Saab på fallrepet igen

endorfinslaven
31 mars 2011 · 671 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Men varför ska vi vara stolta över en bil som vi inte gillar? Visst finns det ju alltid folk som gillar saab men dom som ej gillar det behöver väl inte vara stolta över det?
Gillar själv hellre Volvo även fast det är traktorer då det är ett företag som iallafall kan sälja iväg bilar och för det första av allt, bygga ordentliga bilar med ordentlig konstruktion.

Men hur ska vi lyfta företaget då? Jag skulle aldrig någonsin köpa en ny Saab för det hiskeligt höga priset dom har och med de bilar dom har ... ush.

Kan inte säga emot dig men den är ju ändock svensk..

high_speed
31 mars 2011 · 64 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Oförtjänt är väl faktiskt en överdrift.
Dålig konstruktion redan på Saab 99. Eller till och med på Saab v4an.
Och sedan så lockar deras bilar inte kunder. Priset på en ny Saab är ju fan vad man får en bätte BMW för!
Och då väljer ju folk en driftsäker, bra byggd BMW Med kvalité!
Folk tar ju säkraste alternativet och då är det ju BMW, Audi och Merca.

Kan lägga till en sak.

Min kompis fick en cirkus -05 Saab någonting som tjänstebil på sitt sommarjobb.
Schysst tänkte han! Men han kände att när han låg i normal hastighet så röck bilen hela tiden.
Han ringde och frågade Saab och fick svaret "Det är ett karaktärsdrag". Han blev helt stöm och lade bara på och kollade upp på internet där folk har fått samma svar.
Det är bra service Saab har och ordentligt bra motorer! roll

Vad snackar du om? Du tycker inte om märket. Det fattar vi ju. Men de är ju rent skit snack utan grund en del av de du kommer med.
Alla modeller har inte haft den pålitligaste konstruktionen. Men så fick t.ex. Audi, som du själv nämner, mycket gnäll för sina rostande karosser i slutet på 80-talet.
Om du lägger till jämförbar utrustning på en BMW, så blir den ofta dyrare än en SAAB. Den är dessutom dyrare att äga.
I många av massmedians motortester har SAABs kvalitet varit minst lika god som BMWs dito (KÄLLA: t.ex. auto, motor & sport och teknikens värld).

Jag har haft bra koll på SAAB. Men har aldrig hört talas om att det skulle vara ett karaktärsdrag. Den bilen kanske hade det felet. Men det är inget vanligt.
SAABs turbo-motorer har ansetts som förebilder de senaste 30-40 åren.

Du behöver inte tycka om bilarna. Men håll dej ialla fall till sanningar.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

high_speed skrev:

Thunderbird88 skrev:
Oförtjänt är väl faktiskt en överdrift.
Dålig konstruktion redan på Saab 99. Eller till och med på Saab v4an.
Och sedan så lockar deras bilar inte kunder. Priset på en ny Saab är ju fan vad man får en bätte BMW för!
Och då väljer ju folk en driftsäker, bra byggd BMW Med kvalité!
Folk tar ju säkraste alternativet och då är det ju BMW, Audi och Merca.

Kan lägga till en sak.

Min kompis fick en cirkus -05 Saab någonting som tjänstebil på sitt sommarjobb.
Schysst tänkte han! Men han kände att när han låg i normal hastighet så röck bilen hela tiden.
Han ringde och frågade Saab och fick svaret "Det är ett karaktärsdrag". Han blev helt stöm och lade bara på och kollade upp på internet där folk har fått samma svar.
Det är bra service Saab har och ordentligt bra motorer! roll

Vad snackar du om? Du tycker inte om märket. Det fattar vi ju. Men de är ju rent skit snack utan grund en del av de du kommer med.
Alla modeller har inte haft den pålitligaste konstruktionen. Men så fick t.ex. Audi, som du själv nämner, mycket gnäll för sina rostande karosser i slutet på 80-talet.
Om du lägger till jämförbar utrustning på en BMW, så blir den ofta dyrare än en SAAB. Den är dessutom dyrare att äga.
I många av massmedians motortester har SAABs kvalitet varit minst lika god som BMWs dito (KÄLLA: t.ex. auto, motor & sport och teknikens värld).

Jag har haft bra koll på SAAB. Men har aldrig hört talas om att det skulle vara ett karaktärsdrag. Den bilen kanske hade det felet. Men det är inget vanligt.
SAABs turbo-motorer har ansetts som förebilder de senaste 30-40 åren.

Du behöver inte tycka om bilarna. Men håll dej ialla fall till sanningar.

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
high_speed
31 mars 2011 · 64 Inlägg

Rquired skrev:

high_speed skrev:

Thunderbird88 skrev:
Oförtjänt är väl faktiskt en överdrift.
Dålig konstruktion redan på Saab 99. Eller till och med på Saab v4an.
Och sedan så lockar deras bilar inte kunder. Priset på en ny Saab är ju fan vad man får en bätte BMW för!
Och då väljer ju folk en driftsäker, bra byggd BMW Med kvalité!
Folk tar ju säkraste alternativet och då är det ju BMW, Audi och Merca.

Kan lägga till en sak.

Min kompis fick en cirkus -05 Saab någonting som tjänstebil på sitt sommarjobb.
Schysst tänkte han! Men han kände att när han låg i normal hastighet så röck bilen hela tiden.
Han ringde och frågade Saab och fick svaret "Det är ett karaktärsdrag". Han blev helt stöm och lade bara på och kollade upp på internet där folk har fått samma svar.
Det är bra service Saab har och ordentligt bra motorer! roll

Vad snackar du om? Du tycker inte om märket. Det fattar vi ju. Men de är ju rent skit snack utan grund en del av de du kommer med.
Alla modeller har inte haft den pålitligaste konstruktionen. Men så fick t.ex. Audi, som du själv nämner, mycket gnäll för sina rostande karosser i slutet på 80-talet.
Om du lägger till jämförbar utrustning på en BMW, så blir den ofta dyrare än en SAAB. Den är dessutom dyrare att äga.
I många av massmedians motortester har SAABs kvalitet varit minst lika god som BMWs dito (KÄLLA: t.ex. auto, motor & sport och teknikens värld).

Jag har haft bra koll på SAAB. Men har aldrig hört talas om att det skulle vara ett karaktärsdrag. Den bilen kanske hade det felet. Men det är inget vanligt.
SAABs turbo-motorer har ansetts som förebilder de senaste 30-40 åren.

Du behöver inte tycka om bilarna. Men håll dej ialla fall till sanningar.

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

det gör sällan ont att falla - men det är värre då du tar i backen
Saab 900 (1996)
snusarn
31 mars 2011 · 100 Inlägg

Det e mycke snack om huruvida "line" går eller ej , den har gått hela veckan dock kanske inte me full kapacitet visst d har varit stopp ibland , en del längre andra kortare. pga mtrl som inte finns tillgängligt på fabriken.
Saab kör me "just in time" klart d blir stopp om inte trailarna kommer...
men jag håller me om att man självklart måste betala för grejorna d e ju en självklarhet, men att spä på med att man vill ha förskottsbetalning oxå innan man skickar iväg något....
Utöver vad man kommit överens om innan, den som drabbas hårdast av detta e den lilla gubben på golvet i slutändan...

Senast redigerat av snusarn (31 mars 2011)

turbo_sport
31 mars 2011 · 390 Inlägg

Saab har ökat försäljningen på 9-3:an med 104%, visst dom har sålt dåligt men nu har efterfrågan på deras bilar ökat! Håller helt och hållet med hig_speed.

ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
31 mars 2011 · 228 Inlägg

Att Saab skulle bygga bilar med skitkvalité idag är absolut inte sanningen.. Ärligt talat, så är nog t.ex. 9-3 SS/SC en av de mest pålitliga bilar som finns. Väldigt sällan vi har problem med dom (Med tanke på att vi har massor av dom inne varje dag för service o liknande..)

Samma egentligen med 9-5orna, men dom har lite fler problem kanske.. I det stora hela dock så är det ju långt ifrån skit.  Dom nya 9-3 SC/SS säljer ju som smör! Ett tag kändes det inte som om man gjorde något annat än att göra nyleveranser på dessa.. TTiD motorerna är näst intill ett mästerverk enligt mig själv. Sen kan man väl tycka att de e inte så jävla svårt o montera 2 turbos på en diesel men dom är riktigt välkonstruerade. Bekväma och familjevänliga, likasom till ett par gamla pensionärer. För o inte tala om ett schysst yttre smile

Dom nya 9-5orna har ett ganska högt pris (gärna också om man vill ha lite utrustning) men man får vad man betalar för. Den försäljningen går väl kanske inte riktigt lika bra, men det är jag övertygad om att de kommer expandera ganska rejält när man släpper SportCombin.. För ärligt talat, hur många 9-5 Sedaner ser man jämntemot kombis?  Sen vet jag inte vad man får ge för en BMW/Mercedes/Audi med V6 turbo, 4x4 och en massa lull-lull i bilen. men nog är det i samma prisklass.

No dice !
TurbOla Reservdansk
31 mars 2011 · 6 271 Inlägg

snusarn skrev:
Det e mycke snack om huruvida "line" går eller ej , den har gått hela veckan dock kanske inte me full kapacitet visst d har varit stopp ibland , en del längre andra kortare. pga mtrl som inte finns tillgängligt på fabriken.
Saab kör me "just in time" klart d blir stopp om inte trailarna kommer...
men jag håller me om att man självklart måste betala för grejorna d e ju en självklarhet, men att spä på med att man vill ha förskottsbetalning oxå innan man skickar iväg något....
Utöver vad man kommit överens om innan, den som drabbas hårdast av detta e den lilla gubben på golvet i slutändan...

Varför skulle det vara orimligt att kräva det från en kund med rent ut sagt usel likviditet?

Skulle du sälja varor till en kund med betalningsanmärkningar och säga "Ok, betala när du kan?" eller?
Du riskerar ju ditt eget företag om du har sålt en massa material som du inte får betalt för, och du inte vet om kunden kanske går i konkurs innan han hunnit betala dig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
31 mars 2011 · 6 271 Inlägg

turbo_sport skrev:
Saab har ökat försäljningen på 9-3:an med 104%, visst dom har sålt dåligt men nu har efterfrågan på deras bilar ökat! Håller helt och hållet med hig_speed.

Stämmer att de sålt mest 9-3or.

Under februari registrerades 707 nya Saab-bilar i Sverige.
570 av dem är modellen 9–3 och det placerar märket på en sjätte plats bland sålda bilmodeller.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1136438- … r-saab-9-3

Men om du jämför med den andre svenska biltillverkaren som låg i kris samtidigt som Saab, men som det inte pratades så mycket om.


Volvo V70          1 333st

Samma länk som ovan.
Och det är bara en modell.
V50 såldes i 960 ex, V60 i 730 ex och XC60 451 st sålda.

Under Februari månad endast.

Saabs totala försäljning är marginell, tyvärr.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Phed
31 mars 2011 · 242 Inlägg

Men volvo är väl kinagrejer nu?

TurbOla Reservdansk
31 mars 2011 · 6 271 Inlägg

Phed skrev:
Men volvo är väl kinagrejer nu?

På samma vis som Saab är holländskt och blivande ryskt?
Vad har det med försäljningssiffrorna att göra?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
31 mars 2011 · 3 929 Inlägg

high_speed skrev:

Rquired skrev:

high_speed skrev:
Vad snackar du om? Du tycker inte om märket. Det fattar vi ju. Men de är ju rent skit snack utan grund en del av de du kommer med.
Alla modeller har inte haft den pålitligaste konstruktionen. Men så fick t.ex. Audi, som du själv nämner, mycket gnäll för sina rostande karosser i slutet på 80-talet.
Om du lägger till jämförbar utrustning på en BMW, så blir den ofta dyrare än en SAAB. Den är dessutom dyrare att äga.
I många av massmedians motortester har SAABs kvalitet varit minst lika god som BMWs dito (KÄLLA: t.ex. auto, motor & sport och teknikens värld).

Jag har haft bra koll på SAAB. Men har aldrig hört talas om att det skulle vara ett karaktärsdrag. Den bilen kanske hade det felet. Men det är inget vanligt.
SAABs turbo-motorer har ansetts som förebilder de senaste 30-40 åren.

Du behöver inte tycka om bilarna. Men håll dej ialla fall till sanningar.

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

Hur kan det vara felaktigt när min kompis (ja jag vet, bla bla bla kompis bla bla) fick verkligen det svaret om ett karaktärsdrag när bilen rycker!
Saab har en enda konsument. Det är Sverige.
I usa? Nej, där är ju en amerikansk/Japansk bil mycket billigare så folk väljer det.
Tyskland? Nej, dom har ju sina märken.
Tjeckien och där runt om kring så kör dom väl antagligen Skoda.
Japan? Nej knappast.

Bara se på försäljningssiffror.
Hade Saab gjort världens bästa bilar som någonsin funnits, ja då hade dom inte dom inte varit i det läge dom är nu.
Och så är Saab verkligen inte kända för att göra driftsäkra bilar som Volvo t.ex gjort/gör.

Mercedes har också fått gnäll om rostande bilar men dom hade ju driftsäkra bilar.
Medans Saabs bilar som har rostat i århundranden har inte riktigt gjort driftsäkra bilar direkt. Bara ta en titt på tändkassetten. Eller vågar man ta upp Lukas systemet? Fast det kanske är en spark i skrevet.

Senast redigerat av Thunderbird88 (31 mars 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

high_speed skrev:

Rquired skrev:

high_speed skrev:

Vad snackar du om? Du tycker inte om märket. Det fattar vi ju. Men de är ju rent skit snack utan grund en del av de du kommer med.
Alla modeller har inte haft den pålitligaste konstruktionen. Men så fick t.ex. Audi, som du själv nämner, mycket gnäll för sina rostande karosser i slutet på 80-talet.
Om du lägger till jämförbar utrustning på en BMW, så blir den ofta dyrare än en SAAB. Den är dessutom dyrare att äga.
I många av massmedians motortester har SAABs kvalitet varit minst lika god som BMWs dito (KÄLLA: t.ex. auto, motor & sport och teknikens värld).

Jag har haft bra koll på SAAB. Men har aldrig hört talas om att det skulle vara ett karaktärsdrag. Den bilen kanske hade det felet. Men det är inget vanligt.
SAABs turbo-motorer har ansetts som förebilder de senaste 30-40 åren.

Du behöver inte tycka om bilarna. Men håll dej ialla fall till sanningar.

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

De senaste årens dåliga försäljning och turbulens kommer ifrån att Saab inte sålt tillräckligt, detta är alltså inget som drabbat Saab utan något självförvållat. En tuff bransch är det för alla märken, ändå överlever märken med snävare kundgrupp än Saab.

Och GM har sin affärsmetod, och ingen kan komma och påstå att denna var orsaken till några problem då GM tog över ett Saab med en tråkig bakgrund. Men detta var bara att anpassa sig till, det gjorde inte Saab. Eller fick inte, det är egentligen helt oväsentligt idag.

Hur tänker jag? Jo, en gång i tiden fanns 900og, tidigare hette Saab´s modeller 99, 96 och så vidare. Bilar som gav följande intryck: "Hmm det kommer en bil en kilometer bort, bam! En Saab". Få bilar gick att identifiera på detta vis.

Höjdpunkten, varumärket Saab´s höjdpunkt alltså, tror jag låg runt just 900. Detta var en het modell, folk stod på fullaste allvar och valde mellan en 911 och en 900. Dessutom fanns det som cabriolet, en av Trollhättans stora succéer.

Saab´s nästa drag var, Saab 9000. Här tvärdog detta, modellen kan vara knepig att identifiera ståendes bredvid den på en stormarknadsparkering. Bilen har inget tändningslås mellan stolarna och så vidare, en ren urvattning av varumärket som ej kan skyllas på GM eller Saab-entusiasternas framtida syndabock Viktor Muller.

Nästa drag var, 900ng. En GM-produkt, av många Saab-entusiaster hatad sådan. Men ändå ett underbart utseende, ett klassiskt Saab-utseende! En bil med karaktär, tyvärr så var den sämre i övrigt.

Sedan fortsatte Saab, nu med GM´s hjälp, att skapa 9-5 som inte har särskilt mycket karaktär och 9-3ss där folken måste skämts bakom sina ritbord och som en dold protest försökt få den att likna en Opel så mycket som möjligt. 9-3ss är 900ng´s raka motsats, den ena hade full Saab-karaktär men var ingen bra bil och den andra var en mycket bra men (Med Saab-mått) karaktärslös bil.

Sedan kom 9-5ng, en historia för sig själv. Vem identifierar denna som en Saab bakifrån? Eller från sidan? Endast framifrån hittar man lite Saab-DNA, där det visserligen ser ut som om lermodellen stått lite för nära ett element och smält. Däremot så är den dyr, stor, klumpig och vräkig. Saker som aldrig gått hem på stora Saab-marknader som Sverige och Storbritannien. 

Förstår du hur jag tänker? När Saab hade karaktär var inte karaktär efterfrågat, idag när karaktär och märke är grunden i allt som tillverkas: Dieseljeans, Lacoste-skor, iPhone och så vidare. Då har Saab, eller dess ledning, på helt egen hand lyckats vattna ut det varumärke de hade.

Detta har inget med GM att göra, eller kommer inte ha något med Muller att göra i framtiden. Det är tråkigt, men ändå i viss mån självförvållat.

Och i kombination med dålig ekonomi och små resurser att utveckla konkurrenskraftiga bilar en förlorande kombination, det vi ser idag tyvärr. hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phed
31 mars 2011 · 242 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

high_speed skrev:

Rquired skrev:

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

Hur kan det vara felaktigt när min kompis (ja jag vet, bla bla bla kompis bla bla) fick verkligen det svaret om ett karaktärsdrag när bilen rycker!
Saab har en enda konsument. Det är Sverige.
I usa? Nej, där är ju en amerikansk/Japansk bil mycket billigare så folk väljer det.
Tyskland? Nej, dom har ju sina märken.
Tjeckien och där runt om kring så kör dom väl antagligen Skoda.
Japan? Nej knappast.

Bara se på försäljningssiffror.
Hade Saab gjort världens bästa bilar som någonsin funnits, ja då hade dom inte dom inte varit i det läge dom är nu.
Och så är Saab verkligen inte kända för att göra driftsäkra bilar som Volvo t.ex gjort/gör.

Mercedes har också fått gnäll om rostande bilar men dom hade ju driftsäkra bilar.
Medans Saabs bilar som har rostat i århundranden har inte riktigt gjort driftsäkra bilar direkt. Bara ta en titt på tändkassetten. Eller vågar man ta upp Lukas systemet? Fast det kanske är en spark i skrevet.

Det rullar SJUKT många saab i Holland, Frankrike, Belgien bland annat. Med sjukt många menar jag verkligen sjukt många.

Mack Forum- och sitemoderator
31 mars 2011 · 26 151 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

high_speed skrev:

Rquired skrev:

Jaha, men om detta är fallet varför säljer inte Saab mer än en handfull bilar?

De senaste årens dåliga försäljning är delvis en ond cirkel av turbulensen. Dessförinnan ville GM sälja SAAB på kvantitet (varav de fick "färdiga" Chevrolet och Subaru delar till 9-2x och 9-7x. Det är som att bygga ett rött lego torn med gröna lego bitar), precis som de gjorde med Opel. Istället för kvalitet unikhet. Som är mer passat för SAAB.

Sedan är det ju en tuff bransch. Framförallt för ett relativt litet märke som SAAB. Men inläggen som thunderbird88 har gjort är ju delvis varit direkt felaktiga.

Hur kan det vara felaktigt när min kompis (ja jag vet, bla bla bla kompis bla bla) fick verkligen det svaret om ett karaktärsdrag när bilen rycker!
Saab har en enda konsument. Det är Sverige.
I usa? Nej, där är ju en amerikansk/Japansk bil mycket billigare så folk väljer det.
Tyskland? Nej, dom har ju sina märken.
Tjeckien och där runt om kring så kör dom väl antagligen Skoda.
Japan? Nej knappast.

Bara se på försäljningssiffror.
Hade Saab gjort världens bästa bilar som någonsin funnits, ja då hade dom inte dom inte varit i det läge dom är nu.
Och så är Saab verkligen inte kända för att göra driftsäkra bilar som Volvo t.ex gjort/gör.

Eh..hur har då dina amerikanska bilar hamnat här i Sverige..?
Tror nog Saab funkar utmärkt i staterna också faktiskt. Men faktum kvarstår att det är en väldigt liten marknad Saab har roffat åt sig, och då är Sverige den förmodligen största konsumenten.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
31 mars 2011 · 3 929 Inlägg

Phed: Men dessa "SJUKT" många bilar är ju fortfarande långt ifrån tillräckligt för att få Saab att ens gå runt.
AirOne: När jag var i USA för ett år sedan såg jag ett par Volvos, rätt mycket tyska bilar men faktiskt inte en enda Saab. Och sedan självklart, mer japanska bilar än amerikanska i USA nästan.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
astrakalle VVS-Montör
31 mars 2011 · 231 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

Phed skrev:

Fisse skrev:
Det var väl väldigt skönt,undra hur dom som jobbbar där känner sig...

Eftersom att saab säljer fler bilar nu än under GM's regi tror jag att alla är jävligt säkra på sin sak. 93x och 94x + 95sc som kommer till hösten kommer att ytterligare öka på försäljningen.

Men Saab säljer fortfarande inte tillräckligt för att företaget ska gå runt.
Vad jag minns så hade dom som mål 2010 att sälja 60,000 bilar vilket egentligen inte är mycket.
Sedan sänkte dom gränsen till 40,000.
Dom sålde lite över 28,000.
Varför kan man inte bara lägga märket i graven egentligen och sluta plöja in pengar på något som inte alls fungerar?
Ingen vill ju ens äga deras bilar så varför fortsätter dom som dom gör? Dom har legat rätt så risigt till under hela tiden dom funnits. Vilka var det som räddade saab förra gången innan Müller? Jo det var GM som räddade Saab. GM plöjde ner pengar i sjön för att hålla Saab vid liv och fick bara skit för att dom förstörde Saab. Dom orkade inte bränna bort pengar i onödan längre och sket i Saab.

Nån som skrev de jag skulle skriva, men synd att ännu ett svenskt företag går i graven! Många jobb går förlorade. Gm har ju som de var skrivet ovan plöjt ner pengar i sjön sen 1990 till 2010 entligt wikipedia och hur länge har saab funnits egentligen sen -47?  Har de inte gått bra innan så går de inte bättre nu! Går bara sämre tyvärr. Vad var de som gick snett egentligen? Knappast GM`s fel iallafall! Sen att försäljnings siffrorna ökade nu var väll för att hålla företaget kvar eller, men nu då?

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Phed
31 mars 2011 · 242 Inlägg

Det går inte sämre och sämre för saab:S De säljer fler bilar idag än under tiden GM ägde saab, säger det absolut ingenting? Den här diskussionen kan vi hålla vid liv i 100 år till, minst. Hur kommer det sig att folket vid bandet är säkra på sina jobb och på företaget när hälften i tråden "vet" motsatsen?

Rquired Allmänt envis
31 mars 2011 · 12 512 Inlägg

Phed skrev:
Det går inte sämre och sämre för saab:S De säljer fler bilar idag än under tiden GM ägde saab, säger det absolut ingenting? Den här diskussionen kan vi hålla vid liv i 100 år till, minst. Hur kommer det sig att folket vid bandet är säkra på sina jobb och på företaget när hälften i tråden "vet" motsatsen?

1. Saab´s rekord under GM-tiden ligger på strax över 100.000 sålda bilar över ett år. Toppnoteringen efter Muller´s övertagande ligger på 28.000 bilar, varav 25.000st. blev sålda! Du menar att detta är en förbättring?

2. Hur vet du att Saab´s personal är säkra på att få behålla sina jobb?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phed
31 mars 2011 · 242 Inlägg

Rquired skrev:

Phed skrev:
Det går inte sämre och sämre för saab:S De säljer fler bilar idag än under tiden GM ägde saab, säger det absolut ingenting? Den här diskussionen kan vi hålla vid liv i 100 år till, minst. Hur kommer det sig att folket vid bandet är säkra på sina jobb och på företaget när hälften i tråden "vet" motsatsen?

1. Saab´s rekord under GM-tiden ligger på strax över 100.000 sålda bilar över ett år. Toppnoteringen efter Muller´s övertagande ligger på 28.000 bilar, varav 25.000st. blev sålda! Du menar att detta är en förbättring?

2. Hur vet du att Saab´s personal är säkra på att få behålla sina jobb?

På så sätt är det givet att GM sålde fler under dessa åren, jag uttryckte mig lite taffligt, kurvan går uppåt snabbare än när GM ägde saab. Vilket i slutändan resulterar i att Saab kommer att sälja fler bilar under ett år.

För att jag har daglig kontakt med flertalet personer som står vid bandet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang