(säkning) kapning av fjädrarna .

gtjim
12 april 2011 · 692 Inlägg

hej ni .tänkte fråga om någon visst ska säkan så kapar fjädrarna men hur mycket är lagom ?

fjädern är 405mm lång
sitter på en volvo 142

hade tänkt att ta bort 2 varv bak  men hur mycket lägre blir bilen då  någon som vet?
för att det är ju inte bara varven som räknas bilen sjunker ju ihop lite med  för den trycker ju ihop fjädern lite med tyngden så det blir ju 2 varv + det som bilen trycker ihop fjädern.

så är det någon som vet ungefär hur mycket 2 varv bak på dessa bilar gör ?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
J0ck3e
12 april 2011 · 247 Inlägg

börja med ett varv?

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
ME_Racing Old school JDM
12 april 2011 · 176 Inlägg

Gör som föregående talare - Ta ett varv i taget. Det gjorde jag... nästan. tongue

Visst, lite mer jobb att ta ett varv i taget men då får man i alla fall inte för mycket!

¡ɹǝuɥɔoddn ʇǝpɹoqʇuǝƃuɐʇ pǝɯ ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ɐɹq ǝʇuı
mrfjonsson DäckSprängarLigan
13 april 2011 · 449 Inlägg

Ska man vara riktig så måste ju fjädern hållas spänn när man lyfter bilen.
Gör då så att du lyfter upp bilen (båda sidor) och mät hur lång fjädern är. Ta sedan loss fjädern och mät hur kort den ska vara. Då får du den så låg som möjligt utan att besiktningen blir grinig.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
gtjim
13 april 2011 · 692 Inlägg

okej smile låter värt att pröva:D men där jag har mätt lite med domkraften där ja ska ha däcket i skärmen när ja sänker bilen så har jag 7cm innan däcket tar i innerskärmarna helt så 7cm  det är helt nya fjädrar tjockare en vanligt . men när ja sänkte ner bilen till den nivån jag tänkte sänka bilen till med hjälp av domkraft så var det exakt 3 varv som skulle bort .
så antar att det borde bli perfekt med 2 varv så har den ett varv att sjunka  när på .

orginal fjädern är 12mm tråddiameter 420 mm lång
den ja köpte till 245 a är 14 mm tråddiameter och 420mm lång  så den är lite tjockare en orginal.

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
mrfjonsson DäckSprängarLigan
14 april 2011 · 449 Inlägg

det låter perfekt, den blir ju lite hårdare i när man har kortare fjädrar också

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang