Inga pengar till bromsar?

Stoffe Verkmästare
1 augusti 2006 · 97 Inlägg

Något jag förundras över när man läser här och även på STCS forum är hur få som lägger pengar på uppgradering av bromsar trots att man ökar effekten rejält. Jag förstår inte hur man vågar hålla över 150 blås med originalbroms som ofta är kraftigt underdimensionerat för den typen av körning. Ovanpå detta inte sällan rostiga, tar ojämnt eller haft samma bromsvätska sedan bilen var ny (kanske 5-10 år). Detta trots att tillverkaren rekommenderar byte minst vartannat år. Dessutom byter raceteamen bromsvätska efter varje lopp och då har de ändå en vätska som tål betydlig mer värme.
Inte sällan har man riktigt kraftiga bromsvibrationer, något som gör att man knappt vill använda bromsen ens.

Bromsuppgradering ser jag som ett lika viktigt och roligt steg som själva trimningen. Jag hade själv 4-kolvs AP-ok och 330 mm Alconskivor på min tidigare bil. Helt underbart att ställa sig på hejdaren i 200+ och känna hur de negativa G-krafterna får kinderna att hänga framåt likt en blodhunds och känna bältet trycka riktigt hårt mot bröstkorgen. Inte sällan pratade de medåkande om en yrsel och illamåendekänsla efter en provtur. smile

sveddan
1 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

Jag håller med dig fullkomligt.

Gjorde detta fel själv genom att köra en bil med nästan 300 hk och ett vridmoment som med god marginal överstiger 100 från original - utan att uppgradera bromsarna. Resultatet är ganska solklart eftersom man anpassar sin körstil efter bilen och en tuff körstil kräver stora bromsar. Mina skivor fram har slagit sig och nu uppstår kraftiga vibrationer vid inbromsning vilket både är farligt och okomfortabelt.

Detta problem är nu på gång att lösas. Jag har köpt nya ventilerade skivor som ska monteras runt om, dessutom tillkommer även nya dammfria belägg. Ska även passa på att byta till stålomspunna bromsslangar och lufta systemet samt fylla på ny bromsvätska från SuperBlue Racing.

Återkommer med hur resultatet blir!

Stoffe Verkmästare
1 augusti 2006 · 97 Inlägg

Låter som en sund uppgradering. Just SuperBlue Racing har jag själv använt och varit mycket nöjd med. Stålspunna slangar är inte fel om man har gamla halvspruckna slangar, då de gärna flexar väl mycket. Blir betydligt bättre pedalkänsla med stålspunnet. Du får lättare att dosera bromskraften och behöver inte trycka lika mycket på pedalen för samma bromskraft.

jonTe
1 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Stoffe skrev:
Jag förstår inte hur man vågar hålla över 150 blås med originalbroms som ofta är kraftigt underdimensionerat för den typen av körning.

Det kan jag lova dig att biltillverkarna dimensionerar bromsarna för att kunna göra kraftiga inbromsningar från högre hastigheter än så, dock inte så många gånger....
Glöm inte att det finns en tysk marknad....... dock förstår jag precis vad du menar smile

Stoffe skrev:
Ovanpå detta inte sällan rostiga, tar ojämnt eller haft samma bromsvätska sedan bilen var ny (kanske 5-10 år). Detta trots att tillverkaren rekommenderar byte minst vartannat år.

Japp, det är ju inte direkt ovanligt att man ser rätt skabbiga bromsar på "hottade" och trimmade bilar, dock gäller ju inte det alla och de som trimmar lite mer allvarligt brukar ju faktiskt ha koll på sina bromsar som jag uppfattar det.

Stoffe skrev:
Dessutom byter raceteamen bromsvätska efter varje lopp och då har de ändå en vätska som tål betydlig mer värme

Kan man inte säga som en generell regel och det beror på vilken "racing" vi pratar om.

Stoffe skrev:
Bromsuppgradering ser jag som ett lika viktigt och roligt steg som själva trimningen. Jag hade själv 4-kolvs AP-ok och 330 mm Alconskivor på min tidigare bil.

Joo det känner jag till (har nog dregglat på de ett par ggr) men det är inte alla som har lika mycket pengar som du wink
Bromsar av det lite exlusivare slaget är ju ENORMT dyrt och jag förstår att folk drar sig för att inhandla de, dessutom blir det ju (märkligt nog) problem hos SBP på helbilsgodkända bilar.
Jag får snällt ställa mig i ledet hos de som inte fläskat på med stora bromsar, dock har jag sett till att förbättra originalvarianterna så gott det går.
(Bra bromsar har faktiskt vart ett krav från min kära sambo för att "få" trimma vidare....smile)
Dessa är inga må illa hejdare men jag är inte speciellt orolig för att göra en tvärnit från 200+.
Visst blir det svamiga och jäääkligt varma under en banträff och där skulle det inte skada med ett par "pizzor" och kralligar ok, men för gatåkning modell lite-för-fort duger de alldeles utmärkt.

MVH Jonas
..............
Stoffe Verkmästare
1 augusti 2006 · 97 Inlägg

jonTe skrev:
Det kan jag lova dig att biltillverkarna dimensionerar bromsarna för att kunna göra kraftiga inbromsningar från högre hastigheter än så, dock inte så många gånger....
Glöm inte att det finns en tysk marknad....... dock förstår jag precis vad du menar smile

Jo, självklart gör dom det, men inte reglbundna sådana. Speciellt inte äldre bilar, som sen trimmas upp till 2,3 eller 4 gånger orignaleffekten. Att sen klossar och bromsvätska inte håller samma höga standard efter några år gör att bromsverkan (framförallt den upprepade) blir kraftigt försämrad.

jonTe skrev:
Japp, det är ju inte direkt ovanligt att man ser rätt skabbiga bromsar på "hottade" och trimmade bilar, dock gäller ju inte det alla och de som trimmar lite mer allvarligt brukar ju faktiskt ha koll på sina bromsar som jag uppfattar det.

Jo, de som ger sig till att mer än dubbla effekten kanske även lägger en slant på bromsar, men jag tänker mest på de som köper Steg 1-4. Det är ofta där som prestandan ökar ganska markant, men man "glömmer" bromsarna.

jonTe skrev:
Kan man inte säga som en generell regel och det beror på vilken "racing" vi pratar om.

Ja, självklart, men jag vågar svära på att samtliga seriösa åtminstånde luftar fram lite färsk vätska inför nästa tävling.

jonTe skrev:
Joo det känner jag till (har nog dregglat på de ett par ggr) men det är inte alla som har lika mycket pengar som du wink
Bromsar av det lite exlusivare slaget är ju ENORMT dyrt och jag förstår att folk drar sig för att inhandla de, dessutom blir det ju (märkligt nog) problem hos SBP på helbilsgodkända bilar.
Jag får snällt ställa mig i ledet hos de som inte fläskat på med stora bromsar, dock har jag sett till att förbättra originalvarianterna så gott det går.
(Bra bromsar har faktiskt vart ett krav från min kära sambo för att "få" trimma vidare....smile)
Dessa är inga må illa hejdare men jag är inte speciellt orolig för att göra en tvärnit från 200+.
Visst blir det svamiga och jäääkligt varma under en banträff och där skulle det inte skada med ett par "pizzor" och kralligar ok, men för gatåkning modell lite-för-fort duger de alldeles utmärkt.

Jo, självklart kostar riktiga racebromsar på tok för mycket för gemene man, men det var inte det jag hade i åtanke. Jag vill inte peka finger åt dom som inte kan slanta de summorna, utan mer få igång en debatt gällande bromsar rent allmänt.
Jag har inte särskilt mycket pengar att röra mig med utan hade turen att hitta en uppsättning begagnade racebromsar.
Det viktiga är inte att ha överdimensionerade bromsar, utan att ha grejor som är i gott skick och matchar bilens prestanda och förarens körstil. Dvs för de allra flesta Steg 1-4 trimmare räcker lite färsk bromsvätska, ett par Greenstuffklossar och en uppsättning nya skivor ganska långt så länge man inte ska köra bana.

bumpe Lastbilsmekaniker
1 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, nej man behöver inte lufta fram ny vätska för varje tävling (långlopp)... Bromsvätskan är inte så speciell... Vanlig Castrol Super DOT 4... Bromsar behöver inte vara så dyrt... Kostade inte många tusen på den vi kör med... Ett par bättre begagnade ok, nya skivor och så gula pagid...

Stoffe Verkmästare
2 augusti 2006 · 97 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, nej man behöver inte lufta fram ny vätska för varje tävling (långlopp)... Bromsvätskan är inte så speciell... Vanlig Castrol Super DOT 4... Bromsar behöver inte vara så dyrt... Kostade inte många tusen på den vi kör med... Ett par bättre begagnade ok, nya skivor och så gula pagid...

Ursäkta min okunnighet. Men faktum är att ni och övriga som håller på med racing har bra koll på era grejor. Självklart gör ni inte mer än ni behöver, men ni har ju bra koll på grejorna så ni vet ju precis när det behövs eller inte.

Hoppas du förstår poängen med mitt inlägg. Det handlar ju inte i detalj om att redogöra för hur raceteamen agerar utan att få till en diskussion om att folk ofta kör med farligt dåliga bromsar på i övrigt ruggigt snabba bilar.

bumpe Lastbilsmekaniker
2 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

No offence taken... Tack, ville bara skriva ner priserna och göra så det låter mindre avancerat... Angående byte/luftning så är det egentligen ingen större ide att lufta fram "bra vätska" utan det är bättre att yta allt för de e lika mkt fukt överallt...

Det är en bra ide för det krävs massor av bromsarna... Vi har 330mm skivor med 4 kolvsok på 900 kg bil och cirkus 200+ och det är bra varmt...

Så tänk på det nu alla att dubbel hastighet ger 4ggr så lång sträcka vilket ger 4 ggr mer värme....

Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

bumpe skrev:
Angående byte/luftning så är det egentligen ingen större ide att lufta fram "bra vätska" utan det är bättre att yta allt för de e lika mkt fukt överallt...

Ja, visst är det så om man inte har bytt vätskan. Men jag tänker mer på om man kört så hårt att vätskan kokat i oken. Då kan det va bra att lufta fram lite färsk. Självklart är det under förutsättning att den övriga vätskan är fräsch.

bumpe Lastbilsmekaniker
11 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Det går att göra så men det är nästan bättre att byta iaf för arbetet är inte så myckte större...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang