Hur montera emblem med stift/pinnar?

TheStoryteller
12 april 2011 · 55 Inlägg

Min Opel har tappat ett "O" på huven. Har fått tag på nya bokstäver nu och ska byta alla. Dock vet jag inte hur dessa ska monteras; de gamla var det nån klåpare som hade kladdat fast med karosserikitt och pinnarna/stiften användes inte alls. Detta är ingen lämplig lösning, ej heller dubbelhäftande tejp då bokstäverna ej är flata på baksidan utan "skålformade", så bara kanterna ligger mot huven.

Rephandboken nämner fjädermuttrar för montering, jag kan svagt ana på en bild att det ser ut som en rund bricka med ett kryss skuret, samt ett hål i mitten för stiftet. Funktionen blir då att man kränger på denna bricka på stiftet, och den fjädrar då bakåt och blir självlåsande. Smart, men jag hittar inga såna när jag söker på fjädermutter, heter den månne något annat på modern svenska? (boken är från 1959)

Tack för hjälpen! smile

https://www1.garaget.org/archive/157/156060/235416/235416-2281430.jpg

Senast redigerat av TheStoryteller (12 april 2011)

gemini78 Jägermeister
12 april 2011 · 909 Inlägg

Du kan även dra dit en plastbricka som är aningen för liten för pinnarna som kommer igenom metallen, ska även finnas såna riktiga plaststifft oxå som du säkert kan beställa från opel eller annan butik, dom sitter på flera gamla asconor, manta, rekord mfl

Jag har lyckats få fast såna där emlem med dom där fästbrickorna som man skruvar fast högtalare med, som följer med i förpackingar när man köper nya högtalare fast dom är i metall så vet inte om det rostar sen.

En gång är ingen gång...
TheStoryteller
12 april 2011 · 55 Inlägg

Inga dumma idéer!

Jag googlade lite och hittade detta:
http://www.starlock.nl/Products/Round_shaft.php

Det är ju precis vad jag behöver, tror jag. Frågan om man kan hitta denna typ av fjäderbricka/låsbricka i butik eller om man måste beställa? Nån som har koll? Jag har Biltema, Mekonomen etc i närheten (bor i Gävle), men hittar inget dylikt på deras respektive hemsidor. Man måste väl söka på exakt rätt term, om det nu finns....

TheStoryteller
13 april 2011 · 55 Inlägg

Jag var upp till Opel idag och hade turen att få snacka med en äldre man som var mycket villig att hjälpa till! De hade en sortimentslåda med olika monteringsclips och jag fick ta vad jag ville ha mot en bullpåse. smile Hittade det jag behövde, allt är nu monterat och klart.

caromania Forummoderator
13 april 2011 · 9 296 Inlägg

Ja, små metallclips på baksidan ja.

Du kan även använda tätningsmassa aka. "apsnor". Ingen dum idé alls då det blir tätt och rostsäkrat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang