2 turbo ras på 6000 mil, saab 9-5, otur?

jonTe
3 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Stoffe skrev:
Det är framförallt modellerna med den lilla turbon, Garrett GT17 som är drabbade av turbohaveri. Har för mig att det var oljetillförsel och retur till den turbon som inte höll måttet i kombination med de vevhusventilationsproblem som bumpe skrev om som gjort att just de aggregaten inte håller särskilt väl.

GT1752 aggregatet är ett skitaggregat......saknar flytande lager (som Mitsu har) och det ihop med att VV:n tenderar att fungera dåligt och skapar höga vevhustryck (oljan evakueras dåligt på retursidan) tror jag är anledningen till att det bytts många Garrett.

När det sedan pratas om 2-3 turbos på kort tid kan man ju misstänka antingen handhavadefel vid monteringen eller av brukaren av bilen......

Motorproblemen i allmänhet tror jag beror på en mängd dåliga kombinationer.
• Många gamla tjänstebilar på marknaden som "bara körs" utan tanke på hur den körs och att det kanske inte vore fel att kontrollera oljenivån imellanåt....
• Folk som inte sköter service.....
• Långa service intervaller.
•Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att VV-historierna har varit (och är) en jäkla soppa (är ju bara läsa Görans sida i ämnet så förstår man)
Det är ju nästan pinsamt att teknikerna inte lyckades lösa det bättre/smidigare.

Kommer köpa 9-5:a framåt vintern men kommer vara MYCKET noga med att välja rätt bil.
Det är motorerna som oroar mig eller rättare sagt skötseln av de tidigare ägarna som ger motorn bra eller dåliga förutsättningar för att kunna fungera som oroar, växellådan mm mm oroar jag mig inte det minsta för.

MVH Jonas
..............
precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

finns många som tänker

detta är ju en ny bil dom går inte sönder om jag väntar lite med service .
är nog snarare tvärtom

LazerHawke
3 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

jonTe skrev:

Stoffe skrev:
Det är framförallt modellerna med den lilla turbon, Garrett GT17 som är drabbade av turbohaveri. Har för mig att det var oljetillförsel och retur till den turbon som inte höll måttet i kombination med de vevhusventilationsproblem som bumpe skrev om som gjort att just de aggregaten inte håller särskilt väl.

GT1752 aggregatet är ett skitaggregat......saknar flytande lager (som Mitsu har) och det ihop med att VV:n tenderar att fungera dåligt och skapar höga vevhustryck (oljan evakueras dåligt på retursidan) tror jag är anledningen till att det bytts många Garrett.

När det sedan pratas om 2-3 turbos på kort tid kan man ju misstänka antingen handhavadefel vid monteringen eller av brukaren av bilen......

Motorproblemen i allmänhet tror jag beror på en mängd dåliga kombinationer.
• Många gamla tjänstebilar på marknaden som "bara körs" utan tanke på hur den körs och att det kanske inte vore fel att kontrollera oljenivån imellanåt....
• Folk som inte sköter service.....
• Långa service intervaller.
•Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att VV-historierna har varit (och är) en jäkla soppa (är ju bara läsa Görans sida i ämnet så förstår man)
Det är ju nästan pinsamt att teknikerna inte lyckades lösa det bättre/smidigare.

Kommer köpa 9-5:a framåt vintern men kommer vara MYCKET noga med att välja rätt bil.
Det är motorerna som oroar mig eller rättare sagt skötseln av de tidigare ägarna som ger motorn bra eller dåliga förutsättningar för att kunna fungera som oroar, växellådan mm mm oroar jag mig inte det minsta för.

Vilka Saabar har det agget???

jonTe
3 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

bmw_z skrev:
finns många som tänker

detta är ju en ny bil dom går inte sönder om jag väntar lite med service .
är nog snarare tvärtom

KE?
Alla biltillverkare idag krigar om att ha så långa serviceintervaller som möjligt för vem vill köpa en ny bil o serva den hela tiden?
Både SAAB o Volvo kör 3000mil /eller varje år förutom på vissa volvomedeller S40/V40 med fordspis (<--stämmer det Stoffe?)  som har 2000 mil.
Det kan i vissa fall vara väääldigt långt i vissa körsituationer tex i storstadsmiljö där bilen istället går många timmar istället för mil.
En adaptiv service där bilen själv indikerar när den vill ha service kan därför vara lämpligt som tex Audi har.

Att klampa över serviceintervallen grovt eller skita i de helt kan ha otäcka konsekvenser....:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#ras

MVH Jonas
..............
jonTe
3 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

LazerHawke skrev:
Vilka Saabar har det agget???

Alla 9-3 00> förutom Aero/Viggen upp till den nya modellen och 9-5 förutom Aero.
Även dieslarna o V6 har andra agg.

MVH Jonas
..............
Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

bmw_z skrev:
här finns lika råd för dom som är intreserade kopierat från nordicaudi.se

1. Ta reda på vid viket varvtal turbon börjar ladda
2. Använd alltid motorvärmare. Installera det om du inte har det. Det kostar mindre att investera i en bränsledriven vämare än vad ett motorhaveri kostar.
3. Starta försiktigt. Låt gå på tomgång minst en halv minut.
4. Kör iväg försiktigt. Varva inte över det magiska varvtalet förrän oljeTEMPERATURmätaren har börjat röra sig. Den brukar börja röra sig vid 60°C. De flesta turbobilar har oljetemp.mätare och det finns en anledning till det. Förväxla inte med vattentemperatur eller ev. oljetrycksmätaren. Extra viktigt för dieselbilar!
5. Inga kraftiga accelerationer eller belastningar då turbon måste arbeta förrän oljetempen har kommit upp till nästan normal.
6. Slarva inte med oljebytet. Använd gärna lite STP eller något annat som ger en hårdare oljefilm. Helsyntet för bensin och delsyntet räcker gott för ej trimmade dieslar.
Byt lite oftare om du kör hårt.
7. Stäng aldrig av motorn om den nyss har jobbat hårt. Ta för vana att köra sista 1-2 km jättelungt. Det ger mycket bättre kylning än att stå still på tomgång som många gör.
8. Ta bort extraljusen på sommaren

Om du gör så här lovar jag att du aldrig behöver byta turbo!

Mycket bra inlägg bmw_z!!!

LazerHawke
3 augusti 2006 · 1 268 Inlägg

jonTe skrev:

LazerHawke skrev:
Vilka Saabar har det agget???

Alla 9-3 00> förutom Aero/Viggen upp till den nya modellen och 9-5 förutom Aero.
Även dieslarna o V6 har andra agg.

Så 93 SS å dom har inte det då? smile

mrcelica
3 augusti 2006 · 1 639 Inlägg

LazerHawke skrev:
Lite knepigt att saab har service-intervaller på 3000mil då sånt här kan uppstå.........

Ingen som är rädd om sin bil körr 3k mil på samma olja...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

jonTe skrev:

LazerHawke skrev:
Vilka Saabar har det agget???

Alla 9-3 00> förutom Aero/Viggen upp till den nya modellen och 9-5 förutom Aero.
Även dieslarna o V6 har andra agg.

Förutom 9-5 2,3T (220 hästaren alltså) som också har Mitsusnurran som sitter på Aeron.
Nya 9-3:an har Mitsusnurra, åtminstånder Aeron. Kan inte svara för de mindre motoralternativen.

Men vad gäller og9-3 och 9-5:orna så går det ju fint att byta till en Mitsusnurra om man även byter oljerör och insugningskobra.

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

nej de är helt idiotiskt . inte konstigt att många turbomotorer rasar utan anledning .
en orginal bil som körs som burkbil\familjebil skulle inte jag köra mer än 1500mil med mellan olje\filter bytena MAX.

sen får man inte glömma luftfilter . motorn\turbon tar mkt stryck med igensatt\skitigt filter .
man kan nästan se de som om skiten hela tiden blästar lager \tätningar mm sen gnäller man på att motorn drar mkt olja :S

Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

jonTe skrev:

bmw_z skrev:
finns många som tänker

detta är ju en ny bil dom går inte sönder om jag väntar lite med service .
är nog snarare tvärtom

KE?
Alla biltillverkare idag krigar om att ha så långa serviceintervaller som möjligt för vem vill köpa en ny bil o serva den hela tiden?
Både SAAB o Volvo kör 3000mil /eller varje år förutom på vissa volvomedeller S40/V40 med fordspis (<--stämmer det Stoffe?)  som har 2000 mil.
Det kan i vissa fall vara väääldigt långt i vissa körsituationer tex i storstadsmiljö där bilen istället går många timmar istället för mil.
En adaptiv service där bilen själv indikerar när den vill ha service kan därför vara lämpligt som tex Audi har.

Att klampa över serviceintervallen grovt eller skita i de helt kan ha otäcka konsekvenser....:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#ras

bmw_z lär syfta på bilägarna, inte biltillverkarna.

Vad gäller biltillverkarna så är det ju politik beträffande serviceintervaller. Har konkurrenten 3000 mil så måste man själv också ha det, annars väljer de snåla (läs alla) kunderna bilen med längst intervall, i tron att de kommer att spara pengar på det.
Tyvärr lurar många sig själva då de skiter i att utföra eventuella mellanservicar och inte bryr sig om att serva en gång per år som tillverkaren faktiskt föreskriver.
-Vad är det för skitsnack att jag ska behöva serva nu?! Det har ju bara gått 1400 mil och säljaren sa att det var 3000 mils intervall.

Typisk kommentar jag brukar få på jobbet från mina kunder när servicelampan tänds efter ett år.
Utöver detta så är det många som i sin enfald tror att det sitter oljenivåvakter på bilarna och aldrig bryr sig om att kolla nivån imellanåt.
Har sett kunder komma med bilen till mitt jobb där det bankar som faen från motorn och oljetryckslampan lyst. Det första kunden säger är:
-Oljenivålampan tändes så jag körde hit å tänkte få hjälp med att fylla på lite olja.
Mitt svar:
-Där finns ingen oljenivålampa. Det är oljetryckslampan du sett och det innebär att du kört bilen hit utan oljetryck. Dvs att din motor är skrot.

Gissa hur långa dom blir i ansiktet då. smile

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

hehe de där sista var nästan lite kul smile

sen är de ändå lite förståligt att folk inte "vet" att när oljelampantänds så är de inte likadant som när de lyser "dåligt med spolarvätska"
men o andra sidan så är de inte svårt att öppna instruktionsboken o kolla vad alla Varningar betyder "

sen vet jag inte hur de är på andra bilar men på audi turbo "även dom nya" är de välldigt viktigt att kolla nivån eftersom dom Dricker lite mer olja än en vanlig utan turbo . tror att farsan fyller på 0,5liter var 3dje månad i sin 03 .

folk räknar med att dom kommer kolla oljan nästa service så då spelar de ingen roll .

sveddan
3 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

bumpe skrev:
Bästa försökringen är att byta olja minst var 1000mil och gärna köra en "enging flush" nån gång då o då...

Vad kostar detta och var återfinns det?

Mvh Jocke

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

tror de kostar lite under 2000 sista jag hitat annons i bilsport

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

inkl nya oljan

sveddan
3 augusti 2006 · 1 453 Inlägg

bmw_z skrev:
tror de kostar lite under 2000 sista jag hitat annons i bilsport

allright, men vart åker man för att göra det?

Ostsåsen
3 augusti 2006 · 173 Inlägg

jonTe skrev:
•Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att VV-historierna har varit (och är) en jäkla soppa (är ju bara läsa Görans sida i ämnet så förstår man)
Det är ju nästan pinsamt att teknikerna inte lyckades lösa det bättre/smidigare.

Görans sida? Länk tack! Eller är det den sidan som är länkad i tråden du menar, alltså den som både du och jag länkade till?

mvh Fredric

Senast redigerat av Ostsåsen (3 augusti 2006)

jonTe
3 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Stoffe skrev:

jonTe skrev:

bmw_z skrev:
finns många som tänker

detta är ju en ny bil dom går inte sönder om jag väntar lite med service .
är nog snarare tvärtom

KE?
Alla biltillverkare idag krigar om att ha så långa serviceintervaller som möjligt för vem vill köpa en ny bil o serva den hela tiden?
Både SAAB o Volvo kör 3000mil /eller varje år förutom på vissa volvomedeller S40/V40 med fordspis (<--stämmer det Stoffe?)  som har 2000 mil.
Det kan i vissa fall vara väääldigt långt i vissa körsituationer tex i storstadsmiljö där bilen istället går många timmar istället för mil.
En adaptiv service där bilen själv indikerar när den vill ha service kan därför vara lämpligt som tex Audi har.

Att klampa över serviceintervallen grovt eller skita i de helt kan ha otäcka konsekvenser....:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#ras

bmw_z lär syfta på bilägarna, inte biltillverkarna.

Jag som fattade helt galet.....sorry bmw_z!....vi var ju inne på samma linje.


Stoffe skrev:
Utöver detta så är det många som i sin enfald tror att det sitter oljenivåvakter på bilarna och aldrig bryr sig om att kolla nivån imellanåt.

Det var bättre på "den gamla goda tiden (läs 9000<94) där givaren fanns smile

Stoffe skrev:
Har sett kunder komma med bilen till mitt jobb där det bankar som faen från motorn och oljetryckslampan lyst. Det första kunden säger är:
-Oljenivålampan tändes så jag körde hit å tänkte få hjälp med att fylla på lite olja.
Mitt svar:
-Där finns ingen oljenivålampa. Det är oljetryckslampan du sett och det innebär att du kört bilen hit utan oljetryck. Dvs att din motor är skrot.

Gissa hur långa dom blir i ansiktet då. smile

Joo det är ju inte direkt ovanligt att folk tror det....endå har ju tillverkarna försökt att vara så psykologiska som det går med just färgerna.
Helt otroligt ibland hur folk misshandlar sina bilar sad

MVH Jonas
..............
jonTe
3 augusti 2006 · 5 710 Inlägg

Ostsåsen skrev:

jonTe skrev:
•Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att VV-historierna har varit (och är) en jäkla soppa (är ju bara läsa Görans sida i ämnet så förstår man)
Det är ju nästan pinsamt att teknikerna inte lyckades lösa det bättre/smidigare.

Görans sida? Länk tack! Eller är det den sidan som är länkad i tråden du menar, alltså den som både du och jag länkade till?

mvh Fredric

Ja precis smile

MVH Jonas
..............
Stoffe Verkmästare
3 augusti 2006 · 97 Inlägg

jonTe skrev:

Stoffe skrev:
Har sett kunder komma med bilen till mitt jobb där det bankar som faen från motorn och oljetryckslampan lyst. Det första kunden säger är:
-Oljenivålampan tändes så jag körde hit å tänkte få hjälp med att fylla på lite olja.
Mitt svar:
-Där finns ingen oljenivålampa. Det är oljetryckslampan du sett och det innebär att du kört bilen hit utan oljetryck. Dvs att din motor är skrot.

Gissa hur långa dom blir i ansiktet då. smile

Joo det är ju inte direkt ovanligt att folk tror det....endå har ju tillverkarna försökt att vara så psykologiska som det går med just färgerna.
Helt otroligt ibland hur folk misshandlar sina bilar sad

Hur mycket fin logik som än uppfinns ligger mänsklig (och ibland omänsklig) dumhet hela tiden ett steg före. big_smile

Senast redigerat av Stoffe (3 augusti 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang