Setup för 400hk i saab 9-5? (t5 kolvar , stakar och kammar )

MR_EVIL gasa tills de rasar!
8 mars 2011 · 225 Inlägg

tjena!

ska byta till t5 kolvar stakar och kammar nu i min t7 motor.. (saab 9-5 2,3t -98)
tänkte sen slänga på :
turbo modell stor med vad?
spridare 630 cc borde räcka?
soppa pump walbro 255
alu IC
köra E85
sinterlamell
race tryckplatta
ev en quifediff också.

å givetvis mappas efter detta!

vad skulle man kunna få ut i effekt innan stakar och kolvar ger sig?

och vad rekomenderar ni för turbo osv?

tacksam för seriösa svar från folk som vet! smile

MVH

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
8 mars 2011 · 334 Inlägg

Saab T5 motor håller för 450hk org och du köra med en T19 upp mot 400hk+ vet en som bänkade sin 900T med 403hk och jag har en T19 till salu om du vill köpa;)

MR_EVIL gasa tills de rasar!
8 mars 2011 · 225 Inlägg

nja vill ha någon modell större... vill inte köra med så mycke laddtryck utan ha en större turbo med lite ladd som klarar mer än vad jag vill ha

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
8 mars 2011 · 334 Inlägg

Men hur mkt effekt är du ute efter då? Ska du ha över 400hk måste du riva motorn osv kostar flis bättre du kör Volvo T5 e nått det håller ju för att trimma vill säga;)

Nocturnal
8 mars 2011 · 500 Inlägg

En Holset HX-35 hade nog varit lagom till 400-450hk.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
MR_EVIL gasa tills de rasar!
8 mars 2011 · 225 Inlägg

Nocturnal skrev:
En Holset HX-35 hade nog varit lagom till 400-450hk.

precis en sådan jag tänkte på..
vart hittar man en sådan billigt?

MVH

Volkswagen Alltrack 2,0 Tdi "Lowbutnotslow" (2019)
kjellberg91
8 mars 2011 · 35 Inlägg

MR_EVIL skrev:

Nocturnal skrev:
En Holset HX-35 hade nog varit lagom till 400-450hk.

precis en sådan jag tänkte på..
vart hittar man en sådan billigt?

MVH

Ska man trimma seriöst och ordentligt kostar det pengar och inget är billigt när det gäller trimning^^

satsa på rejäla grejjer direkt så vet du att det håller big_smile

jimmzzan
8 mars 2011 · 1 168 Inlägg

Turbo_Krille87 skrev:
Men hur mkt effekt är du ute efter då? Ska du ha över 400hk måste du riva motorn osv kostar flis bättre du kör Volvo T5 e nått det håller ju för att trimma vill säga;)

dom håller ju ändå upp till 300 original medans saab t5 håller till 400 original. japp välj volvo.

Janneutanb
8 mars 2011 · 7 272 Inlägg

jimmzzan skrev:

Turbo_Krille87 skrev:
Men hur mkt effekt är du ute efter då? Ska du ha över 400hk måste du riva motorn osv kostar flis bättre du kör Volvo T5 e nått det håller ju för att trimma vill säga;)

dom håller ju ändå upp till 300 original medans saab t5 håller till 400 original. japp välj volvo.

Förbi 400 skulle jag vilja påstå att dom klarar. Saabarna alltså.

jimmzzan
8 mars 2011 · 1 168 Inlägg

Brains skrev:

jimmzzan skrev:

Turbo_Krille87 skrev:
Men hur mkt effekt är du ute efter då? Ska du ha över 400hk måste du riva motorn osv kostar flis bättre du kör Volvo T5 e nått det håller ju för att trimma vill säga;)

dom håller ju ändå upp till 300 original medans saab t5 håller till 400 original. japp välj volvo.

Förbi 400 skulle jag vilja påstå att dom klarar. Saabarna alltså.

självklart. men eftersom en kille skrev att en polare hade 406hk i sin original så var 400 ett bra val för annars kommer "de gör den inte alls de blablablabla jag vet bäst"

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
9 mars 2011 · 839 Inlägg

Okej, så här är det...
Motorn håller utan problem för det effektuttaget du vill ha.

Men jag skulle ändå riva motorn för att byta lager och ringar. Om motorn ändå är ur så tar du balansaxlarna ur funktion. Det är sånt här man bör göra när man ändå är igång, annars ångrar man sig senare.

Angående turbomodell så skulle jag gå på "stort" och köra på en gtbb30 med lilla avgashuset. Specad av Gik till  ~430hk, men klarar bra mycket mer om och när du vill i framtiden.

Ska du köra på etanol så rekomenderar jag inte walbro pumpen, det har varit mycket hysteri om att den skär ihop av etanolen. Välj då hellre en Bosch 044. Klockren pump som många använder till stora effektuttag.
Jag skulle dessutom kliva upp i spridarstorlek, men det går att köra med 630cc. Fast fundera på om du inte hellre ska köra på 750cc. Bränslebiten ska man inte snåla med.

Koppling finns i färdigt kit på tex Racestuff.se som klarar över 750nm.

Intercooler finns det modellanpassade bolt-on på tex do88.se och dessa funkar klockrent, och är billiga.

Hoppas det hjälper dig.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Nocturnal
9 mars 2011 · 500 Inlägg

UhrJr skrev:
Okej, så här är det...
Motorn håller utan problem för det effektuttaget du vill ha.

Men jag skulle ändå riva motorn för att byta lager och ringar. Om motorn ändå är ur så tar du balansaxlarna ur funktion. Det är sånt här man bör göra när man ändå är igång, annars ångrar man sig senare.

Angående turbomodell så skulle jag gå på "stort" och köra på en gtbb30 med lilla avgashuset. Specad av Gik till  ~430hk, men klarar bra mycket mer om och när du vill i framtiden.

Ska du köra på etanol så rekomenderar jag inte walbro pumpen, det har varit mycket hysteri om att den skär ihop av etanolen. Välj då hellre en Bosch 044. Klockren pump som många använder till stora effektuttag.
Jag skulle dessutom kliva upp i spridarstorlek, men det går att köra med 630cc. Fast fundera på om du inte hellre ska köra på 750cc. Bränslebiten ska man inte snåla med.

Koppling finns i färdigt kit på tex Racestuff.se som klarar över 750nm.

Intercooler finns det modellanpassade bolt-on på tex do88.se och dessa funkar klockrent, och är billiga.

Hoppas det hjälper dig.

Nja en T7 håller ju inte för speciellt mycket mer än 300hk orginal, men nu är det ju så att han ska byta till T5-grejer. Så då river han ju motorn i vilket fall.
Angående balansaxlarna är väl 9-5an (T7) lite känsligare för vibrationer än T5?

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
9 mars 2011 · 839 Inlägg

Nocturnal skrev:
Nja en T7 håller ju inte för speciellt mycket mer än 300hk orginal, men nu är det ju så att han ska byta till T5-grejer. Så då river han ju motorn i vilket fall.
Angående balansaxlarna är väl 9-5an (T7) lite känsligare för vibrationer än T5?

Han skrev ju i första inlägget att han skulle byta till T5 motorn, så jag utgick ifrån den.
I T7 motorn är det "bara" kolvarna som sätter stopp vid 300hk, i övrigt så klarar den sig nästan lika bra som T5. Kör T7 stakar i min racehög.

Balansaxelmässigt så tror jag mer det handlar om motorupphängningar osv som skapar mer vibrationer i 9-5.
Allt ser ju likadant ut i motorn så jag vet inte vad det skulle kunna var annars. Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på vibrationer i 9-5 respektive 900.
Men sen kan man ju ifrågasätta hur hög prioritet lite vibrationer har när man ska trimma på den nivån wink.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
kwansa Hmm, vet inte?
9 mars 2011 · 1 775 Inlägg

UhrJr skrev:

Nocturnal skrev:
Nja en T7 håller ju inte för speciellt mycket mer än 300hk orginal, men nu är det ju så att han ska byta till T5-grejer. Så då river han ju motorn i vilket fall.
Angående balansaxlarna är väl 9-5an (T7) lite känsligare för vibrationer än T5?

Han skrev ju i första inlägget att han skulle byta till T5 motorn, så jag utgick ifrån den.
I T7 motorn är det "bara" kolvarna som sätter stopp vid 300hk, i övrigt så klarar den sig nästan lika bra som T5. Kör T7 stakar i min racehög.

Balansaxelmässigt så tror jag mer det handlar om motorupphängningar osv som skapar mer vibrationer i 9-5.
Allt ser ju likadant ut i motorn så jag vet inte vad det skulle kunna var annars. Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på vibrationer i 9-5 respektive 900.
Men sen kan man ju ifrågasätta hur hög prioritet lite vibrationer har när man ska trimma på den nivån wink.

Det har varit lite snacka om att 9-5ans tunga svänghjul som får 9-5an mer vibrationskänslig, fast motorupphängningen lär vara den stora boven.

Fast trimmade saabar ska vibrera, skaka och rassla wink jag kommer ihåg en röd 900 i Norrköping som gick lagom fort med 4 pers i bilen wink cool

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
9 mars 2011 · 839 Inlägg

kwansa skrev:

UhrJr skrev:

Nocturnal skrev:
Nja en T7 håller ju inte för speciellt mycket mer än 300hk orginal, men nu är det ju så att han ska byta till T5-grejer. Så då river han ju motorn i vilket fall.
Angående balansaxlarna är väl 9-5an (T7) lite känsligare för vibrationer än T5?

Han skrev ju i första inlägget att han skulle byta till T5 motorn, så jag utgick ifrån den.
I T7 motorn är det "bara" kolvarna som sätter stopp vid 300hk, i övrigt så klarar den sig nästan lika bra som T5. Kör T7 stakar i min racehög.

Balansaxelmässigt så tror jag mer det handlar om motorupphängningar osv som skapar mer vibrationer i 9-5.
Allt ser ju likadant ut i motorn så jag vet inte vad det skulle kunna var annars. Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad på vibrationer i 9-5 respektive 900.
Men sen kan man ju ifrågasätta hur hög prioritet lite vibrationer har när man ska trimma på den nivån wink.

Det har varit lite snacka om att 9-5ans tunga svänghjul som får 9-5an mer vibrationskänslig, fast motorupphängningen lär vara den stora boven.

Fast trimmade saabar ska vibrera, skaka och rassla wink jag kommer ihåg en röd 900 i Norrköping som gick lagom fort med 4 pers i bilen wink cool

Exakt, jag kan inte minnas att någon (du) klagade på några vibrationer när vi passerade 200km/h med hjulspinn. wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
west_evul
9 mars 2011 · 48 Inlägg

Tjenare. vet om en sprillans GT35 aldrig använd eller monterad. kanske är intressant om det skulle funka?

Hellre En Polare I Kanalen Än En Kall Balle I Analen!!
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
9 mars 2011 · 839 Inlägg

west_evul skrev:
Tjenare. vet om en sprillans GT35 aldrig använd eller monterad. kanske är intressant om det skulle funka?

gtbb35 är kanske liiite överdimensionerad.
Dessutom så skenar priset iväg något enormt. Det ska till ett riktigt grenrör, extern wastegate osv. Plus att det blir väldigt trångt mellan block och kylare.

Gränsen för "lättmeckat" går vid gtbb30. Den finns tom med samma infästning mellan turbo och sugrör som orginal på T7, vilket förenklar mycket.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
west_evul
9 mars 2011 · 48 Inlägg

denna va tydligen med fläns så det passade typ volvo och massa sånt.

Hellre En Polare I Kanalen Än En Kall Balle I Analen!!
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
9 mars 2011 · 839 Inlägg

west_evul skrev:
denna va tydligen med fläns så det passade typ volvo och massa sånt.

Då är det ju ännu mindre aktuellt för trådskaparen.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
west_evul
9 mars 2011 · 48 Inlägg

ska kolla närmare vad de passade

Hellre En Polare I Kanalen Än En Kall Balle I Analen!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang