Saab 9000 CS 2,0, -95 som första bil?

Symmetry Aero
2 augusti 2006 · 50 Inlägg

Hejsan, tänkte köpa mig en Saab 9000 CS 2,0 -95:a som en förstabil.

Tänkte bara fråga dem som kan dessa bilar.

Är det en bra förstabil?
Duger 2,0 liters motorn, lr föredrar ni en större?
Och hur många HK är det ungefär i 2,0:an?
Är dem dyra att försäkra?
Vad bör man kolla när man ska köpa den?

/Symmetry

I'm caught in the symmetry of your mind..
hpnotiq Bartender
2 augusti 2006 · 263 Inlägg

hej !

det är en perfekt förstabil anser ja är inne på en tredje 9000 cs nu

den duger som första bil dricker inte värst mycke och går hyfsat med 130 hk
dom är inte värst dyra å försäkra heller runt 2000 ungefär.
kolla skärmkanter å bagagelucka även dörrarna i underkant finns en list där skit samlar sig men rn 95 är galvade dörrar så d ska nog inte va någon större fara. kolla dörrar så dom går å öppna innifrån för det är en saab 9000 sjuka att dom kan bli svåra å öppna med tiden. annars är det de gamla vanliga å kolla på en äldre bil all el å dylikt som kan krångla

//
Hpnotiq
Symmetry Aero
2 augusti 2006 · 50 Inlägg

Ok, tack.
Hur är det med delar och sådant, är det dyrt?

/Symmetry

Senast redigerat av Symmetry (2 augusti 2006)

I'm caught in the symmetry of your mind..
Saabare Avstängd
2 augusti 2006 · 1 106 Inlägg

2,0i e ganska pigg för så lite hästar o e inte törstig. Toppfart 200 km/h 0-100 km/h:11,5 sek(beroende på hur snabbt du växlar och när du ska växla).

Livet startar vid 220 km/h
hpnotiq Bartender
3 augusti 2006 · 263 Inlägg

begagnade delar finns det gott om på skroten eller så har ja wink
nya är inte dyrt d heller men kostar ju mer än skroten

//
Hpnotiq
Germax
3 augusti 2006 · 12 086 Inlägg

2.0 sugisen är ju så förbannat slö.. jag skulle valt 2.0 Turbo ist, då har du redan bra mer kräm.. drar ingen benna den häller om du kör vettigt, försäkringen är väl de som blir dyrare. Bilarna i sig är ju otroligt prisvärda. Mitt råd.

jonTe
4 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Symmetry skrev:
Vad bör man kolla när man ska köpa den?

Ta ett kik här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987

Förövrigt kan jag bara instämma med JapMax, en tvånolla utan turbo är rätt trött o inte är den snålare än en turbo heller (iaf inte när jag kör)....dessutom finns det ju utrymme för lite trimm i en turbobil wink

MVH Jonas
..............
OverBoosted AUTOBAHNRASER
4 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

varför inte en 2.0t eller 2.3-16v
2,3an sugisen går faktisgt FÖRVÅNADSVÄRD bra för den lilla efekten på dens stora bilen har dock ingen sifror men bra går den


Bmw osv..
Saabare Avstängd
4 augusti 2006 · 1 106 Inlägg

jonTe skrev:

Symmetry skrev:
Vad bör man kolla när man ska köpa den?

Ta ett kik här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79987

Förövrigt kan jag bara instämma med JapMax, en tvånolla utan turbo är rätt trött o inte är den snålare än en turbo heller (iaf inte när jag kör)....dessutom finns det ju utrymme för lite trimm i en turbobil wink

2,0t 150hk passar bra.

Livet startar vid 220 km/h
jonTe
4 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:
2,3an sugisen går faktisgt FÖRVÅNADSVÄRD bra för den lilla efekten på dens stora bilen har dock ingen sifror men bra går den

DEN är däremot inte snål på soppan.....

MVH Jonas
..............
Symmetry Aero
4 augusti 2006 · 50 Inlägg

Ok, tack för svaren smile

Jo men turbo skulle ju inte sitta fel smile

Det blir nog 2,0T isåfall, det gör ju inget om bilen drar lite mer soppa.  Och lite mer drag vill man ju ha.

Hur är det med trimm och sådant, är det dyrt?

/Symmetry

I'm caught in the symmetry of your mind..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
4 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

Symmetry skrev:
Ok, tack för svaren smile

Jo men turbo skulle ju inte sitta fel smile

Det blir nog 2,0T isåfall, det gör ju inget om bilen drar lite mer soppa.  Och lite mer drag vill man ju ha.

Hur är det med trimm och sådant, är det dyrt?

/Symmetry

nädå finns mkt budget trim på marknaden till saabar (tror jag och hoppas) blir förvånad annars, sen så är det ju aldrig "dyrt" att trimma en turbo bil.. en vanlig sugis är ju 10gånger dyrare


Bmw osv..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
4 augusti 2006 · 3 804 Inlägg

jonTe skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
2,3an sugisen går faktisgt FÖRVÅNADSVÄRD bra för den lilla efekten på dens stora bilen har dock ingen sifror men bra går den

DEN är däremot inte snål på soppan.....

gör den? min brossa ahr köpt sig en sån haft i ca 2månader nu och för han är soppaförbrukning jävligt viktigt då han kör oavbrutet nästan och han har inte sagt ett ord om att den drar mkt och då bruka han klaga så fort en bil gör de (när han kör normalt)


Bmw osv..
sveddan
4 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

jonTe skrev:

UseDubbelTurbo skrev:
2,3an sugisen går faktisgt FÖRVÅNADSVÄRD bra för den lilla efekten på dens stora bilen har dock ingen sifror men bra går den

DEN är däremot inte snål på soppan.....

Nej men en turbobil har andra ekonomiska nackdelar;

- dyrare försäkring
- inbjuder till inspirerad körning
- större risk för reparation enligt murphys lag

smile

Markus_MR2
4 augusti 2006 · 761 Inlägg

Jag kan rekomendera en nyare 9000.. Perfekt förstabil eftersom den är pålitligt, krocksäker och väldigt bra ekonomiskt.. Min har snart passerat 37000 mil och jag köpte den vid 32000.. Under den tiden har jag bytat kamkedja+drev och bromsar (belägg).. totalpris ca 1500.. Det tycker iaf jag är ganska bra..

Min är en cs 2.3i -94..

Saker som man kan kolla:

* Övre motorfästet brukar vara dåligt
* lyssna efter skrammel från kamkedjan (brukar komma vid ~20 -30k mil)
* att växlarna går lugnt och smidigt i, utan missljud.. Speciellt vid de motorstarka bilarna
* rost: undersida av dörrarna, skärmkanter, runt vindrutan och längst ner på bagageluckan

Bränsleförbr. på min är ca 0,65-0,75 landsvägskörning, 0.8-0.9 i motorvägshastighet (120-130) och betydligt mer i stadstrafik..

Milen på dessa bilar verkar inte vara någon större fara, nog viktigare att kolla rost mm..

Edit: Lagerstöden till länkarmsinfästningen fram brukar nästan alltid vara söndervittrade (kostar dock bara ~30 kronor på biltema)

Senast redigerat av Markus_MR2 (4 augusti 2006)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Symmetry Aero
6 augusti 2006 · 50 Inlägg

Tack för alla svar.


Hur mycket drar 2,3T jämfört med 2,0T?
Drar den mycket mer bensin, hur många liter per mil ungefär?

/Symmetry

I'm caught in the symmetry of your mind..
Hamilton
6 augusti 2006 · 8 872 Inlägg

Symmetry skrev:
Tack för alla svar.


Hur mycket drar 2,3T jämfört med 2,0T?
Drar den mycket mer bensin, hur många liter per mil ungefär?

/Symmetry

Min 2,3 drar 0.78 blandad körning, har en 2,3 ltt (Lättrycksturbo) med BSR steg3 247hk.
Original 170hk låg förbrukningen på 0.87.

Fördelen med llt är att försäkringen är lite billigare mot fullturbon.

Ska du köpa en 9000 så kolla efter en med 2,3ltt från -95 och frammåt.

Fotograf på tierpidag.se
Symmetry Aero
9 september 2006 · 50 Inlägg

Ok, tack för alla svar smile

Hur mycket kostar försäkring och fordonskatten ungefär?
Skillnad på kostnaden mellan Turbo och Lätt Trycks Turbon?

Jag ska ju köra upp i oktober, så om jag klarar det. Så kommer jag nog förmodligen att köpa mig en Saab 9000 2,0T/LTT eller 2,3T/LTT

Låter motorn gött när man gasar på? smile
Finns det någon ljudfil/video som man kan höra lite? tongue

/Symmetry

Senast redigerat av Symmetry (9 september 2006)

I'm caught in the symmetry of your mind..
jonTe
11 september 2006 · 5 710 Inlägg

Symmetry skrev:
Hur mycket kostar försäkring och fordonskatten ungefär?

Enorm skillnad mellan olika försäkringsbolag, hur gammal du är och vart du bor så det är svårt att svara på men man kan kolla tex hos Folksam på nätet.
Skatten går till ~2000kr enligt de nya reglerna.

Symmetry skrev:
Skillnad på kostnaden mellan Turbo och Lätt Trycks Turbon?

Hitta respektive bil på tex Blocket och knappa i regnr på Folksams hemsida så får du lite att gå på iaf.
Att sedan jämföra bolag när det väl skall försäkras är jätte viktigt då det kan göras 100lappar i månaden mellan dyrast/billigast.

MVH Jonas
..............
Symmetry Aero
6 februari 2007 · 50 Inlägg

Tja igen, ska förmodligen åka och kolla på en Saab 9000 2.0T -98.

Hur är 2.0 Turbon? Accelerar den bra?
2.0 Turbon ligger ju på 150 hk och 2.3T ligger på 170 hk. Känner man en väldig skillnad på dem? Eller är det bara litegrann?

I'm caught in the symmetry of your mind..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang