Hej!
Jag har fått en volvo 740-88 med B230k motor som jag skruvar lite på nu. Den har gått 23000 mil och är i hyffsat bra kosmetisk skick för att va så gammal. Jag har bytt kamrem (gamla va inte nollat rätt och höll på att skära ut sig genom kåpan!), bytt rotor, fördelarlock, kabler och stift, och sen gjort en tändinställning (15 grader) enligt haynes. Det kvarstår lite problem med bilen dock, som jag hoppas ni kan ge mig några tips till hur jag kan felsöka. Mina erfaranheter med förgasare begränser sig tyvär till justering av tomgång. :-(
1) Gasen hänger sig ibland. Har inte hittat nått speciellt sätt att framprovocera det på, det händer bara ibland. Tappa gasen lite lätt, så släpper det. Gasen bliver inte "hängande" utom går helt upp som den ska även när det händer. Jag har gett gaswire lite WD40, men det verkar inte hjälpa. Vad kan detta bero på?
2) Tomgången går mellan 750 och 1300RPM. När jag stannar vid t.ex. rödljus håller den samma RPM, men vid nästa rödljus kan den ha ändrat sig. b230k har automatchoke som jag mistänker inte fungerar helt som den ska. Jag fick knacka lite lätt på den för att gå tilbaka. Har även gett denna lite WD40 utan det hjälpte. Desutom vibrerar bilen väldigt mycket på tomgången. Hur gör man för att kolla automatchokens funktion, och finns det nån bra beskrivning om jag ska prova renovera den?
3) Jag har mätt lite med ett tånginstrument på tändkablarna, och den till första cylinder (längst fram) hoppar en del i tändimpulserna. Det varierer så mycket som 50%. Dom övriga stiften får jämna pulsar. Det är ny rotor och nytt lock - och jag har provat med flera tändkabler med samma resultat. Vad kan detta va, förutom defekt rotor/lock?
Tack i förhand! :-)
[Edit: rättat motornamn]
Senast redigerat av jesperk (6 april 2011)