Volvo 740-88A med B230K motor

jesperk
6 april 2011 · 9 Inlägg

Hej!

Jag har fått en volvo 740-88 med B230k motor som jag skruvar lite på nu. Den har gått 23000 mil och är i hyffsat bra kosmetisk skick för att va så gammal. Jag har bytt kamrem (gamla va inte nollat rätt och höll på att skära ut sig genom kåpan!), bytt rotor, fördelarlock, kabler och stift, och sen gjort en tändinställning (15 grader) enligt haynes. Det kvarstår lite problem med bilen dock, som jag hoppas ni kan ge mig några tips till hur jag kan felsöka. Mina erfaranheter med förgasare begränser sig tyvär till justering av tomgång. :-(

1) Gasen hänger sig ibland. Har inte hittat nått speciellt sätt att framprovocera det på, det händer bara ibland. Tappa gasen lite lätt, så släpper det. Gasen bliver inte "hängande" utom går helt upp som den ska även när det händer. Jag har gett gaswire lite WD40, men det verkar inte hjälpa. Vad kan detta bero på?

2) Tomgången går mellan 750 och 1300RPM. När jag stannar vid t.ex. rödljus håller den samma RPM, men vid nästa rödljus kan den ha ändrat sig. b230k har automatchoke som jag mistänker inte fungerar helt som den ska. Jag fick knacka lite lätt på den för att gå tilbaka. Har även gett denna lite WD40 utan det hjälpte. Desutom vibrerar bilen väldigt mycket på tomgången. Hur gör man för att kolla automatchokens funktion, och finns det nån bra beskrivning om jag ska prova renovera den?

3) Jag har mätt lite med ett tånginstrument på tändkablarna, och den till första cylinder (längst fram) hoppar en del i tändimpulserna. Det varierer så mycket som 50%. Dom övriga stiften får jämna pulsar. Det är ny rotor och nytt lock - och jag har provat med flera tändkabler med samma resultat. Vad kan detta va, förutom defekt rotor/lock?

Tack i förhand! :-)

[Edit: rättat motornamn]

Senast redigerat av jesperk (6 april 2011)

Aga_Diff Bärs!
6 april 2011 · 3 456 Inlägg

jesperk skrev:
Hej!

Jag har fått en volvo 740-88 med B230f motor som jag skruvar lite på nu. Den har gått 23000 mil och är i hyffsat bra kosmetisk skick för att va så gammal. Jag har bytt kamrem (gamla va inte nollat rätt och höll på att skära ut sig genom kåpan!), bytt rotor, fördelarlock, kabler och stift, och sen gjort en tändinställning (15 grader) enligt haynes. Det kvarstår lite problem med bilen dock, som jag hoppas ni kan ge mig några tips till hur jag kan felsöka. Mina erfaranheter med förgasare begränser sig tyvär till justering av tomgång. :-(

Vad har det med B230F att göra? smile

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
saav
6 april 2011 · 632 Inlägg

Har du en B230f bör du ha sett att det inte finns någon förgasare när du har vart där och grejat. F=Elektronisk insprutning

jesperk
6 april 2011 · 9 Inlägg

oops ja - det är en b230k. Hadde F i minnet från en guide jag präcis läst. :-)

Mille940Turbo
11 april 2011 · 25 Inlägg

har du kollat så alla vacuum slangar sitter som dem ska? och testat att spraya startgas vid packningar?

jesperk
12 april 2011 · 9 Inlägg

Hej - Japp, har kollat vacuumslanger och sprayet en hel burk startgas vid präcis allt nu. Choke o gasfjäder fick lite mer WD40, och det går bättre nu. Gasen hänger sig inte längre, och autochoken går ner som den ska. Den är dock lite ryckig, och motorn skaker väldigt mycket vid tomgång - och RPM'en pendlar ~100RPM.

Med tanke på att tändimpulserna inte är helt som dom ska va, kan det va problem med hallgivaren? Har inte lust att byta den utan begrundat mistanke, relativ dyr grej. :-)

jesperk
23 april 2011 · 9 Inlägg

Det har varit mycket fram o tillbaka med denna sen jag skrev senast.... Fick ge mig och prata med föra ägaren, och han tankade tydigen 50/50 E85. Efter att ha kört upp skitet och fått i riktigt bränsle (95) går den mycket bättre. Tyvärr började volvojävelen glödtända istället, och motorn viberar fortfarande väldigt mycket på tomgång, men håller jämna varv iaf.

Jag har gett den en skvätt E85 igen för att få stopp på glödtändingen, och det funkar, men min motor gillar det inte alls - den går kasst igen. Vad borde jag kolla? Haynes boken är inte till mycket hjälp.

Har gjort följande än så länge:
- Bytt stift (2 ggr)
- Bytt tändkabler (provat med båda dom gamla och nya)
- Bytt fördelare och rotor
- Bytt kamrem (Alla markeringar rätt)
- Kollat vacuumslanger - alla verkar sitta som dom ska.
- kört förgasarerengöring, gett fjädrar WD40
- Under fördelaren sitter en kontakt med 3 ledare; Va lite olja i denna. Har rengjort den noga. Verkar inte komma nytt.
- Sprayat en hel burk startgas vid alla packningar och vacuumslanger, ingen motorrespons.
- Varvat den hårt och skjutit ut sot. Fick samla avgasröret igen sen. roll

Någon som har bra förslag?

Louksor
24 april 2011 · 1 915 Inlägg

Förgasarna på B230K är kända för att krångla.
Många byter ut dom mot förgasare och insug från B230A, eller sätter dit en Weber 36/36.
De funkar bra så länge förgasaren är i bra skick, men när den börjar strula så är det ofta svårt att få den bra igen.
Om du söker i forumet eller på google, så finner du många med liknande fel som du har...
http://www.garaget.org/forum/search.php … 1332043442

Sen att den glödtänder..
Det sitter en magnetventil på insuget, som klickar till när du sätter på tändningen.
Är den trasig så kan motorn glödtända och tomgången påverkas av den oxå.

Senast redigerat av Louksor (24 april 2011)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang