parallelkoppla vad behövs?

jobanr5
31 juli 2006 · 78 Inlägg

vad behöver jag för att parallelkoppla
behöver man något som delar ¨högttalar kabeln?

Martin 9-3 Fisketokig
31 juli 2006 · 2 997 Inlägg

Ja det första du behöver är att omformulera eller förklarar bättre för är nog inte ensam om jag säger att jag fattar inte mycket av ditt inlägg wink

Vad är det för kopplingar och vart och till vad ska du koppla?

Senast redigerat av Martin 9-3 (31 juli 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
jobanr5
31 juli 2006 · 78 Inlägg

ja alltså behöver jag skarva kablarna eller vad behöver ajg göra för att parallelkoppla..
NOVIS:::

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

ska du parallellkoppla 2 basspolar? isf kopplar du plus från slutsteget till plus på ena spolen till plus på den andra spolen, sen tar du minus från steget till minus på ena spolen till minus på den andra spolen...

jobanr5
31 juli 2006 · 78 Inlägg

hur gör jag mer kabeln för den skall ju sitta på 2+ och 2-

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

hur hade du tänkt fästa kablarna om det bara hade varit 1+ o 1-?

jobanr5
31 juli 2006 · 78 Inlägg

ja man drar ju en kablen från slutsteget sen delar man la på den eller har jag fatta fel och sen tar man + till + och - till -
NOVIS:::

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

vad menar du med att dela på kabeln??
kör med kabelskor, pressa i två trådar i en sko o pressa denna på plus på ena spolen, ena tråden går till den andra spolen o den andra tråden går till steget, samma procedur med minus, detta borde funka, eller också försöker du dig på lödning o låder två trådar till anslutningarna på spolarna....

Senast redigerat av Tuffhaggman (31 juli 2006)

jobanr5
31 juli 2006 · 78 Inlägg

det e ju + o - kabel från steget och när man koppar parallert så är det en kabel så skall gå till 2 basar hur gör jag man måste ju dela kablen på något sätt...
NOVIS...

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

läs inlägg #8

Drönirettab
31 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Jag antar att du menar två basar som ska kopplas ihop parallellt med varandra.

Antingen gör du som Tuffhaggman skriver, dra kabel från båda basarnas plus till stegets plus och sedan kabel från båda basarnas minus till stegets minus.

Eller så kopplar du först ihop basarna med varandra, alltså plus på ena basen till plus på andra basen och sedan minus på ena basen till minus på andra basen. När det är färdigkopplat så drar du en pluskabel från steget till ena basens plus och minuskabel från steget till minus på samma bas.

Oj, lite sen igen.

Senast redigerat av Drönirettab (31 juli 2006)

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

känner du ingen som kan hjälpa dig på plats, lite träligt o försöka måla upp en bild för dig hur du ska göra på distans, du kan ju även ansluta två trådar på plusanslutningen på steget o två på minus, sen sätter du ett par med (plus o minus) till ena basen o sen samma med minus...förstår du?

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

Drönirettab skrev:
Oj, lite sen igen.

Lätt hänt när man vill va hjäpsam smile

jobanr5
31 juli 2006 · 78 Inlägg

nu hajar jag antingen tar man 2 kablar från plus o minus eller så kopplar man i hop basarna med varandra ocsen dara man kabel från en av basarna...stämmer detta.?
skall bla göra detta åt en kompis..

Tuffhaggman
31 juli 2006 · 864 Inlägg

det stämmer, dessa kopplingar funkar på samma sätt...

Ronnie.L
1 augusti 2006 · 914 Inlägg

man måste ju även tänka på vad basarna har för impedans och vilken impedans slut steget klarar som ska kopplas in.
Det beror ju på vad det är för slut steg som ska kopplas in hur du nu ska sätta kablarna. Är det t.ex ett 4-kanals steg är det ju bara att ta +- från cha 1,2 till ena basen och cha 3,4 till den andra.
Så inte säkert du ska paralellkoppla kan behövas kopplas i serie eller en kombination av seri/paralell.

Senast redigerat av Ronnie.L (1 augusti 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang