Köp av 850 GLT -92

Freddechr
13 april 2011 · 34 Inlägg

Tjena, har lite frågor angående ett eventuellt bilköp...

Fråga 1. Är det värt att köpa en 850GLT Som är framhjulsdriven eller ska jag satsa på en 740/940/945/745, är det roligare att köra då? Detta kommer bli min första bil!

Fråga 2. Går det att installera en Turbo i GLT modellerna? Är det för dem mer erfarna eller finns guider osv på internet, att läsa?

Fråga 3. Bilen har några fel, då undrar jag är dessa felen enkla att laga? Jag har tillgång till dem flesta verktygen som behövs, även en morfar som varit bilmekaniker i över 40år!

-Byta båda bromslangarna fram, båda sidor
-Sätta på slangen till vevhusventilationen. Den hade visst hoppat av.
-Justera handbromsen.
-Byta oljdetrågspackningen.
-Byta bränslepumpen.
-Och sist, spänna bulten till den högra spindelleden.

Dessa felen hade den fått på besiktningen! Så är detta något enkelt att laga, och vad tror ni att kostnaderna blir? Behöver inte vara Volvo original reservdelar utan så bra, billiga som möjligt! Så vad skulle ni säga blir den ungefärliga kostnaden för att få bilen körklar?

Fråga 4. Vad kostar försäkringen / skatten på dessa bilar? Ni som har en 850GLT -92 kan väl säga vad ni betalar för den, har inte lust att kontakt försärkrings bolag osv osv, för att få detta uppkollat, ÄN!

Fråga 5. Om jag får för mig att långt framöver byta till en T5 motor, är det enkelt att sätta i, delvis att jag inte behöver svetsa nya fästen osv? Utan dem finns redan där? Tror dock inte att jag ger mig på att byta motor, men kanske man vet ju aldrig. Lika bra att fråga smile

Fråga 6. Om jag vill trimma en sån här bil, vad bör jag göra/ köpa för att få mer effekt i den? Helst inget trimm som kostar lika mycket som bilen... utan billiga trim delar, så man får upp effekten lite.


Tacksam för svar, ursäkta men är ny inom bilar och andra fordon. Som jag sa så får jag hjälp av en som varit mekaniker i över 40år, så kunskapen på att skruva kommer nog inte vara något större problem!

Ni som kör / har kört en 850 GLT kan gärna säga vad ni tycker är bra och dåligt med bilen smile


Mvh Fredde!

Danne_1977
13 april 2011 · 3 292 Inlägg

Till att börja med.. 92 är första modellen.. dåliga motorer som gärna vill ta olja fast det inte föreligger nåt direkt fel på den.. har haft några 92 och 93.. lika på båda..   92 har dock även fyrbultade hjul vilket begränsar tillgången på fälgar radikalt.

Att sätta igång att trimma och greja med en sån här bil är det inte lönt att göra.. satsa hellre på en 95 eller nyare..

Även framvagn och gjäderbenslagringarna krånglar på dom tidigare modellerna..

Skatten bör ligga på ca 1700:- per år.. och försäkringen blir nog ganska hög eftersom du inte haft körkort så länge som jag fattar eftersom du skriver att det blir första bilen..

Att satsa på en T5 motor skulle jag hellre inte göra i en 92:a.. du måste byta det mesta som har med el till motorn att göra för att det ska stämma.

Detta är dock bara min åsikt.. men jag skulle satsa på en 95 eller nyare.. om det var 8 serien jag ville ha..   

Det är bättre du satsar på typ en 960 eller nåt om du vill ha mycket motor under huven..samt ett mycket bättre chassie, bakvagn, framvagn osv osv..

Vad har du för budget att röra dig med till att börja med.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Marlboroman
13 april 2011 · 8 234 Inlägg

1: Beror på vad man anser vara roligt. Haft ett gäng 740 med olika motorer men tycker 240 är roligare att köra. Har dock gett upp det där med bakhjulsdrift och har numer framhjulsdrivit till vardags eftersom jag ändå inte har nåt behov at åka bret till och från jobbet samt att jag gillar att komma fram när det blir vinter.

2: Det går, men med tanke på din frågeställning så lär su läsa på en del och sen fundera om det verkligen är nåt för dig.

3: Det enda av det där som är lite jobbigt är att byta trågpackningen, mest efetrsom det inte finns någon. Det är et flytande lim mellan tråg och gördeln. Inte svårt med tidsödande. Limmet m-å-s-t-e köpas på volvo och kostar runt 300:- för en tub och sen tillkommer packningar och o-ringar som bör bytas samtidigt.

5: Köp en turbo på en gång, det blir både enklare och billigare i slutänden.

6: Vad gäller billigt trim finns inte så mycket egentligen. Det är väl chip och 2,5" avgassystem. Men kostar mer än det smakar egentligen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Freddechr
14 april 2011 · 34 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Till att börja med.. 92 är första modellen.. dåliga motorer som gärna vill ta olja fast det inte föreligger nåt direkt fel på den.. har haft några 92 och 93.. lika på båda..   92 har dock även fyrbultade hjul vilket begränsar tillgången på fälgar radikalt.

Att sätta igång att trimma och greja med en sån här bil är det inte lönt att göra.. satsa hellre på en 95 eller nyare..

Även framvagn och gjäderbenslagringarna krånglar på dom tidigare modellerna..

Skatten bör ligga på ca 1700:- per år.. och försäkringen blir nog ganska hög eftersom du inte haft körkort så länge som jag fattar eftersom du skriver att det blir första bilen..

Att satsa på en T5 motor skulle jag hellre inte göra i en 92:a.. du måste byta det mesta som har med el till motorn att göra för att det ska stämma.

Detta är dock bara min åsikt.. men jag skulle satsa på en 95 eller nyare.. om det var 8 serien jag ville ha..   

Det är bättre du satsar på typ en 960 eller nåt om du vill ha mycket motor under huven..samt ett mycket bättre chassie, bakvagn, framvagn osv osv..

Vad har du för budget att röra dig med till att börja med.. ?

Har en budget på cirka 8000:- Är 850 något att ha? Det verkar som det är mycket fel med -92? Stämmer det? Eventuellt om jag lyckas få den här bilen billigt, och jag sen reparerar allt som behövs, kör den på besiktningen. Tror Du att jag skulle kunna sälja den igen och kanske tjäna en 2000:-? Eller dem sjunger i värde såpass mycket?

Freddechr
14 april 2011 · 34 Inlägg

Marlboroman skrev:
1: Beror på vad man anser vara roligt. Haft ett gäng 740 med olika motorer men tycker 240 är roligare att köra. Har dock gett upp det där med bakhjulsdrift och har numer framhjulsdrivit till vardags eftersom jag ändå inte har nåt behov at åka bret till och från jobbet samt att jag gillar att komma fram när det blir vinter.

2: Det går, men med tanke på din frågeställning så lär su läsa på en del och sen fundera om det verkligen är nåt för dig.

3: Det enda av det där som är lite jobbigt är att byta trågpackningen, mest efetrsom det inte finns någon. Det är et flytande lim mellan tråg och gördeln. Inte svårt med tidsödande. Limmet m-å-s-t-e köpas på volvo och kostar runt 300:- för en tub och sen tillkommer packningar och o-ringar som bör bytas samtidigt.

5: Köp en turbo på en gång, det blir både enklare och billigare i slutänden.

6: Vad gäller billigt trim finns inte så mycket egentligen. Det är väl chip och 2,5" avgassystem. Men kostar mer än det smakar egentligen.

Du har ju en riktigt fin 850 smile Hur är dem att köra med FWD och det? Alla mina kompisar säger att FWD är skit, men iofs har jag ju ingen större möjligthet att köra brett... Eller spinner hjulen?

Brådhis * Voff voff *
14 april 2011 · 10 299 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Till att börja med.. 92 är första modellen.. dåliga motorer som gärna vill ta olja fast det inte föreligger nåt direkt fel på den.. har haft några 92 och 93.. lika på båda..   92 har dock även fyrbultade hjul vilket begränsar tillgången på fälgar radikalt.

Även framvagn och gjäderbenslagringarna krånglar på dom tidigare modellerna..

Nu blev jag lite fundersam och nyfiken här... smile

Dåliga kolvringar (och därav hög oljeförbrukning) var ett typfel på första 140hk-motorn som satt i 93-94! Har dock inte hört om detta på GLT-motorn?!

Gällande framvagnen är det väl samma fjäderbenslagringar på samtliga 850/x70 92-00? Dock skiljer iofs t.ex. länkarmarna mellan dom tidiga och och senare, men inte mer än att det går utmärkt att sätta dit nyare på en äldre! Vad exakt är det du menar att skulle vara dåligt i framvagnen på dom tidigare som se´n är ändrat på dom senare?

Det där om fyrbultat håller jag dock med om, men en uppsättning nav och skivor från skroten löser ju detta på en kväll! smile

Håller oxå med om att en 95:a eller senare är att föredra, men med tanke på trådskaparens budget så kanske det är svårt att uppnå tyvärr!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Freddechr
14 april 2011 · 34 Inlägg

Brådhis skrev:

Danne_1977 skrev:
Till att börja med.. 92 är första modellen.. dåliga motorer som gärna vill ta olja fast det inte föreligger nåt direkt fel på den.. har haft några 92 och 93.. lika på båda..   92 har dock även fyrbultade hjul vilket begränsar tillgången på fälgar radikalt.

Även framvagn och gjäderbenslagringarna krånglar på dom tidigare modellerna..

Nu blev jag lite fundersam och nyfiken här... smile

Dåliga kolvringar (och därav hög oljeförbrukning) var ett typfel på första 140hk-motorn som satt i 93-94! Har dock inte hört om detta på GLT-motorn?!

Gällande framvagnen är det väl samma fjäderbenslagringar på samtliga 850/x70 92-00? Dock skiljer iofs t.ex. länkarmarna mellan dom tidiga och och senare, men inte mer än att det går utmärkt att sätta dit nyare på en äldre! Vad exakt är det du menar att skulle vara dåligt i framvagnen på dom tidigare som se´n är ändrat på dom senare?

Det där om fyrbultat håller jag dock med om, men en uppsättning nav och skivor från skroten löser ju detta på en kväll! smile

Håller oxå med om att en 95:a eller senare är att föredra, men med tanke på trådskaparens budget så kanske det är svårt att uppnå tyvärr!

//Brådhis

Nu blev jag ju ännu mer sugen på att köpa en -92'a... Tycker DU att det är värt att köpa en 850-92 med min budget? Och sen fälgar, kommer jag nog köra på dem jag får med ett ganska bra tag... Med tanke på min budget, så dem drar alltså inte olja eller?

Brådhis * Voff voff *
14 april 2011 · 10 299 Inlägg

Freddechr skrev:

Brådhis skrev:

Danne_1977 skrev:
Till att börja med.. 92 är första modellen.. dåliga motorer som gärna vill ta olja fast det inte föreligger nåt direkt fel på den.. har haft några 92 och 93.. lika på båda..   92 har dock även fyrbultade hjul vilket begränsar tillgången på fälgar radikalt.

Även framvagn och gjäderbenslagringarna krånglar på dom tidigare modellerna..

Nu blev jag lite fundersam och nyfiken här... smile

Dåliga kolvringar (och därav hög oljeförbrukning) var ett typfel på första 140hk-motorn som satt i 93-94! Har dock inte hört om detta på GLT-motorn?!

Gällande framvagnen är det väl samma fjäderbenslagringar på samtliga 850/x70 92-00? Dock skiljer iofs t.ex. länkarmarna mellan dom tidiga och och senare, men inte mer än att det går utmärkt att sätta dit nyare på en äldre! Vad exakt är det du menar att skulle vara dåligt i framvagnen på dom tidigare som se´n är ändrat på dom senare?

Det där om fyrbultat håller jag dock med om, men en uppsättning nav och skivor från skroten löser ju detta på en kväll! smile

Håller oxå med om att en 95:a eller senare är att föredra, men med tanke på trådskaparens budget så kanske det är svårt att uppnå tyvärr!

//Brådhis

Nu blev jag ju ännu mer sugen på att köpa en -92'a... Tycker DU att det är värt att köpa en 850-92 med min budget? Och sen fälgar, kommer jag nog köra på dem jag får med ett ganska bra tag... Med tanke på min budget, så dem drar alltså inte olja eller?

Njae... Jag kan nog inte, efter att ha kollat på blocket.se, säga att du bör lägga 8000:- på en 92:a med alla dom fel du räknade upp!

Du kan sannolikt få en vettigare, nyare, 850 för samma pengar!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Marlboroman
14 april 2011 · 8 234 Inlägg

Freddechr skrev:
Du har ju en riktigt fin 850 smile Hur är dem att köra med FWD och det? Alla mina kompisar säger att FWD är skit, men iofs har jag ju ingen större möjligthet att köra brett... Eller spinner hjulen?

Tycker man att det absolut roligaste som finns är att åka brett så är det ju naturligtvis RWD som gäller. Huruvida det spinner eller inte beror ju inte alltid på i vilken ände man har drivningen. Däck, upphängning, effekt och körsätt spelar stor. Jag kan starta rätt hårt med min utan att spinna bort mig. Så att säga att man spinner bort sig bara för att en bil är framhjulsdriven är helt enkelt brist på bättre vetande.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Nylund91
17 april 2011 · 195 Inlägg

Tjena smile jag tycker att du ska satsa på en 740 istället.
Min första bil var en 850glt -92 och den krånglade hela tiden, va rätt svårt att skruva själv i den bilen också om man inte kan så mycket, kan vara så att de bara var jag som hade otur.. 850'n är dock skönare att köra och sitta i om nu det är viktigt.

Köpte en 740gl -87 i vinter och är riktigt nöjd med den smile betalade 2900kr och fixade allt själv för att få den igenom besiktning, alla delar som du kan tänkas behöva finns på skroten för inte många hundralappar och de mesta är lätt att byta själv smile
Efter man haft framhjulsdriven bil ett tag så är jag ganska säker på att dom flesta vill prova bakhjulsdriven.
En 740gl är ingen bil som går stenhårt om det är de man är ute efter, men duger gott och väl till att sladda lite på vintern, ganska bränslesnåla är dom också.

Så JAG tycker att du ska satsa på en 740 för runt 5000kr kanske som är nybesiktad och skattad, sen har du lite pengar över till att tanka/köpa stereo osv. smile

Freddechr
17 april 2011 · 34 Inlägg

Nylund91 skrev:
Tjena smile jag tycker att du ska satsa på en 740 istället.
Min första bil var en 850glt -92 och den krånglade hela tiden, va rätt svårt att skruva själv i den bilen också om man inte kan så mycket, kan vara så att de bara var jag som hade otur.. 850'n är dock skönare att köra och sitta i om nu det är viktigt.

Köpte en 740gl -87 i vinter och är riktigt nöjd med den smile betalade 2900kr och fixade allt själv för att få den igenom besiktning, alla delar som du kan tänkas behöva finns på skroten för inte många hundralappar och de mesta är lätt att byta själv smile
Efter man haft framhjulsdriven bil ett tag så är jag ganska säker på att dom flesta vill prova bakhjulsdriven.
En 740gl är ingen bil som går stenhårt om det är de man är ute efter, men duger gott och väl till att sladda lite på vintern, ganska bränslesnåla är dom också.

Så JAG tycker att du ska satsa på en 740 för runt 5000kr kanske som är nybesiktad och skattad, sen har du lite pengar över till att tanka/köpa stereo osv. smile

Vad säger du om effekten? En 850 har ju fler hästar, är en 850 mycket snabbare? Eller det vet du inget om? Vad tycker du gick/går snabbast din 850/740? Finns det turbo på 740 / kan man sätta dit? Sen en kanske lite off-topic fråga, hur lågt får man sänka bilen? Kan man kapa fjädrarna bara så den blir lägre? tongue Eller det tillåter inte besiktningen?

Nylund91
17 april 2011 · 195 Inlägg

Freddechr skrev:

Nylund91 skrev:
Tjena smile jag tycker att du ska satsa på en 740 istället.
Min första bil var en 850glt -92 och den krånglade hela tiden, va rätt svårt att skruva själv i den bilen också om man inte kan så mycket, kan vara så att de bara var jag som hade otur.. 850'n är dock skönare att köra och sitta i om nu det är viktigt.

Köpte en 740gl -87 i vinter och är riktigt nöjd med den smile betalade 2900kr och fixade allt själv för att få den igenom besiktning, alla delar som du kan tänkas behöva finns på skroten för inte många hundralappar och de mesta är lätt att byta själv smile
Efter man haft framhjulsdriven bil ett tag så är jag ganska säker på att dom flesta vill prova bakhjulsdriven.
En 740gl är ingen bil som går stenhårt om det är de man är ute efter, men duger gott och väl till att sladda lite på vintern, ganska bränslesnåla är dom också.

Så JAG tycker att du ska satsa på en 740 för runt 5000kr kanske som är nybesiktad och skattad, sen har du lite pengar över till att tanka/köpa stereo osv. smile

Vad säger du om effekten? En 850 har ju fler hästar, är en 850 mycket snabbare? Eller det vet du inget om? Vad tycker du gick/går snabbast din 850/740? Finns det turbo på 740 / kan man sätta dit? Sen en kanske lite off-topic fråga, hur lågt får man sänka bilen? Kan man kapa fjädrarna bara så den blir lägre? tongue Eller det tillåter inte besiktningen?

En 850glt har ju mer hästar och går bättre än en 740gl. Vet inte riktigt hastighet men fick upp min 850 i 210på mätarn.. tror inte detta stämmer riktigt men wink 740'n har jag inte prövat men kanske runt 160-180?
Finns 740turbo men man får betala mer för dessa och man får ingen bra för under 8000kr, går självklart bygga turbo men detta kräver ju kunskap.. själv så skulle jag inte klara detta :p
Går att sänka en 740 bra mycket utan problem, just nu har jag kapat fjädrarna 3varv fram och 2varv bak, går utan problem att ta nått varv till smile blir ju självklart stötigt men det ser snyggt ut iallafall.
Besiktningen tillåter inte fjädrar som är alltför kapade, har man tur går det igenom om man har 1-1½ varv kapat, men inget mer.

Jag är riktigt nöjd över 740'n jämfört med 850'n iallafall, klart att 850'n är lite skönare att åka i och har större motor. Men 740 är lättare att skruva på, billiga delar, drar inte mycket bränsle osv.. helt klart en bättre förstabil enligt mig :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang