jonTe skrev:
Det kan jag lova dig att biltillverkarna dimensionerar bromsarna för att kunna göra kraftiga inbromsningar från högre hastigheter än så, dock inte så många gånger....
Glöm inte att det finns en tysk marknad....... dock förstår jag precis vad du menar ![smile](img/smilies/smile.png)
Jo, självklart gör dom det, men inte reglbundna sådana. Speciellt inte äldre bilar, som sen trimmas upp till 2,3 eller 4 gånger orignaleffekten. Att sen klossar och bromsvätska inte håller samma höga standard efter några år gör att bromsverkan (framförallt den upprepade) blir kraftigt försämrad.
jonTe skrev:
Japp, det är ju inte direkt ovanligt att man ser rätt skabbiga bromsar på "hottade" och trimmade bilar, dock gäller ju inte det alla och de som trimmar lite mer allvarligt brukar ju faktiskt ha koll på sina bromsar som jag uppfattar det.
Jo, de som ger sig till att mer än dubbla effekten kanske även lägger en slant på bromsar, men jag tänker mest på de som köper Steg 1-4. Det är ofta där som prestandan ökar ganska markant, men man "glömmer" bromsarna.
jonTe skrev:
Kan man inte säga som en generell regel och det beror på vilken "racing" vi pratar om.
Ja, självklart, men jag vågar svära på att samtliga seriösa åtminstånde luftar fram lite färsk vätska inför nästa tävling.
jonTe skrev:
Joo det känner jag till (har nog dregglat på de ett par ggr) men det är inte alla som har lika mycket pengar som du ![wink](img/smilies/wink.png)
Bromsar av det lite exlusivare slaget är ju ENORMT dyrt och jag förstår att folk drar sig för att inhandla de, dessutom blir det ju (märkligt nog) problem hos SBP på helbilsgodkända bilar.
Jag får snällt ställa mig i ledet hos de som inte fläskat på med stora bromsar, dock har jag sett till att förbättra originalvarianterna så gott det går.
(Bra bromsar har faktiskt vart ett krav från min kära sambo för att "få" trimma vidare....
)
Dessa är inga må illa hejdare men jag är inte speciellt orolig för att göra en tvärnit från 200+.
Visst blir det svamiga och jäääkligt varma under en banträff och där skulle det inte skada med ett par "pizzor" och kralligar ok, men för gatåkning modell lite-för-fort duger de alldeles utmärkt.
Jo, självklart kostar riktiga racebromsar på tok för mycket för gemene man, men det var inte det jag hade i åtanke. Jag vill inte peka finger åt dom som inte kan slanta de summorna, utan mer få igång en debatt gällande bromsar rent allmänt.
Jag har inte särskilt mycket pengar att röra mig med utan hade turen att hitta en uppsättning begagnade racebromsar.
Det viktiga är inte att ha överdimensionerade bromsar, utan att ha grejor som är i gott skick och matchar bilens prestanda och förarens körstil. Dvs för de allra flesta Steg 1-4 trimmare räcker lite färsk bromsvätska, ett par Greenstuffklossar och en uppsättning nya skivor ganska långt så länge man inte ska köra bana.