Motorlampan lyser på min Honda CR-V -00

BackaHAns
19 april 2011 · 6 Inlägg

Hej!
Min CR-V har hackat lite (knappt märkbart) på tomgång en tid. Ny har motorlampan tänts.

Jag har mätt, och bytt tändkablarna, eftersom resistansen skiljde ganska mycket. Svårt att veta om det blev bra, eftersom motorlampan fortfarande lyser.

Släcks motorlampan när ett fel åtgärdas? Eller måste man göra det manuellt?

Vad kan det annars vara för fel? Tändstift? Lambdasond? Bensinpump?

Måste jag skaffa ett instrument för att läsa felkoder?

Många frågor blev det...

Tacksam för svar!

P.S. Kan tillägga att avgassystemet är väldigt dåligt. Kan det påverka?

JohanssonC
19 april 2011 · 158 Inlägg

Antar att det är en felkod. testa å ta av batteripolen i 30min å sätt tebax den då kanske lampan slocknar.

Vad menar du med att den hackar på tomgång?
Hur länge sen är det du har bytt tändstift? luftfilter?

Kan givetvis va lamdasonden också. om du misstänker att det är nån elektronik som är knas kan du  ju alltid åka in till en verkstad så får dom felsöka med datorn.

Men är det länge sen stift å filter är bytta så byt dom så kanske den börjar gå bättre.

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
BackaHAns
19 april 2011 · 6 Inlägg

Bytte stift och luftfilter förra sommaren.

Hackar på tomgång:
Man kan märka att den misständer lite på låga varv, men det är knappt märkbart. Det är svårt att säga om det blev bra efter bytet av tändkablar. Eftersom lampan fortfarande lyste, så tänkte jag inte så mycket på det.

Fortsätter felsökningen i kväll...

BackaHAns
21 april 2011 · 6 Inlägg

Uppdatering:

Jag nollade datorn genom att ta bort ena batteripolen. Motorlampan tändes igen efter en dryg mil. Jag köpte en felkodsläsare på Biltema. Den visade P300, P301, P302, P303, P304 (misfire på alla cylindrar)

Googlade på det och hittade diverse tips: brända ventiler, ventiljustering, dåligt spänd kamrem m.m.

Skruvade isär fördelardosan och gjorde ren den. Ganska mycket oxid på metalldelarna.

Nollade datorn igen. Denna gång tändes lampan direkt, med felkoderna P300(random misfire) och P301, P303 (misfire på cylinder 1 och 3)

Kan det vara ventilerna? Eller tändningen?

Tacksam för tips

JohanssonC
21 april 2011 · 158 Inlägg

byt stift å kablar först. och funkar inte det kan du ju börja fundera på ventiler eller kamrem som kuggat osv

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
ajonasson
21 april 2011 · 583 Inlägg

Iome att du får Cylinder Missfire på samtliga cylindrar så skulle jag nog utesluta tändkablar & stift & även ventiler.

Sannolikheten att alla ventiler eller alla tändkablar gett upp samtidigt är enormt minimal liten.

Tänds lampan omedelbart du startar motorn eller tänds den när du kört en bil eller kanske när du varvar extra högt?
Får du felet när bilen är kall eller bara när den är varm?


Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Asseee
21 april 2011 · 142 Inlägg

Testa med en fräsh fördelare om du har möjlighet.

BackaHAns
22 april 2011 · 6 Inlägg

Det verkar som att felet kommer när den är varm.

Kanske det tyder på ventilerna. Dom har inte blivit justerade på väldigt länge. Har läst att det är ett vanligt fel på den här modellen...

BackaHAns
27 april 2011 · 6 Inlägg

Justerade ventilerna, och nu går den som ett spjut!!!

Tack, alla som har engagerat sig...

Trong
30 juli 2012 · 10 Inlägg

Tar upp en gammal tråd. Har liknande problem på min -01:a  någon som smidigt kan berätta hur man ställer ventilerna på dessa eller vet någon sida som kan förklara det. Har sökt en stund och inte hittat något vettigt, Tycker också att stiften har väldigt mycket spel vid elektråden, 1,6mm. Kan det stämma på ZFR6F11?

vovven
7 november 2012 · 2 Inlägg

Har en CR-V 00 (aut) med liknande problem. När den är kall och man startar den går den som den ska. Men när den har blivit varm så börjar den rycka och hacka på låga varv. Den går ner jätta lågt i varv när den har blivit varm så lågt att de märks att den inte genererar ok med ström till lampor mm.. Flera gånger har bilen fått motorstopp när jag lagt i driven när den varit varm när jag startat den. Är den kall så går det bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang