Ang bmw 525i touring 93a.

pukan2
16 mars 2011 · 3 182 Inlägg

ska kolla på ett byte i helgen och jag undrar hur vet jag om bilen har vanos och vad är det fördelar/nackdelar, ägaren sa att det va ett väldigt litet tickande från ventilerna är det nått man bör oroasig för.

sk8ville
16 mars 2011 · 653 Inlägg

Bilen går helt konstigt när du varvar ur den om vanos e trasigt, så de märker du då.

Gå in på www.autopower.se och kolla i begagnat guiden, där står allt du behöver veta!

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
pukan2
16 mars 2011 · 3 182 Inlägg

sk8ville skrev:
Bilen går helt konstigt när du varvar ur den om vanos e trasigt, så de märker du då.

Gå in på www.autopower.se och kolla i begagnat guiden, där står allt du behöver veta!

har redan kollat den länken.

men vad är fördelen/nackdelen med vanons och vad är det

envision
16 mars 2011 · 146 Inlägg
Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
sk8ville
16 mars 2011 · 653 Inlägg

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar har man dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
envision
16 mars 2011 · 146 Inlägg

från samma länk som jag skickade

Min Bil Är Inte Din Bil
BMW 525i "Blue Diamond" (1994)
sk8ville
16 mars 2011 · 653 Inlägg

Jo ja såg de efter jag postat de.

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang