BMW 318 , problem med tomgången samt kupefläkten.

maso923
9 april 2011 · 18 Inlägg

Tjenare, var och köpte mig en bmw den första april (kul,eller hur?), och nu har det börjat uppstå lite små problem gällande bilen. Jag märkte det först igår när jag skulle köra en kompis till en fest, jag gick ut och startade bilen (första starten på 24 timmar + - 0) och lät den stå på tomgång ett tag för att få upp värmen innan vi skulle dra.

När jag gick och satte mig i bilen så märkte jag att det inte fanns mycket till värme inne i bilen överhuvudtaget. Det kommer alltså inte "varm" luft från kupéfläkten även fast den stå på det varmaste, sen började jag öppna i förpackningen till min nya kamrem, så kände jag att det började lukta bränt, och såg att temperaturen var på det röda, så jag stängde av bilen och lät den svalna, sen när vi väl skulle åka så höll den sig i mitten hela tiden.

När jag skulle sen hämta honom på natten märkte jag att bilen går väldigt "ryckigt" på 1an och 2an, samt att den slukar sjuka mängder bensin även fast den bara sak dra 0,8L milen "inte vid statskörning då".

Problemet är då kortfattat: ryckig på lägre växlar, ingen värme på tomgång samt att den blev för varm efter ett tag på tomgång.

Ska tilläggas att tomgångsmotorn är urkopplad

maso923
11 april 2011 · 18 Inlägg

Tror problemet ligger i att den läcker kylarvätska från någonstans, fyllde på i fredags då motorn gick upp på den röda, sen nu idag var det lika lite som när jag fyllde på ( under fredagen) sen nu ikväll när jag åkte iväg till en kompis för att felsöka så var det lika lite som när jag först fyllde på, och den verkar inte läcka något speciellt mycket.
Finns inga pölar under bilen eller så där, och fortfarande problem med kupéfläkten

DanneJ
12 april 2011 · 642 Inlägg

Kör ett komptest på motorn, tyvärr är det inte alltför ovanligt att antingen topparna spricker eller att toppackningen ryker på dessa.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
haggen90
12 april 2011 · 496 Inlägg

maso923 skrev:
Tror problemet ligger i att den läcker kylarvätska från någonstans, fyllde på i fredags då motorn gick upp på den röda, sen nu idag var det lika lite som när jag fyllde på ( under fredagen) sen nu ikväll när jag åkte iväg till en kompis för att felsöka så var det lika lite som när jag först fyllde på, och den verkar inte läcka något speciellt mycket.
Finns inga pölar under bilen eller så där, och fortfarande problem med kupéfläkten

Kupefläkten får ingen varm luft pga kylarvätskan fattas, brukar vara så. läste om något om kylare å sånt förut, kolla vidare här garaget så hittar du det. mvh jocke

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

ska tilläggas att bara en av slangarna blir varm.Dvs en av dom 2 som har med kupefläkten och göra,
ena slangen går in i kupén. Provade använda mina paint skills för att förklara , då jag har så lite erfarenhet av prylarna i en bil.

http://img858.imageshack.us/i/unledsy.png/

DanneJ
12 april 2011 · 642 Inlägg

Kan ju även vara så att termostaten inte öppnar alternativt att värmepaketet är igensatt. Men att vattnet försvinner utan någon synlig läcka och att bilen går ryckigt pekar mot toppen, bubblar det i expansionskärlet på tomgång eller när den börjar gå ryckigt? Hur ser röken från avgassystemet ut? Vad doftar avgaserna?

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

DanneJ skrev:
Kan ju även vara så att termostaten inte öppnar alternativt att värmepaketet är igensatt. Men att vattnet försvinner utan någon synlig läcka och att bilen går ryckigt pekar mot toppen, bubblar det i expansionskärlet på tomgång eller när den börjar gå ryckigt? Hur ser röken från avgassystemet ut? Vad doftar avgaserna?

Vet inte riktigt vad som räknas som ryckigt, men på 1an 2an räcker det med att gasa lite lätt så vill bilen "hoppa" iväg, samma sak är det när jag släpper gasen, den börjar rycka helt enkelt.
På tomgång utan lock så bubblar det, annars gör de inte det (tror jag)

DanneJ
12 april 2011 · 642 Inlägg

maso923 skrev:

DanneJ skrev:
Kan ju även vara så att termostaten inte öppnar alternativt att värmepaketet är igensatt. Men att vattnet försvinner utan någon synlig läcka och att bilen går ryckigt pekar mot toppen, bubblar det i expansionskärlet på tomgång eller när den börjar gå ryckigt? Hur ser röken från avgassystemet ut? Vad doftar avgaserna?

Vet inte riktigt vad som räknas som ryckigt, men på 1an 2an räcker det med att gasa lite lätt så vill bilen "hoppa" iväg, samma sak är det när jag släpper gasen, den börjar rycka helt enkelt.
På tomgång utan lock så bubblar det, annars gör de inte det (tror jag)

Bubblar det ur expansionskärlet så läcker det kompression från motorn så tyvärr har toppen eller dess packning gått, exakt samma symptom som på polarens 318.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

DanneJ skrev:

maso923 skrev:

DanneJ skrev:
Kan ju även vara så att termostaten inte öppnar alternativt att värmepaketet är igensatt. Men att vattnet försvinner utan någon synlig läcka och att bilen går ryckigt pekar mot toppen, bubblar det i expansionskärlet på tomgång eller när den börjar gå ryckigt? Hur ser röken från avgassystemet ut? Vad doftar avgaserna?

Vet inte riktigt vad som räknas som ryckigt, men på 1an 2an räcker det med att gasa lite lätt så vill bilen "hoppa" iväg, samma sak är det när jag släpper gasen, den börjar rycka helt enkelt.
På tomgång utan lock så bubblar det, annars gör de inte det (tror jag)

Bubblar det ur expansionskärlet så läcker det kompression från motorn så tyvärr har toppen eller dess packning gått, exakt samma symptom som på polarens 318.

Du menar att det ska bubbla ur expansionskärlet med locket på ? det kan jag gå ut och testa, återkommer med svar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2011 · 17 504 Inlägg

Håller tyvärr med DanneJ: Toppfel.

Om jag får spekulera lite så startade du bilen och gick in en stund sen? Elfläkten kanske inte går? Inte ovanligt fel. Då började den koka och sen...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Håller tyvärr med DanneJ: Toppfel.

Om jag får spekulera lite så startade du bilen och gick in en stund sen? Elfläkten kanske inte går? Inte ovanligt fel. Då började den koka och sen...

Mvh
Alexander

under tiden jag var inne så höll den sig på det normala sträcket, det var först efter jag suttit i bilen en stund som temp. mätaren gick upp på det röda

DanneJ
12 april 2011 · 642 Inlägg

maso923 skrev:

DanneJ skrev:

maso923 skrev:

Vet inte riktigt vad som räknas som ryckigt, men på 1an 2an räcker det med att gasa lite lätt så vill bilen "hoppa" iväg, samma sak är det när jag släpper gasen, den börjar rycka helt enkelt.
På tomgång utan lock så bubblar det, annars gör de inte det (tror jag)

Bubblar det ur expansionskärlet så läcker det kompression från motorn så tyvärr har toppen eller dess packning gått, exakt samma symptom som på polarens 318.

Du menar att det ska bubbla ur expansionskärlet med locket på ? det kan jag gå ut och testa, återkommer med svar

Det ska varken bubbla med eller utan lock.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

DanneJ skrev:

maso923 skrev:

DanneJ skrev:

Bubblar det ur expansionskärlet så läcker det kompression från motorn så tyvärr har toppen eller dess packning gått, exakt samma symptom som på polarens 318.

Du menar att det ska bubbla ur expansionskärlet med locket på ? det kan jag gå ut och testa, återkommer med svar

Det ska varken bubbla med eller utan lock.

nej det bubblar varken med eller utan lock, var lika lite idag som alla andra dagar, fyllde på, körde 5minuter för att få bilen varm utan att tempmätaren rörde på sig. Åkte hem, och så var det lika lite igen.

Förstår inte hur det kan försvinna så mycket utan att man ska se varifrån det läcker, oljan är bra, avgaserna är som dom ska, luktar inte glykol eller så heller, nu börjar jag bli fundersam

DanneJ
12 april 2011 · 642 Inlägg

Ett komptest eller en mätning av avgaser i expansionskärlet ger svart på vitt om det är toppen som gått. Har du kollat så att värmepaketet inte läcker, lyft på mattorna på passagerarsidan och känn efter om det är fuktigt.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

DanneJ skrev:
Ett komptest eller en mätning av avgaser i expansionskärlet ger svart på vitt om det är toppen som gått. Har du kollat så att värmepaketet inte läcker, lyft på mattorna på passagerarsidan och känn efter om det är fuktigt.

Vet att det är lite fuktigt på högersidan i baksätet under mattan där, kan det vara något?

edit: det var dyngsurt under mattan på passagerarsidan.

Senast redigerat av maso923 (12 april 2011)

granen_
12 april 2011 · 32 Inlägg

då läcker den troligen ur värmepaketet

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 april 2011 · 17 504 Inlägg

granen_ skrev:
då läcker den troligen ur värmepaketet

Japp. Hoppas det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

granen_ skrev:
då läcker den troligen ur värmepaketet

Japp. Hoppas det!

Är det värt att köpa ett nytt, eller ska man leta efter sig ett begagnat? Hur stor chans är det att det är värmepaketet det är fel på, är det kanske därför jag inte får någon värme i kupén heller?

granen_
12 april 2011 · 32 Inlägg

ta och kolla först vad som har hänt med det om det läcker från det eller om det läcker från ngn slang

maso923
12 april 2011 · 18 Inlägg

granen_ skrev:
ta och kolla först vad som har hänt med det om det läcker från det eller om det läcker från ngn slang

Okej, blir att göra det någon dag. Kan detta vara ett fel som säljaren visste om?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang