Audi TT 2002 fel på el i sidoruta.

adamsandin
27 april 2011 · 158 Inlägg

Har ett problem med sidorutan på min audi TT 1.8T quattro.

Har haft bilen i ca 1 mån.

de första 3 veckorna har Vindrutan på förarsidan stannat "pausat" på 2 ställen när man ska veva (trycka) upp den. Dvs. man kan inte veva upp den genom att hålla inne knappen utan att den stannar på 2 ställen.

När man öppnad dörren har heller inte vindrutan gått ner 1 cm som den ska göra utan den har varit kvar i samma läge.

Nu helt plötsligt så kan man trycka upp rutan med ett snabbt knapptryck eller genom att hålla inne knappen vilket man inte har kunnat innan.
Rutan går också ner lite automatiskt när man öppnar dörren.


Hur kommer detta sig? ska det vara så eller det är elen som spökar?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 april 2011 · 2 973 Inlägg

Vindrutan ska inte gå att hissa wink

Givaren som berättar att dörren är öppen sitter i dörrlåset och tål inte skit så bra. Dom brukar ge upp efter sisådär 7-8-10 år. Kolla om innerbelysningen tänds när du öppnar dörren när du har felet att rutan inte dippar 2cm. Om den är släckt är det troligen givaren som spökar. Finns ej som reservdel på Audi, man får byta hela låset. Finns som del att köpa på t ex ELFA, men att byta är ett pilligt jätte-jobb.

Att den stannar på vägen kan bero på att rutan går trögt. Elhissen känner av motstånd och blir det för stort så stannar den automagiskt. Detta för att skydda fingrar från att klämmas osv. Rengör, smörj och eventuellt behövs lite justering med.

Sen finns det en "reset" att göra så att motorn vet var ändläge osv är. Läs i bruksanvisningen eller sök på nordicaudi.com för jag minns inte i huvudet hur man gör.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
adamsandin
28 april 2011 · 158 Inlägg

matteeee skrev:
Vindrutan ska inte gå att hissa wink

Givaren som berättar att dörren är öppen sitter i dörrlåset och tål inte skit så bra. Dom brukar ge upp efter sisådär 7-8-10 år. Kolla om innerbelysningen tänds när du öppnar dörren när du har felet att rutan inte dippar 2cm. Om den är släckt är det troligen givaren som spökar. Finns ej som reservdel på Audi, man får byta hela låset. Finns som del att köpa på t ex ELFA, men att byta är ett pilligt jätte-jobb.

Att den stannar på vägen kan bero på att rutan går trögt. Elhissen känner av motstånd och blir det för stort så stannar den automagiskt. Detta för att skydda fingrar från att klämmas osv. Rengör, smörj och eventuellt behövs lite justering med.

Sen finns det en "reset" att göra så att motorn vet var ändläge osv är. Läs i bruksanvisningen eller sök på nordicaudi.com för jag minns inte i huvudet hur man gör.

Tack för infon smile Låter som det kan stämma.  Vad menar du med attt den ska inte gå att hissa ?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 april 2011 · 2 973 Inlägg

Vindrutan sitter fram. Du menade sidorutan.. smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
adamsandin
28 april 2011 · 158 Inlägg

matteeee skrev:
Vindrutan sitter fram. Du menade sidorutan.. smile

Haha oj sorry smile såklart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang