Nya fälgar men för stora bromsar?:)

Robbban77
14 april 2011 · 32 Inlägg

Nu är det såhär att jag vill nu byta ut mina små splitt fälgar mot ett par 19 - 20" tjockis fälgar (helst djupa om ni förstår) men om jag inte minns helt fel så när jag köpte mina nuvarande fälgar så hade jag problem med hitta ett par som inte skulle skava i bromsarna så de fick bli ett par som jag då tyckte va riktigt snygga splitt fälgar.

Har ni nått förslag hur jag skall göra? vill ha ett par tjocka fälgar som är djupa.

Har endast några mm från att mina nuvarande skall skrapa i.

Det är Brembo bromsar ifall ni undrar.

Och vart kan jag köpa fälgar som faller mig i smak på min önskan? kanske kromisar eller nått.

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
twin_cam Smålänning
14 april 2011 · 7 877 Inlägg

Vad handlar det om för bil?

Brembo gör mer än en sorts bromsar...

Hur stora fälgar har du nu?

Har svårt att tänka mig att 19-20 tum tar i oken på en normal bil.

Kanske på en Cayenne turbo...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Robbban77
14 april 2011 · 32 Inlägg

Jag har en Alfa 166.
De är ett par 17"
http://www.lakeshorewheelandtire.com/wheels/rpm-505-bc.JPG
Ett liknande sånna fälgar har jag i tanken.
Om jag har det tight om plats redan nu men ett par vanliga fälgar hur blir det då med ett par djupa fälgar? och jag vill inte ha den så kallade "tysk" stilen då fälgen sticker ut en halvmeter från bilen

Senast redigerat av Robbban77 (14 april 2011)

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
monno Elektriker
15 april 2011 · 718 Inlägg

Styper det alltså i "sidan" på fälgen eller vadå?
Djupet på fälgen ska ju inte påverka att de tar i skivan???
Större fälgar ger ju mer utrymme för skivorna? Eller missuppfattar jag nått nu?

Som att kasta vatten i sjön.
Coddas ProWanker
15 april 2011 · 211 Inlägg

Du är orolig att ekrarna ska skava mot oket?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
Robbban77
15 april 2011 · 32 Inlägg

Det är oket jag är rädd för att ekrarna skall svara mot smile inte skivan.

Mina fälgar nu är redan lite utåt "buklade" i mitten. men väldigt nära oket.

Senast redigerat av Robbban77 (15 april 2011)

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
soyd
15 april 2011 · 1 853 Inlägg

Vad är det för Brembo bromsar du har... Det är ju bara att kolla på "Caliper Clearens Guiden som Brembo har"... Problemet med Brembo är att de mindre kiten är oftast längre ut än de större kiten...

Men är det original Brembo eller efter monterade GT eller GT-R kit ?

Så hära tajt är min BBS CK 19, på mina Brembo GT 365x29mm 4-kolvsok monoblock, med borrad 2 delad skiva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25960/25960-62c01634671203959f5d9a3f13897de0.jpg

/mvh soyd

Cabelguy_ Drifttekniker/Epelektriker
15 april 2011 · 29 Inlägg

Går väll att lösa med spacers? finns ju riktigt tunna så behöver du inte bygga om nått...cool

Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossin" (1990)
Ford Ranger Custom "Rankon" (1991)
soyd
15 april 2011 · 1 853 Inlägg

Cabelguy_ skrev:
Går väll att lösa med spacers? finns ju riktigt tunna så behöver du inte bygga om nått...cool

Jo men problemet är om han köper en fälg som skrapar i oket på sidan i fälgen satt säga... Där av måste han läsa: Caliper Clearens Guiden... Om han vill vara på säkra sidan...

/mvh soyd

Robbban77
15 april 2011 · 32 Inlägg

soyd skrev:
Vad är det för Brembo bromsar du har... Det är ju bara att kolla på "Caliper Clearens Guiden som Brembo har"... Problemet med Brembo är att de mindre kiten är oftast längre ut än de större kiten...

Men är det original Brembo eller efter monterade GT eller GT-R kit ?

Så hära tajt är min BBS CK 19, på mina Brembo GT 365x29mm 4-kolvsok monoblock, med borrad 2 delad skiva.
http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25960/25960-62c01634671203959f5d9a3f13897de0.jpg

/mvh soyd

Jag har faktiskt ingen aning om de är orginal eller eftermonterade.

Ungefär så tight har jag de på mina nu, kanske nån mm mer mellanrum.

Jag får kolla på den guiden och se vad jag kan lösa.
Tips på ställen där jag kan köpa liknande fälgar jag vill ha inkl däck för OK pris?

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
Koop
15 april 2011 · 1 867 Inlägg

funkar det med dina nuvarande fälgar, köp nya med samma ET-mått så funkar det ju.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
zemet
15 april 2011 · 4 048 Inlägg

Spacerplattor löser väll dina problem ifall du får några?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Robbban77
15 april 2011 · 32 Inlägg

zemet skrev:
Spacerplattor löser väll dina problem ifall du får några?

Blir det inte tysk stil då? hjulen är utanför bilen eller vad man nu kan säga..

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
zemet
15 april 2011 · 4 048 Inlägg

Robbban77 skrev:

zemet skrev:
Spacerplattor löser väll dina problem ifall du får några?

Blir det inte tysk stil då? hjulen är utanför bilen eller vad man nu kan säga..

Beror väll på ET på fälgen samt hur stora spacerplattor du har, finns ju billiga på biltema som bara är några mm tjocka du kan använda om det är små marginaler.  Jag har 10 mm spacer runt om på min bil men fälgarna jag har kmr från 850 så det är  fel ET på dom för min bil så fälgarna är faktiskt längre in i hjulhuset än mina vinterfälgar trots att 850 fälgarna är bredare.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Robbban77
15 april 2011 · 32 Inlägg

zemet skrev:

Robbban77 skrev:

zemet skrev:
Spacerplattor löser väll dina problem ifall du får några?

Blir det inte tysk stil då? hjulen är utanför bilen eller vad man nu kan säga..

Beror väll på ET på fälgen samt hur stora spacerplattor du har, finns ju billiga på biltema som bara är några mm tjocka du kan använda om det är små marginaler.  Jag har 10 mm spacer runt om på min bil men fälgarna jag har kmr från 850 så det är  fel ET på dom för min bil så fälgarna är faktiskt längre in i hjulhuset än mina vinterfälgar trots att 850 fälgarna är bredare.

Jag får jämnföra ET på mina och de fälgar jag vill ha. får se hur jag gör med spacers, om de blir spacers så hittar jag nog ett par på nått lite bättre ställe än biltema, gillar inte deras saker, haha smile

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
zemet
15 april 2011 · 4 048 Inlägg

Robbban77 skrev:

zemet skrev:

Robbban77 skrev:

Blir det inte tysk stil då? hjulen är utanför bilen eller vad man nu kan säga..

Beror väll på ET på fälgen samt hur stora spacerplattor du har, finns ju billiga på biltema som bara är några mm tjocka du kan använda om det är små marginaler.  Jag har 10 mm spacer runt om på min bil men fälgarna jag har kmr från 850 så det är  fel ET på dom för min bil så fälgarna är faktiskt längre in i hjulhuset än mina vinterfälgar trots att 850 fälgarna är bredare.

Jag får jämnföra ET på mina och de fälgar jag vill ha. får se hur jag gör med spacers, om de blir spacers så hittar jag nog ett par på nått lite bättre ställe än biltema, gillar inte deras saker, haha smile

Alltså biltemas spacers fungerar utmärkt om du bara behöver 5-10mm eftersom dom i princip bara är stora brickor med några hål i. Ganska svårt att misslyckas med:P Men köp dyrare grejor om du tycker det behövs:) Men spacers borde lösa problemen du eventuellt får iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Robbban77
15 april 2011 · 32 Inlägg

zemet skrev:

Robbban77 skrev:

zemet skrev:

Beror väll på ET på fälgen samt hur stora spacerplattor du har, finns ju billiga på biltema som bara är några mm tjocka du kan använda om det är små marginaler.  Jag har 10 mm spacer runt om på min bil men fälgarna jag har kmr från 850 så det är  fel ET på dom för min bil så fälgarna är faktiskt längre in i hjulhuset än mina vinterfälgar trots att 850 fälgarna är bredare.

Jag får jämnföra ET på mina och de fälgar jag vill ha. får se hur jag gör med spacers, om de blir spacers så hittar jag nog ett par på nått lite bättre ställe än biltema, gillar inte deras saker, haha smile

Alltså biltemas spacers fungerar utmärkt om du bara behöver 5-10mm eftersom dom i princip bara är stora brickor med några hål i. Ganska svårt att misslyckas med:P Men köp dyrare grejor om du tycker det behövs:) Men spacers borde lösa problemen du eventuellt får iaf.

Kanon, tack:)

Vill bara att saker skall hålla, biltema är ibland experter på göra saker tvärtom wink

Alfa Romeo 166 "Alfan" (2002)
Cabelguy_ Drifttekniker/Epelektriker
17 april 2011 · 29 Inlägg

ja men som sagt biltemas spacer löser problemet om det inte är mkt man behöver få ut dom.
om det är ju bara en metaldistans så de ska man ju givetvis kunna köpa på biltetma utan o behöva oroa sig för att de inte ska hålla, men därimot så får du inte ha dom när du besiktar bilen så du vet om de...

Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossin" (1990)
Ford Ranger Custom "Rankon" (1991)
zemet
17 april 2011 · 4 048 Inlägg

Cabelguy_ skrev:
ja men som sagt biltemas spacer löser problemet om det inte är mkt man behöver få ut dom.
om det är ju bara en metaldistans så de ska man ju givetvis kunna köpa på biltetma utan o behöva oroa sig för att de inte ska hålla, men därimot så får du inte ha dom när du besiktar bilen så du vet om de...

Jasså? Det hade jag, antar att jag hade tur dåsmile

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Cabelguy_ Drifttekniker/Epelektriker
17 april 2011 · 29 Inlägg

De som dom inte ser behöver du ju inte lida av..tongue

Men är de nån petig jävel så....

Ford Sierra Cosworth 4x4 "Cossin" (1990)
Ford Ranger Custom "Rankon" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang