Saab 900 2,0T-96 för hög Co halt

embe Ex-08'a
3 maj 2011 · 113 Inlägg

Min fr var och besiktigade min 900ng idag och fick nerslag på
Avgasvärderna, jag har ju 3" helavägen med räserkisse på 100 celll
Han sa att de va för att jag hade kissen och att den var för hög flödig för att alstra värme
Så dom tog en uppvärmnings vända med bilen för att värma den med blev ingen skillnad, pappa sa att avgas värderna vandrade upp och ner och de värkar ju lustigt så jagfunderar på om de kan vara lambdan som spökar eller ska jag flytta fram kissen så den blir varmRe?, jag läser mig till att de är flera som klarat de lätt med en räser kisse på 100 cell eller är de inte så?. Den är nordic steg 3 på den btw


Mvh // marcus

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
embe Ex-08'a
4 maj 2011 · 113 Inlägg

kanske ska nämna värderna
CO/K-värde 1.5
co 2500 2.4
hc 122
lambda 0.97

men visar inte de sista värdet att lambdan är trasig eller ? och om den e de så är de den som kan spöka till allt detta smile?

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
dawwe ...has left the building...
4 maj 2011 · 4 474 Inlägg

Lambda 0.97 brukar vara på gränsen till godkänt (normalt är godkänt mellan 0.97-1.03, men det finns andra intervall oxå...). 0.97 betyder att bilen går en aning "fett".
1: Service! (olja, filter,luftfilter & tändstift).
2: Kontrollera att den inte tar tjuvluft, eller att du har läck på avgassidan.
3: Varmkör ordentligt (konstant varvtal kring 3500rpm på låg växel, 4-5 mil!)
4: Åk o mät värdena.

Hjälper inte detta kan man kolla live-värdena på lambadan via OBD. Det skadar dock inte att byta lamabdan oavsett, den slits o förlorar med tiden sin "känslighet", därmed inte sagt att den inte går igenom!

Att flytta katten närmare grenröret kan göra skillnad, men se bara till att du har värmeskydd...

Senast redigerat av dawwe (4 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
embe Ex-08'a
4 maj 2011 · 113 Inlägg

tack för de bra svaret. kostar de att mäta värdet på bilprovningen eller är det gratis ?
//marcus

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang