2 turbo ras på 6000 mil, saab 9-5, otur?

Ostsåsen
2 augusti 2006 · 173 Inlägg

En bekant till mig äger en Saab 9-5 -02, han har kört den 6000 mil och då har han råkat ut för 2 turboras och i verkstaden vid ena tillfället så börja det ryka blårök av tändkasseten.
Ska tilläggas att bilen inte är trimmad och den brukas som vanlig familjebil.

Jag tycker mig höra mycket klagande på Saabs motorer och växellådor mm. Turboras, oilsludge, rasande kolvar, stakar som blåser genom blocket, blårök, dåliga växellådor o.s.v.

Nu måste jag få fråga detta en gång för alla - Är Saab en, på ren svenska, skitbil?

Om det nu är så att Saab inte håller måttet - Hur faan räknar dom med att få Saab "på fötter", eftersom det är svajigt rent allmänt, om dom inte bygger bra bilar? Då kan väll GM lägga ner skiten i stället för att tramsa runt och bygga skräp  .....

Eller är det helt enkelt så att Saab fått ta mycket kritik i onödan? Har min bekant bara en extrem otur att han fått ett dåligt exemplar av sin bil?

Snälla - Bli inte partiska nu för att ni råkar äga en Saab och skriva att det är världens bästa bil, men skriv gärna ner era erfarenheter.

mvh Fredric

ps. Jag tycker själv om Saab som bilar ......

bumpe Lastbilsmekaniker
2 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, just 9-5 och vissa av gamla 9-3 är hårt drabbade... Motorerna ska vara så snåla som möjligt och då har nån dumfan kommit på iden att göra lagrena smalare... Vilket resulterar i mkt stora påfrestningar på oljan... Sen är oljeleningarna inte så smart gjorda så de har en tendens att slagga igen... Turbon ger sej fort när den inte får olja och det är inget ovanligt att den inte får... 2 ggr på 6000 mil låter dock väldigt extremt...

3 literdieseln sen sitter inte cylinderfodrena fast på så de sjunker till en kostnad av cirkus 100 papp... 2.2 litersdiesels vet ja inget om men den har ju knappt sålts alls...

Bästa försökringen är att byta olja minst var 1000mil och gärna köra en "enging flush" nån gång då o då...

Jag tillhös SAAB anhängarna nu bara så alla vet...

VOLVO142TIC
2 augusti 2006 · 240 Inlägg

Har jobbat i 3 månader på en väldigt liten verkstad. å på den tiden har de varit in 5 saabar med turbo haveri ( 9-5 , 9-3) samt en med rasad automat låda.

kan väl bara va några som har en väldans otur eller är detta vanligt?

LazerHawke
2 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

Lite knepigt att saab har service-intervaller på 3000mil då sånt här kan uppstå.........

bumpe Lastbilsmekaniker
2 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Ja de e konstigt att de inte ändrat på det iaf för alla är ju optimistiska i början... De drabbade (9-5 och gamal 9-3) har 2000 mil...

SNap3 JapsRacer!
3 augusti 2006 · 198 Inlägg

Tack, detta fick mig nog att hoppa över en 93a wink

bumpe Lastbilsmekaniker
3 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

SNap3 skrev:
Tack, detta fick mig nog att hoppa över en 93a wink

Hej, var det nya (ss) du menade så är det en helt ny motor jämförlesevis... I aluminium men de sånt man får leva med på nyare bilar...

Pastorn
3 augusti 2006 · 141 Inlägg

Har också hört att saabarna har problem med oljeledningarna. Att det samlas skit mm som försämrar smörjningen. Detta tillsammans med för långa service intervaller har resulterat i många haverier.

Bmw 325 e36 Turbo
Ostsåsen
3 augusti 2006 · 173 Inlägg

Man tycker ju att dom ska komma på sånt här INNAN dom släpper en motor för produktion!

Bumpe, menar du alltså att det inte är turbon det är fel på utan helt enkelt kass olja som resultat av klen motorkonstruktion?

Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

Det finns sätt att komma kring dessa problem till relativt låga kostnader. Men är man den typen av människa som ser ut som en fågelholk när man frågar när det gjordes service senast så är det risk att man blir besviken på vissa modeller.
Det är framförallt modellerna med den lilla turbon, Garrett GT17 som är drabbade av turbohaveri. Har för mig att det var oljetillförsel och retur till den turbon som inte höll måttet i kombination med de vevhusventilationsproblem som bumpe skrev om som gjort att just de aggregaten inte håller särskilt väl. Problemet med vevhusventilationen/kolvarna gör att oljan åldras i förtid, något som sliter hård på kam- och balansaxelkedja. Därför händer det att dessa rasar, något som inte blir billigt.
Om man gör oljebyte var 1000-1500 mil och ser till att få monterat den nya vevhusventilationsmodifieringen så är man ganska "safe" både vad gäller turbo och kedjor. Min gamla 9-5a tog en liter olja på tusen mil innan jag bytte till andra kolvar. Efter det tog den inte en droppe och jag hade heller inga problem med varesig turbo, kamkedja eller koksning.

I övrigt är inte Saabarna i allmänhet och 9-5:an i synnerhet särskilt problematiska. Min polare jobbar på Saabverkstad och jag själv på en Volvodito. Vi har betydligt mer problem här på Volvo.

Ostsåsen
3 augusti 2006 · 173 Inlägg

Jag kompletterar här min egen tråd med mycket bra information jag hittade efter lite googlande, ifall det är fler som vill läsa.

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Mycket bra läsande!
Tack ni som svarat.

mvh Fredric

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jag har en polare som hade lite otur med sin aero 02 .

han körde sammanlagt 2000mil i bilen o bytte under tiden

turbo 3ggr
motor 2ggr på garanti "sista gången tod de eld och brände ner allt under huven "
3växellåder
div elfel
sen bytte han in bilen med oljeläckage motor\låda

Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

bmw_z skrev:
jag har en polare som hade lite otur med sin aero 02 .

han körde sammanlagt 2000mil i bilen o bytte under tiden

turbo 3ggr
motor 2ggr på garanti "sista gången tod de eld och brände ner allt under huven "
3växellåder
div elfel
sen bytte han in bilen med oljeläckage motor\låda

Hur faan kan man ha alla dessa problem på 2000 mil? Det KAN inte bero på Saabs kvalité alltihop. Finns inte ens chans i helvete. Antingen urusel verkstad eller undermåliga delar som stoppats i.
Jag körde 7000 mil stenhårda och trimmade mil med min 9-5a och det enda jag bytte var en tändkassett vid 16 000 mil och den som satt där hade suttit sen bilen var ny -99. Känner många som kör 9-5, utan att ha haft några större problem med dom.

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jo jag vet också mnga som inte har några problem men i de här fallet var de minst sagt problem .

bilen var inte trimmad eller ombyggd på något sätt . .

de motorrasat som gjorde så de börja brinna gick till så att han körde 150-160 på skövde vägen  , precis innan falköpings Flygbana så blinkar oljelampan till o slocknar lika fort sen small de bara till . så killen gick ut o öppna huven då kommer överraskningen =brinner på turbosidan ,. blocket sprack ungifär lika stor bit som en CD skiva . vi hade inne motorn på skolan "fick den av saab" big_smile

då visa de sej att de var något lurt med oljereturen . = kom inte tillbaka olja i tråget .

1a gången så small motor pga att den blanda olja = enligt saab falköping

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

försöker inte antyda att saabar bara rasar . utan de här e vad en gammal polare råkade ut för . finns många som kör som fan med sina saabar utan att de händer något .

Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

bmw_z skrev:
försöker inte antyda att saabar bara rasar . utan de här e vad en gammal polare råkade ut för . finns många som kör som fan med sina saabar utan att de händer något .

Nä, jag tyckte nog att ditt inlägg verkade ärligt och inte var ute för att starta något krig.
Vet att vi på vår verkstad bommade rengöra oljereturen när vi bytte en rasad turbo på en Volvo 940. Det kostade 1 nytt aggregat innan killarna kom på vad det var som orsakade rasen.
Troligtvis är det något liknande i din polares fall. Problem med oljereturen eller tillförseln, pga vevhusventilationsproblemen.
Branden kan man ju nästan tro beror på verkstaden med tanke på att de bytt motor på bilen. Men visst, bilar kan ta fyr utan att det är någons fel.

Stefan Varberg Supraman
3 augusti 2006 · 2 300 Inlägg

sen så oavsett turbomotor så får man inte glömma bort den heliga regeln när det gätter turbo.
Stäng inte av motorn direkt när man har stannat.
Det är en dödsynd på en turbomotor.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

ja dom sa att de börja brinna antagligen pga att de sprutat olja i turboområdet - av någon anledning .

tror inte saab har mer problem än audi\volvo\bmw mm bara att de har snackats mer om saab

men som sagt alla bilar kan rasa vad de än står på huven

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
sen så oavsett turbomotor så får man inte glömma bort den heliga regeln när det gätter turbo.
Stäng inte av motorn direkt när man har stannat.
Det är en dödsynd på en turbomotor.

ja precis
helst så ska man åka lunngt med bilen ett tag efter hårdkörning . efter de kyler bättre än att stå still .

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

här finns lika råd för dom som är intreserade kopierat från nordicaudi.se

1. Ta reda på vid viket varvtal turbon börjar ladda
2. Använd alltid motorvärmare. Installera det om du inte har det. Det kostar mindre att investera i en bränsledriven vämare än vad ett motorhaveri kostar.
3. Starta försiktigt. Låt gå på tomgång minst en halv minut.
4. Kör iväg försiktigt. Varva inte över det magiska varvtalet förrän oljeTEMPERATURmätaren har börjat röra sig. Den brukar börja röra sig vid 60°C. De flesta turbobilar har oljetemp.mätare och det finns en anledning till det. Förväxla inte med vattentemperatur eller ev. oljetrycksmätaren. Extra viktigt för dieselbilar!
5. Inga kraftiga accelerationer eller belastningar då turbon måste arbeta förrän oljetempen har kommit upp till nästan normal.
6. Slarva inte med oljebytet. Använd gärna lite STP eller något annat som ger en hårdare oljefilm. Helsyntet för bensin och delsyntet räcker gott för ej trimmade dieslar.
Byt lite oftare om du kör hårt.
7. Stäng aldrig av motorn om den nyss har jobbat hårt. Ta för vana att köra sista 1-2 km jättelungt. Det ger mycket bättre kylning än att stå still på tomgång som många gör.
8. Ta bort extraljusen på sommaren

Om du gör så här lovar jag att du aldrig behöver byta turbo!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang