Nya Lager i motorn går inte att dra runt

DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

Tja det är så att jag har bytt alla lager i en B21A men startmotorn kan inte dra runt motorn. men släpper jag på ramlager skruvarna lite så kan den dra runt om jag hjälper till lite först. men varför orkar den inte dra runt inte ens med batteri ladderen på batteriet. MVH Daniel

Hopstadius
11 mars 2011 · 93 Inlägg

Det verkar inget bra! sad

Vet att en herre som byggde en T5 Krökte sitt motorstativ när han försökte dra runt maskin.. Han hade blandat ihop vevstaksöverfallen. så när den motorn satt ihop var den i princip stum.

DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

Hopstadius skrev:
Det verkar inget bra! sad

Vet att en herre som byggde en T5 Krökte sitt motorstativ när han försökte dra runt maskin.. Han hade blandat ihop vevstaksöverfallen. så när den motorn satt ihop var den i princip stum.

min med är nästan stum. men det står siffror på över fallen till vevstakar och vevaxel så mina bör vara rätt

Stefan Varberg Supraman
11 mars 2011 · 2 300 Inlägg

Är du hundra på att veven är rak?
Räcker med lite för att den ska låsa sig.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
twin_cam Smålänning
11 mars 2011 · 7 877 Inlägg

Du har inte fått underdimensionslager?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
kajc
11 mars 2011 · 311 Inlägg

Det finns något som heter lager-toleranser/spel.
Har du mätt lagren/lagertoleranserna? + att man alltid ska dra runt motorn för hand efter att man monterat de nya lagren ( dels för att se att den går runt och för att undvika skador)
Du ska absolut inte tvinga runt motorn utan ta bort lagren igen, mät upp spelet ( med Plastgage eller bladmått ).
Har du dragit lagren med rätt moment?
Är det nya lager eller beg ?

Sakiq
11 mars 2011 · 270 Inlägg

Momentdragit?

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

jag läst på ett annat forum om att det var någon som det vart så för nör han dråg åt den närmst svänghjulet så jag kollade det o det var så på min med så tar jag dän över delen av det lagret går den lite trögt i början sen gårdet lät så det är bara första överlägget som gör att det nyper

DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89174/89174-e4aedbf43f7d366c957e8187f0323dc0.jpg


däe syns det var det har nött på den sidan sen även andra men lite mindre

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
11 mars 2011 · 3 180 Inlägg

rätt typ av lager?
klackarna åt rätt håll?
rent och torrt mellan lagerskål och lager?
rätt överfall på rätt plats?
rätt moment?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Funrider
11 mars 2011 · 82 Inlägg

du har inte vänt lageröverfallen så du har siffrorna "uppochner"  ?

RD_87 Skrotsamlare
11 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

Funrider skrev:
du har inte vänt lageröverfallen så du har siffrorna "uppochner"  ?

det vet jag inte men det är ju som ett drop format mönster på överfallen och spätsen på dropen pekar mot kamrämen och det.

DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya

Streeetkadett Volvotrimmare
11 mars 2011 · 323 Inlägg

hällde du på olja på lagerna innan du satt ihop allt så det går lätt? känn på lagerna så dom inte har grader eller liknande, kan förekomma när man köper nya lager

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
DZA89
11 mars 2011 · 467 Inlägg

Streeetkadett skrev:
hällde du på olja på lagerna innan du satt ihop allt så det går lätt? känn på lagerna så dom inte har grader eller liknande, kan förekomma när man köper nya lager

hälde inte på olja då när jag sate dit dom men dit gjorde jag sen efter. så det är gjort

RD_87 Skrotsamlare
12 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Daniel_89_Boy skrev:

RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya

Varför monterade du inte veven först? Det brukar vara betydligt smidigare, att knöla dit lager när stakarna sitter på plats känns mest jobbigt & onödigt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
sjodin90
21 mars 2011 · 37 Inlägg

Dum fråga MEN sitter kamremmen som den ska ?

DZA89
22 mars 2011 · 467 Inlägg

RD_87 skrev:

Daniel_89_Boy skrev:

RD_87 skrev:
Är veven 100% rak? Linehoning av överfallen & blocket kan vara en idé annars. När veven sitter i motorn utan kolvar så ska den snurra ganska snällt, med kolvar kan det behövas ett verktyg om ringarna är nya.

vet inte hur den går utan kolvarna men ringarna är med nya

Varför monterade du inte veven först? Det brukar vara betydligt smidigare, att knöla dit lager när stakarna sitter på plats känns mest jobbigt & onödigt?

lagrena har jag sat dit för länge sen

DZA89
22 mars 2011 · 467 Inlägg

sjodin90 skrev:
Dum fråga MEN sitter kamremmen som den ska ?

hade en gammal låg men den gick av så har bara en ny nu men vet inte om jag vill sätta dit den om den med går av

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang