"uppkörning" på jobbet! Svårt?

TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

Var på en intervju häromdagen för UPS, och intervjun gick bra och de sa att dem skulle ringa tillbaka ifall jag gick "vidare". Fick ett mail idag om att jag skulle kolla på en "provkörning/uppkörning" för att se att man kan köra deras bilar. Så nu till saken, jag har ALDRIG kört en större bil än Peugeot 406, och den är inte så "jättestor", men UPS bilarna tror jag ligger upp mot 22kvm i utrymme bara, säkert en 5-7meter långa.

Vad ska jag göra? Kan man köra en större bil för att man kört en personbil ett bra tag eller ska jag ta mig till OKQ8 och hyra en 22kvm bil där och testköra i 1-2 timmar för 1900kr?!

Någon som har erfarenhet och skulle kunna dela med sig lite? Uppskattas enormt mycket!

MVH Mathias

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
RD_87 Skrotsamlare
19 april 2011 · 4 031 Inlägg

Det brukar dessutom vara begränsad bakåtsikt i skåpbilar så det är viktigt att du kan backa med speglarna. Jag kör en del lite större skåpbilar i jobbet och en del kan vara lite luriga.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

RD_87 skrev:
Det brukar dessutom vara begränsad bakåtsikt i skåpbilar så det är viktigt att du kan backa med speglarna. Jag kör en del lite större skåpbilar i jobbet och en del kan vara lite luriga.

Men dom kan ju inte tro att man ska komma och köra första gången en stor skåpbil och tro att man är världsmästare?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Peete
19 april 2011 · 134 Inlägg

Nä det lär dom inte tro men dom ser ju direkt ifall du har känslan för det och idag är det verkligen arbetsgivarens marknad eftersom det är rätt så hög arbetslöshet.
Jag skulle rekomendera dig att testa någon liknande skåpbil innan så du vet var du har att vänta! 1900 kr är lite pengar att bråka om ifall man har ett jobb efteråt...

// Peete

loow Jävel
19 april 2011 · 2 018 Inlägg

När ja körde upp för en budfirma så åkte man först med en annan kille och fick lära sig gps-en och lite vad man skulle tänka på. Sen bytte man helt enkelt förare o dom ser att man kan hantera bilen bara. Inte svårare än så smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
xXSammy
19 april 2011 · 6 591 Inlägg

Bara att använda speglarna mer då sikten bak typ inte finns.. sen är väl deras bilar hyfsat breda emot en "vanlig"skåp bil så de har nog förståelse

De/Dem
-Michael :-)
19 april 2011 · 367 Inlägg

Jag trodde att jag skulle ha problem med att köra skåpbil men det var inga konstigheter alls.

Det enda problemet jag hade var att bedöma avstånd i backspeglarna, om jag skulle backa mot en vägg, typ.

TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

Malheus skrev:
Bara att använda speglarna mer då sikten bak typ inte finns.. sen är väl deras bilar hyfsat breda emot en "vanlig"skåp bil så de har nog förståelse

Läste lite och de flesta sa typ att de är lättare än att köra en vanlig bil då den är "gjord för att köra", du förstår mitt tänk :-). Men ska dit och göra mitt bästa, i värsta fall är jag för usel för jobbet helt enkelt :-D men de är smällar man får ta, kan jag så kan jag.

-Michael skrev:
Jag trodde att jag skulle ha problem med att köra skåpbil men det var inga konstigheter alls.

Det enda problemet jag hade var att bedöma avstånd i backspeglarna, om jag skulle backa mot en vägg, typ.

Var den stor? Men de får väll ha lite förståelse att man inte kan köra perfekt första gången, de jag tror är att dem vill se är att man kan KÖRA EN BIL, alla med körkort kan ju inte köra -.-

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TeedasT 100% ninja
19 april 2011 · 342 Inlägg

det ska inte vara några problem att köra en upsbil, eftersom de har såpass kort hjulbas. det enda är att du inte har mitt-backspegeln. så lär dig att bara använda sidospeglarna. sen så är de ganska breda, men det är heller inget problem tror jag.. har varit med om värre smile.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Mack Forum- och sitemoderator
19 april 2011 · 26 187 Inlägg

Första gången jag skulle köra ett fordon av den typen, så var det en Mercedes Sprinter. Skulle skjutsa folk på midsommar och hade som sagt aldrig kört nåt liknande, och det första jag var tvungen att göra var att starta i en rejäl uppförsbacke, backandes dessutom.

Men det gick galant. Är ju som dålig sikt bakåt genom skåpet, men speglarna är stora och har man bara lite vana av att backa med vanlig bil så klarar man det där också med större fordon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

AirOne skrev:
Första gången jag skulle köra ett fordon av den typen, så var det en Mercedes Sprinter. Skulle skjutsa folk på midsommar och hade som sagt aldrig kört nåt liknande, och det första jag var tvungen att göra var att starta i en rejäl uppförsbacke, backandes dessutom.

Men det gick galant. Är ju som dålig sikt bakåt genom skåpet, men speglarna är stora och har man bara lite vana av att backa med vanlig bil så klarar man det där också med större fordon.

haha de lät inte så kul! Lite vana har jag men jag är inget mästerverk big_smile dessutom är jag ganska dålig på att backa och parkera en bil :[ men jag hoppas att dem kollar på hur jag kör bara :p så kan jag ju träna mer på de sen haha!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TeedasT 100% ninja
19 april 2011 · 342 Inlägg

TexaL skrev:

AirOne skrev:
Första gången jag skulle köra ett fordon av den typen, så var det en Mercedes Sprinter. Skulle skjutsa folk på midsommar och hade som sagt aldrig kört nåt liknande, och det första jag var tvungen att göra var att starta i en rejäl uppförsbacke, backandes dessutom.

Men det gick galant. Är ju som dålig sikt bakåt genom skåpet, men speglarna är stora och har man bara lite vana av att backa med vanlig bil så klarar man det där också med större fordon.

haha de lät inte så kul! Lite vana har jag men jag är inget mästerverk big_smile dessutom är jag ganska dålig på att backa och parkera en bil :[ men jag hoppas att dem kollar på hur jag kör bara :p så kan jag ju träna mer på de sen haha!

hmm eftersom ditt jobb kommer gå ut på att leverera paket, så skulle jag rekomendera att du tränar på att fickparkera. eftersom du kommer få erfara några böter om du stället bilen hur som helst tongue de kommer absolut att kolla hur duktig du är på att backa osv. det är en väldigt stor del av jobbet.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Mack Forum- och sitemoderator
19 april 2011 · 26 187 Inlägg

TexaL skrev:

AirOne skrev:
Första gången jag skulle köra ett fordon av den typen, så var det en Mercedes Sprinter. Skulle skjutsa folk på midsommar och hade som sagt aldrig kört nåt liknande, och det första jag var tvungen att göra var att starta i en rejäl uppförsbacke, backandes dessutom.

Men det gick galant. Är ju som dålig sikt bakåt genom skåpet, men speglarna är stora och har man bara lite vana av att backa med vanlig bil så klarar man det där också med större fordon.

haha de lät inte så kul! Lite vana har jag men jag är inget mästerverk big_smile dessutom är jag ganska dålig på att backa och parkera en bil :[ men jag hoppas att dem kollar på hur jag kör bara :p så kan jag ju träna mer på de sen haha!

Jag som är blind på ett öga och har väldigt dålig avståndsbedömning klarade av det relativt bra för att aldrig ha kört ett liknande fordon, och jag skulle nog tro att de kollar hur du är att parkera och dylikt faktiskt.
Det handlar ju trots allt om deras image bland annat, hur du är att köra, planerar din körning och så vidare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

AirOne skrev:

TexaL skrev:

AirOne skrev:
Första gången jag skulle köra ett fordon av den typen, så var det en Mercedes Sprinter. Skulle skjutsa folk på midsommar och hade som sagt aldrig kört nåt liknande, och det första jag var tvungen att göra var att starta i en rejäl uppförsbacke, backandes dessutom.

Men det gick galant. Är ju som dålig sikt bakåt genom skåpet, men speglarna är stora och har man bara lite vana av att backa med vanlig bil så klarar man det där också med större fordon.

haha de lät inte så kul! Lite vana har jag men jag är inget mästerverk big_smile dessutom är jag ganska dålig på att backa och parkera en bil :[ men jag hoppas att dem kollar på hur jag kör bara :p så kan jag ju träna mer på de sen haha!

Jag som är blind på ett öga och har väldigt dålig avståndsbedömning klarade av det relativt bra för att aldrig ha kört ett liknande fordon, och jag skulle nog tro att de kollar hur du är att parkera och dylikt faktiskt.
Det handlar ju trots allt om deras image bland annat, hur du är att köra, planerar din körning och så vidare.

... nu fick jag en väldigt dålig känsla i magen :[ jag kan ju självklart fickparkera och så, med en personbil! Men dom kan ju inte tro att man kan parkera med en sån stor bil första gången man kör den :[?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
-Michael :-)
19 april 2011 · 367 Inlägg

TexaL skrev:

Malheus skrev:
Bara att använda speglarna mer då sikten bak typ inte finns.. sen är väl deras bilar hyfsat breda emot en "vanlig"skåp bil så de har nog förståelse

Läste lite och de flesta sa typ att de är lättare än att köra en vanlig bil då den är "gjord för att köra", du förstår mitt tänk :-). Men ska dit och göra mitt bästa, i värsta fall är jag för usel för jobbet helt enkelt :-D men de är smällar man får ta, kan jag så kan jag.

-Michael skrev:
Jag trodde att jag skulle ha problem med att köra skåpbil men det var inga konstigheter alls.

Det enda problemet jag hade var att bedöma avstånd i backspeglarna, om jag skulle backa mot en vägg, typ.

Var den stor? Men de får väll ha lite förståelse att man inte kan köra perfekt första gången, de jag tror är att dem vill se är att man kan KÖRA EN BIL, alla med körkort kan ju inte köra -.-

Den var som en UPS-bil ungefär.
Värt att nämna är att jag backar bättre med en sådan än vad jag gör med en bil wink


Men sen kom en bil med back-kamera så nu har jag väl tappat allt cool

TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

-Michael skrev:

TexaL skrev:

Malheus skrev:
Bara att använda speglarna mer då sikten bak typ inte finns.. sen är väl deras bilar hyfsat breda emot en "vanlig"skåp bil så de har nog förståelse

Läste lite och de flesta sa typ att de är lättare än att köra en vanlig bil då den är "gjord för att köra", du förstår mitt tänk :-). Men ska dit och göra mitt bästa, i värsta fall är jag för usel för jobbet helt enkelt :-D men de är smällar man får ta, kan jag så kan jag.

-Michael skrev:
Jag trodde att jag skulle ha problem med att köra skåpbil men det var inga konstigheter alls.

Det enda problemet jag hade var att bedöma avstånd i backspeglarna, om jag skulle backa mot en vägg, typ.

Var den stor? Men de får väll ha lite förståelse att man inte kan köra perfekt första gången, de jag tror är att dem vill se är att man kan KÖRA EN BIL, alla med körkort kan ju inte köra -.-

Den var som en UPS-bil ungefär.
Värt att nämna är att jag backar bättre med en sådan än vad jag gör med en bil wink


Men sen kom en bil med back-kamera så nu har jag väl tappat allt cool

haha! fan, sitter och youtubar massa vidosar o försöker hitta hur man parkerar en stor bil haha! big_smile går inte så bra för mig sad

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Muttley
19 april 2011 ·

De är enklare att parkera med en sån större bil. Bara låta bli att stressa upp och titta i speglarna och ha koll på allt.

TexaL
19 april 2011 · 308 Inlägg

tkd_rille skrev:
De är enklare att parkera med en sån större bil. Bara låta bli att stressa upp och titta i speglarna och ha koll på allt.

Okej! Jag kommer göra mitt absolut bästa, det är ju inte så att de är uppkörning, jag vet ju hur man kör bil, jag förstår inte själv varför jag stressar upp mig så mycket haha! Men jag får tacka så mycket för ditt svar, jag uppskattar det!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 april 2011 · 13 806 Inlägg

tänk oxå på att dom skär på ett annat sätt än en vanlig bil
något många inte förstår

skulle ni se hur alla Tuwa`s taxibussar ser ut som står vid mitt jobb skulle ni nog aldrig mer våga köra om ni ser en sån i närheten smile

istort sätt har alla intryckta trösklar och skjutdörrar smile

hade du bott i örebro hade du nog kunnat provköra min skolbuss eftersom den har full längd för att vara en "mini" buss svårare än så kan inte en skåpbil bli

jag tycker att det är otroligt lätt att ratta dessa men så rattar jag 14meters bussar rätt ofta oxå smile

Senast redigerat av Growe (19 april 2011)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
19 april 2011 ·

TexaL skrev:

tkd_rille skrev:
De är enklare att parkera med en sån större bil. Bara låta bli att stressa upp och titta i speglarna och ha koll på allt.

Okej! Jag kommer göra mitt absolut bästa, det är ju inte så att de är uppkörning, jag vet ju hur man kör bil, jag förstår inte själv varför jag stressar upp mig så mycket haha! Men jag får tacka så mycket för ditt svar, jag uppskattar det!

De faller sig. Börja köra större bilar för 2 år sen då taxi och de är ändå människor man kör där på bår och i rullstolar. Stressar man lär man smälla i. Men en större bil behöver större plats för att vända tänk på det. De vill ju klart bara se att du kan köra, sen kommer tekniken efterhand. Du får säkerligen massa tips när du åker med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang