Opel combo, Uppgradera ljudet!

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

Behöver hjälp! xD

Del 1:
Togbort handskfacket.. kollade in såg Cd spelarn? som hade ett uttag för kabel, som gick någonstans.. Vet inte vad för slags kabel det var, men liknade antenn kabel.
fanns inget mer. Inga högtalarkablar m.m.

Så frågan är då vart ligger själva huvud enheten?? Någon som vet? smile


Del 2:
Ifall man ska bygga ett separat stereo.. hur ska man gå till väga?
Tänkte bygga en bas/högtalar låda vid fötterna på passagerarsidan med en separat cd spelare.

Var ett tag sen jag höll på med stereon i bilen. Men Hur ska man köra ström m.m till den? smile

Del 3:
Bygga lådan, men bara köra från förstärkare RCA till 3.5mm uttag på Ipad?
hur tror ni detta skulle fungera??

michieff ljudfantast
12 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Är du lite full?

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

michieff skrev:
Är du lite full?

No not really? Vad fick dig att tro det? XD

michieff ljudfantast
12 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Du skriver dina frågeställningar väldigt lik en full person bara smile

Var ligger huvudenheten? Ja du har ju en stereo eller hur? Den är din huvudenhet med isokablage bakom. Du lär veta ganska enkelt genom att se efter om det finns en stereo.

Bygga separat stereo? Varför? Du har ju redan en stereo i mitten av instrumentpanelen som du kan använda?

Bygga lådan men bara köra från förstärkare?

Haha jag blir bara förvirrad över dina frågeställningar.

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

Ok Får ta i beskriva mitt problem lite bättre. tongue


Stereon som finns i bilen, är orginal stereo.. vilket kan betyda att den inte har låg uttag för bas.
Vilket kan göra det lite jobbigt att köra bas (ifall jag minns rätt).

Har inte haft orken att öppna hela instrumentpanelen för ett leta reda på huvudenheten, för det som sitter i mitten är bara Cd läsare.
Den har ingen Iso kabel, inga högtalar kablar m.m. Så bara en vanlig cd läsare. Då måste huvud enheten ligga någon annanstans. men vet inte vart.


Har en förstärkare, som jag tänkte köra både bas och högtalare med.. men då måste jag ha 2 seperata kanaler, då skulle det underlätta ifall man hade hög o låg utgånger right? smile

Senast redigerat av Gathor (12 mars 2011)

michieff ljudfantast
12 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Vad för bil är det och vilken årsmod?

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

michieff skrev:
Vad för bil är det och vilken årsmod?

Opel Combo -09 (firma bil) smile

Senast redigerat av Gathor (12 mars 2011)

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

https://boschelectronicservice.eu/uk/pr … ux-in-ver2

verkar vara standard i alla opel??

michieff ljudfantast
12 mars 2011 · 1 372 Inlägg

Jaha på så vis. Ja som jag ser det så är stereon inbyggd i panelen så du kommer nog inte kunna köra en egen där, så då får du använda högnivå -> lågnivå-adapter för att ta stereons högnivå till lågnivå och på så vis koppla upp steg osv.

edit: Jo du kan säkert köpa en ram till den och sätta in en stereo med lågnivåutgång. Ser ut som att du kan köra en dubbelDIN om du nu skulle vilja ha det. Annars om du vill använda befintlig stereo så kolla efter högnivåutgång.

Senast redigerat av michieff (12 mars 2011)

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

som jag såg på denna bild
https://boschelectronicservice.eu/image … 0.fill.png
så ska iso kablarna finnas där.. dock det ända jag såg var det vita uttaget (antenn kanske) och den låg i mitten.. och inget annat fanns inkopplat.. hur kan detta stämma..

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

https://boschelectronicservice.eu/image … 0.fill.JPG
så såg min ut, den mer i mitten, fast nästa bild så ligger den på vänster sidan..
är helt lost!!

https://boschelectronicservice.eu/image … 0.fill.JPG

michieff ljudfantast
12 mars 2011 · 1 372 Inlägg

det kan inte stämma, det klart det finns ett kablage till stereon förutom antenn.

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

Ska försöka hitta bilder.. var ett ta sen jag tog bort handskfacket o kollade.
Och anledningen till att jag tog bort den var för att jag inte har verktygen att plocka bort stereon... hatar special verktyg. Testade olika saker för att få bort den.. men utan resultat.

Kunde inte riktigt se så bra bakom, men kände med handen och hittade inget annat än antenn.. ska ta en extra koll imorn.. men återkommer ifall jag hittar bilder..

Gathor
12 mars 2011 · 150 Inlägg

verkar inte hitta några bilder.

men ifall jag så skulle köra en seperat cd spelare, med förstärkare m.m.
Hur skulle denna setup se ut? Var kan jag ta ström för att driva den? Drar ju självklart en ny kabel till förstärkarn från batteriet, men ska man köra en ny till stereon??

Där av tänkte jag att det kanske skulle vara lättare att ha bara en Ipod inkopplad till förstärkarn.. men sen är ju problemet hör och låg utgångar.. =/

michieff ljudfantast
12 mars 2011 · 1 372 Inlägg

om du nu vill köra med ipod direkt till förstärkaren kan du göra det, men förvänta dig ingen bra signal.

Det finns kablage till stereo i alla bilar. Hur de ser ut är olika men du kan alltid köpa ett isokablage som går till bilens kablage och koppla in en stereo på detta.

Gathor
13 mars 2011 · 150 Inlägg

finns det något lätt sätt att koppla in en separat stereo?
För jag vill inte hålla på att klippa o dra kablar som måste tas bort sen ifall jag slutar på jobbet tongue
Tror det skulle vara lättare att koppla in en ny stereo tongue

Allt jag skulle behöva fixa är väl, plus, minus och jord?
Sen dra en plus till förstärkarens remote (med en brytare)? tongue
Radio behöver jag inte lyssna på, då antennen är av någonstans.. så den fungerar inte.
eller är det något jag har glömt?

Sen vilka säkringar är det som gäller till stereon?
och pallar den 12v direkt från batteriet? eller har den någon omvandlare på vägen?

Senast redigerat av Gathor (13 mars 2011)

Gathor
13 mars 2011 · 150 Inlägg

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -pack.html
Fastnade för denna, tycker att dem skulle passa fint smile eller? smile)



Men finns det möjligheten att sno 12v+ och 12v- och Jord från quadlock till en Iso kontakt?
Återkommer med design imorn, och hur jag hade tänkt... imorn efter att jag sovit lite.. fastnar lite länge på nätet när jag kommer på nya projekt ^.^

Senast redigerat av Gathor (13 mars 2011)

Gathor
13 mars 2011 · 150 Inlägg

morgon trött kanske.
Men bas?

och adaptern känns lite dyr tongue.
Tänkte liknande att mar kör pins in i quadlocken och kopplar dessa till ISO, vilket kostar max 40kr på biltema tongue

Gathor
13 mars 2011 · 150 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Tydligare om jag skriver 1 st bas?

Du kan absolut använda en universal-ISO, bara du gör anslutningar ordentligt.biltema tongue

Tack, jo satt o funderade på en bas, men sen så är det ju de hela med snygghet, tyckte det ser finare ut med 2 smile men självklart kan det bli bara en också.

Gick precis ut o skruvade isär bilen, (en annan opel combo)
vet inte ifall det är samma årsmodel men det såg lite annorlunda ut bakom stereon.

Men samma sak här, kunde inte känna eller se någon Quadlock, dock denna hade antennkabeln på rätt ställe iallfall.

Får se ifall jag kan få låna eller sno några pins från verkstaden imorgon för att plocka isär min stereo.
Att det ska vara så svårt att få tag på verktygen man behöver..

Senast redigerat av Gathor (13 mars 2011)

Gathor
13 mars 2011 · 150 Inlägg

För att få tag på security koden till stereon, hur var det man gjorde det?
Det är väl så ifall stereon blir strömlös behövs en 4-siffrig kod. eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang