Vinande ljud från framvagnen/motorrummet!!!

carljohan
26 mars 2011 · 44 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Saab 9-3 aero årsmodell 2001!

På senaste tiden har jag börjat höra ett vinande ljud från bilen. Vet inte vad detta är så undrar om någon har något förslag på vad det kan vara?

Det kommer och går det vinande ljudet så det är inte alltid det låter!!


Mvh Carl-Johan

Mreque89 Oturen själv
26 mars 2011 · 593 Inlägg

Beskriv gärna mer, Kan vara allt från cupéfläkt till hjullager..

Brum
jonas_ahman
26 mars 2011 · 309 Inlägg

min 900 - 97 hade ett vinande ljud som kom och gick, började låta mer på slutet sen sa ett av löphjulen till multiremmen upp sig

Läser och släcker felkoder. pm för info
azmaz
26 mars 2011 · 111 Inlägg

om det är hjullager så borde det låta hela tiden smile möjligtvis nån rem/hjulet som remmen snurrar på kasnke smile Det löser sig, åk bara till 2-3 olika verkstäder och be de att följa med ut och lyssna så får du några allternativ smile

carljohan
27 mars 2011 · 44 Inlägg

Jag hade kört kanske 17-18 mil under dagen utan det vinande ljudet sedan när jag hade låtit bilen stå hemma kanske 2 timmar och skulle köra en lite kortare sväng på ungefär 1 mil så kom det vinande ljudet! har haft det innan men det har bara barit i några sekunder då!

Det slutar låta när jag bromsar!

Mvh Carl-Johan

azmaz
27 mars 2011 · 111 Inlägg

konstigt. när du bromsar så frikopplar du ju, kanske nån svänghjul/koppling som börjar bli för gammal. för min vibbrerar/kopplingspedalen när jag ska växla mellan olika växlar, dock är det inga problem eller nåt som förstörs.

carljohan
27 mars 2011 · 44 Inlägg

japp men tror det slutar även om jag bara trampar på bromsen och inte frikopplar!! kan det ha att göra med bromsarna? tror nämligen att höger frambroms ligger på eftersom det luktar lite där ifrån när man har kört och så är den skitvarm!!

azmaz
27 mars 2011 · 111 Inlägg

idag var jag o köpte cykel till syrran och när jag körde så visslade ena sidan, tror det var belägget som var slut på ena sidan, kan ju vara samma problem. be nån kunnig kompis bromsa och kolla vad han tycker om bromsarna, om de är sllitna kan det ju lika gärna vara beläggen big_smile

Perzz0n Kicker
27 mars 2011 · 163 Inlägg

dags för växellåds olje byte ?

See you sideways!!
monno Elektriker
27 mars 2011 · 718 Inlägg

Hänger inte ihop med turbo laddet på nå vis?

Som att kasta vatten i sjön.
carljohan
27 mars 2011 · 44 Inlägg

Laddet tycker jag ser ut att ladda riktigt!har tänkt att byta belägg så kanske är det! Får väl även byta olja i växellådan!

monno Elektriker
27 mars 2011 · 718 Inlägg

Nja tänkte mer att det inte är turbon som viner? Så när du bromsar släpper du ju gasen å då låter inte turbon?smile Antagligen inte det men, bara en tanke:P

Som att kasta vatten i sjön.
azmaz
28 mars 2011 · 111 Inlägg

monno skrev:
Nja tänkte mer att det inte är turbon som viner? Så när du bromsar släpper du ju gasen å då låter inte turbon?smile Antagligen inte det men, bara en tanke:P

Å fan, om det är det så håller den på o rasar antagligen då elle? sad då kan man ju bli stående på landsvägen om den skär big_smile kul med en lååång kö, då blir man rätt så hatad big_smile hahahaha

monno Elektriker
28 mars 2011 · 718 Inlägg

Nä, snarare att det läker nånstans, och bilen skär vanligtvis inte om turbon pajjar. Men det är en annan historia. Back to topic.

Som att kasta vatten i sjön.
carljohan
28 mars 2011 · 44 Inlägg

turbon har bara gått kanske 500 mil! så vore konstigt om den redan har gått?

monno Elektriker
28 mars 2011 · 718 Inlägg

Njee, asså vet inte om jag var otydlig, men menar ju om det är nått läckage. Om nån vakuumslang läcker eller till å med som jag fattat så om grenröret läker så kan det bli ett vinande ljud.
Men det är ju lätt att kolla om ljudet hänger ihop med turbon. Ba ut å köra å kolla på laddmätaren å se om ljudet bara är när du har ladd=)

Som att kasta vatten i sjön.
Henke_GT85
28 mars 2011 · 1 Inlägg

om det är ett gnissel ljud så kan det vara bromsarna som ligger på, var så colle på min s70 precis och det var beläggen som var kassa.. det kan inte vara någon rem typ kamrem som börjar bli lite till åren? men de ljuden brukar iofs försvinna så fort man kört iväg.. låter lite lurigt ialla fall

Den som får veta hur en riktig audi låter, den personen kommer att bli förändrad för sitt liv..
RLantz
30 mars 2011 · 8 Inlägg

Jag har samma problem, men mitt är turbon. Precis i början på laddet så låter det som den viner lite..
Jag tippar på att det en tryckslang som är kass..
Har dock inte riktigt fått kläm på det dära hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang