Volvo 244 DL -76 startar inte.

Specialisten Amatör
30 mars 2011 · 453 Inlägg

Hej.

Min våffla startar inte. Om man vrider på startmotorn så klickar det någonstans, jag tror det kommer från startmotorn. Men iallafall, när man sedan gjort detta så händer något konstigt, allting dör i batteriväg i bilen, men rör man lite på kablarna på + på batteriet så klickar det tillbak igen, men startmotorn går aldrig.

Vad kan då vara fel? Det har varit ruuskigt kallt i natt här uppe och motorn ser väldigt frusen ut, har startmotorn frusit eller är det något annat fel? :p

provade slå lite på startmotorn men ingenting hjälpte. har ingen motorvärmare heller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 630 Inlägg

Ta loss kablarna från batteriet. Rengör med stålborste både på poler och i "kabelskorna" skruva på och dra åt ordentligt. Kolla även batterispänningen!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nirsa
30 mars 2011 · 17 Inlägg

Batteriet frusit kanske..?

Testat startkablar eller att bogsera igång?

Specialisten Amatör
30 mars 2011 · 453 Inlägg

Batteriet är helt nytt, köpte det förra veckan typ. Har provat med startkablar men händer ingenting. Det är inget fel på batteriet men kanske kablarna. Så ni tror inte startmotorn säger ifrån eller det kanske den gör för att det är dålig kontakt gentemot batteriet? smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 630 Inlägg

Se (mitt) inlägg nr. 2. Gör så. Ett nytt batteri kan dock ta slut... Mät! Det ska visa över 12 volt!!!

Edit: Om du lägger på startkablar och kablarna inte har kontakt med batteriet ordentligt så är problemet det samma. En  ordenlig koppling mellan batteri och bil är väsentlig. Annars uppstår problem som du beskriver.

Senast redigerat av Dieselsmurfen (30 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Drönirettab
30 mars 2011 · 21 761 Inlägg

Om det sitter originalbatterikablar så är det läge att kolla upp dem, det kan tex vara en massa ärg där kabeln sitter fast inuti polskon. Även en del kardeler kan ha rostat av inuti. smile

Enklaste sättet att utesluta batteriet är att mäta spänningen direkt på polerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, visar det åtminstone över 10 V men att startmotorn inte ens försöker snurra så är det knappast batterifel.

Nu vet jag inte exakt hur kallt ni har haft, men har för mig att temperaturrapporten på morgonen i P4 har sagt typ 20-25 minusgrader de senaste dagarna "där uppåt". Visst är det kallt, men även utan värmare ska startmotorn orka dra runt så länge som batteriet är bra. smile

Sakiq
30 mars 2011 · 270 Inlägg

Går den rulla igång? smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 mars 2011 · 17 630 Inlägg

Sakiq skrev:
Går den rulla igång? smile

Se #2. Är det glappis mellan batteri och kablar så bör den ju starta om man rullar/bogserar igång släden ifråga.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
RD_87 Skrotsamlare
30 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Anslutningen på startmotorn är en gissning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Sakiq
30 mars 2011 · 270 Inlägg

Ta bort alla anslutningar och rengör som sagt smile

Volvo 740 "Sheriffen" (1988)
Crisse_Racing
1 april 2011 · 8 Inlägg

hade samma problem på en av mina 240is, och problemet var dålig kontakt mellan kablar och batteripoler smile
som folk i tidigare inlägg skrivit, rengör polerna och dra åt ordentligt så ska du se att du får fart på kärran igen smile

Specialisten Amatör
1 april 2011 · 453 Inlägg

den är startad, som dom flesta ni säger så var det errosion eller vad det heter på kablarna i anslutning till batteriet. kan inte tänka mig att det var mycket kontakt så som trådarna såg ut. så nu mår våfflan bra igen smile tack för snabbt svar g.org

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang