Volvo 945 Startar men går väldigt illa

Ransten
23 mars 2011 · 4 Inlägg

Det är problem att starta vår 940 årsmodell -95, det är näst intill heldöd, har kollat att det kommer bensin samt att det finns gnista. Det luktar bensin och det till och med rinner bensin ur avgasskarven efter katalysatorn. Fick igång den en liten stund, rök svart verkade gå på 3 cylindrar sendan dog den igen. Den har varit på verkstad, det tyckte inte det var något att lägga pengar på....:(

PetteRR
23 mars 2011 · 151 Inlägg

Men om den varit in på verkstad och dom sa att de inte var värt att göra något, så borde du väl fått svar på vad som var fel?

Ransten
24 mars 2011 · 4 Inlägg

De sa att det var ett mekanisk fel, va det innebär vet jag inte.

skroten
24 mars 2011 · 2 Inlägg

Ransten skrev:
De sa att det var ett mekanisk fel, va det innebär vet jag inte.

Alltså? kanske kan du kontrollera om din givare till kallstarten fungerar som den ska? Har du stått läng o snurrat med startmotorn? Börjar det rinna bensin ur grenröret direkt när du försöker starta eller är det efter en lång stunds startförsök?

Satam
24 mars 2011 · 54 Inlägg

Jag tycker att det låter som att en kolvring kan ha gått.. Kolla om oljan ser missfärgad ut och om det luktar bensin i ventilhuset.
Är förmodligen helt ute och cyklar, men jag hade i alla fall kollat detta om det hänt mig. smile

Jaguar XJ6 (1973)
TVR Griffith 500 HC "Tivven" (1996)
Sharky
24 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Högt sopptryck, läckande spridare. Det är en bra ände att börja i.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ransten
24 mars 2011 · 4 Inlägg

Bensinen kommer efter en stunds malande på startmotorn. Givare till kallstarten är det den kabeln som de kallar Impulsgivare ? Hur vet jag om den är kass ?

skillingeracing
24 mars 2011 · 11 Inlägg

låterprecis som min betedde sig innan:) kolla hallgivarn:)

Sharky
25 mars 2011 · 10 287 Inlägg

Du har ingen "givare för kallstart". Sprutet är försett med en tempgivare som sitter i toppen och det är inte samma som impulsgivaren (impulsgivaren styr tändningen).

Har du kollat om du har felkoder lagrade?

Hur ser stiften ut?

När byttes fördelare + fördelarlock senast?

/Göran


Ransten skrev:
Bensinen kommer efter en stunds malande på startmotorn. Givare till kallstarten är det den kabeln som de kallar Impulsgivare ? Hur vet jag om den är kass ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Melin82
25 mars 2011 · 513 Inlägg

Kolla gnistan. Löste liknande problem med nya kablar och stift efter massor av felsökning. Sen ursäkta men vad var det för puckon på verkstan? Du gav väl dom jobbet att ta reda på vad det var för fel inte en åsikt om det var värt att fixa felet. Skulle inte gett dom en krona för den felsökningen.

Ransten
25 mars 2011 · 4 Inlägg

På volvo sa de att jag skulle prova att byta impuldgivaren, ska nog byta den + fördelare som jag inte vet när den byttes senast.

Angående verkstan så var deras åsokt att det inte skulle vara värt pengarna att fortsätta felsöka bilen är från 1995, de hade kollat felkoder och såg inget där, därför menade de att det var ett mekaniskt fel i motorn.

Melin82
25 mars 2011 · 513 Inlägg

Ransten skrev:
På volvo sa de att jag skulle prova att byta impuldgivaren, ska nog byta den + fördelare som jag inte vet när den byttes senast.

Angående verkstan så var deras åsokt att det inte skulle vara värt pengarna att fortsätta felsöka bilen är från 1995, de hade kollat felkoder och såg inget där, därför menade de att det var ett mekaniskt fel i motorn.

Med risk att bli dumförklarad men jag antar att du skulle byta hallgivare, har för mig att det sitter även på 940. Men skulle den vara paj skulle den ju inte gå alls vilket den trotts allt har gjort om jag fattat rätt. Plus att är det hallgivaren sitter den roligt till.
Sen har du bränsle och gnista borde du ha små tuffanden osv. Så jag hadde kollat gnistan, surade stift är inget bra. Är det ok häng av spridarna och se hur den skulle starta på startgas, vill han gå på det borde han vilja gå på soppan, om inte är det fel där. Tex kallstarten som ballat ur, spridare som inte vill öppna eller är öppna hela tiden eller ja en massa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang