Mercedes besiktigad med för höga värden?!

olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

Besiktigade min Mercedes 190e 2.6 idag med lite tokiga värden... sad

CO 0.0 (0.5)
CO 2500 2.4 (0.3)
HC 172 (100)
Lambda 1.07 (0.97-1.03)


Någon som har en bra idé om vad som kan vara galet?
Att tillägga är att den drar mycket bensin ( 2liter/mil ) och att den går trögt och ryckigt när den är varm, men att det försvinner när jag blandar k-sprit eller injection cleaner i bensinen.

lambda?
katalysator?
I have no idea sad

Tacksam för hjälp! smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
Knugcab
4 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Den verkar gå för fett av någon anledning, med de lambda- och CO / HC-värdena, samt hög förbrukning...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2011 · 17 485 Inlägg

Lambda är väl en bra start. Sök på nätet för att få reda på värden vid mätning och ut å mecka sen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

en lambda är ju inga stora pengar så de får nog bli en ny sådan då!
kanske ska byta olja och oljefilter för att få ned HC halterna också smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Den verkar gå för fett av någon anledning, med de lambda- och CO / HC-värdena, samt hög förbrukning...

Men är de inte så att ett värde högre än det optimala (i mitt fall 0.97-1.03 ) betyder att den går tunt?

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

ingen som har några ord att dela med sig av? sad

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
caromania Forummoderator
4 mars 2011 · 9 296 Inlägg

olsen_swe skrev:

Volvo544special65 skrev:
Den verkar gå för fett av någon anledning, med de lambda- och CO / HC-värdena, samt hög förbrukning...

Men är de inte så att ett värde högre än det optimala (i mitt fall 0.97-1.03 ) betyder att den går tunt?

Ja visst är det så!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

caromania skrev:

olsen_swe skrev:

Volvo544special65 skrev:
Den verkar gå för fett av någon anledning, med de lambda- och CO / HC-värdena, samt hög förbrukning...

Men är de inte så att ett värde högre än det optimala (i mitt fall 0.97-1.03 ) betyder att den går tunt?

Ja visst är det så!

Men åh andra sidan drar den ju mycket bensin så den "borde" ju gå fett? .... jag förstår mig inte på bilen alltså sad

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
Knugcab
4 mars 2011 · 5 111 Inlägg

caromania skrev:

olsen_swe skrev:

Volvo544special65 skrev:
Den verkar gå för fett av någon anledning, med de lambda- och CO / HC-värdena, samt hög förbrukning...

Men är de inte så att ett värde högre än det optimala (i mitt fall 0.97-1.03 ) betyder att den går tunt?

Ja visst är det så!

Så kanske det var...tankevurpa!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

caromania skrev:

olsen_swe skrev:

Men är de inte så att ett värde högre än det optimala (i mitt fall 0.97-1.03 ) betyder att den går tunt?

Ja visst är det så!

Så kanske det var...tankevurpa!

jag har kollat stiften. Dem såg inte så dåliga ut, var fina upptill men med en liten "sot rand" längt upp på jängorna...
Dessutom ryker den väldigt mycket när den är kall... och en del när den är varm också faktiskt.... den kanske drar olja via en trasig packning?

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
astrakalle VVS-Montör
4 mars 2011 · 231 Inlägg

Byt olja olje filter stift luft filter och häll i Wynn`s Super charged så har du löst problemet! :9 Sen för att vara på den säkra sidan tankar du bilen med e85 asså inte full tank utan 70/30 eller nåt så har du fina avgasvärden och bilen går som den ska! Hade samma problem på min omega -98, köpte den visserligen med detta fel, högt HC och CO värden! Felsökning på bilen på verkstad kom dom fram till att toppen var sprucken, men de trodde inte jag på för då skulle bilen gå urkasst, sen trodde dom att de var en kolvring så dom kom inte fram till nåt för utom att felkoden var en kass kamaxelgivare! Så jag googlade HC problemet och fick tips om detta! Nu har jag kört med bilen exakt ett år och den funkar perfekt! Kan tilllägga att oljan som jag tappade ur var så svart och kass att de var som hälla ut vatten från motorn! Då hade bilen gått 26900 nu har den rullat 29800 exakt ett år senare :9 så detta är mitt tips till dig! Hoppas de ordnar sig!

mvh astrakalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

astrakalle skrev:
Byt olja olje filter stift luft filter och häll i Wynn`s Super charged så har du löst problemet! :9 Sen för att vara på den säkra sidan tankar du bilen med e85 asså inte full tank utan 70/30 eller nåt så har du fina avgasvärden och bilen går som den ska! Hade samma problem på min omega -98, köpte den visserligen med detta fel, högt HC och CO värden! Felsökning på bilen på verkstad kom dom fram till att toppen var sprucken, men de trodde inte jag på för då skulle bilen gå urkasst, sen trodde dom att de var en kolvring så dom kom inte fram till nåt för utom att felkoden var en kass kamaxelgivare! Så jag googlade HC problemet och fick tips om detta! Nu har jag kört med bilen exakt ett år och den funkar perfekt! Kan tilllägga att oljan som jag tappade ur var så svart och kass att de var som hälla ut vatten från motorn! Då hade bilen gått 26900 nu har den rullat 29800 exakt ett år senare :9 så detta är mitt tips till dig! Hoppas de ordnar sig!

mvh astrakalle

Luftfilter och stift bytte jag precis innan besiktningen! Och olja och oljefilter ska jag byta så fort jag har tid! Du och flera har pekat på just det! smile
Byter nog lambdan förs säkerhets skull också! smile
Så nästa vecka blir det att försöka fixa detta!


Inför denna besiktningen hade jag i k-sprit i tanken för att jag misstänka att värdena skulla va höga!
Men de där med e85? du menar 70% E85? ... låter väldigt mycket? Klarar bilen av att gå på de? :S

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
astrakalle VVS-Montör
4 mars 2011 · 231 Inlägg

olsen_swe skrev:

astrakalle skrev:
Byt olja olje filter stift luft filter och häll i Wynn`s Super charged så har du löst problemet! :9 Sen för att vara på den säkra sidan tankar du bilen med e85 asså inte full tank utan 70/30 eller nåt så har du fina avgasvärden och bilen går som den ska! Hade samma problem på min omega -98, köpte den visserligen med detta fel, högt HC och CO värden! Felsökning på bilen på verkstad kom dom fram till att toppen var sprucken, men de trodde inte jag på för då skulle bilen gå urkasst, sen trodde dom att de var en kolvring så dom kom inte fram till nåt för utom att felkoden var en kass kamaxelgivare! Så jag googlade HC problemet och fick tips om detta! Nu har jag kört med bilen exakt ett år och den funkar perfekt! Kan tilllägga att oljan som jag tappade ur var så svart och kass att de var som hälla ut vatten från motorn! Då hade bilen gått 26900 nu har den rullat 29800 exakt ett år senare :9 så detta är mitt tips till dig! Hoppas de ordnar sig!

mvh astrakalle

Luftfilter och stift bytte jag precis innan besiktningen! Och olja och oljefilter ska jag byta så fort jag har tid! Du och flera har pekat på just det! smile
Byter nog lambdan förs säkerhets skull också! smile
Så nästa vecka blir det att försöka fixa detta!


Inför denna besiktningen hade jag i k-sprit i tanken för att jag misstänka att värdena skulla va höga!
Men de där med e85? du menar 70% E85? ... låter väldigt mycket? Klarar bilen av att gå på de? :S

hehe nej nej inte 70% e85 utan 30% :9 jadu jag hade tagit olja först sen kollat värdena! Så gjorde även jag! Lambdan och lmm var helt felfria i min! Jag tror de är din olja som måste ut! Glöm inte wynn`s super medel :9

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

Så 5liter E85 och 10 liter bensin borde bli bra! OCh oljebyta + oljefilter smile ....
Ang. wynn`s super medlet... de ska också blandas i tanken antar jag? smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
olsen_swe
4 mars 2011 · 127 Inlägg

olsen_swe skrev:
Så 5liter E85 och 10 liter bensin borde bli bra! OCh oljebyta + oljefilter smile ....
Ang. wynn`s super medlet... de ska också blandas i tanken antar jag? smile

Nu kom jag på mig själv tror jag haha ^^tankevurpa som sagt.... de ska ned i oljan!! smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
astrakalle VVS-Montör
4 mars 2011 · 231 Inlägg

olsen_swe skrev:

olsen_swe skrev:
Så 5liter E85 och 10 liter bensin borde bli bra! OCh oljebyta + oljefilter smile ....
Ang. wynn`s super medlet... de ska också blandas i tanken antar jag? smile

Nu kom jag på mig själv tror jag haha ^^tankevurpa som sagt.... de ska ned i oljan!! smile

sorry glömde skriva de ska ner i motorn inte i tanken! Går endast med ny olja!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Annikatt
31 oktober 2011 · 17 Inlägg

Fixade det sig  med värderna?

olsen_swe
1 november 2011 · 127 Inlägg

Annikatt skrev:
Fixade det sig  med värderna?

Nej det gjorde inte, och ja bilen är nu såld! Jag vet dock att köparen fick den fixad, billigt dessutom, vilken är lite surt.... men men smile

---------------------------
Charlie Robin Von Olsen
Annikatt
1 november 2011 · 17 Inlägg

vem du möjligen vad han gjorde? tongue

Y_Not Truckdriver!
1 november 2011 · 68 Inlägg

På min benz var det en spricka i grenröret liknande värden.

Kör Vw Caddy 1,9 TDi och Volvo V70
På jobbet Scania R560 -14 Liftdumper
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang