Kört obesiktigad bil, och blivit "påkommen" och hotas av polisanmälan. Hur funkar det? Är det kört nu?

LartiC
16 april 2011 · 403 Inlägg

Det är såhär

Att jag har en saab som är försäkrad och skattad men obes pga att jag bara inte haft tid att besiktiga den då jag nyss köpt den.
körde en liten tur med den idag och drog en liten lätt burnis på ettans växel precis innan jag skulle lämna min kompis , och nu ringer en argsint äldre man och säger att han har filmat allt och ska se till så jag blir av med körkortet han vet att fordonet är obesiktigat men påstår sig ha en film han ska ge till polisen.

Är jag körd hur funkar det  ?
Lixom alla har väl vart unga och kanske gjort ett par "mindre osmarta bus" med sin bil .

Mycket tacksam för svar // Victor

Senast redigerat av chrizz (16 april 2011)

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
MarcusL #2573
16 april 2011 · 1 489 Inlägg

Bjura_e30 skrev:
Gör ett nattbesök hos den äldre härren o tala om hur det ligger till smile

Smart, då åker han knappt dit nånting ju! smile

• Även den starka måste ta i när han skiter
Marlboroman
16 april 2011 · 8 234 Inlägg

Hur kört det är beror på:
1: Om gubben faktiskt anmäler det
2: Om polisen faktiskt engagerar sig i frågan

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bjura_e30
16 april 2011 · 200 Inlägg

Men om han skulle kunna filnma dig så måste han nog ha filmat dig redan innan du släpte av polaren ju , vilket är mindre troligt smile

MarcusL #2573
16 april 2011 · 1 489 Inlägg

Bjura_e30 skrev:
Men om han skulle kunna filnma dig så måste han nog ha filmat dig redan innan du släpte av polaren ju , vilket är mindre troligt smile

Men dock märkligt att gubben ringde, hur ska han kunna numret om han inte såg regnumret och slog upp ägaren?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Brådhis * Voff voff *
16 april 2011 · 10 296 Inlägg

Om du inte syns bakom ratten på filmen lär gubben få svårt att bevisa att du kört...

Dessutom är det mycket tveksamt att du skulle bli av med kortet även om så polisen själva sett det du gjorde (om det du skriver stämmer)!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
LartiC
16 april 2011 · 403 Inlägg

Jo det är ju klart men man blir ju lite orolig det är så onödiga pengar att ta om kortet  hmm

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
2-D Faderator
16 april 2011 · 637 Inlägg

Det på filmen hände ju förra sommarn! roll  big_smile

Edit* Och de va din far som körde.. Nämen, jag tror inte det kommer hända något, tror inte det är tillräckligt bevis.

Senast redigerat av 2-D (16 april 2011)

Shaked but not störd.
Audi TT "2.0 TFSI Quattro" (2015)
Bjura_e30
16 april 2011 · 200 Inlägg

MarcusL skrev:

Bjura_e30 skrev:
Men om han skulle kunna filnma dig så måste han nog ha filmat dig redan innan du släpte av polaren ju , vilket är mindre troligt smile

Men dock märkligt att gubben ringde, hur ska han kunna numret om han inte såg regnumret och slog upp ägaren?

Mvh

Reg hinner han ju se om han stog på tomten/balkogen/fönstret , men att hinna dra fram kameran o börja filma blir svårt , om det inte va en väldigt väldigt lång burn:)

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
16 april 2011 · 938 Inlägg

Knappast nåt å bry sej om, dels för att  det ska vara en jävligt bra film om man ska se en tydlig bild på dej, reg nummer på bilen samt hela händelsen med burnouten... Då de inte är ett speciellt grovt eller allvarligt brott så tror jag inte polisen kommer lägga ner nå mycke energi på å hitta åt dej å sätta dit dej...  Sen är de väl böter som gäller både för obesiktat och burnout, alltså skulle du troligen klara dej med körkortet i behåll även om polisen tagiot dej på bar gärning...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
skrew
16 april 2011 · 71 Inlägg

låter som gubben har för mycket fritid, men som sagt det måste synas att det är du som kör, men tror knappast att du skulle bli av med kortet om polisen sett det på plats endå..

azid Det som inte dödar gör ont
16 april 2011 · 2 668 Inlägg

Anmäl honom för olaga hot och förtal då det inte var du som körde.
tongue

Senast redigerat av azid (16 april 2011)

2slow
Tias88 OEM Rox
16 april 2011 · 245 Inlägg

Var med om en liknande grej, fast vi gjorde inget direkt fel, men en gubbe stog o filmade...

Dock kom vi fram till att polisen inte ens kommer se på videon eftersom dom inte har bevittnat något brott. och Video bara används som bevis vid brott polisen redan uppmärksammat, samt att gubben inte får lov att stå och inspektera någon med sin videokamera. Vilket är olagligt.

Be gubbfan o dra hela helvetes vägen till ryssland där han förhoppningsvis fryser ihjäl eller att han alternativt skaffa sig en jävla hobby

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 april 2011 · 13 757 Inlägg

hoppas du vet hur du ska göra..samla ihop alla polare med rwd bilar och sen har ni burn tävling utanför honom smile

mycket roligt att göra kanske onödigt

gjorde så mot en gubbe som var störig mot polarn han slutade att vara störig efter att jag stog och burna på varvstoppet i några minuter tills han tittade ut sen gjorde jag såg 4vändor =)skit skoj var det

fast han hade handgripligen gått på polarn och dessutom kastat en glasflaska i dörren på polarns bil fast han inte gjort något fel

mitt förslag var att vi skulle riva altan för gubbf-n men det kanske är lite onödigt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
gamlingen
16 april 2011 · 5 198 Inlägg

Säg åt han å skicka in filmen.... men nå körkort tappar du inte,, har aldrig hört nån som gjort det för att kört obesiktat.

driftking199
16 april 2011 · 322 Inlägg

som ja ser de kan du få max 2500 i böter 1000 för onödig störande körning i bebyggt område, 1500 för att ha kört me obesiktad bil.
så låt böggubben skicka in filmen ja tror inte ens polisen bryr sig=)
DU måste synas på filmen annars kan dom inte göra ett skit

Senast redigerat av driftking199 (16 april 2011)

Frontflip__
16 april 2011 · 7 Inlägg

hahaha du är tok körd din lilla saab *** big_smile det blir säjkert fängelse o körkortet o allt big_smile  så du kommer få köpa dej en cykel o åka ifrån alla med nu hihihihi

home
Audi 200 tq "stor tysken" (1986)
jorgen72
16 april 2011 ·

Det kommer inte hända något är bilen skattad o försäkrad så har man rätt o köra till o från verkstad o bes

Senast redigerat av jorgen72 (16 april 2011)

driftking199
16 april 2011 · 322 Inlägg

man får endast köra till besiktning all annan flyttning skall ske med kärra lagen har ändrats för många körde obesiktat o sa att dom skulle till verkstad..

pukan2
16 april 2011 · 3 182 Inlägg

om inte ditt ansikte synes på filmen så är det inte du som körde bilen vid tillfället är det bara att siga om det nu går så långt. om dom nu frågar vem som körde så har du fått minnesförlust. smile    fan detta har hänt mig ett par gånger men jag har bara skitit i det och hävt att det inte är jag samt att det inte finns tillräckligt med bevis. längre än så har det aldrig gått. skit i den jävla gubben.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang