Svårt att få i 2:ans växel Volvo 850!?

VolvoRdesign2012
10 mars 2011 · 222 Inlägg

Hej. Jag har en fråga min tjej har en Volvo 850 årsmodell 94 och 2:ans växel är svår att få i på den ibland går det och ibland inte. Så vad kan vara felet?Går det att fixa själv?

Behöver all hjälp jag kan få.

mvh Alexander

Aero T16
10 mars 2011 · 1 327 Inlägg

Börja med att byta olja i växellådan. Funkar det inte då kan det väl vara någon länk mellan växelspaken och växellåda eller så är växellådan dålig och behöver bytas.

VolvoRdesign2012
10 mars 2011 · 222 Inlägg

Aero T16 skrev:
Börja med att byta olja i växellådan. Funkar det inte då kan det väl vara någon länk mellan växelspaken och växellåda eller så är växellådan dålig och behöver bytas.

Okej Ska börja med att byta olja i växellådan,vet du hur mycket olja det ska vara i?
Vart hittar jag länkarna om det skulle vara nån sån som behövs bytas?

//alexander

VolvoRdesign2012
10 mars 2011 · 222 Inlägg

Sen är nästa fråga hur byter jag oljan i växellådan och vartifrån fyller jag på? 

//Alexander

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2011 · 17 559 Inlägg

Alex00Ander skrev:
Hej. Jag har en fråga min tjej har en Volvo 850 årsmodell 94 och 2:ans växel är svår att få i på den ibland går det och ibland inte. Så vad kan vara felet?Går det att fixa själv?

Behöver all hjälp jag kan få.

mvh Alexander

Kan du "tvinga" i den med skrapljud som följd så är synkringar slut. Vanligt. Dessa lådor är vajerstyrda och när det börjar bli slappt så lägger man i växel fast den ligger inte riktigt i och lådan slits i onödan.

Annars: spänn länkaget.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (10 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VolvoRdesign2012
10 mars 2011 · 222 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Alex00Ander skrev:
Hej. Jag har en fråga min tjej har en Volvo 850 årsmodell 94 och 2:ans växel är svår att få i på den ibland går det och ibland inte. Så vad kan vara felet?Går det att fixa själv?

Behöver all hjälp jag kan få.

mvh Alexander

Kan du "tvinga" i den med skrapljud som följd så är synkringar slut. Vanligt. Dessa lådor är vajerstyrda och när det börjar bli slappt så lägger man i växel fast den ligger inte riktigt i och lådan slits i onödan.

Annars: spänn länkaget.

Man kan tvinga i den men det hörs inga skrapljud vad jag hört. Sen hur spänner jag länkaget då?

//alexander

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2011 · 17 559 Inlägg

Alex00Ander skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Alex00Ander skrev:
Hej. Jag har en fråga min tjej har en Volvo 850 årsmodell 94 och 2:ans växel är svår att få i på den ibland går det och ibland inte. Så vad kan vara felet?Går det att fixa själv?

Behöver all hjälp jag kan få.

mvh Alexander

Kan du "tvinga" i den med skrapljud som följd så är synkringar slut. Vanligt. Dessa lådor är vajerstyrda och när det börjar bli slappt så lägger man i växel fast den ligger inte riktigt i och lådan slits i onödan.

Annars: spänn länkaget.

Man kan tvinga i den men det hörs inga skrapljud vad jag hört. Sen hur spänner jag länkaget då?

//alexander

Ja tyvärr: Det vet jag inte. Hade en på verkstad för det en gång och de tog typ 700:- och lådan kändes som ny sen! Fast det var ett tag sedan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
VolvoRdesign2012
10 mars 2011 · 222 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Alex00Ander skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Kan du "tvinga" i den med skrapljud som följd så är synkringar slut. Vanligt. Dessa lådor är vajerstyrda och när det börjar bli slappt så lägger man i växel fast den ligger inte riktigt i och lådan slits i onödan.

Annars: spänn länkaget.

Man kan tvinga i den men det hörs inga skrapljud vad jag hört. Sen hur spänner jag länkaget då?

//alexander

Ja tyvärr: Det vet jag inte. Hade en på verkstad för det en gång och de tog typ 700:- och lådan kändes som ny sen! Fast det var ett tag sedan!

Okej men det finns inge  ,öjlighet att kunna spänna länkaget själv då?

//Alexander

TurbOla Reservdansk
10 mars 2011 · 6 271 Inlägg

Vajrar är tyvärr svåra att spänna. tongue

Men det är sällan jag märkt att folk haft problem med vajrarna, däremot märkte jag själv i somras att låsclipset till ena växelföraren lossnade under färd efter en slarvig ditmontering, så vi stripsade ihop det, vilket höll färdens ytterligare kanske 15 mil.

Men så är inte problemet i ditt fall.

Farsans 850 -97 är likadan, alla försök till att lägga i 2an över 2500 varv är i princip omöjligt.

Antar att det är syncringarna som är dåliga.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
VolvoRdesign2012
11 mars 2011 · 222 Inlägg

Hur byter man växellådsoljan på den då,det är manuell låda så tömmer man underifrån och fyller på ovanifrån?

//alexander

TurbOla Reservdansk
12 mars 2011 · 6 271 Inlägg

Plocka av vänster hjul så är där avtappningsplugg och nivå/påfyllningsplugg.

2 liter olja går det åt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 mars 2011 · 13 776 Inlägg

TurbOla skrev:
Vajrar är tyvärr svåra att spänna. tongue

Men det är sällan jag märkt att folk haft problem med vajrarna, däremot märkte jag själv i somras att låsclipset till ena växelföraren lossnade under färd efter en slarvig ditmontering, så vi stripsade ihop det, vilket höll färdens ytterligare kanske 15 mil.

Men så är inte problemet i ditt fall.

Farsans 850 -97 är likadan, alla försök till att lägga i 2an över 2500 varv är i princip omöjligt.

Antar att det är syncringarna som är dåliga.

borde vara slitna synkringar som inte klarar att bromsa ner axeln till rätt varv

min se är riktigt svårväxlad kall
men det är nog första m56 jag stött på som varit tungväxlad
men detta händer bara när det är riktigt kallt ute

fast och andra sidan dom dagarna får jag inte i 2:an utan våld på min Iveco daily 50c15
som oxå fungerar perfekt vid värme

tror nog att oljan i vissa fall kan hjälpa något
kan lika gärna vara så att bilen inte riktigt frikopplar som den borde

sen kan man alltid testa att möta i mot och se hur växeln hoppar i utan koppling
tar det lika stopp där så är det inte syncringen som strular utan något annat
eftersom man hoppar den funktionen när man synkar ihop ingånge axeln och utgånde axelns hastighet genom att möta mot lagom med gasen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
12 mars 2011 · 1 700 Inlägg

Glöm inte att lossa påfyllningspluggen först! Händer ibland att den inte släpper eller är sönderdragen, och har man då tappat ur oljan ur lådan så blir de inge kul roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
VolvoRdesign2012
13 mars 2011 · 222 Inlägg

Hejsan alla. Problemet löst och det visade sig att det inte var några problem med växlarna:)Tack för alla svar.

//alexander

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2011 · 13 776 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Glöm inte att lossa påfyllningspluggen först! Händer ibland att den inte släpper eller är sönderdragen, och har man då tappat ur oljan ur lådan så blir de inge kul roll

mm ingen dum ide smile

som en fyllebult ute i vårat gemensama parkeringsgarage i området som låg med en borrmaskin i handen under bilen när farsan kommer in i garaget så han frågade lite försynt vad han höll på med
han fick en riktigt roligt svar

Jag borrar ett hål i oljetråget så jag kan byta olja för att oljepluggen är sönder dragen! smile

farsan stoppade honom i sista sec hehe

Senast redigerat av Growe (13 mars 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang