Jill
Bilvårdstekniker & Fotograf
14 mars 2011
· 4 418 Inlägg
HForsberg skrev:
Lergubbe skrev:
Finns många olika lackförseglingar och man ska följa instruktionerna för just den produkten man köper.
Men generellt kan man säga att när man vaxar så lägger man en skyddande hinna av vax över lacken. När man lackförseglar så lägger man en hinna av flytande plast eller glasliknande medel på lacken. Vax och försegling har samma syfte, att skydda din nypolerade lack. Jag har testat lite olika genom åren och personligen gillar jag nog ett vax mer, fråga mig inte varför men jag gillar känslan. Men jag tycker du ska testa en försegling och bilda dig en egen uppfattning. Normalt sett håller ett lackskydd längre än ett vax. Sedan finns det både 1 komponents och 2-komponents produkter.
Såg att dom ger bort ett lackskydd hos waxdog (www.waxdog.se ). Kan ju vara värt om du vill testa ett.
Okej, men man lägger lackförsegling ist för vax som man "brukar" göra då alltså. Man kör inte både vax o lackförsegling?
En riktig lackförseglig är i 2 komponenter. Den härdar så att säga in i lacken och har en hållbarhet på 12-18månader innan återbehandling. Där finns Ditec, Mr.Cap, TefCar, PPS, SilverSeal, R2000 osv... Dock är detta bara något som företagare kan köpa.
Som konsument kan du köpa ett lackskydd som är 1 komponent. Det brukar hålla upp till ett år beroende på hur snäll man är mot lacken. Finns många olika att välja mellan. Som sagt så har Waxdog ett erbjudande när man beställer för 800 så får man med ett ifrån Glare... har sett bilder på det å är duktigt sugen på att testa det trots att produkthyllan är full för länge sen Hoppas att du kan hitta något i djungeln som passar dig!