Hur anmäler man sig till ljudtävlingen på elmia

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
9 mars 2011 · 991 Inlägg

Det kostar enormt mycket tid och pengar att arrangera, ingen vill jobba gratis och även  saker som verkar små att göra kostar tid och tid är pengar.
Jag tror jag talar för alla som försökt arrangera något att de går åt enormt mycket människor med mutor för att få något att fungera väl och fungerar ljudtävlingarna väl då ser jag inga problem.
Mätutrustning, kostnader för att ta sig dit, ev reservdelar mm sjukt mycke som spelar in.

Vill man ha en dyr sport testa hästar. Vill man ha en billig ska man inte satsa på bilar alls utan fotboll eller löpning.
Bilar kostar, billjud kostar allt kostar pengar.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
micke999
9 mars 2011 ·

BJonsson skrev:

falkon93 skrev:
men sen får man ju tänka så här me:
jag har lagt ut 10tusen+ på mitt ljud och det är många som lägger över 50tusen på sitt ljud.
och då tycker jag att det är "dåligt" att man ska behöva lägga pengar på att behöva betala massa lisenser och sån "skit"!
men ändå har jag en viss förståelse till det då priser inte är helt gratis

Men om man vänder på steken lite här då!
Om man nu lagt ut 50-150.000kr på sitt billjud så borde man ju i rimlighetens namn ha råd med 500+200:-för att kunna vara med och tävla och få visa upp sitt bygge å visa vad de kan prestera. För vad är meningen med att lägga massvis med pengar på billjud om man bara ska stå vid korvmojjen?

man bygger väl ändå för sin egen skull lägga 150k på nått för andras skull känns ju fel speciellt när de är typ 5 tävlingar om året så korvmojjen rules

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
9 mars 2011 · 991 Inlägg

vill man tävla så kostar de pengar vill man inte då slipper man.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
Carsnaudio
10 mars 2011 · 38 Inlägg

Lite förtydligande angående medlemsavgifter och licens.

Licensen är som sagt en engångsavgift & registreringsavgift hos svenska Bilstereoförbundet.

Medlemsavgiften som betalas årligen är en avgift som ger dig möjlighet att samla kvalpoäng till SM och möjlighet att kvala in till EM.

Det har ALDRIG varit ett krav att man måste vara medlem för att få tävla, men givetvis skall man stötta de svenska bilstereobutikerna som engagerar sig i billjudstävlingar och sköter detta via avtal med förbundet.

Tävlingarna är öppna för alla, vill man tävla om SM titlar löser man licens & medlemsavgift.

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/
bosabengt
10 mars 2011 · 2 035 Inlägg

Så om jag vill tävla på elmia måste jag betala 500 + 600 + 200 = 1300:-??
Men får också vara med på andra tävlingar?

Biljudsveteran sen 1984!
M_icke_
10 mars 2011 · 3 466 Inlägg

bosabengt skrev:
Så om jag vill tävla på elmia måste jag betala 500 + 600 + 200 = 1300:-??
Men får också vara med på andra tävlingar?

nej dom 600 är lincens+medlemsavgift alltså blir det 500+600 om jag har förstått det rätt...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Carsnaudio
10 mars 2011 · 38 Inlägg

bosabengt skrev:
Så om jag vill tävla på elmia måste jag betala 500 + 600 + 200 = 1300:-??
Men får också vara med på andra tävlingar?

För att kunna tävla på elmia behöver du enbart betala startavgiften på 500:-

Övriga avgifter gäller enbart om du önskar samla kvalpoäng till SM finalen eller för att stödja din lokala butik

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/
M_icke_
10 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Carsnaudio skrev:

bosabengt skrev:
Så om jag vill tävla på elmia måste jag betala 500 + 600 + 200 = 1300:-??
Men får också vara med på andra tävlingar?

För att kunna tävla på elmia behöver du enbart betala startavgiften på 500:-

Övriga avgifter gäller enbart om du önskar samla kvalpoäng till SM finalen eller för att stödja din lokala butik

Så du menar att jag inte behöver köpa något av dessa? http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

Och vad ska man med denna till? Står ju att den låter en tävla på Bilsport-event.. Dock inget kval till SM.
http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
falkon93
10 mars 2011 · 343 Inlägg

M_icke_ skrev:

Carsnaudio skrev:

bosabengt skrev:
Så om jag vill tävla på elmia måste jag betala 500 + 600 + 200 = 1300:-??
Men får också vara med på andra tävlingar?

För att kunna tävla på elmia behöver du enbart betala startavgiften på 500:-

Övriga avgifter gäller enbart om du önskar samla kvalpoäng till SM finalen eller för att stödja din lokala butik

Så du menar att jag inte behöver köpa något av dessa? http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

Och vad ska man med denna till? Står ju att den låter en tävla på Bilsport-event.. Dock inget kval till SM.
http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

och för mej som inte har fyllt 18 räker det la me att jag löser ett Juniormedlemskap för 150kr + 500kr för att få tävla på elmia?
men hur blir det för mej efter som att jag fyller i sommar måste jag skaffa ett annat medlemskap eller löper det året ut?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!
Volvo 940 turbo "de är ju bara en volvo" (1993)
Carsnaudio
10 mars 2011 · 38 Inlägg

M_icke_ skrev:

Carsnaudio skrev:

bosabengt skrev:
Så om jag vill tävla på elmia måste jag betala 500 + 600 + 200 = 1300:-??
Men får också vara med på andra tävlingar?

För att kunna tävla på elmia behöver du enbart betala startavgiften på 500:-

Övriga avgifter gäller enbart om du önskar samla kvalpoäng till SM finalen eller för att stödja din lokala butik

Så du menar att jag inte behöver köpa något av dessa? http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

Och vad ska man med denna till? Står ju att den låter en tävla på Bilsport-event.. Dock inget kval till SM.
http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

Nej det behöver du inte.

Förbundets styrels arbetar med en förtydligande av dessa avgifter

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/
Carsnaudio
10 mars 2011 · 38 Inlägg

falkon93 skrev:

M_icke_ skrev:

Carsnaudio skrev:

För att kunna tävla på elmia behöver du enbart betala startavgiften på 500:-

Övriga avgifter gäller enbart om du önskar samla kvalpoäng till SM finalen eller för att stödja din lokala butik

Så du menar att jag inte behöver köpa något av dessa? http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

Och vad ska man med denna till? Står ju att den låter en tävla på Bilsport-event.. Dock inget kval till SM.
http://bilstereoforbundet.noxshop.se/?category_id=1

och för mej som inte har fyllt 18 räker det la me att jag löser ett Juniormedlemskap för 150kr + 500kr för att få tävla på elmia?
men hur blir det för mej efter som att jag fyller i sommar måste jag skaffa ett annat medlemskap eller löper det året ut?

Avvakta någon dag så skall du se att det kommer ett tydligt uppdaterat svar från förbundet.

Roger Edvinsson
CEO
Cars'n Audio Magazine
http://www.carsnaudio.com/
Bilstereoforbundet
12 mars 2011 · 10 Inlägg

För uppdaterad information kring medlemsskap, anmälan till tävling, kika här:

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6777

Informationen på Hemsidan kring medlemsskap kommer uppdateras under helgen!


Man kan redan nu anmäla sig till Elmia via

http://www.bilstereoforbundet.se/index. … /elmia2011 (om länken ej fungerar, gå via "Tävla i Billjud" på hemsidan, www.bilstereoforbundet.se)

Info om Elmia hittar ni här:
www.bilstereoforbundet.se

Notera att föranmälan KRÄVS, och att Avgiften för tävlingen SKALL förskottsbetalas senast 31/3. Deltagare som anmäler sig men EJ betalat avgiften den 31/3 kommer strykas från anmälningslistorna. Det kommer ej gå att anmäla sig på plats, ej heller betala på plats. Vi tror alla förstår varför.

Väl mött på Elmia och övriga event under året! smile

Svenska Bilstereoförbundet
EMMA SQ | EMMA ESPL | EMMA MM | dBDrag | Bassrace
M_icke_
12 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Är det bara jag som är dum men jag tycker inte att klasserna i regelboken stämmer med klasserna som går att anmäla sig till på elmia! 100A-klasserna verkar inte finnas med alls i regelboken..

Det är här jag tittar: http://www.termpro.com/dbdrag/rules/200 … ;section=2

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frippe_L Gladen Audio
12 mars 2011 · 2 388 Inlägg

M_icke_ skrev:
Är det bara jag som är dum men jag tycker inte att klasserna i regelboken stämmer med klasserna som går att anmäla sig till på elmia! 100A-klasserna verkar inte finnas med alls i regelboken..

Det är här jag tittar: http://www.termpro.com/dbdrag/rules/200 … ;section=2

Den finns bara i sverige (änsålänge iaf)

Rolig klass som visar att det går o spela högt även med begränsning, bara man bygger rätt :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
M_icke_
12 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Frippe_L skrev:

M_icke_ skrev:
Är det bara jag som är dum men jag tycker inte att klasserna i regelboken stämmer med klasserna som går att anmäla sig till på elmia! 100A-klasserna verkar inte finnas med alls i regelboken..

Det är här jag tittar: http://www.termpro.com/dbdrag/rules/200 … ;section=2

Den finns bara i sverige (änsålänge iaf)

Rolig klass som visar att det går o spela högt även med begränsning, bara man bygger rätt :-)

Jag skulle gärna testa den men hittar inga som helst regler!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
12 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Sen undrar jag om man måste köra samma klass hela helgen eller om man kan testa olika klasser under olika dagar?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frippe_L Gladen Audio
12 mars 2011 · 2 388 Inlägg

M_icke_ skrev:

Frippe_L skrev:

M_icke_ skrev:
Är det bara jag som är dum men jag tycker inte att klasserna i regelboken stämmer med klasserna som går att anmäla sig till på elmia! 100A-klasserna verkar inte finnas med alls i regelboken..

Det är här jag tittar: http://www.termpro.com/dbdrag/rules/200 … ;section=2

Den finns bara i sverige (änsålänge iaf)

Rolig klass som visar att det går o spela högt även med begränsning, bara man bygger rätt :-)

Jag skulle gärna testa den men hittar inga som helst regler!

http://bilstereoforbundet.se/index.php/ … p;catid=39 fast det står Street Stock under reglerna där.

Skriver lite enkelt om regler: (som jag minns dem från 2010)

Musiken från dBJams 13 används, inte ton.
Bilen får va igång (max2000rpm) fast på elmia får inte bilen va igång inomhus.
Baslåda och port måste va under översta kanten på ryggstödet, baslåda o port ska få plats i bagaget med sätet uppfällt, men det får fällas under mätning sålänge du inte flyttar baslådan.
Ingen begränsning i basantal/storlek
100A säkring används som "effektbegränsning", slutsteget får ha hur mkt effekt som helst
batterier är med fritt antal sålänge det är 12V (såg både 8kw och 10kw steg i bilar förra året)

En bra sak att tänka på är att placera säkringshållaren lättåtkomlig då säkringen säkert kommer bytas en del gånger under året ;-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
M_icke_
12 mars 2011 · 3 466 Inlägg

Frippe_L skrev:

M_icke_ skrev:

Frippe_L skrev:

Den finns bara i sverige (änsålänge iaf)

Rolig klass som visar att det går o spela högt även med begränsning, bara man bygger rätt :-)

Jag skulle gärna testa den men hittar inga som helst regler!

http://bilstereoforbundet.se/index.php/ … p;catid=39 fast det står Street Stock under reglerna där.

Skriver lite enkelt om regler: (som jag minns dem från 2010)

Musiken från dBJams 13 används, inte ton.
Bilen får va igång (max2000rpm) fast på elmia får inte bilen va igång inomhus.
Baslåda och port måste va under översta kanten på ryggstödet, baslåda o port ska få plats i bagaget med sätet uppfällt, men det får fällas under mätning sålänge du inte flyttar baslådan.
Ingen begränsning i basantal/storlek
100A säkring används som "effektbegränsning", slutsteget får ha hur mkt effekt som helst
batterier är med fritt antal sålänge det är 12V (såg både 8kw och 10kw steg i bilar förra året)

En bra sak att tänka på är att placera säkringshållaren lättåtkomlig då säkringen säkert kommer bytas en del gånger under året ;-)

Okej tack! smile

Vad händer om man skulle smälla säkringen? Blir man diskad eller räknas resultatet man fick innan säkringen gick?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Frippe_L Gladen Audio
12 mars 2011 · 2 388 Inlägg

M_icke_ skrev:

Frippe_L skrev:

M_icke_ skrev:

Jag skulle gärna testa den men hittar inga som helst regler!

http://bilstereoforbundet.se/index.php/ … p;catid=39 fast det står Street Stock under reglerna där.

Skriver lite enkelt om regler: (som jag minns dem från 2010)

Musiken från dBJams 13 används, inte ton.
Bilen får va igång (max2000rpm) fast på elmia får inte bilen va igång inomhus.
Baslåda och port måste va under översta kanten på ryggstödet, baslåda o port ska få plats i bagaget med sätet uppfällt, men det får fällas under mätning sålänge du inte flyttar baslådan.
Ingen begränsning i basantal/storlek
100A säkring används som "effektbegränsning", slutsteget får ha hur mkt effekt som helst
batterier är med fritt antal sålänge det är 12V (såg både 8kw och 10kw steg i bilar förra året)

En bra sak att tänka på är att placera säkringshållaren lättåtkomlig då säkringen säkert kommer bytas en del gånger under året ;-)

Okej tack! smile



Vad händer om man skulle smälla säkringen? Blir man diskad eller räknas resultatet man fick innan säkringen gick?

Tanken är ju att ligga precis så mkt på gränsen att säkringen håller för en kort stund, går säkringen så må det va hänt, resultatet räknas men när du byter den ska det göras med nån domare på plats som ser att du inte sätter en 200A tex. Så är det tänkt iaf.

och du ska stå utanför bilen vid mätning om du vill ha högre resultat än 140dB, så se till o ha fjärren redo.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
12 mars 2011 · 8 744 Inlägg

Frippe_L skrev:
...Baslåda och port måste va under översta kanten på ryggstödet...

Om man har en sedan med portarna upp i hatthyllan då? Hur noga är det, på centimetern?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang