Måste man kunna mecka för att äga en snabb bil av äldre modell?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 april 2011 · 14 077 Inlägg

Danyeal skrev:
Vettemannen: Hahha jaha okej, så du är självlärd?

Ja, det jag kan har man fått lära sig genom att testa. Ja, byta startmotor, kylare och toppar på V8:a. Osv. Osv.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Danyeal
28 april 2011 · 420 Inlägg

hur gjorde du då? köpte du en billig bil o lekte runt eller?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 april 2011 · 14 077 Inlägg

Danyeal skrev:
hur gjorde du då? köpte du en billig bil o lekte runt eller?

När jag var 18 och fick körkort hade man till att börja med ganska billiga bilar som man fick meka lite med och vartefter tiden gick så har man bytt upp sig lite då och då. Man har tagit problemen när dom kommer och tagit ställning om man ska försöka själv eller lämna in på verkstad. Som 2ooZX skriver så kan man ta hjälp av verkstadshandböcker, dom ger mycket hjälp. Haynes är en serie handböcker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Danyeal
28 april 2011 · 420 Inlägg

2ooSX: Tack för ditt svar! Fan va glad jag blev när jag läste din post haha... Men under tiden du lekte med din 200sx, hade du en annan bil som du kunde ta dig till och från jobbet ?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
liquisole
28 april 2011 · 1 237 Inlägg

haru en polare som är händig så ska det nog inte vara några problem tongue annars lämnar man int den till nån verkstad där man känner folk så kanske man får lite rabatt wink

Danyeal
28 april 2011 · 420 Inlägg

Jätte tacksam för era svar! Nu till den ultimata frågan ... Vilken bil "japs" bil ska man köpa som "nybörjare", för att sedan kunna trimma  och lära sig mycket av?

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010
sidewaysitgoes
29 april 2011 · 5 Inlägg

Jag skaffade mig en mr2 turbo för ca två veckor sedan (har bara haft volvos innan), trodde det skulle vara svårskruvat med mittmonterad motor osv.. men saker och ting klarnar när man kikar ner under motorhuven, det är ju trots allt bara en motor, de sitter ju i alla bilar. Jag har tagit kontakt med verkstäder och kollat upp om reservdelar så det inte blir allt för svårt att få tag i när det väl behövs.

Jag är väll inte direkt någon proffs mekaniker, men man måste ju våga ta sig an saker och ting och bara koma igång och börja skruva så brukar det lösa sig. Bara man har man intresse och tid så.

/  Per

Soya Racing!
Toyota MR2 Turbo "Midengine Reardrive 2-Seat" (1992)
liquisole
29 april 2011 · 1 237 Inlägg

rekommenderar varmt en 200sx s13, men köp ingen sönderstylad eller trimmad för då kan de bli mycket jobb, köp en som är helt orginal och med lågt miltal så lär du inte behöva göra så mycket smile kan ju skriva några saker som jag blivit tvungen att fixa under de 3 år jag ägd den..

- en stötdämpare som varit slut
- vattenpumpen sönder
- en elhiss sönder

sen småsaker som oljebyte, bromsklossar & tändstift osv

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
29 april 2011 · 3 929 Inlägg

Detta gäller ju nästan alla sorters bilar. Desto vassare, desto mer avancerat vilket gör att fler saker kan pajja vilket i sin tur gör att den går sönder oftare.
Det kan vara så att datorn börjar spöka av underliga anledningar och så fungerar inget.
Så i princip ja. Det hjälper om man kan meka. Men gör ju inget om man köper en snabb bil för att lära sig meka!
Bara för att bilen är trimmad MÅSTE den inte gå sönder hela tiden. Men det finns en större risk än om den är original.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
29 april 2011 · 4 031 Inlägg

Om man aldrig försöker så lär man sig aldrig, en handbok, en verktygslåda & gott humör tar en långt.
Om man sedan väljer en modell som är beprövad i trimsammanhang så finns ju alla lösningar färdiga. Till min bil finns ju fan färdiga 700-hk kit eftersom den delar drivlina med så många muskelbilar. Nissan 200, skyline osv är ju mycket vanliga att vässa, därmed finns det mycket schyssta grejor & litteratur.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
slowSwede
29 april 2011 · 223 Inlägg

Precis som många andra säger så är Haynes böcker bra att ha till hands.
Något annat som jag inte sett någon nämna, men som är nästan självklart eftersom vi befinner oss där, är alla forum på nätet. Specialforum för just din bilmodell är kanonbra och ofta får man hjälp när man frågar.

BMW 335 (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 april 2011 · 14 077 Inlägg

slowSwede skrev:
Precis som många andra säger så är Haynes böcker bra att ha till hands.
Något annat som jag inte sett någon nämna, men som är nästan självklart eftersom vi befinner oss där, är alla forum på nätet. Specialforum för just din bilmodell är kanonbra och ofta får man hjälp när man frågar.

Ja, det där med forum är faktiskt jävligt bra där får man många idéer. Men som slowSwede skrev......sök dig till specialforum för just din modell!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Madhouse
29 april 2011 · 1 079 Inlägg

Söker man en roligare bil som supra, skyline osv så är det en stark rekommendation att ha en bruksbil att använda till vardags. Det är inte kul att skaka runt till/från jobbet med en sådan bil dessutom så blir det en del i sopparäkningar då med, bättre att ta fram pärlan när det är en fin dag/kväll och nöjesåka/glida och ha kul varenda mil som körs kan inte påstå att åka till/från jobb är särskilt givande. Angående mekvana så lär man sig under tiden, man kan börja med oljebyten, tändstift, bromsar sedan tar man allt eftersom det dyker upp aldrig fel att ha någon att fråga heller och man får mkt hjälp via forum på internet. Visst pajar turbos och sånt så kan det bli dyrt men det blir det oavsett vad det är för bil nästan, men det finns mkt begagnat och renoverat världen över och det behöver inte bli dyrare att laga än vad det kostar att göra samma jobb på en volvo.

Försäkringsmässigt så kan det bli en del pengar på en rolig bil, beror på var man bor, ålder, försäkringens omfattning, var man parkerar mm mm. Men rent soppamässigt räkna på 1.5liter V-power/98oktan per mil, det går att åka på runt litern men då kör man väldigt lugnt och harmoniskt. Delar är ofta inte så mkt dyrare än till en modern bil, dock så kan det löna sig ordentligt att handla direkt från japan. Men när något måste bytas/repareras så kan man få vänta på grejer finns det inte i lager kan det ta allt från 1-20veckor att få saker men oftast inom ett par veckor. Har räknat ut att ca: 4-5000kr/mån har jag lagt på grejer till bilen under förra året, där tillkommer bensin, försäkring, garagehyra, lån? mm. Dock så var min lite av ett renoveringsobjekt med defekt växellåda, koppling, bromsar, lite lackskador, och halvkassa däck.

Ska man importera/köpa en sådan här bil så tycker jag man ska se till att få så mkt som möjligt med bilen som coilovers, avgassystem, intercooler, fälgar, bromsar, oljekylning, styling osv. Skadar heller inte att tex koppling, växellåda, motor är genomgången och då är det bra att det finns kvitton som styrker att det är gjort. När det gäller trim så tycker då jag att man bör ta sig en funderare på om man ska köpa en bil som är ombyggd med större turbos, screamerpipe, insprut, boxar osv Visst det är dyra saker MEN i så fall så är det bra om originalgrejerna medföljer så man kan återställa bilen om det behövs pga bilprovningar och dyl.

Hittar du en bil så ta med någon som kan bilarna, folk på diverse forum är väldigt hjälpsamma och följer säkert med och kikar på bilen om du bjuder på en kebab. Är du minsta osäker på en bil så avstå och åk och titta på nästa.

Men som jag brukar säga, Bättre att leva och ångra saker man gjort, än att leva och ångra saker man aldrig gjorde. Det är bara pengar och det får man inte ta med sig ner i graven, räkna på det och vill du verkligen ha en sådan bil så do it, i värsta fall så får du väl sälja bilen men då har du iaf gjort det du ville.

Senast redigerat av Madhouse (29 april 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
SportPilot Ubåtsingenjör
10 maj 2011 · 7 234 Inlägg

Jag gjorde som så här .... med väldigt lite erfarenhet så köpte jag en bil som jag visste att jag skulle va tvungen och laga och på det viset lärde jag mig själv , idag finns ju det fantastiska hjälpmedlet internet där hur mycket information som helst finns !! Nu hade jag i och för sig skruvat lite mc och moppe båt osv innan men väääääldigt lite bil. Så mitt tips är att bara kasta sig över de och söka hjälp på vägen, finns mycket duktigt folk här på forumet som gärna hjälper till.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang