilket ger den en klar fördel i accelerationen? Speciellt 0-100.

Rullande, från 100-200 kan jag förstå, speciellt om R-en är automat, då hinner även min 850 pinna ifrån.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
F4S4N CAD-konstruktör
6 mars 2011 · 1 392 Inlägg

TurbOla skrev:

F4S4N skrev:

TurbOla skrev:

Jaha?

Vadå? En chippad 2,4T vs en original T5, eller vadå?

Skriv gärna ut hur du tänker och en motivation, annars är det svårt att skriva ett svar.

Jag menar en chippad 2.4T vs en chippad T5 alt orginal R.

Iaf min 2.4T big_smile

Du menar att din chippade 2,4T går lika bra som en chippad T5 eller original R? Manuell eller automat i Rens fall?

Din 2,4T har ju mindre turbo, halva laddtrycket, mindre bränsle in i motorn... och R-en har ju fyrhjulsdrift vilket ger den en klar fördel i accelerationen? Speciellt 0-100.

Rullande, från 100-200 kan jag förstå, speciellt om R-en är automat, då hinner även min 850 pinna ifrån.

Laddtrycket i min ligger på 0.9 Bar. Skulle inte tro att en T5 har 1.8 chippad wink Ligger på ungefär samma. Sedan sitter det ju en ltt i min vilket piskar igång snabbare än en htt. Spinner faktiskt nästan ingenting 0-100. Kan ju bero på 235 däcken big_smile

Dock så går min 2.4T bättre än vad andra gör. Det är ju lite mer gjort än bara chippet.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
TurbOla Reservdansk
6 mars 2011 · 6 271 Inlägg

Klart att din mindre snurra går i gång tidigare, men den planar också ut tidigare, och ska inte orka ge lika mycket effekt som snurran i T5an. smile

Spinner det inte är det för lite effekt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Busgrabb Rejsa ?
6 mars 2011 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:

TurbOla skrev:

F4S4N skrev:
2.4T går ganska mycket bättre än T5 chippad. 0-100 dvs...

Jaha?

Vadå? En chippad 2,4T vs en original T5, eller vadå?

Skriv gärna ut hur du tänker och en motivation, annars är det svårt att skriva ett svar.

Jag menar en chippad 2.4T vs en chippad T5 alt orginal R.

Iaf min 2.4T big_smile

Det var det dummaste.
Dom du kört mot kanske inte kan spaka bilen alls ?

Autotech
BMW 335D (2008)
Andreas_Performance
6 mars 2011 · 418 Inlägg

Visst turbon börjar ladda snabbare, men jag tror ändå inte att du köra ifrån en chippad T5? Kanske är jämnt men att du kör ifrån med 30-40 hk mindre känns tveksamt. Men klart, förare gör mycket.

Skoda Octavia RS "Flickvännens Turbo Brukis" (2003)
Busgrabb Rejsa ?
6 mars 2011 · 2 959 Inlägg

Andreas_TypeR skrev:
Visst turbon börjar ladda snabbare, men jag tror ändå inte att du köra ifrån en chippad T5? Kanske är jämnt men att du kör ifrån med 30-40 hk mindre känns tveksamt. Men klart, förare gör mycket.

Snarare närmare 50 Hkr mindre...

Autotech
BMW 335D (2008)
Andreas_Performance
6 mars 2011 · 418 Inlägg

Busgrabb skrev:

Andreas_TypeR skrev:
Visst turbon börjar ladda snabbare, men jag tror ändå inte att du köra ifrån en chippad T5? Kanske är jämnt men att du kör ifrån med 30-40 hk mindre känns tveksamt. Men klart, förare gör mycket.

Snarare närmare 50 Hkr mindre...

Ja men han hade ju grenrör och downpipe så la på lite till men jag vet vad du menar tongue

Skoda Octavia RS "Flickvännens Turbo Brukis" (2003)
Busgrabb Rejsa ?
6 mars 2011 · 2 959 Inlägg

Andreas_TypeR skrev:

Busgrabb skrev:

Andreas_TypeR skrev:
Visst turbon börjar ladda snabbare, men jag tror ändå inte att du köra ifrån en chippad T5? Kanske är jämnt men att du kör ifrån med 30-40 hk mindre känns tveksamt. Men klart, förare gör mycket.

Snarare närmare 50 Hkr mindre...

Ja men han hade ju grenrör och downpipe så la på lite till men jag vet vad du menar tongue

Ahaa okay då smile

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
7 mars 2011 · 1 392 Inlägg

TurbOla skrev:
Klart att din mindre snurra går i gång tidigare, men den planar också ut tidigare, och ska inte orka ge lika mycket effekt som snurran i T5an. smile

Spinner det inte är det för lite effekt. wink

Laddar 0.9 upp till 6500 varv så planar gör den inte. Som sagt det är lite mer gjort än bara chippet. Bytt fjäder i WG'n.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
TurbOla Reservdansk
8 mars 2011 · 6 271 Inlägg

F4S4N skrev:

TurbOla skrev:
Klart att din mindre snurra går i gång tidigare, men den planar också ut tidigare, och ska inte orka ge lika mycket effekt som snurran i T5an. smile

Spinner det inte är det för lite effekt. wink

Laddar 0.9 upp till 6500 varv så planar gör den inte. Som sagt det är lite mer gjort än bara chippet. Bytt fjäder i WG'n.

Men oavsett hur högt laddtryck du har, så det fortfarande viktigt med mängden luft.
Ju mindre snurra, ju mindre mängd luft kan du flytta, oavsett hur mycket du komprimerar den?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
F4S4N CAD-konstruktör
8 mars 2011 · 1 392 Inlägg

TurbOla skrev:

F4S4N skrev:

TurbOla skrev:
Klart att din mindre snurra går i gång tidigare, men den planar också ut tidigare, och ska inte orka ge lika mycket effekt som snurran i T5an. smile

Spinner det inte är det för lite effekt. wink

Laddar 0.9 upp till 6500 varv så planar gör den inte. Som sagt det är lite mer gjort än bara chippet. Bytt fjäder i WG'n.

Men oavsett hur högt laddtryck du har, så det fortfarande viktigt med mängden luft.
Ju mindre snurra, ju mindre mängd luft kan du flytta, oavsett hur mycket du komprimerar den?

Helt rätt. Men vad jag försöker få fram är att eftersom min turbo går igång såpass tidigt och fortsätter ladda över hela registret så flyttar den faktiskt totalt sett mer luft upp till 100 km/h än vad en större snurra med stor ketchupeffekt gör. Sedan på högre växlar då turbon laddar konstant hos både min och en t5 så flyttar t5an definitivt mer luft och går förhoppningsvis bättre än min om allt står rätt till, right? smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
TurbOla Reservdansk
8 mars 2011 · 6 271 Inlägg

Hur tidigt är tidigt?

Jag tror inte jag är ute och cyklar om jag säger att min 15G snurra börjar ladda rätt bra redan vid 1500 varv.
Sen vet jag inte exakt när den inte har mer att ge, men runt 150km/h tycker jag att det känns som turbon planar ut. Det känns att accelerationen mattas av där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang