Bmw 525i e34 tjuvström

ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Jag har en bmw 525 e34 touring 93 som har nåt sjukt knepigt elfel.
Mitt batteri blir urladdat på en natt, och idag så mätte jag tjuvström och konstaterade att säkring 33 och säkring 32 var tjuvarna. Och om man stoppar i ena säkringen typ 32 så drar den 0.14 a , drar man ut den och stoppar i säkring 33 så drar den 0.14 a , men om man har båda i så drar båda 0.14A.
De gör mig helt tokig för jag kan inte fatta vad som är fel.
Och säkring 21 drar typ 0.02 A och de är väl helt okej med tanke på att den är till belysningen invändigt.
Så jag skulle jätte gärna vilja ha hjälp med det härsmile
Tack på förhand:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 505 Inlägg

0.16A Drar inte ur ett batteri på en natt. Kan vara Betteriet som är slut. Har du kollat vad den laddar? Kört mycket korta sträckor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ekelund88
3 april 2011 · 2 656 Inlägg

ThomasRamsten skrev:
Jag har en bmw 525 e34 touring 93 som har nåt sjukt knepigt elfel.
Mitt batteri blir urladdat på en natt, och idag så mätte jag tjuvström och konstaterade att säkring 33 och säkring 32 var tjuvarna. Och om man stoppar i ena säkringen typ 32 så drar den 0.14 a , drar man ut den och stoppar i säkring 33 så drar den 0.14 a , men om man har båda i så drar båda 0.14A.
De gör mig helt tokig för jag kan inte fatta vad som är fel.
Och säkring 21 drar typ 0.02 A och de är väl helt okej med tanke på att den är till belysningen invändigt.
Så jag skulle jätte gärna vilja ha hjälp med det härsmile
Tack på förhand:)

med så mycket ljudprylar du har är du säker  på att du kopplat allt rätt ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 505 Inlägg

Mät mellan batteri och pol. Då får du vad den drar "på riktigt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Problemen var innan jag koppla in allt ljud, nu kör jag dubbla batterier. Innan så var jag tvungen att ladda/ta starthjälp efter den stått en natt. Men nu startar den och så men de är fortfarande att den är segstartad. Men om ena batteriet är dåligt, laddar den ur det andra då också? Jag har mätt mellan batteri och pol, de är där jag får tjuvströmen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 505 Inlägg

ThomasRamsten skrev:
Problemen var innan jag koppla in allt ljud, nu kör jag dubbla batterier. Innan så var jag tvungen att ladda/ta starthjälp efter den stått en natt. Men nu startar den och så men de är fortfarande att den är segstartad. Men om ena batteriet är dåligt, laddar den ur det andra då också? Jag har mätt mellan batteri och pol, de är där jag får tjuvströmen.

Svar: Ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

För när jag tillexempel drar på mitt hellyse, så sänks belysningen i kupen även fast stereon är avstängd.
Så om vi säger så här: Batteriet under sätet är kasst, det i sin tur laddar ur det bakre batteriet. Så det bästa vore att ta ut batteriet under sätet och stoppa i det batteriet som jag vet fungerar som det ska?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 505 Inlägg

Koppla bort det batteri du misstänker är skrot. Mät dom sen så ser du väl vilket som håller minst spänning (volt)

Ladda eller kör om det känns ok. Ingen stereo på! Fungerar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 505 Inlägg

Kolla så bilfan laddar ordentligt! Att ladda upp en slut batteribank tar sin tid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Ska kolla på det imorgon så man får nån ordning på det. Men har laddat batteriet flera gånger, och även om det är slut så ska det väl inte dras ur under en natt. Men jag laddar båda batterierna under natten så får vi se hur det ser ut imorgon, och om nåt av batterierna tar tvär slut under dagen. För sen jag stoppade i det bakre batteriet har jag inte behövt ta starthjälp. smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 505 Inlägg

ThomasRamsten skrev:
Ska kolla på det imorgon så man får nån ordning på det. Men har laddat batteriet flera gånger, och även om det är slut så ska det väl inte dras ur under en natt. Men jag laddar båda batterierna under natten så får vi se hur det ser ut imorgon, och om nåt av batterierna tar tvär slut under dagen. För sen jag stoppade i det bakre batteriet har jag inte behövt ta starthjälp. smile

Kör själv omkring i en gammal Mersa med tokslut batteri. Bilen laddar 80A och fin spänning. Har man kört en stund och tar paus ca nån timme eller två hoppar den lätt igång. Dagen efter är det "1 kolvslag" går den inte då är det starthjälp. Har ett helt nytt batteri inköpt som står på laddning sedan igår. Ska i typ nu... Så visst kan det laddas ur över natten! Bilen drar ingen tjuvström.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Okej okej, då får jag slänga ut det batteriet jag tror det är fel på och bara använda ett. Kanske är generatorn som inte vill också, vi får se imorgon:)! Tackar så mycket för hjälpen!
Mvh Thomas

DKn
3 april 2011 · 535 Inlägg

jag vet när ett av mina batterier var slut så fick jag stå och ladda det i ca 48 timmar innan det blev någorlunda bra igen, och det vart tok slut.
laddade det med en sådan här laddare.
http://www.google.se/imgres?imgurl=http … mp;bih=777

ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Okej okej, men jag var ut och mätte spänningen på det bakre batteriet, det låg på 10.6 V, startade bilen och mätte igen, då låg det på ca 12.8v. Så generatorn verkar ju vara bra.
Men kan det vara så att det främre batteriet är så pass dåligt så att det drar ur det bakre batteriet hela tiden, och så att tillexempel instrumentbelysning m.m dimmas ner när jag drar på extralysena?

Drönirettab
3 april 2011 · 21 761 Inlägg

12,8 V är inte en bra laddspänning i normala fall, i just detta fall kan det dock bero på att batterierna är väldigt dåligt laddade. När ett batteri visar 10,6 V i vilospänning så är det lite mer än 100% urladdat ur batteriteknisk synpunkt, det måste laddas upp med batteriladdare för att kunna bli fulladdat.

När man mäter generatorns laddspänning så ska batteriet/batterierna helst vara fulladdade för att få en rättvisande mätning, annars kan generatorn belastas så pass hårt av dåligt laddat batteri att den ger en "dålig" laddspänning och man tror då kanske att generatorn är i dåligt skick. smile

PartilleMalm
3 april 2011 · 318 Inlägg

Generatorn bör ladda med en spänning på 14 V

Drönirettab
3 april 2011 · 21 761 Inlägg

ThomasRamsten skrev:
Men kan det vara så att det främre batteriet är så pass dåligt så att det drar ur det bakre batteriet hela tiden, och så att tillexempel instrumentbelysning m.m dimmas ner när jag drar på extralysena?

Ja, möjligheten finns. Mät på vardera batteri individuellt, då ser du nog om det skiljer mycket i spänning. Eventuellt dåligt batteri kan kollas upp med en belastningstestare, ska finnas hos bilverkstad eller bilelektrisk verkstad. smile

ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Jag hade stereon igång med båda slutstegen, kupebelysning och halv lyse på när jag mätte direkt efter att batteriet visade 10.6 V. Så enligt mig är det helt okej eftersom batteriet istort sett var urladdat.
Okej okej, får kolla det imorgon:)
Båda batterierna står på laddning nu, så vi får se imorgon hur dom beter sig:)!

freddy_82 Truckreparatör
3 april 2011 · 221 Inlägg

Om du vill veta skicket på batteriet så laddar du upp dem till max o sen använder du en syravikts mätare. och kollar vad syravikten ligger på. ny laddat bra batteri ska syravikten ligga på 1,26-1,28. över alla celler. 6st i detta fall. ju lägre syravikt du har ju mindre "ork" har ditt batteri.
Har man en batteri med en jämn men låg syravikt kan man försöka "återuppliva" det. men då behöver man en speciell laddare och tid. oftast inte värt det när det gäller såhär små och billiga batterier.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
ThomasRamsten
3 april 2011 · 195 Inlägg

Okej okej, då får jag åka till nån mekaniker eller nånting och kolla upp båda batterierna för säkerhetsskull:) !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang