Längsgående bromsrör motorrum SAAB 9000-97?

Roaster
6 mars 2011 · 175 Inlägg

Är det svårt att byta? Har inte ännu försökt, men när jag tittar från båda håll (nerifrån och uppifrån) ser jag inte riktigt hur bromsröret går.

Är det svårt att lirka ut det gamla och in ett nytt?

Senast redigerat av Roaster (13 mars 2011)

tiger68
6 mars 2011 · 96 Inlägg

Är det fram eller bak?
Bak ligger ju bara på bakaxeln och är mkt lätta att byta, men som vanligt kan skarvkopplingarna sitta riktigt hårt (rost), spraya på 5-56 eller liknande, och kör med värmepistol över skarven, man får köra ganska länge och det ska fräsa om 5-56 när man sprayar på mer, då brukar det gå att lossa utan större problem.

Fram tvärgående sitter ju från fördelningen och ner till vardera framhjulsupphängning, de kan vara lite trixigare att få dit men inte jättesvårt. Värst tycker jag de bakre längsgående är, för de går upp på höger sida mellan chassi och tanken, men det går att lirka upp nya mellan utan att lossa på tanken/tankbanden, jag gjorde en liten urgröpning i ett rör som var lite bredare än bromsröret och använde det för att trycka upp det nya röret med, men innan man trycker upp det får man forma krökarna så de stämmer så bra som möjligt. så var försiktig med det gamla röret så ni kan jämföra och mäta på det. en liten böj på ett smalt plattjärn räcker för att få tag i röret intill fästklämmorna och dra ner det med.

Lycka till!

Roaster
6 mars 2011 · 175 Inlägg

Tack,

Det är tvärgående fram.

Var sitter fördelningen? Jag trodde man skulle byta ända från huvudcylindern..

tiger68
9 mars 2011 · 96 Inlägg

Roaster skrev:
Tack,

Det är tvärgående fram.

Var sitter fördelningen? Jag trodde man skulle byta ända från huvudcylindern..

Sitter intill huvudcylindern.
Köp verktyg att bocka/kröka rören med annars går det åt pipsvängen.
För övrigt inte speciellt svårt, lite trångt kan det vara, beroende på hur stora armar man har. :-)
Lycka till.

Funkiee Saab älskare!
9 mars 2011 · 4 597 Inlägg

Det är inte svårt, bara trångt, men för att göra det lätt kan du antigen hissa upp bilen och arbeta underifrån eller så tar du bort insuget och arbetar ovanifrån smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Roaster
13 mars 2011 · 175 Inlägg

jag har läst fel, längsgående bromsrör i motorrum står det.

Vilket menar de?

Senast redigerat av Roaster (13 mars 2011)

Funkiee Saab älskare!
13 mars 2011 · 4 597 Inlägg

antagligen det röret som jag beskrivit som går till höger fram smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Roaster
13 mars 2011 · 175 Inlägg

hm, men det är inte tvärgående egentligen?

du menar det som mekonomen kallar "hö mittre fram"?  191SEK, alternativt "mittre fram", Mekonomen har två bromssystem MK-II och MK-IV, hur vet man vilket man har?


det är märkligt, tycker jag, men alla verkstäder (tom saab) säger att de måste titta på det innan de kan ge pris, men gissar på minst 2000sek. de borde väl veta exakt vad arbetet innebär på den bilen, och kunna ge fast pris?


Kommer bromsvätskan att rinna ut ur behållaren medan man har röret borta vid byte, eller kan man lugnt bara skruva bort det på båda sidor, och ta mekonomens och joxa till baka och skruva fast och sedan lufta?

Senast redigerat av Roaster (13 mars 2011)

Funkiee Saab älskare!
13 mars 2011 · 4 597 Inlägg

du lär ha MK-IV, men det är jag inte säker på. Men det är ju mycket beroende på skicket, rostiga nipplar osv osv smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Roaster
13 mars 2011 · 175 Inlägg

Kommer bromsvätskan att rinna ut ur behållaren medan man har röret borta vid byte, eller kan man lugnt bara skruva bort det på båda sidor, och ta mekonomens ersättningsrör och joxa tillbaka och skruva fast och sedan lufta?

Jag har lyft upp och kollat nu. Det är bromsrören till bakhjulen (de går från höger sida till huvudcylindern på vänster sida, de är skarvade så man lätt kommer åt skarven, men det blir nog svårt att trixa in nya röret om man inte hissar upp den, tror jag (de sitter ca 50cm upp inderifrån, och man kommer inte in med handen där.

Så jag är lite fundersam på om jag törs chansa på GDS hallen, då måste man ju fixa allt på en gång, hemma kan man avbryta och fortsätta.

Senast redigerat av Roaster (13 mars 2011)

Funkiee Saab älskare!
14 mars 2011 · 4 597 Inlägg

Det lär inte läcka ut mycket, men lite lär rinna ut. Dock bör du göra det hemma då du ska hålla på o lufta o grejs, och det finns alltid utrymme för strul när man meckar liksom, så att köra på GDS hall är visst lyxigt, men jobbigt om det strular mer än tänkt, vilket är vanligt på en äldre bil smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang