Bygga avgassystem med klämmor?

vanten06
1 augusti 2006 · 342 Inlägg

Har satt dit en japsdämpare på min volvo 850 nu och tänkte byta ut orginalssystemet till 2,5 tum utan någon dämpare förutom japsen. Problemet är att jag inte har någon svets, men tänkte att det kanske går att sätta klämmor och muffar å lite avgaspasta. Blir la en 7-8 skarvar som måste klamras. Tror ni det funkar?? eller måste man ha svets?

En fråga till, behöver man hänga upp avgassystemet med någon slags gummi imellan? Va händer om man tar "stela" fästen?

Karlzzon The One Evolution
1 augusti 2006 · 1 627 Inlägg

klämmor funkar  stelt blir nog inte bra efter som motorn vibrerar och rör sej

Fäll ner pungen och landa
vanten06
1 augusti 2006 · 342 Inlägg

Låter bra får köpa delar imon då, får hitta på något så det blir gummi upphägning.

sir_daniel www.kudoz.se
1 augusti 2006 · 3 802 Inlägg

funkar utmärkt att bygga med klammor, glöm bara inte monteringspasta (som tätar) så att det inte läcker.

vanten06
1 augusti 2006 · 342 Inlägg

Behöver det va någon speciell monteringspasta? Tog biltemas när ja satte dit japsen men nu är det lite mer noga, blir la högre tryck där framme. Funkar biltemas eller va ska man ha för någon.

bumpe Lastbilsmekaniker
1 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Ja det är nog sak samma vilket märke du tar... Egentligen ska det inte behövas alls om man monterar rätt men de skadar ju inte...

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
1 augusti 2006 · 1 290 Inlägg

Är väl lika bra o svetsa så mkt som går??? Blir ju bra mkt bättre!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
vanten06
1 augusti 2006 · 342 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
Är väl lika bra o svetsa så mkt som går??? Blir ju bra mkt bättre!

Problemet är bara att jag har ingen svets

vanten06
4 augusti 2006 · 342 Inlägg

Är det någon som har en Volvo 850 som har satt på/byggt eget sportsystem till bilen. Och som möjligtvis har en bild undifrån på avgassystemet gärna där orginaldämpan satt ochvidare bakåt.
Hade varit skitbra om någon hade en bild.

Har nämligen varit å köpt rör nu och det känns som det kommer bli svårt att få ihop det, beställde "mellanrör bakre från simons och det va en muff på ena hållet vet inte om den ska va fram eller bak.

Om ni inte kan lägga upp bilder kan ni skicka till marcusengqvist@hotmail.com

Audikrille
4 augusti 2006 · 324 Inlägg

När jag byggde 2" i Fiestan så hade det aldrig gått utan att sverra.  Men det kanske finns färdiga sportsystem till 850.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
4 augusti 2006 · 441 Inlägg

Fy fan vilket projekt! Du måste nästan ha en svets, hur ska du annars kunna göra fästen till gummi upphängningarna? köp ett färdigt system istället. Kan la inte va så dyrt?

Lycka till! big_smile

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 augusti 2006 · 1 660 Inlägg

Turbo_A4 skrev:
Fy fan vilket projekt! Du måste nästan ha en svets, hur ska du annars kunna göra fästen till gummi upphängningarna? köp ett färdigt system istället. Kan la inte va så dyrt?

Lycka till! big_smile

Denna borde funka.. http://www.biltema.se/products/product. … emId=87486
Eller denna. http://www.biltema.se/products/product. … emId=88189

Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
4 augusti 2006 · 441 Inlägg

GT90 skrev:

Turbo_A4 skrev:
Fy fan vilket projekt! Du måste nästan ha en svets, hur ska du annars kunna göra fästen till gummi upphängningarna? köp ett färdigt system istället. Kan la inte va så dyrt?

Lycka till! big_smile

Denna borde funka.. http://www.biltema.se/products/product. … emId=87486
Eller denna. http://www.biltema.se/products/product. … emId=88189

Va smart, visste inte att de fanns sånna grejer.

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
vanten06
4 augusti 2006 · 342 Inlägg

upphägningen tror jag ja vet hur ja ska göra. Får hoppas det blir smidigt. Har ju en japs på slutet och vill ju inte köpa ett sportsystem för då blir det en massa andra burkar med. Jag vill ha raka rör å en japs.

vanten06
4 augusti 2006 · 342 Inlägg

Tänkte köra med en sånn http://www.biltema.se/products/product. … emId=88191 vet bara inte hur stor den e, hoppas den e tillräckligt stor.

AudiS LicensSvetsare
4 augusti 2006 · 280 Inlägg

För att vara helt ärlig så tycker jag att det låter som en skit ide att bygga avgassystem med klämmor och muffar, det kan bara bli skit av det... Byggde till en kompis V40 för ett tag sen, det skulle iallfall vara helt omöjligt utan att svetsa, den går över länkarmar och skit hur ska du lyckas med det, eller det gör det inte på din bil?   Detta var iof ett jävla projet för han skulle ha 2 delat i slutet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle gå iallfall!
Har även byggt till min bil och det skulle aldrig gå där iheller!

Om du inte har någon kompis som kan svetsa det till dig så köp ett färdigt!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
AudiS LicensSvetsare
4 augusti 2006 · 280 Inlägg

En sak till, din bil kommer låta aldeles förmycket för att det ska vara kul med bara japsdämpare på!    Jag kör så men jag har turbo, den snor en stor del av ljudet, och endå låter det för mycket!
Bara ett tips!

Slår man yxan i båten får man ro som fan!
Audi S3 (2000)
vanten06
5 augusti 2006 · 342 Inlägg

AudiS skrev:
En sak till, din bil kommer låta aldeles förmycket för att det ska vara kul med bara japsdämpare på!    Jag kör så men jag har turbo, den snor en stor del av ljudet, och endå låter det för mycket!
Bara ett tips!

Sätter i insatsen i japsen.

Men jag ade tänkt att först sättta en stegmuff sedan 2 60 graders för att försjuta det lite åt vänster sedan ett specialbeställt mellanrör bakre från simons sedan en 30 graders och sedan en rakbit å sen japsen.

Jag testar väll blir det för jävligt får jag la sätta tillbaka orginalsystemet, har ju redan köpt grejer.

vanten06
5 augusti 2006 · 342 Inlägg

Har ju en gammal pinn svets som jag kanske kan punkta lite med också så det blir lite stelare.
men vet någon om jag ska köra med basisk eller rutil elektroder och vilken grovlek som blir bra. Rören är alltså INTE rostfria.

vanten06
5 augusti 2006 · 342 Inlägg

Vad tror ni om denna elektroden? Duger den till att punkta lite med och eventuellt svetsa något fäste?
http://www.jula.se/Butik/default.asp?Or … _id=SE-211

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang