Hur tror ni framtiden ser ut för bilar?

hablam
20 maj 2011 · 136 Inlägg

zoopåse skrev:
Jag tror att bilismen beror av en känsla av kontroll och individualism. Att bilar fortfarande görs med manuell växellåda är ett tydligt exempel på det. Därför tror jag inte på självgående bilar och säkerhetssystem som tar över bilen när man som förare gör något fel. På sin höjd system som är till hjälp och underlättar förarens beslut. Skulle vi inte vilja köra bil själv så skulle folk åka tåg, buss och taxi mycket mer än idag.

Alkolås tycker jag de som vill ha det i sina bilar kan få installera det. Att alla andra behöver det utom jag för att man inte kan lita på någon förutom en själv är inget bra argument. Man litar ju tex på att inte varannan bil plötsligt kör ut i mötande färdriktning, samtidigt är man beredd på att det skulle kunna hända. Det är inte konstigare än så.

Tror inte hastigheterna kommer höjas så värst mycket på vägarna. Det som begränsar hastigheten är de bilar som kör långsammast (tex lastbilar husvagnar och släpvagnar), omgivningarna, folk som vistas och bor runtomkring och vilt. Blir skillnaderna för stora i hastighet mellan fordonen uppstår oftare situationer och risker som är svåra att förutse på kort sikt. Ett annat argument är luftmotståndets karaktär, att köra fortare blir till slut som att köra ner i en sjö av sirap. Inget effektivt sätt att transportera sig på.

det där var nog väldigt bra och väldigt sant sagt. folk vill nog kunna känna kontroll över sin egna bil

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang