BMW E39 . uppdatering av ljud??

Stenis_JR
26 april 2011 · 27 Inlägg

Vet att det finns mycket inom detta redan, men vill kunna få kontakt direkt med nån/några som har erfarenhet av detta, tack på förhand.

Har alltså en 528 ia touring -97, med BANDARE och rattkontroll.

Dessutom har jag en Pioneer huvudenhet (dubbel din).
Är det något jag kan använda mig utav?

Jag vill få bättre ljud än original med bas och usb möjlighet, och gärna behålla rattkontrollen.

Har hört att dubbel din är väldigt tråkigt att lyckas med i en e39?

alternativt kan jag sälja dubbeln och köpa enkel din med ram och dra kablage för bas i skuffen, men vore kul att kunna smälla i dubbeln då den redan är i min ägo och gör det möjligt att se på film i brist på annat wink
Men då det är en bruksbil och jag inte vet hur länge jag har den kvar vill jag helst inte slänga ut enorma summor på projektet.

* Live Fast Die Young?! *
Fightertiger
12 juli 2011 · 237 Inlägg

Detta hoppas jag du förstår iaf. Att om du vill få ett bättre ljud än originalet så kan du nog ta och Börja med att uppdatera själva högtalarna i bilen.. Visserligen får du renare o finare ljud med nyare Huvudenhet visst men högtalare borde nog va prio 1?

Tokken Team dBakuten
12 juli 2011 · 3 453 Inlägg

Stenis_JR skrev:
Vet att det finns mycket inom detta redan, men vill kunna få kontakt direkt med nån/några som har erfarenhet av detta, tack på förhand.

Har alltså en 528 ia touring -97, med BANDARE och rattkontroll.

Dessutom har jag en Pioneer huvudenhet (dubbel din).
Är det något jag kan använda mig utav?

Jag vill få bättre ljud än original med bas och usb möjlighet, och gärna behålla rattkontrollen.

Har hört att dubbel din är väldigt tråkigt att lyckas med i en e39?

alternativt kan jag sälja dubbeln och köpa enkel din med ram och dra kablage för bas i skuffen, men vore kul att kunna smälla i dubbeln då den redan är i min ägo och gör det möjligt att se på film i brist på annat wink
Men då det är en bruksbil och jag inte vet hur länge jag har den kvar vill jag helst inte slänga ut enorma summor på projektet.

Dubbeldin funkar bra att använda. Finns ramar för dubbeldin hos bilstereobutikerna.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
bosabengt
12 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Lånar tråden.

Har en likadan bil fast -00 och touring och det största ljudpaketet redan.

Hur ska jag gå tillväga? Allt från ström, bra jordpunkter till var någonstans allt sitter. Dvs org slutsteg osv.

Sitter trevägs i framdörrarna, några förslag där på kit?

Ska byta ut navigatorn och sätta in en alpine tror jag.

Så jag ska ha en baslåda bak och ett schysst kit fram som ska rocka som fan.

Lite tips hade varit kanon!

Biljudsveteran sen 1984!
Jampa
15 juli 2011 · 200 Inlägg

bosabengt skrev:
Lånar tråden.

Har en likadan bil fast -00 och touring och det största ljudpaketet redan.

Hur ska jag gå tillväga? Allt från ström, bra jordpunkter till var någonstans allt sitter. Dvs org slutsteg osv.

Sitter trevägs i framdörrarna, några förslag där på kit?

Ska byta ut navigatorn och sätta in en alpine tror jag.

Så jag ska ha en baslåda bak och ett schysst kit fram som ska rocka som fan.

Lite tips hade varit kanon!

Hej. Jag har en likadan bil som jag har gjort rätt mycket med ljudmässigt.

Jag har hört att det går att ansluta sig på lågnivån på orginal anläggningen med bättre steg o.s.v. ifall du vill, annars får jag gratulera till det seriösa steget för bättre ljud.

Jag kan börja med att rekommendera en huvudenhet med flera lågnivåutgångar och delningsfilter om du inte haft det innan. 

I övrigt kan jag säga att det finns gott om jord punkter och att kupén är bra dämpad orginal.
Med minimal modifiering finns även plats för minst 2 st. 100 Ah batterier och 3 st. 70 Ah utan att ta det syns i bilen. Tar du bort reservhjulet finns det plats för ett antal till.
Det är väldigt lätt att hitta plats för stegen och bilen verkar vara precis gjord för ljudbygge över huvudtaget, förutom att den kunde vara mindre i kupén (ger högre spl tror jag). Tror dock att bilen har en lägre resonanshertz p.g.a storleken, vilket inte är helt fel i och för sig.

Jag blev klar igår med att få in 2 st. 6,5" i varje dörr och det var det värt kan jag säga, även om det lät sjukt bra innan med bara ett par 5,25"(och i.o.f.s separata steg till dessa och diskanterna). Men frågan är ju vad man nöjer sig med. Ett grymt framsystem i originalhålen med ett bra steg eller två, och ett bra baspaket räcker gott och väl för de flesta kan jag tänka mig om det är bra grejer. Och det är väl det jag kan rekommendera att börja med även.

Jag har själv bara kört med Digital Designs högtalarkit och DLS middar i den här bilen och kan rekommendera båda men DDA-middarna tålde mer effekt och kunde spelas högre även om de lät lika i övrigt, DLS-middarna kanske inte var deras dyraste dock. Kan du skippa det passiva delningsfiltret och lägga dom pengarna på ett separat steg till diskanterna så är det nog värt det även om DDA-filtret verkar vara mycket bra.
Detta rockar kan jag lova. C-serien verkar annars vara väldigt prisvärda också.

Vad är det för tum på alla högtalarna fram?
Kan du tänka dig att bygga om dörrsidorna någonting.
Hur mycket av bygget får synas? Inget, lagom eller mycket?
Hur mycket plats får basen ta?
Hur mycket bas vill du ha?

Jampa

Senast redigerat av Jampa (18 juli 2011)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
bosabengt
15 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Har du inga bilder? Det där med att få in två 100ah plus 3 70 ah batterier, hmm var någonstans?? Jag tänkte ha max ett extrabatteri.

I dörrarna sitter det ju en 5.25" mid. Där ska jag ha en Beyma 5.25".
sen blir det kanske HD25, men då blir det ju en del plastande. Ville helst ha allt dolt men det funkar ju inte om man ska spela högt. =OP

basar ska jag ha två st 8" are.  Och ska försöka att få in allt bakom baslådan i skuffen.

Och dem basarna räcker gott. har tävlat i att spela högt. Så nu kommer jag nog att kunna spela högt men också bra.

lägg gärna upp bilder på det du har gjort. jordpunkter var någonstans?

Biljudsveteran sen 1984!
Jampa
18 juli 2011 · 200 Inlägg

Hej. Ursäkta mitt sena svar. Jag menade att det finns plats för minst 5 batterier inkluderat original. Jag har inga bilder på batterikonfigurationen eller jordningen men tar man bort plastfacken som är innanför luckorna längst bak på sidorna så kan du få in två stycken av storlekstypen 230-242x175x190 60-70 Ah staplade på vänster sida. För att lyckas med detta fick jag även flytta på en liten elektronikdosa till insidan av plåten som tog en minut. På högra sida får man in ett till 100 Ah på höjden eller ett Optima Yellow 75 Ah (5,2 l) som jag har, och då finns även mycket plats för säkringar och dylikt. De tre etxrabatterierna har jag strappat med spännband tillsvidare. Ett batteri till hade jag tänkt mig tidigare i motorutrymmet där det finns mycket mycket plats framför ABS-enheten, men då måste man svetsa dit en batterihållare

Jordpunkter (M10 bultar)hittade jag under plasten som håller upp luckan för reservhjulet. Här har jag även mina slutsteg som även finns på ytterligare ett ställe, nämligen under panelen precis bakom baksätet. Detta är precis som gjort för slutsteg. Här kan man även göra ventilering om stegen blir för varma men jag har mätt temperaturen och det blev aldrig mer än 5 grader över normal temperatur i utrymmet, och dessa två steg har säkert sett varmare dagar där dom kommer ifrån. Förmodligen är det all plåt där som kyler utrymmet så effektivt. Å andra sidan driver de bara mellan och diskant som kanske inte tar så mycket effekt. Utrymmet här är minst 625x250x60 om jag inte minns fel.

Jag har tagit bilder på bygget av framsystemet som jag tänkte lägga ut men jag kommer fota mer av hela projektet. Det är inte helt färdigt kosmetiskt men allt väsentligt är på plats och det låter helt otroligt bra faktiskt. Jag vill därför poängtera vikten med att ha så mycket av ljudet som möjligt framifrån och då måste man vara beredd på att offra lite, men jag kan knappt beskriva hur stor skillnaden är om man lyssnar högt. Jag måste ut nu igen på en repa bara för det.

Lycka till!

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Tokken Team dBakuten
18 juli 2011 · 3 453 Inlägg

Jampa skrev:
Hej. Ursäkta mitt sena svar. Jag menade att det finns plats för minst 5 batterier inkluderat original. Jag har inga bilder på batterikonfigurationen eller jordningen men tar man bort plastfacken som är innanför luckorna längst bak på sidorna så kan du få in två stycken av storlekstypen 230-242x175x190 60-70 Ah staplade på vänster sida. För att lyckas med detta fick jag även flytta på en liten elektronikdosa till insidan av plåten som tog en minut. På högra sida får man in ett till 100 Ah på höjden eller ett Optima Yellow 75 Ah (5,2 l) som jag har, och då finns även mycket plats för säkringar och dylikt. De tre etxrabatterierna har jag strappat med spännband tillsvidare. Ett batteri till hade jag tänkt mig tidigare i motorutrymmet där det finns mycket mycket plats framför ABS-enheten, men då måste man svetsa dit en batterihållare

Jordpunkter (M10 bultar)hittade jag under plasten som håller upp luckan för reservhjulet. Här har jag även mina slutsteg som även finns på ytterligare ett ställe, nämligen under panelen precis bakom baksätet. Detta är precis som gjort för slutsteg. Här kan man även göra ventilering om stegen blir för varma men jag har mätt temperaturen och det blev aldrig mer än 5 grader över normal temperatur i utrymmet, och dessa två steg har säkert sett varmare dagar där dom kommer ifrån. Förmodligen är det all plåt där som kyler utrymmet så effektivt. Å andra sidan driver de bara mellan och diskant som kanske inte tar så mycket effekt. Utrymmet här är minst 625x250x60 om jag inte minns fel.

Jag har tagit bilder på bygget av framsystemet som jag tänkte lägga ut men jag kommer fota mer av hela projektet. Det är inte helt färdigt kosmetiskt men allt väsentligt är på plats och det låter helt otroligt bra faktiskt. Jag vill därför poängtera vikten med att ha så mycket av ljudet som möjligt framifrån och då måste man vara beredd på att offra lite, men jag kan knappt beskriva hur stor skillnaden är om man lyssnar högt. Jag måste ut nu igen på en repa bara för det.

Lycka till!

Blanda helst inte en massa olika batterier.. Ska helst vara samma typ och ungefär samma ålder.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
bosabengt
18 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Jag skulle gärna vilja se lite bilder. Mycket text men bilder säger mer.

Sen är ju frågan hur mycket man ska riva ut för att få i extrabatterier. Jag har ju t ex subben ovanför batteriet.  Kommer som sagt att ha endast org batteri i början. Sen har jag två extra 95 ah RB om det skulle krävas.

Stegen kommer jag försöka gömma bakom baslådan.

Biljudsveteran sen 1984!
Jampa
18 juli 2011 · 200 Inlägg

Tack Tokken! Jag vet att man inte bör blanda olika batterityper och nya med gamla men jag försöker åtminstånde ha någon kontroll om något av batterierna börjar bli direkt dåligt, dessutom är inga av batterierna nya, men jag ska nog försöka byta de mindre till AGM-batterier om det kan funka så länge tills jag eventuellt uppgrader något.

Jag har redigerat tigigare text där jag skrev att jag testat ett DLS-kit men det var bara middarna. MS5 var modellen med magnesium kon. Som sagt hörde jag ingen direkt skillnad på dom egentligen och jag tyckte de hade samma känslighet vid men DDA-middarna kunde spelas högre med bibehållen renhet.

Har du inte bestämt diskanter än så kan jag säga att DDA-Diskanterna överskrider diskanters fysiska lagar med den otroligt breda frekvensbredden. Jag har haft mina delade så lågt som 2000Hz och det blir en mycket bätttre ljudbild tycker då eftersom middarna i dörrana ofta inte är riktade som de borde.
Nu hittade jag ingen info på HD25 ifall de var diskanter.

Nu har jag dock delat diskanterna vid 2500 Hz av säkerhetsskäl för att jag kunnat höja effekten till dessa med 6-9 db efter uppgraderingen av framsystemet.

Jag kan ta bilder på batteriplaceringarna i veckan men det verkar dessvärre som att du använder de platserna till subbarna och slutsteg. Det finns färdiga batterihållare som säkert går att svetsa fast i motorutrymmet framför ABS-enheten.

Gör Beyma 4 Ohm?

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
bosabengt
19 juli 2011 · 2 035 Inlägg

Letar efter folk som kan hjälpa mig med min BMW E39 touring.

Vet fortfarande inte hur man laddar upp bilder direkt i forumet så..

Navigatorn/stereon är borttagen.

Kan man någonstans hitta scheman på allt och vart allt går?

det går ju att testa sig fram, men vill inte klippa några kablar. Kontaktstycket som sitter på slutsteget bak, det är ju där jag vill koppla mig in. dock har jag ingen aning om vad som går till vad.  Visste hade det enklaste varit att klippa kablar lite varstans t ex i dörrarna och vid slutsteget men det känns inte rätt.

Biljudsveteran sen 1984!
svensksnus
19 juli 2011 · 4 Inlägg

Sitter det slutsteg orginal i alla BMW? Jag har nyss köpt en 01 320 touring och tänkte uppdatera ljudet lite. Har orginal sterio med bandare och navigator. var sitter slutsteget i så fall? Och någon som vet vad för storlek på högtalare som får plats i bagaget?
Hoppas det inte gör något att jag lånade tråden smile
Är min första BMW så är helt kass på dessa bilar.

Tack på förhand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang