Volvo 940 - 1995 - B230 Läckande topplock

milin44
24 april 2011 · 3 Inlägg

Har haft problem med att det försvunnit kylvatten under en längre tid utan att kunna hitta läckan. Förra veckan började dock motorn koka och efter det så var det enkelt att hitta läckan......

Om jag nu fyller på kylvätska så ser man en tydlig stråle som sprutar ut mellan toppen och blocket och efter några minuter är vätskan slut.

Min fråga är därför hur allvarligt det kan vara ? Jag förstår att man åtminstone måste byta topplockspackning men med tanke på hur mycket det läcker innebär det att det måste vara någon typ av skada i toppen dessutom ?

En annan fråga i bifogad bild  har jag ringat in med rött området där det läcker (strax under och bakom ledningarna på bilden). Ledningarna som är inringade kommer från luftfiltret och har avstickare som går in i motorn. Vad är det för ledningar ???


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160452/160452-9b4c40252d9988cfa1935de51df4f696.jpg

TireSlayer Tvivlare
24 april 2011 · 2 266 Inlägg

milin44 skrev:
Har haft problem med att det försvunnit kylvatten under en längre tid utan att kunna hitta läckan. Förra veckan började dock motorn koka och efter det så var det enkelt att hitta läckan......

Om jag nu fyller på kylvätska så ser man en tydlig stråle som sprutar ut mellan toppen och blocket och efter några minuter är vätskan slut.

Min fråga är därför hur allvarligt det kan vara ? Jag förstår att man åtminstone måste byta topplockspackning men med tanke på hur mycket det läcker innebär det att det måste vara någon typ av skada i toppen dessutom ?

En annan fråga i bifogad bild  har jag ringat in med rött området där det läcker (strax under och bakom ledningarna på bilden). Ledningarna som är inringade kommer från luftfiltret och har avstickare som går in i motorn. Vad är det för ledningar ???


http://www1.garaget.org/gallery/images/161/160452/160452-9b4c40252d9988cfa1935de51df4f696.jpg

Plana toppen bör du också göra. Antagligen inte värre än så. Ledningarna där är till puls-air systemet, avgasrening.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
milin44
26 april 2011 · 3 Inlägg

Ok, tack!

Är det mycket jobb med att få av topplocket, tänker bla på ledningarna till puls-air systemet ??

denton
26 april 2011 · 214 Inlägg

Nej inte alls speciellt jobbigt på dessa bilar då inget sitter speciellt bökigt tongue pulsair rören går väl att lossa precis där du ringat in? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang