Höga avgasvärden, B230FT

Pim_Pim
20 april 2011 ·

Tjenare.
Var o besiktade en volvo 740 turbo och fick för höga Co värden, vad kan de vara för nått som orsaker de ? Bilen går för övrigt på e85.

Mvh

CO 3,2 (0,5)            HC 175 (100)

CO 2500 0,8 (0,3)    Lambda 1,01 (0,96-1,04)

Senast redigerat av Pim_Pim (22 maj 2011)

Aerodynamik ...
20 april 2011 · 7 120 Inlägg

Funkar katalysatorn som den ska? tongue

Conceited GARAGET V.D.
20 april 2011 · 900 Inlägg

olja, oljefilter och tändstift.. brukar lösa sig när man bytt dem, annars så e det katalysatorn som gäller!

lycka till

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
Pim_Pim
20 april 2011 ·

Har inte direkt kollat om katalysatorn är sönder, låter ingenting om den iaf. Det är ny olja samt oljefilter, men man kanske skulle byta tändstift också när man redan håller på.

Kan det ha och göra med att bilen har stått i ca 8 månader? tog ut den igår och har max kört 4mil efter vilan.

Senast redigerat av Pim_Pim (20 april 2011)

ExtremeBoost
20 april 2011 · 312 Inlägg

Om det är 740in som ligger på din garage sida gissar jag att du inte har värmt upp katalysatorn ordentligt. Se till att köra bilen riktigt hårt innan besiktningen och under tiden du väntar på att köra in bilen så är det bra att ha motorn igång.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Pim_Pim
20 april 2011 ·

aa det är den som ligger uppe, körde så tempen blev lagom iaf, sen tog besiktningsgubben en extra tur för att se om värdena hade sjunkit, men icke.

Åker nog på och byta katten.

Conceited GARAGET V.D.
20 april 2011 · 900 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Har inte direkt kollat om katalysatorn är sönder, låter ingenting om den iaf. Det är ny olja samt oljefilter, men man kanske skulle byta tändstift också när man redan håller på.

Kan det ha och göra med att bilen har stått i ca 8 månader? tog ut den igår och har max kört 4mil efter vilan.

katten behöver inte låta när den e trasig! man vet att den e trasig när man får höga CO ,HC halt värden!
det e bäst att byta, tvärr så e de dyra! du kan köpa en universal och svetsa ditt den.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..
Volvo xc70 "summum sport edition" (2014)
DanneJ
21 april 2011 · 642 Inlägg

Är lambdavärdet bra och övriga värden åt skogen så är det med största sannolikhet katten som gjort sitt.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
ajonasson
21 april 2011 · 583 Inlägg

Jag skulle tro som andra skribenter skrivt att katalysatorn kan vara dålig.
Antar att bilen har gått igenom en gång innan med E85 brännslet så att du vet att den blivit mappad korrekt.
Annars har du förbisett en väldigt viktig detalj.

Även en fråga; Har du Luftmassemätare eller Luftmängdmätare?.
Polaren hade en luftmängdmätare och den var boven i dramat för hans bil.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Pim_Pim
4 maj 2011 ·

ajonasson skrev:
Jag skulle tro som andra skribenter skrivt att katalysatorn kan vara dålig.
Antar att bilen har gått igenom en gång innan med E85 brännslet så att du vet att den blivit mappad korrekt.
Annars har du förbisett en väldigt viktig detalj.

Även en fråga; Har du Luftmassemätare eller Luftmängdmätare?.
Polaren hade en luftmängdmätare och den var boven i dramat för hans bil.

Mvh
Anders

Jo bilen har varit besiktad med e85 förut och då var det inga problem, det sitter luftmassemätare på bilen,men den går ju inte dåligt så den är nog hel.

Pim_Pim
14 maj 2011 ·

Monoliten (stavning) låg lös i katalysatorn, gutt tänkte jag, det måste vara felet. Efter att ha satt fast monoliten efter en guide på internet, så blev bilen lite tystare. Gjorde en ombesiktning men utan bättre resultat, snarare sämre! sad

Dom nya avgasvärdena:

CO 3,1 (0.5)            HC 135 (100)

CO 2500 3,6 (0.3)    Lambda 0,91 (0,96-1,04)

Co2500 har ökat riktigt mycket, samt så visar lambda på att den går för fett helt plötsligt. Förra besiktningen så var lambda OK.
Någon som har ett hum om vad det kan vara ? Det är ny olja samt olje filter, bilen går inte dåligt. den dricker ingen olja. Dock så kan jag få avgassmällar när jag släpper av gasen och ska gasa igen, då smäller det till, ibland ganska rejält.

Vad kan det vara för problem ? börjar tröttna på avgasvärdena nu hmm

Senast redigerat av Pim_Pim (22 maj 2011)

unibet
22 maj 2011 ·

Lamdasond byte kanske ??

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2011 · 13 798 Inlägg

lambda värdet är lågt som fan så det är knappast konstigt att du har dessa värden just nu
lågtlambda värde=går fett

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pim_Pim
22 maj 2011 ·

Growe skrev:
lambda värdet är lågt som fan så det är knappast konstigt att du har dessa värden just nu
lågtlambda värde=går fett

Men förra gången var ju lambda värdet bra och då var ju värdena höga hmm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2011 · 13 798 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Growe skrev:
lambda värdet är lågt som fan så det är knappast konstigt att du har dessa värden just nu
lågtlambda värde=går fett

Men förra gången var ju lambda värdet bra och då var ju värdena höga hmm

fast nu är det inte bra så börja med att ordna det innan du får liv i lambda värdet är det ingen mening att kolla efter det andra felet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
turboforssen Telge Drifting Team
22 maj 2011 · 5 398 Inlägg

avgasläcka är ett problem iallafall

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 maj 2011 · 13 798 Inlägg

turboforssen skrev:
avgasläcka är ett problem iallafall

avgasläckor ger högt lambdavärde inte tvärsom

om jag inte fått allt helt bakvänt=)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
turboforssen Telge Drifting Team
22 maj 2011 · 5 398 Inlägg

Growe skrev:

turboforssen skrev:
avgasläcka är ett problem iallafall

avgasläckor ger högt lambdavärde inte tvärsom

om jag inte fått allt helt bakvänt=)

det beror ju lite på vart det är.. före lambdan kan det göra så att motorn fettar på.
efter så kan det visa ett högt på besiktningen.
jag har haft lågt värde på 960:in i två års tid och båda gångerna fixades det med att täta avgassystemet.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
volvonisse440 yrkeschaufför
22 maj 2011 · 709 Inlägg

annars brukar en flaska Ksprit göra susen, obs du måste ha LITE soppa i bilen smile

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
Pim_Pim
22 maj 2011 ·

volvonisse440 skrev:
annars brukar en flaska Ksprit göra susen, obs du måste ha LITE soppa i bilen smile

njaa, tror inte en flaska k-sprit fixar alla värdena..visst det hade varit nice. men vill gärna fixa felet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang