Val av slutsteg till mina mgr 12" f-series

Jugge_
19 april 2011 · 28 Inlägg

Tjenare, är inte insatt de minsta i ljud och hur man kopplar, men hade tänkt bygga mig en baslåda till min 2 12" mgr f-serie basar och undrar då om detta steg skulle funka bra tillsammans med dom?

steget:http://www.ridetech.se/lanzar-max-1000-watt-2-kanals-bryggbart-mosfet-slutsteg/9659-0

undrar även vad jag ska ha för kablar från batteriet och från stereon?
sammt måste man ha en säkring efter batteriet?

MVH Jocke

Drönirettab
19 april 2011 · 21 761 Inlägg

Vilket modellnamn har basen?

Det finns olika årgångar av F-serien och impedansen skiljer sig mellan vissa, därför är det nödvändigt att veta vilken bas det gäller för att kunna säga något om detta steg går att använda på ett bra sätt. smile

Förresten, här är manualen till steget: http://lanzar.com/manuals/MXA224.pdf

Som du ser så ger inte steget på långa vägar ut 1000 W, det är tyvärr fantasisiffror.

Senast redigerat av Drönirettab (19 april 2011)

Sciroccogt2
20 april 2011 · 30 Inlägg

Har grabben 2 element och har samma impedans så är det lätt att koppla så det passar steget. Några watt har ingen betydelse utan det viktiga är att inte belasta steget fel. Då är det bättre att dämpa bilen noga. Då kan han vinna upp till 3 dB.

Du ska ha grova kablar till steget. Man ska ALLTID säkra av kabeln efter batteriet. Från stereon drar du RCA kabel med inbyggd styrning till steget (kallas även för remotekabel)

Hör med din bilradiohandlare vad du ska ha för just dina behov.

Tro inte du vet. Du ska veta att du vet.
Och glöm effekten!!!
Volvo XC70 "D5 AWD Polestar" (2010)
BJonsson
20 april 2011 · 4 074 Inlägg

Sciroccogt2 skrev:
Har grabben 2 element och har samma impedans så är det lätt att koppla så det passar steget. Några watt har ingen betydelse utan det viktiga är att inte belasta steget fel. Då är det bättre att dämpa bilen noga. Då kan han vinna upp till 3 dB.

Du ska ha grova kablar till steget. Man ska ALLTID säkra av kabeln efter batteriet. Från stereon drar du RCA kabel med inbyggd styrning till steget (kallas även för remotekabel)

Hör med din bilradiohandlare vad du ska ha för just dina behov.

Håller inte riktigt med om effekten,men men...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 april 2011 · 8 744 Inlägg

Och remoten drar då jag helst separat brevid strömkablarna istället för tillsammans med lågnivån.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Frissan
20 april 2011 · 4 693 Inlägg

2x250 rms@2 ohm enligt manualen

Booyakasha!
bosabengt
20 april 2011 · 2 035 Inlägg

Sciroccogt2 skrev:
Har grabben 2 element och har samma impedans så är det lätt att koppla så det passar steget. Några watt har ingen betydelse utan det viktiga är att inte belasta steget fel. Då är det bättre att dämpa bilen noga. Då kan han vinna upp till 3 dB.

Du ska ha grova kablar till steget. Man ska ALLTID säkra av kabeln efter batteriet. Från stereon drar du RCA kabel med inbyggd styrning till steget (kallas även för remotekabel)

Hör med din bilradiohandlare vad du ska ha för just dina behov.

Jobbar du på billebro eller???  cool

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
20 april 2011 · 21 761 Inlägg

Softis skrev:
2x250 rms@2 ohm enligt manualen

På MXA244 ja, men inte på MXA224. wink

2x75 WRMS ska steget tydligen kunna ge ut vid 2 Ohm, det verkar även rimligt med tanke på att "maximum current draw" enligt manualen är 20 A.

För att steget ska kunna försörjas utan märkbara spänningsfall så rekommenderar jag minst 6 mm2 area och lämlig säkring är 30-35 A. Den kabeln+säkringen ska alltså räcka till för just detta slutsteg, men det är dock en klar fördel att dra grövre kabel för att kunna uppgradera anläggningen i framtiden eller helt enkelt välja ett annat steg istället för MXA224. smile

En "lagom" början kan vara 21 mm2 kabel med 100 A säkring, det räcker för en hyfsad anläggning.

big-jepp
20 april 2011 · 3 187 Inlägg

Sciroccogt2 skrev:
Har grabben 2 element och har samma impedans så är det lätt att koppla så det passar steget. Några watt har ingen betydelse utan det viktiga är att inte belasta steget fel. Då är det bättre att dämpa bilen noga. Då kan han vinna upp till 3 dB.

Du ska ha grova kablar till steget. Man ska ALLTID säkra av kabeln efter batteriet. Från stereon drar du RCA kabel med inbyggd styrning till steget (kallas även för remotekabel)

Hör med din bilradiohandlare vad du ska ha för just dina behov.

skojar du eller? effekten spelar roll...

Honda civic "civicen" (1993)
Frissan
20 april 2011 · 4 693 Inlägg

Drönirettab skrev:

Softis skrev:
2x250 rms@2 ohm enligt manualen

På MXA244 ja, men inte på MXA224. wink

2x75 WRMS ska steget tydligen kunna ge ut vid 2 Ohm, det verkar även rimligt med tanke på att "maximum current draw" enligt manualen är 20 A.

För att steget ska kunna försörjas utan märkbara spänningsfall så rekommenderar jag minst 6 mm2 area och lämlig säkring är 30-35 A. Den kabeln+säkringen ska alltså räcka till för just detta slutsteg, men det är dock en klar fördel att dra grövre kabel för att kunna uppgradera anläggningen i framtiden eller helt enkelt välja ett annat steg istället för MXA224. smile

En "lagom" början kan vara 21 mm2 kabel med 100 A säkring, det räcker för en hyfsad anläggning.

Ojdå, blandade visst ihop siffrorna lite där roll

Booyakasha!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang