sqr chiptrim till saab

lynx666
1 augusti 2006 · 49 Inlägg

undrar om det finns någon med erfarenhet med chiptrimm från www.sqr.se, funderar på att köpa det värsta chippet till min saab 9000 aero, synpunkter på om det är bra och hur motorn mår av det.

Stoffe Verkmästare
2 augusti 2006 · 97 Inlägg

Enligt erfarenhet från STCS så ska detta chip ligga väldigt långt ut på gränsen för vad hårdvaran klarar. Dessutom är laddtrycksspärren nog bortplockad, något som kan skada din motor om det blir fel på laddregleringen.
Det rullar en och annan bil med detta trim och för det ska hålla i längden krävs att man inte plågar grejorna för mycket. Att byta intercooler gör att du hamnar lite mer "safe".
Vet att Nordic har ett chip som är aningen vassare fast med bibehållen laddtrycksspärr. Det ska genom höjd tändning och aningens justerat bränsle ge lite lägre insugningstemperatur och därmed ligga lite mer safe. Min brorsa kör för tillfället med just Nordics St4 och hans bil går som aset. Han är mycket nöjd med resultatet, även om han anser att man bör byta intercooler för att effekten inte ska mattas när det är varma sommardagar.

jonTe
2 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Joo, det är väl på gränsen ja.....dessutom bör man räkna med en ny/starkare koppling.

MVH Jonas
..............
lillen006
3 december 2007 · 52 Inlägg

Stoffe skrev:
Enligt erfarenhet från STCS så ska detta chip ligga väldigt långt ut på gränsen för vad hårdvaran klarar. Dessutom är laddtrycksspärren nog bortplockad, något som kan skada din motor om det blir fel på laddregleringen.
Det rullar en och annan bil med detta trim och för det ska hålla i längden krävs att man inte plågar grejorna för mycket. Att byta intercooler gör att du hamnar lite mer "safe".
Vet att Nordic har ett chip som är aningen vassare fast med bibehållen laddtrycksspärr. Det ska genom höjd tändning och aningens justerat bränsle ge lite lägre insugningstemperatur och därmed ligga lite mer safe. Min brorsa kör för tillfället med just Nordics St4 och hans bil går som aset. Han är mycket nöjd med resultatet, även om han anser att man bör byta intercooler för att effekten inte ska mattas när det är varma sommardagar.

Hade detta trim på min 9000 areo, och där fanns iaf regleringen kvar. Maxladd låg på 1.54 bar och gav ca 290 hk på hjulen i bänk på Trollspeed. Ca 309 hk i motorn.

73 de /sa6apv
Saab 9/5 Kombi "BioPower" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang